{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
590 visninger | Oprettet:

Stævneforberedelse - både rytter og hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle, længe siden jeg har skrevet her.

Jeg skriver fordi jeg er løbet ind i et problem som jeg simpelthen ikke ved hvordan jeg skal komme ud af. Jeg har fået mig en rigtig dejlig hest (islænder) her for 1.5 år siden. Vi er nu blevet kvalificeret til at ride A-klasser (T.1 og 4.1, som er højeste tølt-klasse og højeste 4-gangsklasse til dem som ikke kender til islænder-stævneformen), og vi prøver derfor nu at få DM-point. Det lyder jo meget godt, men sagen er den, at jeg ikke føler at min hest er med mig på en stævnebane. Derhjemme går hun fantastisk, hun er blød og stabil på bidet, ren-taktet, har god tilpas vilje og er godt under hjælperne, men ligeså snart vi er på en stævnebane, er det som om hun glemmer alt dette. Hun bliver tung og urolig i formen, stiver sig og bliver trav-taktet i tølten fordi hun falder fra hinanden og falder på forparten, og hun er bare ikke under hjælperne på samme måde. I opvarmningen er hun næsten ligesom hjemme, men stadig dummere. Det er bare hver gang jeg starter mit program, så efter en halv runde begynder hun på ikke at være sig selv. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre? Min træner og alle andre som ser hende, skyder hende til at få virkelig høje karakterer, men ude til stævner går hun ikke sådan og får derfor karakterer derefter.

Er der nogle herinde som har/ kender til samme problem? Er der noget man kan gøre mentalt eller noget med hesten op til stævnet? Det skal understreges at hun er engel hjemme i forhold til ude, så det er nærmest ikke mulighed at træne det hjemme. Derfor har mit bud været at ride lidt efter jeg har redet program for at komme igennem til hende, så vi ikke slutter med at hun er dum, men det har jeg nu to gange fået af vide af en dommer at jeg ikke må, så det er ikke en mulighed. Jeg har prøvet at køre ud med hende flere gange, men hun gør det ikke rigtig medmindre det er et stævne. Ingen trænere har rigtigt kunne komme med idéer indtil videre og jeg kan mærke at jeg synker lidt ned i et meget demotiverende hjørne, fordi hun forbedrer sig meget i hjemmetræningen, men smider alt væk på en stævnebane...

Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stævneforberedelse - både rytter og hest
  • #1   4. jun 2017 Hvad gør du? Jeg er temmelig sikker på at du gør noget anderledes;)
    At tage til stævne skal også trænes, forstået pp den måde at man skal til stævne mange gange for at både hest og rytter er trygge.

    Har du haft din underviser med til stævne? Det kan nogle gange hjælpe, at underviseren ser hvad der faktisk sker.


  • #2   4. jun 2017 Enig med Karin - jeg tror at den hænger på dig smiley
    Det sker for os allesammen, eller i hvert fald de fleste af os, indtil vi har været til de første 1700 stævner: vi bliver smånervøse og føler os utilpasse, og så indvirker vi ikke rigtigt på hesten. Der går utrolig mange følelser ned gennem sadlen/ud gennem tøjlen, og hesten opfanger det hele.
    Rådet om at medbringe din underviser er godt - er det ikke en mulighed, så må du få en til at filme dig.

    Og her mener jeg filme DIG: sidder du ligeså dybt i sadlen som du plejer? Ligger dine ben rigtigt? Får du taget de halve parader, der skal til? Kommer du til at hænge forkert i overkroppen? Alle de småting, som kan gøre jobbet svært for hesten.

    Formentlig vil der gå en prås op for dig, når du kigger på dig selv med kritiske briller.


  • #3   6. jun 2017 Rider du hende anderledes til stævner? Nu tænker jeg ift opvarmning osv. Min hest blev normalt kun opvarmet de der 15-20min inden spring, men til stævner var det jo næsten 1 time, hvilket godt kan mærkes på en ældre hest. Han havde også en tendens til at stoppe på banen, for at besørge, hvis han fik hø i spiltorvet. Overvej, om alt er, som det plejer smiley

Kommentér på:
Stævneforberedelse - både rytter og hest

Annonce