{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Opbygge muskler, hvor hurtigt? {{forumTopicSubject}}

Godaften alle.

Jeg køber nok snart en ny hest, den mangler muskler og går ikke så stabilt pga det endnu, men de siger det er blevet bedre.

Vi finder så ud af nu, at de har haft den i et år og at den blev sat til salg første gang i februar.

Det er så her jeg bliver lidt betænksom. Den skal købes som konkurrencehest, så at den, på sigt, kan gå stabilt, er selvfølgelig et must, men hvor lang til tager det ca, at opbygge muskler (især ryg+bagpart). Er det bare mig der bliver nervøs eller kan det godt tage 1+ år, at få ordentlige muskler? Den bliver redet semi-professionelt og er 5 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbygge muskler, hvor hurtigt?
  • #1   3. nov 2017 Der er meget forskel på heste typer - og nogle 5 års ser bare ekstremt ranglede, umuskuløse og ufærdige ud. Andre 5 års er nogle lækre “brød”.

    Når det så er sagt,så ved jeg godt hvad jeg vil gå efter næste gang jeg skal have unghest - det er 1000 gange nemmere at uddanne en hest, som af bygning og race er velafbalanceret, muskuløs og stabil, end de ofte storgående, men ubalancerede typer.

    Mvh Charlotte


  • #2   3. nov 2017 Nogle heste tager enoooooooormt lang tid, før de ser "godt" ud mht. muskler.

    Omvendt kan det også gå den anden vej. Jeg har selv en rimeligt muskuløs unghest på nu 4 år.

    Så sådan er det bare. Der skal bare rides, og så tager det den tid, det tager smiley Vi havde en i den gamle stald, jeg stod i. Den var der i alderen fra 4-9 og lignede stadig mest af alt en 3 års, selvom den ellers blev holdt fint igang. Han var så også meget stor og langlemmet - så det var simpelthen typen, der tog lang tid smiley Kan altså både afhænge af type og vokseperioder, hvor de godt kan "rumstere" lidt rundt på det hele. Det er i hvert fald min erfaring smiley Nogle har også bare mere den rigtige form fra start af - vender rigtigt i halsen o.l. En tynd hals kan f.eks. være enormt svær at få bygget de rigtige muskler på smiley

    Så kan sagtens tage + 1 år at få trænet muller smiley Afhængigt af hesten smiley Og langt mere end det! smiley


  • #4   3. nov 2017 Det kan tage meeeeeget lang tid. Især hvis skelettet ikke er med. Min sidste hest var af den runde type der ser færdig ud. Hun blev tøjlehalt hver gang jeg begyndte at samle ham indtil han var over 7 år.Ifølge fysioterapeuten, var han skulderparti bare ikke vokset færdigt.
    Så bare fordi den ser muskuløs og fin ud behøver det ikke være bedre.


  • #5   4. nov 2017 Jeg rider en frieser hoppe som også var meget ranglet og ukoordineret da jeg startede med at ride hende, men nu er hun simpelthen så fin og lækker smiley Det har taget cirka 3 måneder.

  • #6   4. nov 2017 En hest kan sagtens tage 2 år om at sætte muskler, og jeg vil helt klart tænke det er positivt at de ikke har tvunget den til biddet, da den ikke er klar muskelmæssigt, de skal faktisk være rigtig stærke før de kan bære sig selv, men mange har ikke tid til at vente på denne process.

    Men det tager ca. 1-2 år før musklerne er helt med, og lidt længere for ligamenterne.

    Så hvis den ellers er normalt fungerende, så tror jeg ikke du skal være bekymret. smiley


  • #7   4. nov 2017 Med muskelfattig, hvad mener du så?
    At den ikke er helt færdig bygget ift race hos granvoksne, veltrænede heste?
    Det er ok.
    Ligesom der er stor forskel på, hvordan min mand så ud, da jeg mødte ham som 17 årig, og nu hvor han er 32...

    Men, hvis hesten er muskelfattig ift andre ungheste, eller bare ikke virker sund, glad og i trivsel, må du gerne blive mistænksom.

    Prisleje har dog også en del at sige ift forventningspresset?


  • #8   4. nov 2017 Min Obelix på 5 er utrolig nem til at sætte muskel han behøves ikke engang at træne bare fodres "rigtigt", en måned og han er lækker buff.

    Har før set heste der har svært ved at sætte muskel hvor det har hjulpet at få blive gennemgået den måde den er redet på, mange gange er det fordi hesten er redet forkert og det ændre hestens bevægelses rytme.

    Men mit bud er det er vigtigt at den for en masse proteiner så der er noget at bygge musklerne af.


  • #9   4. nov 2017 Tusind tak for alle jeres svar! Det er dejligt at få bekræftet at det "bare" tager den tid det tager. Tålmodighed er en dyd, men ikke det jeg har det meste af, så må øve mig.
    Det er en dansk varmblod efter De Noir, hvis det hjælper :I

    Har bare aldrig arbejdet med videreuddannelse af ungheste, kun tilridningsperioden, så er helt på bar bund selvom jeg har haft med heste at gøre i mange år. Min anden hest, har jeg haft i snart 9 år, så det føles lidt som en førstegangshest igen, og så bare med en del ekstra, samt andre krav denne gang heh.

    Men tak, det beroligerer mig lidt smiley


Kommentér på:
Opbygge muskler, hvor hurtigt?

Annonce