{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

At lære hesten at ligge ned? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG:)
Som overskriften lidt lyder tænkte jeg at det kunne være spændende/hyggeligt at snakke om hvordan de forskellige har lært deres hest at ligge ned på kommando?
Ved også at der er flere der gerne vil lære det også kunne man jo passende følge med og få ideer, inspiration og do's and dont's:P

Jeg vil starte med at sige at jeg har lært min 1 års det på 5-6 dage, men forgæves har prøvet at lære min gamle det i to år!
Så respekter hinandens metoder og resultater og hold en pæn tone:D

Tænker jeg fint her kan skrive sådan nogenlunde hvordan jeg har gjort:

Jeg startede med at udvælge mig et forben, og løfte det mens jeg lagde blidt tryk på hendes bringe og roste så snart hun flyttede vægten bagud.

Det øgede vi gradvist til hun tilsidst lagde sig på det ene knæ (nejede) og det øvede vi så til hun var tryg og kunne blive i den stilling et par sekunder.

Derfra prikkede jeg på det strakte forben indtil hun foldede det ind under sig også, og igen ros:)

Det øvede jeg en del, men begyndte samtidig når jeg løftede hendes forben, at "dutte" med pisken under hendes mave.

Da vi så havde gjort dette tilstrækkelig mange gange, kunne jeg nøjes med kun at "dutte" under maven også nejede hun og foldede det andet ben under sig.

Det blev jeg så ved med indtil hun pludseligt smed numsen med ned også, som udløste en masse ros og godbidder!

De skridt + en masse øvelse har nu gjort at jeg kan "dutte" hende under maven og vupti så lægger hun sig ned:)

Jeg har så brugt tid på at hun skulle være tryg og vi kunne sidde og nusse/klø også rejse os sammen.
Det er meget vigtigt for mig, at hun syntes det er hyggeligt og ikke styrter op eller ruller en masse rundt da jeg helst ikke vil rammes..
(Skal lige siges at hun i starten fik lov at rulle men så holdt jeg mig bare lidt på afstand, så det øver vi nu at man ikke behøves)

Vores næste skridt er at vi skal kunne gøre det andre steder end hjemme også vil jeg gerne have et verbalt signal på samtidig med "dut under maven"!

Så kom med jeres!
Hvordan har i lært det?
Hvor lang tid tog det?
Har i nogle ting som i fortrød undervejs/efter?
Og selfølgelig spørgsmål!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hesten at ligge ned?
  • #1   30. jul 2017 Jeg har bare lagt signal på, når jeg har kunnet se at han gjorde tegn til at lægge sig. når man har gjort det tiltrækkeligt mange gange, så kan man give signalet og bum så ligger hesten ned smiley det har altid virket fint her

  • #2   30. jul 2017 Det har jeg også hørt flere der har lykkedes med! smiley

  • #3   30. jul 2017 Min lærte det ved først at lære at skrabe i jorden. Så at "Steppe" med bagbenet (Spandske skridt på bagbenet?) ved ikke hvordan jeg skal forklare det. Heste gør det selv inden de ligger sig.
    Så lærte jeg hende at tage hovedet ned.
    Så lærte jeg hende at tage hovedet ned, mens hun gik fremmad. Til sidst kunne jeg få hende til at "Snuse i jorden" samtidig med at hun skrabede med forbenet, steppede med bagbenet og gik rundt i cirkler.
    Altså alt det som hesten selv gør inden den ligger sig ned.

    Herefter måtte jeg hente hjælp, for det krævede sin tålmodighed. Havde min søster til hjælp som gik rundt og brugte alle signalerne på en gang så hesten til sidst tænkte ned og lagde sig ned.
    En meget besværlig metode, men alt andet var prøvet smiley


  • #4   30. jul 2017 Det prøvede jeg også med min store, men enten ville han ikke eller også havde jeg bare ikke tålmodighed nok smiley

  • #5   30. jul 2017 Aimee:
    Min hest lærte bare at lade være med at ligge sig så snart jeg var i nærheden. Men den lille jeg render og leger med kunne man hurtigt lære det på den måde smiley


  • #6   30. jul 2017 Lea:
    Jeg havde i hvert fald ikke tålmodighed nok, men det havde søster smiley


  • #7   30. jul 2017 Det er sq nok det! smiley

    Men prøvede noget lidt nyt i dag, da jeg trænede det med den lille mens den store var tilstede og da han fandt ud af at hun fik godbidder lagde han sig ned og jeg styrtede hen og roste og gav godbidder!
    Så må jeg se om han fangede det smiley
    Eller gør det næste gang smiley


  • #8   30. jul 2017 det er lige med at finde det der trigger hesten med den metode smiley ham jeg har nu ligger sig ned bare der er sand og han lige føler for det. hende jeg havde tidligere skulle der lidt flere ting til smiley hun rullede altid når hun blev lukket ud, så man skulle komme tidligt og tage hende ud for at træne det. det der ellers triggede hende var at hun blev skyllet + at en anden hest lagde sig ned, hvorefter hun så ville lægge sig der hvor den anden hest havde lagt, så hun var også lidt tricky og besværlig smiley

Kommentér på:
At lære hesten at ligge ned?

Annonce