{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

Kan man ride med en brækket (helet) ankel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG!!

Har i mange år gerne ville have hest/pony eller part efter, at have mistet min i en personlig konflikt (nu har jeg så fået, at vide den er aflivet uden, at kontakte mig, fandt kun ud af det, da jeg i en anden samhæng spurgte ind til den), har kigget og efter spurgt i 2 år div. Sider, uden held til, at finde noget smiley
Men her i februar blev jeg kørt ned over et lysgængerfelt af en højre kørende bilist, så jeg brækkede både arm og ben på højre side, det har fået mig til, at tænke, at min ridekarriere så er slut, og der så ingen grund er til, at finde hest/pony eller part? Er ikke så bekymret for min arm, men mere for min ankel, da jeg er i tvivl om den kan bære min vægt, og balance i stigbøjlen, da jeg jo vid, at det er det hele vægten ligger bl.a. Vis man rider letridning, eller vis man springer, og skal stå i stige bøjlerne smiley Til opstigning kan man jo bare bruge en skammel eller noget, i stedet for, at stoppe foden i bøjlen, og stige op på den måde smiley

Så nu vil jeg hører om nogen skulle have erfaring med dårlig ankel eller kender nogen, som kan fortælle om det kan lade sig gøre, at ride vis man har haft en brækket ankel? Så ville jeg virkelig blive taknemlig vis jeg kan få vished om, om det er slut for mig eller ej, for så må jeg finde en sød kørehest i stedet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man ride med en brækket (helet) ankel?
  • #1   11. aug 2017 Selvfølgelig kan man ride med en brækket ankel.
    Måske du ikke liger bliver springrytter på højt plan. Eller rider milevis af letridning.

    Men man kan ride uden ben, så selvfølgelig kan du ride med en tidligere brækket ankel smiley


  • #2   11. aug 2017 Jeg har haft brækket begge mine ankler, har en kronisk skade i højre ankel og en led skade under foden, jeg rider og dyrker sport helt normalt, dog til tider med støttebånd men ellers har jeg ingen problemer, og jeg rider på højt plan smiley

  • #3   11. aug 2017 Jeg har haft forstuvet min ankel og kunne mærke det længe efter, min veninde har haft sin forstuvet også og kan endda stadig mærke det. Det er alligevel gået fint med at ride og også springe.
    Jeg er dog glad for mine stigbøjler med bløde sider da jeg føler de kan aflaste lidt smiley
    Det er ikke meningen du skal rejse dig og stille alt din vægt i stigbøjlerne, det skal du bruge dine lår til.
    Jeg rider lige godt uden stigbøjler som med (jeg red uden i en lang periode da sadlen jeg red i havde skæve stigremmene og skidtet ville ikke blive lige til mig, så jeg gav op). Jeg har bare et eller andet psykisk med at ville have dem på i visse situationer, det arbejder jeg stille fremad med smiley
    Jeg tænker at du skal prøve at give det en chance og starte langsomt op, så du kan finde ud af hvad/hvor meget du har det godt med smiley


  • #4   11. aug 2017 Okay takker, så må jeg ude, og lede efter noget, at ride på, var i tvivl om anklen kunne holde, da der er ret meget jeg ikke kan mere, og vid godt, at man skal bruge lårene, men derfor balancere man jo stadig med fødderne i stigbøjlen, vis jeg ikke tager meget fejl, men nu er det så længe siden smiley Samt man skal have hælene ned smiley Må ud og skaffe sådanne stigebøjler vis de tager noget af presset smiley Ja må prøve mig frem, skal alligevel tage det stille og roligt, da jeg har stået stille længe, har dog ridet siden jeg var fem, men er nok lidt rusten smiley

  • #5   11. aug 2017 Jeg har dårlige ankler som driller mig fra tid til anden. Men så rider jeg bare uden stigbøjler (hvilket også er god træning smiley ) eller med lidt for lange bøjler, da mit problem sidder når jeg bøjer i anklen.

    Så jeg vil nu altså mene du sagtens kan komme til at ride.


  • #6   11. aug 2017 Selvfølgelig kan man ride. Det bør du kunne.

    Hvis du ikke kan, så tal med din egen læge.
    Evt om du skal ses i ortopædkirirgisk ambulatorium, om de har behandlingstilbud.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   11. aug 2017 hvis den heler korrekt, og du bliver genoptrænet korrekt, så burde der intet problem være.

    er der derimod sket komplikationer, forkerte sammengroninger mm, så kan det godt blive et problem.

    det kan vi desværre ikke fortælle smiley


  • #8   11. aug 2017 Jeg har haft en brækket ankel, og har metal i begge sider af den.

    Jeg har ikke noget problem med at ride! Mit største problem er ridebukser og støvler. Men er der ordentlig elastik i bukserne, og tager jeg støvlerne på som det sidste og af igen som det første, så mærker jeg intet til den under ridning.

    Du er mere end velkommen til at skrive en pb.
    Jeg var også meget bekymret for min ridning, men skrev med en der havde en ankel stort set magen til, og hun har ingen problemer. Så prøvede jeg, og det var intet problem!!
    Imens jeg gik til genoptræning steg jeg også af på en skammel. Men dette gør jeg ikke mere smiley


  • #9   11. aug 2017 man kan meget. men hvis du har nogle problemer med dine knogler og led så kan det gå utrolig gal til. men bliver den over belaste skal du nok vente heller tag noget på som beskyder din Ankel hvis du ønsker og ride smiley

  • #10   11. aug 2017 prøv at start til rideskole ridning i en sæson og se om du får ondt af det

  • #11   12. aug 2017 Min brækkede 3 steder, efter fald fra hest i 2011. 4 operationer senere er den stivgjort og jeg rider skam smiley dog er der dage hvor jeg kun kan ride meget kort.

  • #12   12. aug 2017 Jeg har ikke haft brækket anklen, men forstuvede den for 8 år siden. Den er aldrig kommet sig helt. Det eneste der gør ondt ift ridning, er når jeg rider med springbøjler i springsadlen. Den dårlige ankel kan ikke holde til at være bøjet så meget særlig længe. Det er dog ikke et problem jeg sådan tænker over. Når jeg springer er det ikke slemt, men rider jeg tur, så smider jeg bare den bøjle, hvis jeg rider i skridt smiley

  • #13   12. aug 2017 Ja det kan du. Og det er ikke et krav at man SKAL ride med stigbøjler. Jeg har redet uden sidste 1,5 år, efter jeg fik en skade i foden. Blev så glad for at ride uden at jeg fortsatte efter skaden var helet op. ( har et betydelig bedre sæde uden, hvilket kan aflæses direkte på hestens gang.)

    Og jeg rider 2 heste om dagen 5-6 dage om ugen. Uden bøljer, det fungere perfekt.


  • #14   13. aug 2017 Som andre skriver burde du godt kunne ride, men vi ved jo ikke præcis hvordan skaden er, så evt. spørg din læge. Han/hun kan nok råde dig bedst...

  • #15   13. aug 2017 Stinna gør det da meget godt, uden at have alt vægt i stigebøjler ;o)
    så jo selvfølgelig kan man det.

    Men om din tidligere skade påvirker dig ved ridning, kan du jo først vide når det er afprøvet... der findes ikke et konkret rigtigt svar på dit spørgsmål.

    prøv dig frem, og få svaret....


  • #16   14. aug 2017 Jeg har haft brækket begge ankler, mit venstre lårben, 4 ribben, begge arme, samtlige fingre og tæer og sikkert et par ekstra ting jeg lige har glemt. Men det har aldrig haft den mindste effekt på min ridning, heller ikke da jeg red som træningsrytter. Så ud fra mine erfaringer ville jeg ikke sige at det er et problem men du kan jo evt. tale med din læge om helingen og hans anbefalede belastning. (jeg ville nok opsøge en desideret sportslæge).

    Hvis din skade er noget du generes af kan du evt. finde et støttebind du kan bruge under ridning og samtidig vælge en sadel og bøjler og ikke mindst en hest og disciplin der ikke kræver at du har en fuld belastning på dit ben konstant.


  • #17   1. okt 2017 Super, rider faktisk bedst uden sadel, så må prøve det uden bøjler, burde være det samme smiley Men som sagt, er man jo lidt bekymret for havde tre brud i underbenet, og et i anklen, men det er anklen der driller, bare ved jeg går sommetider, så var bekymret for min ridning, men man behøves jo ikke springe, red også primært dressur på min gamle pony, så det må jeg jo holde mig til fremadrettet smiley

  • #18   1. okt 2017 Men må prøve det med støttebind, har faktisk en liggende allerede, eller med støttestrømpe smiley

  • #19   1. okt 2017 Jeg tænker du kan give det et forsøg, men at du skal passe på dig selv og kan smide bøjlerne igen hvis du mærker det mindste ubehag smiley

  • #20   2. okt 2017 Ja jeg må prøve mig frem smiley

Kommentér på:
Kan man ride med en brækket (helet) ankel?

Annonce