{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

Hest uden energi? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg har en ung islændervallak på 5,5 år, som jeg købte for godt og vel et halvt år siden som tilridningsprojekt. Mit problem er, at han er virkelig “doven”. Han er svær at få proppet noget energi ind i - og det gælder både ridning og arbejde fra jorden. Jeg har prøvet mange ting, både meget variation i ridningen, pauser, ekstremt meget ros (optimistisk energi), ikke så meget ros, gåture, fridage osv. Men han er bare sløv i det gerneralt. Han stopper midt i ridning og er svær at holde i gang. Går også meeeeget langsomt når jeg trækker. Udstyr er tjekket og dyrlæge, smed og fys har været inde over.

Foder: han får Lucerne (2 håndfulde) også startede han på Surgro men er nu gået hen til 1 håndfuld icelandic power - Og et skud omega 3 olie. Han går uden sko - hvis det kan bruget - men ømmer sig ikke og det har han altid gjordt.

Han fik for en uges tid siden konstateret bændelorm og det kan jo godt have forværret det.

Er dette noget normalt hos ungheste og noget jeg skal lade passerer? Er der nogen der har prøvet det samme? Nogen ideer til hvad jeg kan gøre?

Tak på forhånd ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest uden energi?
  • #1   18. maj 2018 Får den ikke vitaminer ? En håndfuld foder plejer ikke at dække deres behøv. Specielt hvis de mangler jern bliver de meget sløve. Det vil jeg prøve først hvis det var mig smiley

  • #2   19. maj 2018 Nu har jeg ikke unghest, men en 17 årig islænder. Han har over lang tid mistet al energi, og på trods af mange gange dyrlæge, så hjalp intet indtil fornylig. Jeg har nu givet han jerntilskud (pga blodprøve) i 2+ måneder og havde kranio sakral terapi til ham - og derefter skete langsom en forskel, som vi stadig arbejder videre med ca 4 uger senere, og energien er på vej tilbage.
    Så jeg ville anbefale blodprøve, hvis det ikke er hvad, som har afsløret bændelorm uden andre anmærkninger. Ellers få en kranio sakral ud. Det gjorde altså forskellen her, selvom det ikke var mange spændinger, som hun løsnede på ham.
    Håber snart du finder en årsag, som kan hjælpe, fordi jeg ved hvor træls det er og gå med smiley


  • #3   19. maj 2018 Tusind tak. Jeg prøver med noget tilskud:)??

  • #4   19. maj 2018 Jeg synes også, at du skal få taget en blodprøve. Det kan være, at det er noget du rimelig simpelt kan fodre dig ud af - men du arbejder næsten lidt i blinde, ved bare at prøve noget. Særligt, når problemet er så stort og har varet længe.

  • #5   19. maj 2018 Hvis den har fået konstateret bændelorm for nylig, så har den jo sandsynligvis haft det i et stykke tid, evt. Helt fra sidste ormeprøve eller før det, og det kan jo påvirke dem på den måde. Har han fået ormekuren? smiley

  • #6   19. maj 2018
    Lige nu er den slet ikke dækket ind vitamin/mineral mæssigt, så jeg ville nok starte det først.


  • #7   19. maj 2018 Ormekur, og sørg for at den er dækket ind med foder. Hvis den stadig ikke er i form så få taget en blodprøve. Hvis den ikke viser noget har jeg et tilskud at anbefale til en der ikke skal tage på. Men det vil jeg af princip ikke komme med før det andet er prøvet smiley

    Mvh TT


  • #8   20. maj 2018 Han har fået sin første ormekur, og får genbehandling om et par dage. Tusind tak for hjælpen! Det har været en kæmpe hjælp??

Kommentér på:
Hest uden energi?

Annonce