{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

HJÆLP! gode råd osv søges kig og hjælp {{forumTopicSubject}}

Ja' nu Har jeg altså helt seriøst brug for hjælp. jeg håber i gider og bruge noget tid på at læse det her og forhåbentlig komme med nogen gode råd.
det her det drejer sig om hvordan Lotte min Pony har været her på det sidste.
Hun er bange for alt, hun har altid været nervøs,meeen aldrig SÅ meget! Hun stejler vis jeg ikke har martingal på, vil ik gå til biddet, vil dårligt nok indfanges på fold medmindre andre heste er med. Idag blev det så lige en tand for meget, jeg red hende nok i en halv time dvs. at jeg faktisk kun skridtede hende på og så trevede osv lidt før jeg skridtede hende af igen det var mega kedeligt så jeg valgte bare at longere hende. Da jeg så vil longere hende, vil hun ik galopere i longe lige meget hvad, så jeg får min veninde til at longere mig på hende så hun kan komme i galop, jeg red uden mrtingal da jeg ik gad os sætte den på. hun begynder så at 'stikke af' fra longøren og stejler/springer frem ad med mig. en anden veninde spørger så om hun må prøve, men nej jeg skal lige have prøvet lidt mere, hun skal ik vinde! Da jeg så har prøvet lidt overtager min veninde Lotte, lotte er Stadig i longe. da hun så sætter hende op går det godt indtil hun så begynder at stejle HØJT , faktisk så højt at hun falder bagover, men der skete hverken hest eller rytter noget og rytter var hurtig på igen, nå så var de ellers igang igen, meen Lotte laver da bare det samme nummer som om det faktisk more hende?! stejler vælter bagover rytteren slår sin ryg hun havde heldigvis sikkerhedsvest på men alligevel er hun ikke i stand til at fortsætte, det skal siges at hun er en meget dygtig rytter.
Lotte bliver derefter longert i et stykke tid uden rytter og jeg skridter hende af uden sadel.
Da jeg så vil spænde hende fast laver hun så det nummer hun snart har lavet i en måned, hun vil ikke gå hen til ringen hvor hun skal bindes, det ender med at jeg simpelthen må få en anden til at skubbe bag på + en hungste kæde! det altså lidtt sygt at skal bruge hingstekæde på sådan en lille pony!;ss og tro mig jeg var ikke glad for det.
Det her var nok den værste gang, de andre gange har jeg været nød til at anvende hingstekæde bare jeg skulle trække hende fra fold, og sætte hende på plads, hun har så har jeg har lagt sadlen på hende smidt den af før jeg får lov at spænde gjorden, dette gør hun typisk 2-3 gange. når jeg så tager grimen af for at give hende hovedtøj på (jeg kan ik lade den blive på da hun så panikker) stejler hun for det meste og bakker væk.
som i kan høre er det hele en kamp, sommetider er hun dog sød under ridningen MEN kun med mig på ryggen. vis andre rider hende er hun tosset i hovedt.
jeg er ked af at skulle anvende så strenge metoder overfor hende da jeg entenlig ik føler at dette er nødvendigt. Både Tænder,ryg, nak sadlen osv er blevet tjekket, så så vidt jeg ved har hun ik smerter, og stædighed burde det altså ik være! hun har ALDRIG været sådan før, det skal så ogs siges at hun er4 år så det kan jo ogs være at det bare er alderen der er begyndt at komme op i hende, men alligevel hun er en 4 års hoppe på 115 som jeg ik kan styre ordenligt, TEMMELIG nederen. meen så er det jo jeg spørger jer har i nogen idéer til hvad der forgår oppe i hendes ille pony hoved? eller idéer til hvad jeg evt kunne gøre?
jeg håber på en masse hjælp da jeg virkleig er træt/ked af at hun er blevet sådan så pludselig.

mvh,. Camilla &Lotte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! gode råd osv søges kig og hjælp
  • #1   18. maj 2007 sygt s;

    normalt siger man de er værst i 7-9 års alderen , såd et er nok ikk det !
    har ingen råd , desværre !


  • #2   18. maj 2007 ved ikke hvad der foregår, men ligesom Nete G synes jeg, at i skal starte helt fra bunden af igen..

  • #3   18. maj 2007 Jeeg tror ik engang det er panik, for hvad skulle hun panikke over? det jo ikke noget nyt jeg har sat hende til i den her tid.

  • #4   18. maj 2007 Jeg forstår bare ik hvad der er at være bange for? for der hvor vi øver har hun gået HELE si liv.
    -det sidste forstår jeg ik;)?


  • #5   18. maj 2007 Det lyder tydeligvis ikke til at din hest er klar til at have en rytter på ryggen.

    Jeg vil så også lige nævne, at det ikke har noget at gøre med at 'hesten må ikke vinde'. Din hest har sansynligvis et problem med dig, og noget den gerne vil prøve at fortælle dig.

    Det dummeste du overhovedet kan gøre, når din hest viser flugtadfærd (Løber, bukker, er nervøs) er at longere den! Longering forstærker kun hestens flugtadfærd! Så det er bestemt ikke til at anbefale.

    Du skal være MEGET opmærksom på din egen adfærd og hvordan det rent faktisk påvirker hesten.

    Ville til en hver tid - UDELUKKE enhver form for hjælpemidler og hingstekæder. Det løse IKKE nogle problemer, skjuler dem bare og desuden hjælper det heller ikke ligefrem på tilliden.

    Det lyder til din hest har nogle voldsomme adfærdsproblemer. Jeg ville nok råde dig til at få prof. hjælp fra folk med erfaring indenfor hesteadfærd. En HMS træner.

    Ellers..

    Hvis det var mig, ville jeg helt klart træne med den hest fra jorden af, i et godt stykke tid. Lærer den at acceptere dig, og få kontrol over den. Ville under ingen omstændigheder ride den, før det gik OK fra jorden af.







  • #6   18. maj 2007 Det undre mig vildt meget det her:

    "Det var kedeligt og ride så jeg ville bare longere den.."

    BARE longere den? Longere er da ikke noget man bare gør. Longering for man ikke noget ud af, hvis man ikke gør det korrekt og har hesten under kontrol. Det burde udføres lige så udførligt som alt andet arbejde.


  • #7   18. maj 2007 Zandra - you'r horse is your mirror. .

    Hun er tilredet lide længe siden faktisk, det er ikke mig der har gjort det,og det jo ogs først nu hun efter din mening har et problem med mig. jeg longerede hendde idag fordi at jeg synntes det var kedeligt at ride, INGEN andre grunde der.
    min egen adfærd har altid været den samme over for hende, vi har lige haft en super periode hvor hun bare var ¨H E S T E N' . og så nu er hun blevet sådan.


  • #8   18. maj 2007 Zandra - you'r horse is your mirror. .
    Når jeg skrvier at jeg 'bare' ville longere hende så ved jeg da godt hvad der ligger i det, så urutineret er jeg altså ik!


  • #9   18. maj 2007 Du skal ihvertfald tænke på, at uanset hvad, så har du på en måde trænet forkert, eller forstærket hendes flugtadfærd. Din adfærd påvirker hestens.

    Sådan er det med alt hestetræning. Alt hvad hesten gør, er rytterens skyld. Enten har man ikke trænet nok, presset hesten for meget så den simpelthen har sagt stop, eller ikke givet klare signaler nok. Hesten kan ikke tænke logisk, og den kan ikke skelne mellem rigtig og forkert. Dvs; Den VED ikke at du syntes det er forkert at den stejller, bukker eller løber.


  • #10   18. maj 2007 Gå et skridt tilbage i din træning, træn fra jorden, opbyg noget tillid, lær at trække med den.

  • #11   18. maj 2007 Zandra - you'r horse is your mirror. .

    Jeg har ikke ændret min træning?
    jeg kan høre vi har meget forskellige meninger, men jeg syns det virkler som om du er lidt imod mig? jeg kender hesten og burde vide hvad jeg gør.
    jeg forstår bare ikke hendes pludselige skiftning, det skal så ogs siges at det faktisk ik er mig hun er værst overfor men mine veninde som hun jo idag har væltet bagover med to gange.


  • #12   18. maj 2007 Zandra - you'r horse is your mirror. .
    Jeg Kan godt trække med hende, jeg kan bare ik trække hende hen til det sted hvor hun skal stå bundet, jeg kan fint trække hende til og fra fold.


  • #13   20. maj 2007 Hej igen,
    Nej jeg har overhovedet ingenting imod dig! :o)

    Har hun haft en dårlig oplevelse der hvor hun har stået bundet, siden hun ikke kan trækkes derhen?


Kommentér på:
HJÆLP! gode råd osv søges kig og hjælp

Annonce