{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Snubler hele tiden {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.
Min ene pony snubler hele tiden under ridning, både i trav og galop. Hun er 13 år gammel og færdighedet - da jeg købte hende i april var hun ikke redet så meget, og derfor troede jeg, at det var derfor hun snublede så meget. Men hun gør det altså stadig.
Har I nogle tips til hvordan jeg kan vænne hende af med det? Eller hvordan jeg får hende til at løfte fødderne? smiley


Kommentarer på:  Snubler hele tiden
  • #1   13. nov 2017 Jeg tænker det nok mere er eventuelle låsninger og spændinger i kroppen, end noget den kan vendes fra smiley

  • #2   13. nov 2017 Hvorfor tror du det?

  • #3   13. nov 2017 Ville starte med at tjekke om der er en årsag til hun snubler meget, fx. låsninger, hove, sygdomme med snublen som symptom etc.

    Hvis ikke der er noget at hente der, så træn med hendes kropsbevidsthed. Bomme, niveauforskelle og hvad du ellers kan tænke på som kræver hun tænker over hvor hun sætter fødderne men som ikke er farligt hvis hun misplacere dem.


  • #4   13. nov 2017 Tænker også den kan have nogle låsninger. Min har også haft tendens til at snuble, det blev bedre efter hun havde kiropraktor.

  • #5   13. nov 2017 Det kan sagtens være, jeg undrer mig bare over hvordan låsninger og snubling hænger sammen. Men jeg skal i hvert fald få det undersøgt.
    Jeg synes også at det er spøjst, at hun f.eks. ikke snubler i områder med dybere underlag, men at hun snubler når der kommer et bump i underlagt, f.eks. I ridehus - men det hænger formentlig sammen med det I nævner.


  • #6   13. nov 2017
    Det kan være låsninger og skævheder som gør han ikke får afviklet benene optimalt og brugt kroppen optimalt.

    Skoningen og beskæringen kan gøre det. Spat og gigt kan også.


  • #7   13. nov 2017 Som andre skriver så kan der være låsninger eller anden ubalance være skyld i snubleriet.
    Derudover kan det være hovproblemer såsom fx for lang tå, hvilket meget ofte er skyld i snubleri. Hvis du kan tage et par billeder af hovene fra siden i hovhøjde stående på plant underlag samt nedefra, kan jeg muligvis sige noget om hvorvidt problemet findes dér. smiley
    Mvh en smed


  • #8   13. nov 2017 En af min pony's tegn på at det begynder at gøre ondt i skroget er at han snubler og bliver småt gående som om han behøver sko (det er bare uanset underlaget at han er det).

    Han har en tendens til at blive skæv i bæknet, så benene bevæger sig ikke ordenligt i forhold til hinanden fordi den ene side sidder højere end den anden. Derudover kan han ikke dreje benene ordenligt under sig ved f.eks. vendinger.
    Der er også tilbagevendende problem i nakken, som kan forstyrre nervesignalerne ned i kroppen og gøre det svært for ham styre det.

    Og så er der de gange hvor han lige er tjekket igennem af massøren og bare har ALT for travlt med alt det andet og glemmer at han er en hest med 4 ben smiley

    Men synes ofte der er et sammenhæng med at han har ondt når han bliver rigtig snublende.


    De penge jeg giver ud til massør gør jeg gladeligt for at vide at min hest kan bevæge sig og ikke har ondt under ridning.


  • #9   13. nov 2017 Min hoppe har generelt tendens til at snuble, da hun fra tid til anden glemmer at løfte forben eller også træder hun for langt ind med bagbenet så hun rammer hendes klokker og dermed snubler.

    Dog ved jeg altid at hvis hun gør det i lidt mere ekstrem grad som på f.eks. lige vej så har hun højest sandsynlig en låsning i nakken.
    Så det kan sagtens være et symptom på at den er låst.


  • #10   14. nov 2017 Der kan jo være virkelig mange årsager til det, så hvis du vil til bunds, så skal dyrlægen tjekke den.
    Men et andet foreslag kunne være noget neurologisk, men så burde der også være andre symptomer.

    Håber du finder ud af det.


  • #11   14. nov 2017 Hvis du får dyrlæge ud, og der ikke umiddelbart kan findes en grund, så prøv evt selv at nævne borellia. Kender et par heste som har haft det og netop begyndte at snuble meget...

  • #12   14. nov 2017 Propriotræning kan også gøre rigtig meget, såfremt den kan bevæge sig frit (=ikke er låst). Min araber snublede rigtig meget på fladt underlag i en periode (asfalt, ridebane, flade stier osv), men såsnart han kom i skoven var der ingenting. Mine teorier er, at han enten vidste at der ikke var nogen udfordring på fladt underlag og derfor ikke gad løfte benene, eller fordi hans sanser var blevet sløve. Ude i skoven skulle han se sig for og måske også anstrenge sig for at løfte benene, hvis det giver mening. Eller fordi han synes alt andet end skoven var kedeligt, så det hænger lidt sammen med min første teori.
    Nu er der ingenting smiley


  • #13   15. nov 2017 Første step er en fys el. lign.

    Jeg står selv i det pt, hvor min unghest begyndte at snuble og virke usammenhængende. Han fik voksepause fjorten dages tid, rollers på forbenene (sko) og skal nu have en ud lige at tjekke ham igennem smiley


Kommentér på:
Snubler hele tiden

Annonce