{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.885 visninger | Oprettet:

Bid til sensitiv hest {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer lidt at prøve et nyt bid til hyppen.
Han er über sensitiv på tøjlen, og kan ikke holde en ordentlig kontakt, uden han spænder helt vildt op. Har jeg helt løse og slaskede tøjler går han fint afslappet, men det er ikke holdbart i længden, da han har brug for støtten. smiley

Jeg har prøvet 2-delt baucher han var alt for sensitiv på. Nu går han på 3-delt muffebid, hvilket går bedre end det 2-delte, men han er stadig så sensitiv, at jeg ikke kan holde kontakt på tøjlen.
Findes der noget blødere? Som heller ikke koster en bondegård...

Bidløs er ikke en mulighed. Han har været redet på hackamore da jeg købte ham, men han har heraf fået skader på næseryggen, og skal derfor helst ikke have noget pres fra en bidløs. Sidepull og kapsun er også prøvet, her slår han også helt fra ved tøjlekontakt.

Har kigget på uddelt gummibid og læderbid, men han virker egentlig bedre når der er nogle flere led i biddet.

Har i nogle ideer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til sensitiv hest
  • #1   31. jul 2021 Sam var ret sær så her kommer bare alle de bid vi havde XD

    2 delt muffe, brugte vi til dressuren det var det han fik bedst ro på uden at have stangeffekt.
    Udelt welsh show bid, brugte vi til spring, han krævede så meget ro i munden når han sprang ellers blev han enorm frustreret så dette var et totalt win med faste ringe og udelt.
    Havde 2 delt pelham, kandar og et udelt western stang til ham også og det fungerede han aller bedst med, tror han fik ro over de stænger eller et eller andet dumt ??
    Vi prøvede gummi som var et stort flop, han havde aldrig gumlet så meget som med det på, så det opgav vi ret hurtigt trods at vi gav det flere chancer


  • #2   31. jul 2021 Jeg kender en, som besluttede sig for at ride bidløst i en periode for at give hesten en bid-pause. Derefter startede hun ud med et meget blidt bid. smiley

  • #3   31. jul 2021 Lunse:
    Tak for nogle erfaringer!
    Har også haft kigget på 2-delt og udelt muffebid. Kunne være man skulle prøve at gå ned på udelt.

    Jeg er nemlig også bange for at han kommer til at gumle rigtig meget på et gummibid.. ??



  • #4   31. jul 2021 Cecilie:
    Bidløs er som sagt ikke muligt, da han har skader på nerverne (i næseryggen) efter for hårde hænder på hackamore smiley


  • #5   31. jul 2021 Altså Sam kunne virkelig ikke lide at de var "bløde" jeg havde selv tænkt læder men blev bange for samme reaktion, jeg kan kun forslå at prøve sig frem i længere tid, det med sensetive heste og bid kan være et bøvl

  • #6   31. jul 2021 Jeg ville absolut prøve noget udelt.

    Fx myler hvor siderne kan bevæge sig uafhængigt af hinanden. Hooks har en billig kopi, det er dog uden tungefrihed.

    Tungefrihed kunne også være en ide og prøve.
    Ab rideudstyr har en serie med bid hvor der er et eller to billige med tungefrihed, husker ikke mærket.

    Er du ikke stævne rytter i dressur kan danish guard biddet prøves.

    Ellers så et fleksibelt gummibid fx HS duo.


  • #7   31. jul 2021 Krikken:

    Den fra Hööks, er dem med rullen på midten? Det er umiddelbart det eneste jeg kan finde der ligner Myler lidt.
    Det kunne jeg godt overveje at prøve.

    Har kigget på Danish Guard, og det kunne godt gå hen og blive noget jeg prøvede, såfremt der ikke er andet der fungerer. Jeg vil dog helst have det er godkendt i dressur, så jeg ikke skal ud og skifte bid når/hvis jeg skal til stævne smiley


  • #8   31. jul 2021 1) Har hesten været set af en hestetandlæge, så man har udelukket tandproblemer.
    - Hvad er forhistorien bag tidligere valg af bidløs optøning og næserygskade?
    2) Har du en god underviser? Hvad siger de til din tøjlekontakt og ridning generelt?

    3) Jeg er selv glad for mylers bid - men, jeg havde nok allieret mig med mine venner og lånt en bunke bid, og prøvet mig frem.


  • #9   31. jul 2021 Han er tjekket af tandlæge, som siger han har rigtig fine tænder.

    Jeg købte ham for et halvt år siden, hvor han var redet med udelukkende hackamore i +5 år, da det var det han fungerede bedst på i følge dem.
    Jeg red med hackamore i ca 1 mdr, hvor han konstant slog fra så snart man rørte tøjlen (ingen kontakt, men bare man tænkte på at røre tøjlen).

    Har fået tjekket af kiropraktor samt heste fys, der begge nævner næseryg.
    Især fys oplever store spændinger og en nerve der var skid ved/på næseryggen, som er blevet markant bedre, efter vi er stoppet med at bruge hackamore. Det var hende der anbefalede vi skiftede over til bid. smiley

    Jeg får fast undervisning af en dygtig rytter. Hun har ikke haft nævnt min kontakt, udover at han skal lære at søge den, og lære at stole på min hånd.
    Hun nævner også at jeg er for blød på hånden når han slår fra. Men det er mig der ikke bryder mig om at tage fat i en hests hovede, når den slår så tydeligt fra ??

    Dsv bruger alle dem fra stalden bid der er minimum 2 cm for stort til ham, og de bruger enten stangbid eller 3 delte bid smiley


  • #10   1. aug 2021 Hvilke str bid bruger hesten, og hvor bor du?

    Der er måske folk herinde (eller blandt dine private venner), som har bid i rette str?

    Jeg tænker stadig myler.
    Muffe effekt af bidringene, og lægger roligt.
    Leddet i midten gør, at man kan bevæge hver side for sig selv, men det "låser" lidt i leddet, hvis man tager fat og virker lidt som et roligt udelt alligevel.
    Men 500-800 kr fra ny gør det pevret at prøve sig frem.

    Nogen heste har lært, at siger man "nejtak", så forsvinder presset.
    Men, hvis rytter siger "jo, dette her gør vi", så reagere hesten med et "okey...!"
    Så, hvis du har passende rolige hænder, der ikke er noget galt med dyret, så kan det også være aflæring af utryghed fremfor skifte af bid.

    Jeg havde engang part på en hoppe, hvor hun med tidligere og nuværende ejer gik med kørebid med parerstænger, vistnok for ro og pædagogisk støtte fra pres i mukdvige- men hos mig foretrak hun et helt almindeligt trensebid.

    Så, hvad hun gik bedt med hos tidligere ejer, kan være hest + hænder + optømning.
    Nye hænder gør at bedst muligt måske er noget andet.
    Uhh, kan du ikke låne dig frem? Eller, har du ikke en lokal butik, hvor man kan låne bid, eller købe og returnere imod et afslag i returpris?


  • #11   1. aug 2021 Hesten bruger 13,5. Holder til i Kirke Hyllinge smiley

    Tænker bestemt også at der kan være noget indlæring i det, men vil først prøve mig frem med bid. Har ikke kræfterne til at holde igen på ham, da jeg har problemer i leddene smiley


  • #12   1. aug 2021 Mener at der er en butik i nærheden, der har test på Myler. De frarådede mig bare at prøve den slags bid, da jeg var nede sidst. smiley

  • #13   1. aug 2021 Min tanke er da umiddelbart et udelt muffebid med tungefrihed

  • #14   1. aug 2021 Ja det er det med rulle i midten fra Hooks. D rings horsepower eller sådan noget.

    Men myler har så mange flere variationer i mundstykker og side stykker, om end de højeste porte Med tungefrihed er noget ingen har plads eller brug for.

    Horze og hooks har også begge ganske alm udelte billige bid, både i muffe og alm ringe.
    Samt BR equipment ved ab rideudstyr.


  • #15   1. aug 2021 Der er desværre ikke rigtig andet for end at prøve sig frem.

    Hvad min hest eller andres heste går godt på betyder ikke at din gør det.

    Men det er dyrt at skulle en masse bid igennem. Heldigvis kan man købe meget brugt og sælge til nogenlunde samme pris hvis det ikke duer

    Jeg er endt med et todelt gummibid med d-ringe til Milan og skal nu til at igennem det samme med Donna.

    Med hende er jeg startet med et myler med lille tungefrihed. Dog skal hun lige have kiropraktor inden jeg starter med bid


  • #16   2. aug 2021 Neue schule bid turtle top kan også være en mulighed.
    Det ligger roligt i munden og kan ikke "knække tilbage" (hvis hesten forsøger at trække bidet tilbage i munden, "låser" bidet, som en stang).

    For min hest har og er det et rigtig godt bid, som giver ro i munden.

    Men god undervisning er guld værd, ikke at din nuværende er dårlig, men måske at en anden er bedre til at hjælpe dig.


  • #17   2. aug 2021 Jeg tænker også, at du skal “keep it simple” - ingen grund til at købe dyre bid, hvis hesten ikke er tryg ved at gå ud til hånden. Lige meget hvad du putter i munden vil jo ikke ændre det - det kan kun træning gøre smiley

    Jeg ville tænke “re-tilridning”, hvor hesten skal lærer at kunne stole på din hånd. Og til ungheste starter jeg altid med et 2-delt muffebid, 2-delt for at give mest ro, muffe for at hjælpe med støtte i mundvigene.
    Jeg ville nok lige her tænke på måske at forsøge mig med : Almindelig trense med bid, hvor I rider i skridt og hvor fokus er på at du støtter hesten, giver efter (hverken for meget eller for lidt), og hos hesten fokus på at strække sig frem og ned til biddet.

    Det er formentlig en langvarig proces du er ude i, og hvor både du og hesten skal lærer en masse, men før du har styr på kontakten til biddet, og hesten er blevet tryg ved kontakt, så kan I reelt ikke gå videre med mere ridning.

    Så brug pengene på undervisning, fremfor at forsøge dig ud i en masse dyre bid, som reelt måske ikke gør den store forskel.

    Mvh Charlotte


  • #19   2. aug 2021 Hvorfor ikke bare lytte til hesten og ride uden kontakt ?

    Jeg har også en som ikke kan lide den konstante kontakt, det blev til flere års “slogskampe” indtil jeg en dag indså, at hesten havde ret.

    Så jeg slap tøjlerne, lagde alle signaler ned i mit sæde. Lod være med at forme hesten mellem “ indvendig schenkel og udvendig tøjle”.

    Jeg lod der være hestens ansvar at holde bøjning i hjørner, versader og travers. Uddannede hans ryg, så der var via koordination, balance og styrke, som dannede formen på hesten, og ikke mig som angav formen.

    Det at jeg ikke red med konstant kontakt åbnede døren til en helt anden måde at ride dressur på. Hvor jeg ikke lærte hesten at gå i en bestemt form. Men hvor jeg uddannede hesten krop, så hesten selv valgt den ønskede form.

    Og tro mig, det er en dør som aldrig lukkes igen.

    Så du kunne også tage imod dem mulighed at åbne samme dør, og træde ind i en anden verden i Dressurens muligheder.


  • #20   2. aug 2021 Lisette:
    Hesten har en del spændinger og låsninger i ryg, men dette er blevet markant bedre efter behandlinger, ny sadel og et godt samarbejde med smed Han er stadig i behandling for dette.
    Det kan self være med til at skabe uroen fortil, fordi han synes det er hårdt at bruge ryggen... Har snakket med behandler, men hun ser fremskridt hver gang, og jeg har endnu ikke kunne mærke forskel fortil.

    Jeg får undervisning så ofte som jeg har råd til, og så ofte som hesten kan (den har det med at smide sko) smiley


  • #21   2. aug 2021 Dorthe:

    Det ville jeg ønske jeg kunne, men har en hest der begynder at støvsuge jorden, hvis han får lov til at gå som han vil. Når han er helt dernede med hovedet, har jeg ingen chance for at styre ham, da han tonser rundt, og stopper med at lytte til sæde og ben. smiley
    Her begynder han også at miste balancen og smede, og dette er derfor ikke holdbart. Det er prøvet sammen med en anden kompetent underviser smiley


  • #22   3. aug 2021 Baysen: igen her ville jeg arbejde med hvorfor han tonser rundt, mister balancen og koordinationen.

    Altså helt ro på hesten, at hesten hele tiden er helt afspændt, at hesten kan trave rundt i langsom tempo, mens den ikke spænder nogle steder den ikke skal spænde. At hesten har smidigheden og styrken til at kunne gå helt roligt rundt.

    At hesten har styr på sin forparts-bagparts balance, at hesten kan øge og korte tempoet ind, uden af dette involvere en aktivering af underhalsmusklerne. At ryggen er i stand til at koordinere benflytningen, at rotationen i ryggen sidder lige i skabet, at rygmusklerne skiftevis spænder og afspænder osv.

    Alle disse ting ville jeg arbejde med at få påplads inden jeg ville synes det var hensigtsmæssigt med den konstante kontakt.

    Det skyldes at den konstante kontakt, laver en ramme som hesten skal arbejde i. Og hvis hesten har lært at blive i den ramme, i steder for den ramme som kroppens funktion angiver, kan det i sig selv give spændinger.

    Den anden fordel ved at give hesten lov til at gå i den ramme, som kroppens funktion angiver - er at du får viden om, hvad der sker i hestens krop, som du kan indrette din træning efter.

    Så du kan lave et trænings setup som gør, at hesten af sig selv gør det ønskede, fordi det er det letteste i situationen. Og ikke fordi du danner en ramme hesten skal gå i.

    Og ja, det er som sagt en anden måde at ride dressur på, end den man oftes ser og møder. Men af nørde i funktion i stedet for form, synes jeg åbner døren til en helt vidunderlig verden inden for dressuren. smiley


  • #24   3. aug 2021 Lisette:
    Behandleren er ikke tilkaldt med henblik på rideproblemer. Det er noget behandler selv er kommet ind på, og der er allerede forbedring her.

    Hesten har hanetrit, og har haft forkert bestilling i flere år. Han bliver derfor hurtigt træt, når han skal bevæge sig på en mere hensigtsmæssig måde. Dette er behandleren og dyrlægen der har sagt dette til mig, når jeg har fortalt om vores problemer.

    Har ingen billeder eller videoer af ridning, da jeg 80% af tiden er alene når jeg er i stalden. De sidste 20% består i tur smiley

    Jeg holder øje med et udelt bid, eller noget myler look a like, og ser om det kan give ham mere ro fortil.

    Hesten har allerede gennemgået en stor udvikling siden jeg købte ham, og ved også der er lang vej endnu. Men kan jeg finde noget der kan hjælpe med at føle ham mere tilpas, er dette self noget jeg vil gøre. smiley


  • #26   3. aug 2021 Tænker vi lukker den her.

    Har ikke brug for tips til træning eller udredning. Jeg er i tæt samarbejde med smed, dyrlæge, kiropraktor og fysioterapeut, der fortæller mig, hvis de mener der skal udredes for mere end vi har gjort i forvejen.

    Hesten rykker sig en del hver dag. Han er gået fra ikke at kunne gå op ad en bakke uden at ligne en der er ved at dø, til en der momentvis kan bære sig selv.

    Spurgte ind til bid, og ikke træning smiley


  • #28   4. aug 2021 Nedenstående er ikke fordi jeg kun vil se på udstyr ift. at hesten ikke fungerer som ønsket - jeg er klar over udstyret ikke er alt, men jeg går ud fra at der er styr på hestens fysik med hjælp fra dyrlæge, smed og underviser ud fra hvad jeg kan læse (har ikke nærlæst alle indlæg).

    Nu nævner du at todelt baucher ikke duede, et 3-delt muffe er bedre, men stadig ikke helt godt - har du overvejet et 3-delt baucher?
    Min pony brød sig ikke om 2-delte bid, det duede bare ikke rigtigt for hende - udelt kunne du lige vove på at smide på, dét ville hun ikke og gik konstant og åbnede munden, trak biddet op, gumlede, lagde ørerne let tilbage og virkede generelt utilpas, og så absolut særligt Myler var hun ikke fan af - prøvede det i 20 min, og så blev det ellers returneret til butikken igen.

    Det jeg prøvede der fungerede ok for hende var et 3-delt HS Dynamic muffebid, men det var dog for tykt til hende..
    Havde endnu ikke prøvet et baucher, for kunne ikke låne et. Valgte så at "satse" og købe et helt almindeligt 3-delt baucher, intet fancy, bare den billigste fra Royal Steel - og det passede damen helt perfekt! Hun var tilpas med det samme, gik med lukket mund og udviste ingen ubehag.
    De koster ikke alverdens, og kan findes brugt indimellem, så måske det kunne være en mulighed?

    Noget andet jeg ikke ved om du har overvejet, er, om trensen kan være med til at give problemet? Du skriver jo at bidløs ikke er en mulighed grundet skadede nerver - kunne det tænkes at der samtidig også er nogle andre steder hvor trensen ligger, der kan være påvirkede og dermed også giver problemer?


  • #29   4. aug 2021 Cecilie:
    Kunne godt være jeg skulle kigge på 3-delt baucher også.

    Har slet ikke haft tænkt trense... men har redet både med og uden næsebånd (næsebåndet er altid løst), og har ikke kunne mærke forskel her.
    Må have i tankerne at kigge på noget anatomisk trense, da han pt bare går med alm engelsk. smiley

    Tak for ideerne!


  • #30   5. aug 2021 Jeg har haft stor succes med Beris Soft bid på flere heste, som ikke fungerede på noget som helst andet. Selv stærke, hysteriske heste slappede med det samme meget mere af.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #31   9. aug 2021 I dette tilfælde: Brug det tykkeste bid du kan finde. Og så noget andet. Kan du snakke med din hest gennem tøjlerne? Krummer du dine håndled? Kan du lade dine hænder blødt fjedre efter hestens bevægelser? Fortæl din hest, via tøjleføringen, hvor godt du kan li´ den. Hesten kan engang i sit tidligere liv have oplevet en rytter, der brugte tøjlerne til at skælde ud på den!!

  • #32   9. aug 2021 Staldejer fandt nogle gamle bid frem, som jeg har prøvet lidt af.

    Det der var bedst, var et 2-delt bid, som var ret tykt, men letvægt/hult. Det var dog lige til den korte side, og nev ham lidt i kinden, så skal se om jeg kan finde et der lige er en halv centimeter længere.

    Han søgte virkelige kontakten, med et rigtig godt sug på tøjlen smiley


  • #33   10. aug 2021 Acavallo har lavet et udelt bid, som skulle ligge meget stabilt i munden og være godt til de sensitive heste.

    Flere er også glade for NS turtle top, men det fungerer ikke på min, så jeg smed ham retur på HS dynamic muffe og det fungerer for os.. Jeg ved at Lundemøllen og Dyr i Centrum har NS testbid..

    Ellers er der måske noget fra Fager? Min venindes meget sensitive vallak fungerer rigtig fint på bid derfra..


  • #34   10. aug 2021 Jeg har kigget på biddet fra acavallo, men det er ikke godkendt til dressurstævner, og er grunden til jeg har valgt det lidt fra. Har dog tænkt jeg ville prøve det alligevel, for så må vi bare droppe stævner indtil han stoler på hånden 100% med alm. bid smiley

    Men tak for buddene!


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #35   11. aug 2021 Det udelte bid er helt forkert til din hest. Det anbefales til en hest, der er "hård i munden", hvilket er det modsatte af at være sensitiv.

  • #37   11. aug 2021 Jeg endte med at købe et acavallo sensitive bid.
    Han går strålende på det. Søger kontakten, og ingen uro fortil. Så tænker at det var roen i biddet han manglede smiley
    Tak for hjælpen!


  • #39   11. aug 2021 Nu har jeg prøvet 4-5 bid over den sidste uges tid, og han har sagt tydeligt fra, hvis han ikke er tilfreds smiley
    Så tænker bestemt at jeg er på den rette vej smiley


  • #41   12. aug 2021 Lisette. Nogle heste er meget klare i deres afvisning af et bid. Det er min vallak. Så jo nogle gange er det nok at prøve et bid en enkelt gang eller to. Min nægtede simpelthen at tage bidet i munden tredje gang jeg ville prøve det

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #43   12. aug 2021 Problemet med heste, der ikke vil tage bid i munden har én bestemt årsag. - Manglende færdighed hos den der lægger biddet på. Når hesten står med lukket mund ved pålægning, gør det ondt på gummerne. Derfor trækker hesten hovedet til sig.

    Læg højre arm om hestens hoved, Stik venstre hånds fingre ind i hestens højre mundvig og åben hestens mund hvorefter biddet , der ligger i venstre hånd, lægges uhindret op i munden på hesten.

    Efter nogen træning finder hesten selv ud af at åbne munden, når den ser biddet.


  • #44   12. aug 2021 Min hest siger som sagt tydeligt fra. Da jeg smed fullcheek på, der stod han og stejlede smiley

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #45   12. aug 2021 Stejlende hest, når du stå og har fat i den. Følgende øvelse kræver mod. Hold fast i hesten og lad dig trække med op. Men hvis du mister grebet midt under øvelsen, kan du komme i fare.

  • #47   12. aug 2021 Har ikke nogle problemer med at håndtere stejlende heste. Har rigeligt med erfaring på det punkt, efter jeg har udstillet unge hingste smiley

    Det var netop sidestængerne han reagerede på, for det er samme reaktion med baucher, som rør siden.. Så snart jeg tog biddet af, var der ingen problemer smiley


  • #48   12. aug 2021 Fedt du har fundet noget der virker! smiley Sensitive biddene minder også om Beris Soft, som jeg nævnte. Et helt andet materiale end andre bid, og udelt. Jeg har haft flere heste, der fra første gang de fik sådan et på har gået fantastisk, hvor intet andet har virket smiley Så jo, man kan i mange tilfælde med det samme se, om det er noget der duer eller ej til hesten smiley

  • #49   12. aug 2021 Ved du evt om nogle af beris soft biddene kan bruges til dressur stævner? smiley

    Håber han bliver ved at gå fint på biddet. Det er i hvert fald første gang han har været så rolig fortil! smiley


  • #50   12. aug 2021 Beris er godkendt. I hvert fald dem med stålwire i. Bidet er dog stadig fleksibelt, så det minder om sensitiv bidet

  • #51   12. aug 2021 Arh okay smiley

    Tak!


  • #53   15. aug 2021 Nu har jeg arbejdet med hesten i 4 dage, med acavallo sensitive.
    Har fået mig en helt anden hest. Stort sug på tøjlen, og han søger kontakten hele tiden! Minimalt uro fortil, og ellers bare en hest der virker super tilfreds.

    Problemer jeg ikke har tænkt videre over i longen, er også forsvundet. Han har haft tendens til at skyde skulderen i longen og lægge hovedet på sned. Alt dette er forsvundet.

    Så dejligt at have fundet noget der kan give ham mere ro smiley


  • #54   15. aug 2021 Godt du fandt noget der virkede smiley

Kommentér på:
Bid til sensitiv hest

Annonce