{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Svært ved venstregalop {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Søger gode råd til træning af venstre galop

Lang historie kort, Joey er en ung dreng på 5 år og har desværre skæv kryds, dette er undersøgt af dyrelæge og han har hverken ondt eller halter. Og det er blevet bedre efter han er begyndt at blive trænet regelmæssig.

Dyrelægens råd er så at han skal longeres 2-3 dage om ugen og rides 2 dage.

Dyrelægen har så anbefalet at han så skal galopere 2-3 min på hver volte og højre volte går strygene men han har meget svært ved den venstre, (den side han er skæv) og har svært ved at se hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham.

Han går enten i højre galop eller kontra, hvor han galopere rigtig med forbenene men forkert med bagbenene.

Nogen der har gode råd til hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham bedst muligt? Nogen der evt har eller har haft en hest med samme problem?

Alt vil tages imod med kyshånd vil kun det bedste for min hest. Dog er dyrelægen på så han ved hva han snakker om.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svært ved venstregalop
  • #1   29. sep 2020 Skal han ikke have anden hjælp til at få rettet sit kryds? Altså kiropraktor - massør - eller anden hjælp.

    Hvordan er han i longe? altså i galop venstre om?

    Ellers tænker jeg at han skal have god plads, og ikke ind på en volte. Hvis du ved anspring får 3-5 gode galopspring, så tag ned i trav igen og lav et nyt anspring og få et par gode galopspring.

    Det er vigtigt at han ikke løbes i gang, men kommer i galop via et anspring.

    Hvis du har mulighed for, så vil jeg anbefale dig at få en dygtig underviser til at hjælpe dig.


  • #2   29. sep 2020 Karin j, som der står i beskrivelsen går han i højre eller kontra på venstre. Og den dyrelæge der har sagt det er kiopraktor og sagde at han skulle bruges sådan efter endt kiopraktik, har tænkt mig at få en der er meget specifik ud i kiopraktik ud og kigge på ham også:)

  • #3   29. sep 2020 OK, jeg havde ikke lige forstået at han havde fået Kiropraktorhjælp smiley

    Så er der kun at henvise til en dygtig underviser, som kan hjælpe dig videre.


  • #4   29. sep 2020 Jeg har haft en hest med skævt bækken, ikke helt samme problem, men samme region.
    Han havde også meget svært ved galop, det var så højre rundt, men jeg gjorde hvad jeg kunne for at styrke og roste alt korrekt galop, ved kontra eller kryds, tog jeg ham bare ned i trav igen og bad om nyt anspring, pas på med at over træne det, så ender du med en skade, (bitter erfaring)
    Jeg gjorde det at jeg ofte trænede anspring på tur, hvor han var ligeud stillet, eller måske endda lidt til "udvendige"

    Der ud over masser af øvelser, som kan styrke ham, både i longen men også de berømte gulerods øvelser.
    Det kan Tine Futtrup, Equitation science, hjælpe med, hun er knushammrende dygtig, er uddannet i biomekanik og underviser både fra jord og ryg, hende har jeg haft stor glæde af på min tidligere part. (ikke ovenstående hest med skævt bækken, han var min egen smiley )
    Hun kører ud fra Århus og er meget rimelig i pris.


  • #5   30. sep 2020 Ku det være en rytter-ting?
    Min venstre er ringe og det er tydeligt i fx venstregalop, nøj hvor gir det udfordringer.
    Han er super velredet, så ingen tvivl om det er mig.


  • #7   30. sep 2020 Min hest var på et tidspunkt skæv i krydset, jeg have kiropraktor, der rettede det op, den næste måned blev den kun redet lige ud på markerne omkring mig for at rette musklerne op
    Når den har været skæv mangler den nogle muskler og det skal trænes op inden du bruger den skæve side.
    For mig virker den plan din dyrlæge har lavet ikke rigtig smiley .
    Jeg har ikke haft problemer med min hest siden smiley


  • #8   30. sep 2020 Min gamle hoppe var skæv i bæknet/krydset, hun havde en periode svært ved venstre galop fra skridt men ikke trav med rytter. I longe var det bare svært for hende, jeg brugt rigtig meget longe over bomme det hjalp efter en periode med det så gik hun altid i rigtig galop i longe og problemet under rytter med anspring fra skridt forsvandt os.

  • #9   2. okt 2020 min frieser på 4 har stået i samme problem. jeg fik dog styr på det inden kiroprakteren nåede at komme ud og så at der var et skævt bækken (efter dyret havde leget kringle i en høring). jeg fandt ud af at han havde svært ved det når jeg sad på ryggen men også i longen. jeg begyndte at have ham fri ridehuset og her valgte han venstre galoppen. så det begyndte vi at gøre en del i og er ved at have styr på det. hvilket gjorde at han begyndte at få en stærkere venstre galop. jeg ved ikke om din undgår den uanset hvad for så kan det være svært og så vil jeg også anbefale en underviser. jeg har også gode erfaringer med Trine futtrup

Kommentér på:
Svært ved venstregalop

Annonce