{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.502 visninger | Oprettet:

“Træd hælen ned i bøjlerne” {{forumTopicSubject}}

“Træd hælen ned i bøjlerne” hvor tit har vi ikke hørt vores ridelære råbe dette??

Så læste jeg et blogoplæg den anden dag, at når vi træder hælene ned i bøjlerne så spænder vi i røvmusklerne og baglåret hvorved vi løfter os en smugle fra sadlen og ikke længere har et blødt tilslut med inderlår og sæde.

Dette prøvede jeg så i går til hest, og ganske rigtigt, når jeg jokkede hælen ned spændte jeg i baglår og baller, hvilket ikke ligefrem påvirkede mit sæde positivt. (Jeg rider normalt med vandrette fødder i bøjlerne, og ikke med hælen nederst, og efter at have afprøve dette forbliver min fod vandret i bøjlen)

Gu’ve’ hvor mange andre ting som vi bare gør og som vi jævnligt høre til undervisning som ikke er hensigtsmæssig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  “Træd hælen ned i bøjlerne”
  • #1   22. dec 2018 Rigtig rigtig meget! Det er derfor at man som rytter bør kende til anatomi både sin egen og hestens.
    I mine øjne er grundridningen, (forståelse af hvordan anatomi og psyken af hesten hænger sammen på teoretisk plan.) og når man kan begynde og praktisere det i den daglige ridning og det fungere så kan man begynde på andet end 20 m volter, skrot igennem og slangegang med 2 buer.
    Ser tit rytter prøve og lave mere komplicerede øvelser uden at have den grundliggende forståelse, hvilket ofte ender med et fundament der ikke holder og man så ikke kommer ret meget videre.


  • #2   22. dec 2018
    Tja, jeg trives glimerende med mine klaverhænder selvom man altid får af vide at man skal sætte hænderne på højkant og at man låser i hånden og ikke er eftergiven med klaverhænder - det har jeg nu ingen problemer med smiley


  • #3   22. dec 2018 Jeg rider også med vandrette føder, af samme årsag. Det samme gælder det med at holde på tøjlen.

    "Hænderne op på højkant".. ak ja, kun min nuværende underviser har givet mig et redskab hvor jeg ikke laver "klaverhænder" eller bliver over anstrengt i håndleddet ved tag i tøjlen, nemlig at vende hænderne " så man kan se neglene". På den måde vender undersiden af underarmen opad, albuerne kommer nærmere ind til kroppen og når jeg tager let i tøjlen vipper jeg håndleddet tilbage imod mig selv og anstrenger ikke håndleddet i siden af armen smiley Det er en tilvendingssag, men langt mindre anstrengende smiley


  • #4   22. dec 2018 Høfler: jeg er begyndt at ride nærmest med sippetog løse tøjler, altså brogstavligtal sytråd forbindelse.

    Jeg fik ny underviser som sagde “du rider for tøjlen” så blev jeg da ellers lettere tøsefornærmet, men da jeg løsnede tøjlen og hesten slog fra, måtte jeg erkende sandheden i hendes ord.

    Så den sidste måned har jeg redet for løs tøjle og øvet samling, bøjning, øgninger og indkortninger udelukkende for sæde og ben. Det var været noget op ad bakke, men nu er vi ved at finde hinanden guldklumpen og jeg. Og det har givet en helt anden lydhør og fornemmelse for hinanden. Ligesom hans evne til at bære sig har forbedret sig. Men hold da op det er svært når tøjletag ikke længere er en mulighed,

    Og en taknemlig tanke til den ridelære som sagde mig den ildehørte sandhed og fik mig på rette kurs.


  • #5   22. dec 2018 Det er problemet når man ansætter ufaglærte ridelærere, hvilket man gør mange steder på rideskoler. Jeg har redet ved en CR instruktør igennem længere tid for at få bedre hjælp til opstillingen. Her får jeg at vide "lange ben" i stedet for hælene ned, og det virker bedre og giver mere afspændte ben som hænger pænt ned.

  • #6   22. dec 2018 Sagen er vel, at hvis man overdriver lidt i sine råd- og folk så bagefter gør en mellemting imellem det de gjorde før og det man rådgiver til, så ender folk måske der de skulle?
    Modsætningen til hælene ned er at spænde og derved holde benene op??

    Og så er der bare nogle udtryk, der bruges i nogle brancher og er ret sjove, hvis man tænker for meget.
    Fx taler vi læger om grov neurologisk undersøgelse.
    Det betyder, at man ikke sætter 20 min af til alle test, men bruger et par minutter på de subtest, der er vigtigste.
    Men.. Høhæhø...
    Hvornår har man hørt om en grov hjerteundersøgelse? Stakkels neurologer, vi andre læger er grove imod deres speciale...


  • #7   22. dec 2018 Jeg har lært, at fødderne skal være vandrette. Min gamle ridelærer fortalte mig, at jeg skal sidde, så hvis hesten pludselig forsvinder under mig, så skal jeg lande på fødderne uden at falde. Har jeg tæerne nede eller har min balance for langt fremme, så falder jeg på næsen hvis hesten forsvinder under mig. Har jeg hælene nede eller sidder med balancen tilbage, så falder jeg på røven hvis hesten forsvinder.

    Det er faktisk kun ridelærere på rideskoler, som har fortalt mig at jeg skal træde hælene ned. Alle private jeg har haft senere hen, har sagt de skal være vandrette. Så jeg opfatter det som uprofessionelt når nogen fortæller at hælene skal være nede. Det er forældet viden.
    MEN jeg kan godt se pointen i at fortælle små børn eller helt nybegyndere, at hælene skal ned. Fordi disse har tendes til at træde tæerne langt ned = fødderne sidder fast i stigebøjlen = farligt.


  • #8   22. dec 2018 Hasse Hoffman forklarede engang hvorfor det blev misvisende, man skal ikke træde hælerne ned, men tæerne skal op smiley så spænder man ikke i lårene, men kun i læggene... Jeg havde lagt fra mig hælene ned, og havde i nogle år redet med tæerne op, så fik jeg undervisning hvor jeg skulle væk fra denne måde også, så jeg skulle nu pege tæerne/foden nedad (føltes det som). Så har jeg ikke haft undervisning på en stund, og er nu desværre røget tilbage i den gamle grøft med hælerne ned hvis jeg ikke fokuserer på at ikke have det... smiley

    Mvh TT


  • #9   22. dec 2018 Jeg har aldrig gået til rideskole undervisning, har kun fået privat dressur undervisning. Men har aldrig lært "hælen ned" dog døjer med at jeg trækker min ben op, hvor underviser har sagt "lange lige ben" som hjælper mig rigtig godt. Men i tølten får man typisk af vide "hælen ned eller tåspidsen op, let sædet en smule og forstil dig en krog, som er hægtet fast i dit brystben og løfter dig op (rank ryg og nakke) " for at man ik sidder tungt i sadlen og påvirker tølten. Jeg forstår godt meningen med øvelsen, når mange ryttere har en tendens til at falde for eller bagover i tølten. jeg kan sagtens lette mig en lille smule fra sædet, men at sidde med en lige rank ryg kan jeg simpelthen ik med min skæve ryg. Jeg bliver krampagtig i min ryg og får ik hestens bevægelse igennem min krop, så jeg påvirker faktisk min hest negativt kan jeg mærke. jeg laver et let svaj i ryggen og sidder midt i tyngdepunktet og kan mærke hestens bevægelse igennem min krop, så vi svinger sammen i ét som jeg vil kalde det. jeg har brugt to forskellige undervisere i år og de arbejder begge to på hver sin måde, jeg piller det ud som jeg kan se fungere for mig og hesten. De ting jeg lære i ridningen, alt fra undervisere, bøger og internet materialer, som jeg kan se fungere rigtig godt for hesten, piller jeg ud og sætter ind i mit mentale puslespil, som til sidst forhåbentlig bliver et netop et billed af fronten af puslespils æsken. Det er ik sikkert at de ting som jeg lærer nu med min hest, vil virke på en fremtidige hest og mig, da vi sikkert vil have nogle andre problematikker, men så bliver det igen fra brudstykker til et helt samlet puslespil med tiden..

  • #10   22. dec 2018 Jeg tror ikke på der findes en fast opstilling, som altid passer til alle ryttere på alle heste. Jeg rider som udgangspunkt med nogenlunde vandrette fødder, men hvis jeg eks skal ride langsom tølt vil jeg sikket have hælene lidt nede, og hvis jeg skal drive meget med schenklerne kommer jeg til at tage hælene op - men tit er det altså det der hjælper mig/hesten i situationen.
    På samme måde tror jeg at mange ridelærere der siger "hælene ned" vurderer situationen, og komme frem til at det er det som hjælper eleven mest, og tit er det jo begyndere der sidder og trækker hælene op så de både spænder i benet og har fare for at sidde fast stigbøjlerne, der får at vide at de skal tage hælene ned.


  • #12   22. dec 2018 Skirnir - Den tror jeg heller ikke holder vand.. Dressur rytteren på billede er dansker til konkurrence i Østrig.
    Tvivler på at hun er nybegynder smiley

    https://goo.gl/images/fVXnMu

    Mvh TT


  • #13   22. dec 2018 Endnu en smiley
    https://goo.gl/images/hSfp2c

    Mvh TT


  • #14   22. dec 2018 Jeg vil nu sige, at uanset hensigtsmæssigt eller ej ift. sæde, så kommer sikkerhed i første runde - ISÆR når man skal lære at ride. Derfor synes jeg, det er rigtig fint, man lærer børn og øvrige nybegyndere til ridning, at man skal have hælene ned... så lærer de efterhånden at styre det og finde en hensigtsmæssig placering af foden, hvor de samtidigt kan sidde korrekt i resten af sædet og holde benene lange. Uanset hvordan dit sæde reagerer, så er ting nr. 1 er, at folk lærer at søge ned med hælen, så deres fødder ikke sætter sig fast i bøjlen / smutter igennem, hvis der sker noget. Synes jeg smiley Tror også, det kan være svært at forklare en 4 årig pige, at din fod skal være vandret... så mon ikke, der er noget indlæring i det også? smiley Bare et gæt? smiley

    Det er ALTID at foretrække, at alt er 100% korrekt og anatomisk fra start af... men sandhed er jo ofte, at Rom ikke blev bygget på én dag, og at man må tage tingene gradvist smiley

    Generelt tror jeg nu også, at folks kroppe er forskellige - nogle kan lide at sidde på en måde, andre på en anden... smiley Ser du på forskellige ryttere får du forskellige opstillinger. Se eks. en rytter som Daniel Bachmann - Han har ofte meget dybe hæle, hvilket jeg tit (men ikke altid) synes, man ser ved mandlige langbenede ryttere. Cathrine Dufour har også lidt dybe hæle - omend slet ikke så dybe som Daniels. En rytter som Charlotte Dujardin har faktisk også ret dybe hæle smiley Jeg tror, der er noget sammenhæng mellem hvad for en hest, hvilket niveau, men også længden på egne ben og hvad form, man foretrækker hesten i. Så tror ikke bare, man kan sige, at hælene skal den ene eller anden vej smiley Tror nu også, det er med at finde en afslappet position med hælene nede, så du bevarer dit dybe, men afslappede sæde - du skal ikke strække din læg og stemme foden imod = hælen er nede. Så får du et stift ben, der stikker ud fra hesten og ikke er langs dens sider, mens du nok ja spænder i din rumpe/dine sædeben + får urolige ben smiley


  • #15   22. dec 2018 Jeg tror megen misforståelse kommer af, at forskellige folk udfører det de bliver bedt om vidt forskelligt udfra samme besked - især når vi jo er i et felt hvor det er er en blanding af teknik og følelse vi er ude i.

    Så hver enkel rytter har brug for at møde den underviser, som præsis til denne rytter kan undervise på en måde som giver mening for den enkelte.
    Og en god underviser kan variere deres undervisning til forskellige ryttertyper. Og det kræver en teknisk dygtig og undervisningsmæssig erfaren underviser hele tiden at have det langsigtede mål i sigte, men kunne støtte og hjælpe med forskellige teknikker til de forskellige ryttere på de forskellige niveauer.

    Og ikke nok med at man skal møde en underviser, som kan ovenstående, så skal eleven jo også være klar til at tage imod træning smiley

    Da jeg mødte “min berider” skulle jeg jo til at lærer at ride ( efter at have redet i 20 år på det tidspunkt)
    Først skulle jeg lærer al det grundlæggende, som du skal kunne - og det var meget teknisk. Da teknikken var på plads, så blev det tid til at lærer at ride “på følelsen” - for du kan ikke fortsætte med kun at ride teknisk - du skal lærer at kunne reagere så hurtigt på det du føler, at øvelser og korrektioner kommer før du når at tænke på det.

    Og så er der forskel på hestene - på Pinot som har tøndeformet brystkasse/ribben, hvor ens ben ikke ligger tæt ind til af den grund, og som er en meget tilgivende hest at ride sidder jeg fx helt anderledes end på Caspian, som har flad brystkasse/ribben, og hvor du i den grad skal sørge for kun at give signal med schenklen og aldrig med sporen.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   22. dec 2018 Man bliver nødt til at se på både hest, og rytters proportioner, før man kan tage stilling til om de fungere bedst med hælene oppe, nede eller vandret.

    Heldigvis er der ingen facit på hvordan en rytter skal sidde - og tak for det. Det ville være umuligt at finde EN opstilling som kan tilgode se alle de forskellige kroppe der findes.

    Men faktum er vel, at en rytter skal finde den opstilling som fungere mest optimalt for den individuelle equipage.


  • #17   23. dec 2018 Tja, alle steder jeg har redet, har fokus været på "lange ben", ikke på hælene placering. Jeg har, som teenager redet et sted med meget fokus på opstilling, og når man ønsker hænder på højkant, en lige linje fra albue, gennem hænder til bidet osv. så er det jo ikke bare fordi, det er det, der står i bøgerne man skal. Det er jo fordi man på den måde indvirker bedst, mest diskret og mest effektivt på hesten.

    Jeg SAVNER adgangen til longetimer med 100% fokus på opstilling og efter en del års on/off pauser er opstillingen ikke så køn, som den var engang. Og indvirkningen og følsomheden er ikke dem samme, som når man sidder korrekt smiley

    Hvis underviser siger noget, man ikke kan omsætte til praksis, så bed dem forklare. Der siges næppe "hælene ned" med eneste formål at de synes det ser pænt ud. Så spørg til formålet, så ville man måske nå frem til, at formålet er det samme som "lange ben" smiley


  • #18   23. dec 2018 Michelle: du kan gøre rigtig meget for din opstilling ved at træne: styrke, smidighed og balance uden hesten.

    Jo flere timer jeg tilbringer med røven placeret på balancebrættet/ hiver i mit træningselestik/ smidigheds øvelser for hofter, styrketræner mine rygmuskler osv jo bedre går min hest under mig, jo mere lydhør bliver han.


  • #19   23. dec 2018 Dorthe - i Know. Men jeg savner sgu dengang man satte sig på hesten, og kroppen nærmest af sig selv faldt i de rigtige folder og bare reagerede instinktivt korrekt.
    Nu om stunder skal jeg bruge en del tid energi på at mærke efter, om jeg nu og så har lige meget vægt på begge sædeben, om benene smutter frem, ligger ens osv. Og nogen gange også, at hjernen faktisk godt ved, hvad kroppen skal gøre, men kroppen nægter at adlyde - tror jeg skal investere i noget parterapi til hjernen og kroppen smiley


  • #20   23. dec 2018 Jeg er nu 43, og uden min dagligt styrke og balance træning, ville jeg ikke kunne ride som jeg gør i dag.

  • #21   27. dec 2018 jeg blev fortalt, at jeg skulle sidde som om hesten ikke var der, så hvis den pludselig forsvandt, så ville jeg stå fast og i balance på jorden, så det må være med lige fødder. så skal man heller ikke sidde for meget tilbage eller læne sig for meget frem


Kommentér på:
“Træd hælen ned i bøjlerne”

Annonce