{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Respons på signaler. {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Jeg har en udfordring jeg ville høre om I kunne give mig nogle tip til at træne/løse. Da dette er min første bidløse hest synes jeg det er lidt svært..
Når jeg rider dressur på Tindur så har han ingen problemer med at følge mig, retningen og at gå lige ud i både trav og galop (medmindre vi er uenige) altså styretøjet virker 95% af tiden.
Men til spring undervisningen har vi problemer.. Han er svært at holde lige ud og han responderer elendigt på mine signaler.. Så styretøjet virker her ret dårligt..
What to do? smiley
Jeg har ikke samme underviser i dressur og spring..

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Respons på signaler.
  • #1   21. nov 2017 Ingen smiley

    Mvh TT


  • #2   21. nov 2017 Jamen så hør da dressurunderviseren om ikke i lige kan "lege" springtime en gang. Hun kan helt sikkert se hvad problemet er så (y)

  • #3   21. nov 2017 Det var da egentlig en rigtig god idé smiley jeg hører hende ad smiley nøj.. Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det.. smiley
    Hvis andre har nogle gode råd at bidrage med indtil jeg har undervisning så kom frit frem smiley

    Mvh TT


  • #4   21. nov 2017 Altså er det fordi du ikke kan dreje hesten når du beder den om det? smiley

  • #5   21. nov 2017 LM - han slingrer hen imod springet til trods for at jeg støtter op om ham, og han stiver sig og er ikke så samarbejdsvillig når vi skal lave volter og skal dreje.. Det er ikke fordi han er låst e.l det er ikke noget der lige er opstået i dag, troede det ville blive bedre men synes ikke der er den store fremgang.
    Spring underviser siger at jeg burde øve mere på galoppen i dressuren (noget vi gør) men der er ikke det store problem der ift at dreje..

    Mvh TT


  • #6   21. nov 2017 Det er vel et tegn på at der ikke er nok sikkerhed og fremaddrift hen til springet, hvilket du også nævner i et andet indlæg. Bliver han mere sikker, målbevidst, og fremadgående i springningen og især hen til springene, så vil han heller ikke slingre mere. Det er noget der kommer når i bliver mere øvet i det, så jeg tror du skal fortsætte med at fokusere på at få power i ham.
    Men ja ellers så sørg for at støtte ham, og fokuser på at få skulderen på plads hvormed du med fordel kan øve schenkelvigninger, versader og rid en masse indenfor hovslaget smiley

    Grunden til det viser sig mere i springningen også med volterne, er typisk hvis man ikke tager sig lige så meget tid til det som man gør i dressuren. Man kommer også bare tit til at kunne se det i springningen, da springningen nærmest er en test for om dressuren er i orden, da der her er en mere kontant afregning, og det viser sig mere tydeligt.


  • #7   21. nov 2017 Ok smiley mange tak.

    Mvh TT


  • #8   21. nov 2017
    De heste jeg oplever slingre i spring og som ikke lytter særligt godt, er typisk heste med manglende balance, styrke og manglende samling i dressuren ( eller at de bare ikke er nået så langt ).

    Det plejer og blive markant bedre når hesten har balancen og styrken til det - så kan man støtte nok så meget, hvis hesten ikke har balancen og styrken.

    Der var en gang en klog mand der sagde at hvis man red en LC i spring, skulle man kunne ride tilsvarende i dressur dvs. LC og rider man LA i spring skal man kunne ride det i dressur også. Da vendinger, linjeføring mm. jo bliver mere teknisk des højere man komme rop.


  • #9   22. nov 2017 Helt enig med krikken og sara smiley

  • #10   22. nov 2017 Krikken
    Ja altså det er nok mest samlingsgradsmæssigt at man skal kunne ride på samme niveau, da man ikke nødvendigvis behøver at kunne alle de svære øvelser på højt niveau i dressur, for at kunne ride fx MA i spring. Men ja er helt enig ellers smiley


  • #11   22. nov 2017 Jeg har et spørgsmål.

    Giver du signaler på samme måde, når du er på springbane og på dressur bane?
    Et kvalificeret gæt er "nej", du rider med kortere stigbøjler, sidder garanteret i en anden opstilling og det kan påvirke dine vægthjælpere - og dit fokus er anderledes end han er vant til.
    Summa summarum - de signaler han modtager, kan ikke være ens I de to situationer. Så naturligvis er han anderledes at ride på.

    Måske du skal tænke på strategien, om du skal justere dine signaler, så "spring dialekt" og "dressur dialekt" lyder mere enslydende - eller om hesten skal lære at acceptere to dialekter fra samme rytter?


  • #12   22. nov 2017 Dr Who - han er trænet i lyde som primære signal og vægtfordelingen smiley og de kommer ens ud af min mund og er det samme lige meget hvordan jeg rider smiley
    Men ellers et godt gæt smiley

    Mvh TT


  • #13   22. nov 2017 Hm.
    Som nævnt er jeg begyndt at ride western.

    Jeg plejede at ride uden stigbøjler i dressur sadlen for at træne balance, men det er lidt svært i en western sadel...
    Så I dag red jeg uden sadel, for første gang i årevis.
    Jeg har haft svært ved at lære at bruge pres med lårene til at dreje western redet hest. (Man lægger pres med lår på yderside, hvis hesten ikke reagerer understreger man ved at bruge schenklerne, evt yderligere ved neckreining via tøjle vægt på ydersiden og hvis man virkelig skal understrege kan man gå så langt at man trækker i tøjlerne).
    Det meget mærkelige, og virkelig fantastiske var, at det gjorde noget ved min opstilling at sadlen ikke var der, og pludselig kunne jeg finde ud af at anvende lårpres korrekt!

    Jeg tror simpelthen ikke, at din opstilling kan være ens. Det er jo netop meningen med springsadel.
    Og dermed kan mange signaler blive lidt anderledes.
    Men spørgsmålet er hvordan det ændrer din hests oplevelse af dine signaler.


  • #14   22. nov 2017 Men det er først i sommer jeg fik min dressur sadel, ellers har jeg redet i spring sadlen hele tiden smiley

    Mvh TT


  • #15   22. nov 2017 Hm.

    Men rider du på samme måde?
    Hvor er dit hoved?


  • #16   22. nov 2017 Det er da selvfølgelig anderledes at ride rundt på springbanen da jeg her kigger mere imod kommende forhindring kontra at kigge ligeud/frem som jeg gør når jeg rider dressur. Men jeg bruger jo over og under schenklen, og drejer kroppen på samme måde når jeg laver volter, også støtter jeg mere op i springningen kontra dressuren netop fordi han slingrer.. smiley

    Mvh TT


  • #17   23. nov 2017 Aner ikke om du kan bruge det til noget, men min springunderviser har et begreb der hedder "10 i 2" som betyder at man skal åbne sine knæ udad (= ikke klemme med lår og knæ), træde ned i bøjlen, tæerne fremad evt lidt ud, og så fat med den nedre schenkel. Så giver man signal til hesten om at gå (lige) frem, samt giver den pladsen til både at gå frem i brystkassen og lave et ordentligt afsæt.
    Det er mega svært at huske på og at gøre, men man kan virkelig mærke en forskel! smiley


  • #18   23. nov 2017 Tak Hønsemusen smiley det vil jeg forsøge at huske smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   24. nov 2017 Du siger at du kigger fremad, altså allerede har øje på det næste spring.

    Jeg tænker at du ubevidst, rotere i kroppen, og egentligt korrigere dine bevægelser sådan, at du viser hesten at den skal runde sig.

    Hvis du prøver at lægge mærke til hvordan du kører når du har øje på f.eks. foran kørende bil, så vil du oftes også følge den, både i hastighed og hvis den lægger sig længere til højre/venstre. Det er lidt samme princip i ridning smiley


  • #20   24. nov 2017 AMT - Hvis jeg skal dreje for at komme til næste spring, så drejer jeg hovedet, og kroppen roterer jo det der er brug for ift, hvor skarp svingen er, jeg drejer ikke hovedet på samme måde når jeg rider dressur normalt da man jo ikke plejer at dreje på den måde. I går til dressur træningen valgte jeg at teste responsen på mine signaler, så jeg red slangegang og lavede små volter/skarpe vendinger. Han reagerede fantastisk.. Så jeg ved ikke rigtig..

    Ift bilkørsel er jeg overhovedet ikke sådan.. Ligger bilen foran mig for skævt gør jeg ikke.. Og jeg påtaler det/tænker på det.. Kører den for langsomt overhaler jeg, kører den for stærkt kører den fra mig smiley

    Mvh TT der får Horn i panden bagved rattet smiley


Kommentér på:
Respons på signaler.

Annonce