{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
864 visninger | Oprettet:

Trailertræning {{forumTopicSubject}}

Ja kære HG. Jeg er sgu blevet en ægte pylrerøv, når det kommer til min kære "babyhest.
Sagen er den, da han var 3 måneder gammel skulle han køres med sin mor. Her panikker han fuldstændig i traileren efter ca 20 meters kørsel og igen ca en kilometer senere. Herefter stod jeg i traileren med dem og det gik fint - men da var han også blevet meget træt. På vej hjem igen et par måneder senere fik vi dyrlægen til at give ham noget beroligende.
Nu er han jo så 1.5 år og vi træner trailer.
Han kan fint gå ind i den, stå og spise sin mad og gå ud igen. Både med motoren tændt og slukket og fordøren lukket og åben.
Vi kan også sagtens bede ham blive, hvis han begynder at bakke. Vi kan larme bagved - Vi har rodet med bagbommen, stået/gået/hoppet på rampen osv. Men nu ved jeg ikke, hvordan vi skal komme videre smiley
Jeg ved ikke, om det bare er at smække bagbommen på og se eller det er bedre at tage en kæde eller andet, som vi kan udløse/fjerne, hvis han går i panik. Og hvordan begynder jeg at lukke rampen? Folk skal jo heller komme til skade, ellers ville jeg bare bede dem lukke rampen lidt og så ned igen.
Vi har heldigvis ikke travlt med træningen, men vi skal jo også fremad. Så kom med jeres bedste bud. Ellers må jeg betale noget psykologhjælp - for det er vist mig, der overtænker det her smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailertræning
  • #1   10. okt 2019 Hvis du kan lukke bommen, så luk rampen. Sørg for at han spiser, og få ham bakket ud før han har tømt krybben smiley Rocky kom, og kommer stadig tit ind i traileren for at spise med rampen lukket, både med åben og lukket klap smiley

    Mvh TT


  • #2   11. okt 2019 Og hvis din hest går i panik når traileren er lukket, for guds skyld ikke åbne.. Skynd dig heller ind til ham (og sørg for at holde døren lukket så han ikke tager den vej ud.) Ro ham ned, og giv godbidder når han er rolig. Når han har stået rolig en stund, så kan du lukke ham ud..

    Mvh TT


  • #5   11. okt 2019 Vi tager det meeeget stille, hvilket også er grunden til han ikke har kørt siden han var føl. Men han virker på ingen måder bange for traileren og hygger sig gevaldigt, når han står derinde. Jeg kan bare ikke finde ud af med mig selv om det bedst at lukke bommen bag ham rigtigt i starten eller bruge en kæde med en udløser, så vi kan få den af, hvis han skulle gå i panik over at møde modstand.
    Jeg ved nemlig ikke lige, hvad der gjorde ham så forskrækket som føl i traileren, men det skulle jo helst ikke ske igen smiley


  • #7   11. okt 2019 Det var åbenbart lettere at lære min ellers paniske hest at gå i trailer, men da var jeg slet ikke så pivet. Det er ikke let at blive en pylremor smiley
    Men god idé med rampen, når vi når dertil. Først skal jeg lige sikre mig, han bliver stående ved mig indtil jeg beder ham om andet. Godt vi har god tid.


  • #8   11. okt 2019 Du har gjort et flot stykke arbejde indtil videre skal du bare vide :). Jeg ville hvis det var mig, for det første lade vær med at tænke "hvis nu", da det meget oftest smitter af på hesten.
    Det virker til at du har lavet mange små delmål, hvilket er så fint.
    Evt Stå inde ved hesten og få en kammerat til at sætte kæden på bag ham og går det godt, så ville jeg få skiftet over til bommen og igen få en kammerat til at sætte den på, mens du evt står inde ved ham.
    Går det også godt, så udvid delmålet til at du kan sende ham ind og spise, sætte bom på og gå ind og hils på ham mens han spiser, gå ud igen og tag bommen af, så du kan bede ham bakke ud når du beder om det.
    Nu ved jeg ikke om han fortrolig med lyden af at klappen bagpå har sine lyde, når den åbnes/lukkes, for alt i mens du som du øver de andre delmål, så kan du også øve at du har ham ved din side udenfor traileren, åbner og lukker klappen så han er fortrolig og total ligeglad med klappen og lyden af den.
    Når han er fortrolig med bagbommen på bag ved ham, så få en kammerat til at lukke klappen mens du er ved ham og igen udvid delmål ved succes og fortrolighed.
    Næste skridt er at du så selv læsser ham og lukker traileren, og så kan åbne op igen for at sende ham ud.
    Sidste delmål, er at du læsser ham og køre 5-10 min i nabolaget og køre hjem igen i succes for den dage.
    Er du mest fortrolig med kæden på istedet for bom, de første gange som klappen åbnes/lukkes, så gør du bare det


  • #9   11. okt 2019 Lisette - Når Tindur har panikket, så har det altid hjulpet at jeg har lagt min hånd på hans hals, så har han faldt ned.. Selvom jeg troede jeg skulle ende med at få et "par på hovedet" smiley vi mennesker kan have en større beroligelse på vores heste end hvad vi nogle gange selv tror smiley

    Mvh TT


  • #10   11. okt 2019 Bumle - Det er bare sindssygt vigtigt at han ikke får "belønning" (ved at åbne trailer/rampe osv) ved at være urolig.. Så er det bedre at vente med at åbne til han er helt rolig eller at overhovedet ikke lukke rampen..
    Her er jeg i gang med at trailer træne begge heste. Tindur forbinder traileren med adskillelse og hader traileren. Rocky er ligeglad, han er dog ikke vild med køreturen, men han har blevet meget meget bedre smiley
    Som du kan se, står Tindur med en hov således at man ikke kan lukke rampen, og begyndte jeg med bagbommen så løb han ud. Sidst vi trænede Tindur kunne jeg også lukke bag ham og lukke rampen. Men jeg har ikke trænet på knapt et år med ham da han ikke skal ud at køre.. smiley
    Rocky går som regel bare lige op, begge heste gik selv lige op her på billedet smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #11   11. okt 2019 God ide med at vænne ham til rampens lyde udefra smiley Tror også jeg skal have trænet at bilen bliver tændt, når han står tæt på den uden at være i trailer.
    Men tak for alle jeres gode råd! Jeg vil forsøge at følge dem smiley
    Heldigvis er Bazinga også blevet more moden og modig det sidste år og vi har trænet mange flere gåture ved vej, "farlige" ting på ridebanen osv, så hans reaktion er nok ikke så voldsom mere.
    Første gang han skal køre er det så en ide at have en ven i traileren med ham? Har 2 heste, der er meget vant til at køre, så måske de vil være en hjælp for ham? smiley


  • #13   11. okt 2019 Ja præcis. Og vennen er 23 år, så han holder nok ikke for evigt. Og han skal jo også lære at køre alene. Og alt andet træning med ham foregår alene. Så måske det er bedst bare at tage det roligt, men alene smiley

  • #14   11. okt 2019 Lisette - Jeg har aldrig skrevet at jeg kunne tale ham ned, for det kan jeg ikke, men han smadrede lygte osv på traileren, men da jeg lagde min hånd på ham, faldt han ned.. Som jeg skrev, så regnede jeg med at få et par på hovedet, og jeg var faktisk ved at skulle løsne ham, men da han faldt ned ved min berøring, lukkede vi og kørte (han skulle flyttes) Da vi kom frem måtte jeg ordne sår også videre da han havde skadet sig da han gik i panik.. Så jo, han gik i panik..

    Mvh TT


  • #16   11. okt 2019 Min hest havde for 5 år siden en dårlig oplevelse i trailer og opgav faktisk at få hende det lært. Den dårlige oplevelse sad lige så dybt i mig som i hesten. Men sidste år fik jeg taget mod og fik en til at hjælpe mig med erfaring i trailer læsning. Den måde vi trænede det på var først at lære hende at stå længe i traileren og slappe af uden der skete noget ( hun ville gerne gå ind og stå men lige så snart nogen stod ude bagved panikkede hun og fløj ud). Da hun kunne stå i længere tid begyndte vi lige så stille at lave ting udenfor traileren så hun blev vant til lyd og berøring mens hun stod i trailer. Der blev larmet med bom, trampet rundt og løftet i rampe samt bommen blev holdt op til hendes bagparti for at vænne hende til presset. Alt dette krævede to måneders træning. Da hun kunne stå der inde mens vi hoppede rundt og larmede fik jeg en ud at hjælpe igen. Men denne gang var det for at hjælpe mig og ikke hesten til det næste skridt nemlig at lukke bagved og kører. Det lykkedes men kunne ikke have gjort det uden at have en til at tale mig igennem det og berolige mig i situationen. Så tænker det måske også kunne hjælpe dig med at tage det hele i små bider så hesten bliver tryg ved de forskellige step i at lukke bagved. Og det måske ville kunne hjælpe dig hvis du havde en du kendte og med heste forstand til at være med den første gang og hjælpe dig igennem.

  • #17   11. okt 2019 Heldigvis er begge mine forældre med hver gang og hjælper. Og de er ligeså vant til hest fra jorden som jeg er. Så det eneste jeg gør er at sende ham op i traileren og sørge for, der er mad så længe han står der. Men det er nok bare at komme lidt videre og stille få lukket bag ham, vænne ham til lydene osv smiley

  • #18   11. okt 2019 Bumle, dine delmål har virket indtil videre og tror bare du skal tænke din egen lille slagplan af delmål for trailerlæsningen til ende, sådan at du har ro i sindet og det skal nok gå. I er jo kommet så langt allerede :). Mht til at lade ham køre med en anden trailervant hest, der må jeg give Lisette ret, det både godt og ondt...
    Jeg har lært tre af mine voksne heste trailerlæsning alene og har altid kørt dem én og én, dog er der ingen af dem som har panikket i traileren som din, men de har været en spasser til at gå i traileren såsom at stejle på rampen, nægtede at gå i trailer eller fløj ud af traileren som et missil da jeg købte dem. så jeg startede trailerlæsning forfra, som om det var en rå hest der skulle lære


  • #19   11. okt 2019 Lisette - Har ikke skrevet at jeg troede jeg skulle blive sparket i hovedet.. Men jeg regnede med at hans vilde hovede ville komme til at pande mig en.. Men heller at han havde pandet mig en, end at han havde ødelagt sin nakke..

    Mvh TT


Kommentér på:
Trailertræning

Annonce