{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.976 visninger | Oprettet:

Genoptræning efter gaffelbåndsskade {{forumTopicSubject}}

Så er det ENDELIG blevet tid til at jeg må starte genoptræningen af Caspian smiley

Caspian fik sidste år i slut juni konstateret en gaffelbåndsskade på den øverste del af højre bagben.

Skaden blev heldigvis opdaget “rimelig hurtigt”.

I maj 2017 gik han nemlig det bedst han nogensinde har gået- dressurtræningen var fantastisk, og han blev redet mod at forberedes til MA/PSG. smiley
Midt juni 2017 begyndte han ikke at ville gå ud til hånden, når jeg trænede smiley Så afsted til dyrlæge hvor vi ikke lige umiddelbart kunne finde noget - ind til vi kiggede ham i munden, hvor han havde fået lidt tandkroge - så glad var jeg, det var jo til at forstå så smiley
Efter 14 dage med pause og lidt skovture, så var der ingen bedring mht at gå ud til hånden i træningen - han lavede alle øvelser lige godt på begge volter, men puttede sig lidt, og svarede ikke frem.
Næste dyrlæge på besøg - en velkendt kiropraktor - hun syntes på staldgangen at han bare så fin ud mht muskler og ensartethed af dem. Men da hun for en sikkerheds skyld lavede bøjeprøve på ham - så slog han ud i bøjeprøven smiley
Dyrlægen kunne ikke vurdere hvilket ben han var halt på, men noget var i vejen - og hun anbefalede jeg kørte ham til undersøgelse på et hestehospital med en lameness dector.
Dyrlægen på hestehospitalet syntes jeg var lidt “pyller” da jeg kom til ham og beskrev hvad jeg oplevede i ridningen, og hvad kiropraktor dyrlægen havde sagt mht bøjeprøven - han spurgte om det var “kvindelig intuition” der førte mig på hestehospitalet smiley
3 timers undersøgelser senere fandt vi gaffelbåndsskadet smiley

Jeg har så fravalgt behandling med plasma ect, og valgte at kører en periode på et par måneder hvor jeg trak små daglige ture på asfalt med ham, og så gik han ellers på fold som vanlig.
Vinteren over har han kun gået på fold. Og i slut februar fik jeg ham tjekket, der var skaden helet 3/4 del op, og heldigvis uden arvæv.
Så doc dyr anbefalede at jeg ventede til maj måned med at begynde at genoptræne, for at den sidste del af skaden fik tid til at hele.

Og nu er vi så i gang - 30 min gåture på en nedlagt jernbanestrækning, hvor man har lagt asfalt til cyklister og lavet et ridespor også. Så kan man vist ikke finde et bedre sted til “ligeudrettet skridt på flad hård bund “ smiley
Caspian synes det er dejligt og lidt spændende at være væk fra den daglige fold - i dag mødte vi galopperende heste på fold, traktor med såmaskine og 5 cyklister - men udover at være nysgerrig og spænde lidt op, så tog han det hele i “strakt hov” smiley
Nøj hvor er det skønt efter 11 måneder at begynde at “arbejde” med Caspian smiley

Jeg satser på at gå ture med han her i maj måned, og så begynde at skridte ture på ham til juni/juli. I august kan jeg så begynde den mere rigtige genoptræning med trav og galop intervaller i et par måneder, og så håber jeg at vi kan træne dressur på L- niveau vinteren over.
Jeg har heldigvis ikke travlt, da jeg jo har verdens bedste lærerhest i Pinot, som jo også skal motioneres smiley

Her et lille billed af Caspian fra dagens tur på jernbanen - kryds fingre for os mht at alt kommer til at gå som det skal smiley

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning efter gaffelbåndsskade
  • #1   10. maj 2018 Dejligt med gode nyheder, held og lykke med genoptræningen smiley

  • #2   10. maj 2018 Dejligt! Rigtig god vind med genoptræning smiley
    Det viser bare hvor vigtigt det er at lytte til sin mavefornemmelse!

    Jeg står selv med en halt hest lige nu - og der var fornemmelsen der også, selvom intet kunne ses først. Nu er han så mere synligt halt - men pga alt den snak om hesteherpes, har jeg faktisk ikke turde at få behandler ud endnu - eller at køre nogle steder (ville helst have ham på Højgård) - men eftersom han hverken er varm eller hævet, så "håber" jeg at det evt er muskulært, så nu har jeg i første omgang bestilt hans sædvanlige massør (vi skal jo starte et sted). Hun kender ham, og vil kun bekræfte /afkræfte den teori - og så må vi jo ellers "videre i systemet" smiley Jeg synes bare at det er så svært med halthed.. Vi bruger lidt forskellige dyrlæger (alt efter hvad hesten fejler), men har desværre ikke den store tiltro til nogle af dem, når det kommer til halthed.. smiley Det bliver hurtigt til lidt gætteri uden det helt rigtige udstyr.


  • #4   10. maj 2018 Skridt, skridt og skridt, jeg tror jeg skridtede min i næsten 2 måneder inden jeg så småt begyndte med nogle korte trav perioder som jeg udvidede med nogle minutter hver uge.

  • #5   11. maj 2018 Jep smiley 8 uger skridt. Start med 20/30/45/60/75 minutter og slut på 1 1/2 time i løbet af de 8 uger. smiley jeg satte timer på lidt over halvdelen af tiden også pibbet den når vi skulle hjemad smiley så påbegyndte vi trav intervaller a 2 minutter. Og øget hen ad vejen smiley

    Mvh TT


  • #6   11. maj 2018 Ja det er heldigvis den helt rigtige årstid at gå i gang med en genoptræning på - jeg har “heldigvis” prøvet det her før med Pinot, som for 5 år siden stod med en gaffelbåndsskade på et forben. Her gik vi også ture en hel sommer, og jeg tabte mig 6 kg smiley

    Caspians skade er mere alvorlig, og hvor Pinot fint kunne gå på lille sygefold - ja der har Caspian bare blevet smidt ud på fold, og med dyrlægens ord “luk øjnene når han begynder at løbe”, fordi han blev dybt frustreret af at gå på en sygefold selv med Pinot på en identisk sygefold ved siden.
    Så Caspian har hele vinteren gået på almindelig fold 8-11 timer, og i sommerperioden 14-16 timer - og han motionerer sig selv i stor stil. Så han er i rigtig god form.

    Og ja det er rigtig vigtig at lytte til sin mavefornemmelse smiley Jeg er ikke “pyller”, men når en sød arbejdsvillig hest lige pludselig begynder selv i det små at sige “nej tak”, så skal man til at tænke sig om.
    At jeg så heller ikke tør kører på dyrehospital ptpga herpes er helt forståeligt.
    Jeg ville dog helt sikkert vælge fx Højgård e.l, hvis jeg står med noget “udefinerbart halt” - jeg krydser fingre for at det er noget banalt, og ikke en seneskade.

    Mvh Charlotte


  • #7   11. maj 2018 Hvor lyder det dejligt - ham, har vi også ventet på at se i ridning igen!

    Men hvor er det dog også rart at se en hesteejer, som ikke pacer hestene, men lader dem få en langsom og god genoptræning smiley


  • #8   11. maj 2018 Tak Matilde - vi skal nok komme snorkede over i ridehallen om et par måneder smiley

  • #9   11. maj 2018 Det lyder rigtig godt!

  • #10   11. maj 2018 Tak for de krydsede fingre Charlotte smiley Håber jeg virkelig også på!

  • #11   11. maj 2018 Hej Charlotte.
    Gid vi boede lidt tættere på hinanden - så havde jeg gerne fulgt dig på ture ud i landskabet.

    Alt godt til din hest.


  • #12   11. maj 2018 Doc who - det kunne have været SÅ hyggeligt smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Genoptræning efter gaffelbåndsskade

Annonce