{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Bomarbejde eller springning? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley
Da vores spring undervisning desværre blev aflyst i dag, så valgte jeg at træne på banen hvor vi galoperede nogle 15 meter volter og sprang cavalettier hvor vi øvet på at holde tempo efter springet, også travet vi også hen til springet og satte i galop bagefter smiley
Mit spørgsmål er..
Hvor går grænsen mellem bomarbejde og springning?
Mange bruger jo bomtræning i Dressuren...
Man skal jo egentlig ikke springe mere end en gang om ugen. Men vil I mene at det er for meget hvis jeg nu træner det jeg har trænet i dag plus at jeg springer om tirsdagen? Altså betegnes 45 cm som spring?
Cavalettierne var på 45 cm. smiley hvis ja, hvor går grænsen?
Og jeg gider ikke svar som at det må du mærke på din hest.. For det er ikke det mit spørgsmål handler om. Jeg vil vide hvad der er bomarbejde og hvad der er springning smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomarbejde eller springning?
  • #1   31. okt 2017 Jeg vil mene, at forskellen er forskellig fra hest til hest. Går forskellen ikke på, om hesten springer over eller kan gå/trave/galoppere over? smiley Så for en shetlænder er 45 cm et spring, og for en dv er 45 cm noget, man lige træder let henover? smiley

  • #2   31. okt 2017 Tror ikke der er lavet en skarp definition, så det vidst et tolkningsspørgsmål.

    Jeg ville sige nej det er ikke bomarbejde i den strenge definition fordi den er mere end 20cm over jorden. Bomarbejde for mig i den snævre er forstand er bomme på jorden eller sat op på små polepods/små potter.

    Hvorvidt jeg ville kategorisere det som springtræning kommer så nok an på hesten og rytters niveau og størrelse. Altså hvor hårdt er det for hesten at udføre denne træning. Som udgangspunkt ville jeg ikke have problemer med at lave de øvelser du beskriver og så en banetræning også i samme uge. Medmindre jeg synes hesten har givet udtryk for den lille træning var hårdt og havde svært ved at komme helskindet over springene. Antaget vi altså ikke snakker små ponyer hvor 45cm jo virker af noget mere end en stor hest.

    Hvis du mener du skal til rigtig springtræning tirsdag i næste uge altså d. 7, så ingen bekymring.


  • #3   31. okt 2017 Nej jeg er overhovedet ikke bekymret for springningen på Tirsdag. Vi springer lige nu 70-75 til undervisningen hver uge. Men det jeg tænker på er om der vil blive en overbelastning på sener og led hvis jeg træner denne højde feks torsdager også i tilægg til undervisningen om tirsdagen. Jeg har aldrig (7-9-13, bank bank) haft overbelastnings skader på nogle heste. Og har ej heller tænkt mig at få det. smiley og da jeg ikke ved hvor "grænserne" går ift. Springning og overbelastning så ville jeg spørge nogle kloge hoveder her inde. smiley jeg synes ikke han sprang sprang, men han gav da et lille hop, især hvis jeg kom for langt fra så det blev et lidt for tidligt afsæt.
    Måske jeg skal sætte det ned så, for at være sikker på at han kan holde til det smiley han var ikke ret meget svedig, men han var da træt til sidst smiley

    Mvh TT


  • #4   31. okt 2017 Bomarbejde er for mig, som Bidløse Madsen siger, alt hvad hesten "går" over fremfor at springe. Desuden foregår det bomarbejde, som jeg forbinder med dressur, altid i trav. Laver jeg bomarbejde i galop, er det altid med henblik på min springning.

    Dog kan jeg sagtens finde på at springe serier af cavaletties, eller som du siger med cavaletti på volte, en dag om ugen og stadig holde ved min faste springundervisning. Da det for mig, ikke er krævende springning, men mere styrkende for hesten.
    Desuden fortalte min dyrlæge mig om et studie foretaget i Frankrig (deraf ingen kilde), som viste, at hvis der blev sprunget mere end 45 spring pr. træning, var skades risikoen i den grad forhøjet. Og i dette studie talte man alle spring med, det vil sige, alt over bomhøjde, OGSÅ opvarmning og serier. Og her var det et studie foretaget på heste i top form smiley
    Derfor har jeg altid denne i mente, uanset om jeg springer undervisning eller træner lidt styrke i form af cavalettis.

    Men til spørgsmålet. Jeg mener sagtens, at du kan tage din springtræning. Hvis hesten er en springer, vil jeg sågar mene, at hesten har godt af denne træning en gang ugentligt. smiley


  • #5   31. okt 2017 Trine - hvad mener du med, Hvis hesten er en springer? smiley jeg forstår ikke helt så derfor spørger jeg smiley

    Mvh TT


  • #6   31. okt 2017 Også 45 spring.. Vi springer pt. Ca. 12 om tirsdagen. Også "sprang" jeg måske 20 i dag. smiley hvis det betegnes som at springe smiley

    Mvh TT


  • #7   31. okt 2017 Jeg ved ikke om der findes en skarp, officiel definition bag bomarbejde versus spring. Og jeg ved ikke hvem der har autoritet til at bestemme over, hvad der er definitionen på de to ord.
    Jeg ville nok, baseret på sund fornuft, mene, at forskellen er om hesten holder sin gangart og bevæger sig fremad, eller om den skal hoppe. (Behov for hop ved bomarbejde, kan også være Bomar bede, der ikke er korrekt udført.)

    Men det jeg ville bide mærke i er ikke om dyret hopper 4, 3 eller 6 gange på en måned, men om man sætter lidt tid af til rekonstitution ved uvant belastning / hvis man presser dyret.
    Så, uvant belastning ville jeg kun gøre hver 3-4 dag, så er der mindst 2 dage med andet, let arbejde imellem. Jeg mener, at det er perfekt hyppighed for mennesker - og jeg tror ikke at heste rekonstituerer sig væsentligt langsommere, vi er jo alle pattedyr.

    Men jeg ville måske hellere træne let springtræning oftere, men gå efter langsomt og roligt øgning i krav til hest og rytter. Det kræver jo et volumen at få teknikken ind på rygmarven, og hellere gøre det rigtige - let og ofte, end sværere og sjældnere.


  • #8   31. okt 2017 Cavalletier (20 max 30 cm) ville jeg godt kunne lave 1 måske 2 gange (ved særlige tilfælde) ud over almindelig spring dag, men uden at ride dyret helt flad. Bomme hver dag (det gør jeg ikke, men synes det var helt fint at anvende bomme hver dag). Det ville jeg ikke have problemer at lave med min hoppe som går middelsvær military.
    Cavalletier på 45 cm ville jeg gøre 1 gang om ugen og en gang almindelig spring, hvis dyret ellers er i form og man ikke overrider de andre dage. Jeg ville være meget opmærksom på at cavalletti arbejde kan være ret hårdt, og derfor begrænset hvor meget jeg beder om - fx cavalletier på volte er virkelig en hård øvelse. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   31. okt 2017 Jeg har brugt cavalleties til trav/galop arbejde, fordi at en bom på jorden Ingen effekt har haft på en hest på 170/180.

    Jeg vil også mene at forskellen ligger i om hesten springer eller ej.


  • #10   31. okt 2017 Ok smiley mange tak. Jeg tænker at den nok skal sættes ned da han jo springer selvom det ikke er meget.. smiley

    Mvh TT


  • #11   31. okt 2017 Altså jeg stræber altid efter at springe en gang om ugen, udover den ugentlige springtræning. Det gør jeg på min hest som jeg ved kan holde til det, fordi hun er i ret god form, men jeg ved selvfølgelig ikke om din hest kan.

    Bomtræning er for mig bare bomme på jorden, dog kan jeg godt have kryds osv med når jeg bomtræner, hvilket ikke skader hesten. Jeg synes det er godt og sundt for hesten at springe eller bomtræne flere gange om ugen, for at variere træningen.

    Medmindre den ikke er vant til at springe, eller i dårlig form, så kan jeg ikke se hvorfor den skulle blive overbelastet af at springe eller bomtræne 2 gange om ugen.


  • #12   31. okt 2017 LM - nej det er jeg enig i, det er mere den, hvad er bomtræning (som man med god samvittighed kan træne i tillæg til springningen) og hvad bliver spring træning som helst ikke skal gøres for meget i. smiley

    Mvh TT


  • #13   31. okt 2017 Men der tænker jeg så - Hvad synes du er for meget springtræning? For 2 gange om ugen til en hest i fin form der er vant til at springe, er ikke for meget vil jeg mene. Tænk på heste der går stævner osv, de springer jo nogle gange 3 gange om ugen, også andre end dem på topplan. Jeg kan sagtens finde på at springe 2 gange om ugen, og min hest lider ingen last pga. det. Selvfølgelig er den træning jeg selv laver derhjemme, knap så hård som den til undervisningen, og også tit lidt lavere.

  • #14   31. okt 2017 Måske det bare er mig der er gammeldags på det punkt.. Jeg har bare lært fra gammelt af, at man springer kun en gang om ugen medmindre der er et stævne.. smiley også er vi jo ikke erfarne springere nogen af os... Også træner vi kun 3x ugentligt. Alle disse ting tænker jeg på.. Det vi lavede i dag var for mig en blanding mellem spring og dressur smiley men måske er 45cm for højt til sådan en træning.. Måske ikke??!! Grr smiley jeg tror jeg får min veninde til at komme og se, og sige hvad hun tænker.. smiley

    Mvh TT


  • #15   31. okt 2017 Der er mange ting man sagde og gjorde engang, som man er blevet klogere på idag. For det blev jeg da også fortalt da jeg var mindre, men tænker man logisk på det, så giver det vel lidt sig selv at en hest i fin form der er vant til at springe, ikke bliver overbelastet af lidt spring mere end 1 gang om ugen.

    Om hesten bliver træt af spring, det er jo en helt anden sag. Jeg tænker at når du rider så “lidt” som du gør, kommer spring til at fylde en stor del hvis du gør det mere end 1 gang om ugen. Og som jeg har forstået på tidligere opslag, så virker hesten ikke vildt glad for springningen lige umiddelbart, den er i hvert fald i forvejen lidt dvask i det. Så at gøre det mere end “nødvendigt” er måske i overkanten for sådan en hest, ind til videre... du kan måske lave Bomtræning/springe udover undervisningen hver tredje eller anden uge, men måske lidt meget med hver uge for sådan en hest.

    Synes i hvert fald ikke at du skal tænke på om 45 cm er for højt, men mere om de mange spring den får er for “kedeligt” eller trættende for den, for man vil jo nødig gøre den træt af spring.


  • #16   31. okt 2017 LM - lige præcis smiley og derfor springer vi også kun 1/3 af undervisningen foreløbig, netop fordi jeg tabte hovedet i starten, i min iver efter fremgang.. En gang imellem tager mine ambitioner overhånd.. Han siger heldigvis i fra, og så lytter jeg heldigvis smiley men jeg skulle nødig gøre ham træt af det nu hvor han har begyndt at vise glæde smiley så måske jeg skal nøjes med denne træningsform en gang om måneden smiley

    Mvh TT


  • #17   1. nov 2017 Med en "springer" mener jeg, en hest du bruger til springning. Altså der er mange der springer for hyggens skyld engang i mellem, men hvis du bruger hesten til spring, er det en "springer" i mit hoved. smiley

  • #18   1. nov 2017 Ok smiley jeg synes det er rigtig fedt at springe og det er meningen at mine heste skal være springere smiley ikke dermed sagt vi altid kommer til at springe hver uge, men tæt på smiley

    Mvh TT


  • #19   1. nov 2017 Nu er min også en lille 2'er, men jeg betegner bom på jorden som bomarbejde. Hvis bommen er hævet, så hesten SPRINGER over, så betegner jeg det som spring. Jeg springer max. 1 gang om ugen, dog ikke de uger jeg skal til stævne, der springer jeg gerne 2-3 gange for at træne rigtig galop osv (Dog ikke højt nogle af gangene). smiley

  • #20   1. nov 2017 Men jeg mener, at det kun er en god ting, at lave cavaletti arbejde og små serier udover din normale springtræning - dette giver kun styrke, og skulle kun være godt for hesten smiley

Kommentér på:
Bomarbejde eller springning?

Annonce