{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
455 visninger | Oprettet:

Longeringspisk - hvilken hånd? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Her forleden dag, kom en sød person hen til mig, imens jeg logerede. Personen rettede min måde at holde longen og pisken på.

Ex: Jeg longere hesten på venstre volte, altså jeg holder longen i venstre hånd og pisken i højre, da det er sådan jeg altid har lært det. Personen fortæller, at man altid har pisken i venstre hånd (tættest på hovedet) og longen i højre.
Problemet for mig, er at jeg, et synes det er meget underligt (det kan have noget at gøre med, at jeg har longeret på "min" måde i flere år), to ikke føler det giver meget mening, at have pisken så den peger på hovedet hvis man skulle bruge den, da det i mit hoved giver mere mening at pege pisken mod hestens bagpart end hestens hoved.

Så her kommer spørgsmålene: Hvordan longere I?
Er det bare efter mit hoved det ikke giver mening, eller..?
Hvis i ved den “rigtige” måde at gøre det på, hvad er den så?

(Beklager hvis det er et indviklet beskrivelse...)

På forhånd tak

Kommentarer på:  Longeringspisk - hvilken hånd?
  • #1   8. okt Jeg gør på samme måde som dig, og det har jeg altid gjort.

• #2   8. okt Ville gøre som dig..
    Dog bruger jeg ikke longepisk

Og syntes du bare skal gøre som du er vant til så længe det fungere for dig

• #3   8. okt Jeg gør også præcis som dig. For mig giver det hellere ingen mening at have pisken ved hestens hoved medmindre du skal skifte volte.

Jeg ville fortsætte som du allerede gør

• #4   8. okt Jeg har altid pisken i højre hånd. Når hesten går højre volte, krydser jeg armen ind over kroppen, så pisken stadig er bag hesten.
    Jeg kan sagtens styre pisken i venstre hånd, men selve longeringen bliver ikke så smidig, så derfor gør jeg det på den anden måde.

• #5   8. okt Det var da en mærkelig måde at holde på..!
    Jeg gør præcis som dig. Det andet finder jeg meget besværligt.

• #6   8. okt Jeg har min pisk i den hånd der er mod bagparten og tovet i den hånd der er ved hovedet.
    Må den måde kan jeg svinge tovet mod hovedet som betyder - Gå længere ud i volten, ved mine heste.
    Og vil jeg have mere fart på, så kan jeg benytte min pisk mod bagparten.

Når jeg vender volten ude i longen så skifter jeg pisken over i den modsatte hånd inden jeg så beder hesten vende og gå den anden vej. - så er beg nemlig allerede klar på den nye volte

• #7   8. okt Har altid pisken, så den peger mod hestens bagpart, og så går jeg, så jeg selv peger mod hestens indvendige bagben. På den måde går du altid "bag hesten", så har hesten også nemmere ved at forstå, at den skal gå frem ad.

Har stødt på dette problem mange gange, når folk ikke kan longere deres heste. Det er simpelthen fordi, at de kommer til at gå "foran hesten".

• #8   8. okt på samme måde som dig. altid pisken i den hånd der er tættest på bagdelen, selvom pisken så som regel bare slæber hen af jorden..

• #9   8. okt Hende med koen:
    Omvendt er det også vigtigt med ens kropssprog at man peger fremad. Jeg er let enig i at man skal "blive bagved" men ens krop og hoved skal helst pege lidt fremad så ens energi er fremad rettet i stedet for

• #10   8. okt Jeg gør som Mette...

Har altid pisken i højre og longen i venstre.. Når hesten skifter retning krydser jeg bare.. Kan bedre styre longetovet i venstre hånd...

• #11   8. okt Bettemus:
    Enig. Det var også lidt det jeg mente med, at blive bagved, men stadig have opmærksomheden og energien rettet fremad.

• Hayley T
    Hayley T Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 9 Emner: 1 Svar: 35
    #12   8. okt Jeg holder også torv i venstre og pisk i højre, når jeg longerer på venstre volte og omvendt.
    Men når hesten går i det rigtige tempo, holder jeg pisken (og mig) neutral ved at have den et sted bagved skulderen og foran hoften, så hesten hverken føler den bliver bremset eller drevet på konstant.
    Og så står jeg med siden til hesten, og vinkler min krop ud mod den når den skal lave overgang fra skridt-trav, skridt-galop eller trav-galop, og så tilbage til at stå med siden til efter overgangen.
    Samt når jeg står stille, skal hesten bevæge sig i en cirkel rundt om mig. Når jeg går fremad skal hesten også gå fremad. På den måde kan jeg longere i trekanter, firkanter, femkanter osv.

• #13   8. okt Gør også som du gør.
    Da jeg gik på skole lærte Søren Vallentin os altid at man har longen i den hånd tættest på hovedet og pisken i den tættest på bagparten. Hesten skal have så meget longe som muligt, så en dejlig stor volte, men du selv skal blive stående - forstået sådan at det ikke er dig der går rundt i en cirkel heller, men drejer rundt med ét skridt.
    Det er åbenbart den "korrekte" måde i forhold til lærerbøgerne.

Dog går jeg så alligevel altid med rundt, specielt i galop, for at give hesten så stor en volte som muligt og for at have mulighed for at bevæge mig op og ned af banen. Sådan har jeg altid gjort, og vil nok aldrig gøre det anderledes

• #14   8. okt Jeg plejer at have pisken i hånden som er længst mod bagparten, pisken kan så være rettet fremad eller bagud alt efter hesten og hvad der trænes. Longetovet holder jeg dog i begge hænder, den oprullede del af longen er også altid i min hånd længst mod bagparten. Venstre hånd styrer så signalerne i tovet og regulerer mængde af longe som bruges.

• #15   8. okt Så der er ingen af jer der har pisken tættest på hovedet?

• #16   8. okt nej.. pisken tættere på bagdelen

• #17   8. okt Har altid longeret med pisken bag hesten/ud for dens bagpart. Tænker da det er den rigtige måde at gøre det på, for i voltigering holder de ikke pisken ud for hestens hoved.

• #18   9. okt pisken den skal være ved bagparten har jeg altid fået afvide + har været i praktik hos en berider og longeret heste sååå hvis jeg havde gjort noget forkert ville jeg være blevet rettet på

• #19   10. okt Da jeg brugte pisk til longering, så var den også ved hesten bagpart. Kan ikke se hvordan det giver mening at have pisken oppe omkring hovedet

• #20   12. okt Pisken skal naturligvis pege mod bagparten så den kan drive hesten fremad. Men har man brug for at drive hesten ud af volten, kan man pege den mod skulderen. Jeg ville dog aldrig skifte hånd af den grund.

Det allerbedste, er at bruge sit kropssprog, hvor man kan lægge pres på hesten eller slippe det igen, samt drive frem og sænke tempo alene ved kropssprogets hjælp. Her er pisken en god forlængelse af armen.

Man har kun brug for en meget stor volte hvis man longerer i frisk tempo. Her skal man tænke alvorligt over den belastning man udsætter det indvendige forben for, samt den mangel på kontrol som afstanden til longeføreren giver. Ellers arbejde hesten bedst på en 13 m cirkel i moderat tempo. Og det er også den størrelse på volten som giver longeføreren den største kontrol over hesten

• #21   12. okt Har altid pisken i hånden "bag" hesten. Sådan har jeg altid gjort. Det giver bare mening for mig. Der er vist ikke nogen rigtig og forkert måde, at gøre det på Man skal bare gøre det, der virker for en selv.

Kommentér på:
Longeringspisk - hvilken hånd?