{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
574 visninger | Oprettet:

ridning i skoven? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille problem.
Jeg har haft min hest i lidt over 1 1/2 år nu, og han er bare min drømmehest. MEN der er et problem, han er så strid i skoven, det har han altid været, og han er en meget tændt hest. han er 12, men det ved han ikke selv (;
når vi skridter bliver han "bange" for usynlige ting, stopper op, grynter, eller begynder at hoppe på stedet, det er ikke sådan jeg er ved at falde af, jeg bliver bare lidt irriteret på ham. når vi traver sætter han i meget kort galop, om jeg så har fat i ham eller ej, han går ligeud, sidelæns, og nogen gange føles det næsten som om han går baglæns *suk* (; og han bukker og stejler. hvis man så skal galopere får han bare redet igennem, lige meget hvor mange halveparader jeg laver.
Kan det simpelthen være fordi han er glad? hvordan kan jeg træne ham i ikke at være så tændt?
når han stopper op når han ser "ting", drejer han også tit 180 grader rundt, og nægter at gå, men så bakker jeg ham den vej jeg vil ride, og så går han frem når jeg vender ham. jeg har fået af vide at det ikke er en magtkamp, netop fordi han går derhen når jeg vender ham? ser han noget eller tager han pis på mig? vi har trænet med pressening osv, det er han ligeglad med, og ting han aldrig har set reagere han ikke specielt på, kun på ting der ikke er der.
hvordan får jeg lavet ham om til lidt mere skovturshest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridning i skoven?
  • #2   6. jan 2009 gå nogen ture, hvor du trækker ham så han får set og reageret på tingene... Har selv en hoppe vi overhovedet ikke kan få nær skoven hvis hun er alene... Hun er 10 og stædig!

  • #3   6. jan 2009 Han kan ikke tage pis på dig, er han for uintelligent til ;D

    Har ikke erfaring med den slags heste, har kun oplevet maja mente at man skulle sætte i galop når man blev sat i trav visse stedet.
    Noget jeg havde lært hende, hun havde fået indkodet i hovedet at når der var en åbenstrækning så var det galop.

    Det er hun kommet af med efter vi i en lang periode har skridtet meget og ikke travet eller galoperet - kun travet på en meget kort strækning i lunte tempo.

    Ved ikke om det kunne være det? Hvis ikke, så ville jeg tage ham ned i skridt eller ind på en volte hver gang han flejnede. Få ham til at falde til ro, prøve igen osv. også huske at stoppe når legen er god.

    At han ser spøgelser gør mange. Jeg bruger også den med at bakke fordi hvis det er umuligt, men nogen gange hopper jeg også af, går forbi, bakker tilbage og rider så forbi igen bare for at 'understrege' det (;

    Han skal bare lære at skoven ikke betyder man får 'fri' ( helt ihvertfald (; ).

    Ved ikke om det lyder logisk? :b


  • #4   6. jan 2009 det er også når vi er sammen med andre, og når vil trækker skridtture siger det nogen gange klik i hovedet på ham, og han begynder at stejle op af mig.

  • #5   6. jan 2009 krikken:
    det lyder vel meget logisk. der er bare det at vi for det meste kun skridter og en smugle trav, fordi jeg ved hvordan han er. jeg tror heller ikke at han er redet meget i skoven inden jeg fik ham.
    vi gør stortset det samme som du gør, nogen gange trækker jeg ham, men det er bare svært at trække forbi noget man ikke ved hvor er? for det kan være midt på en mark, hvor der er absolut INTET, han nægter bare at gå. men det største problem er at han bukker og smågalopere, det er ret belastende.


  • #6   6. jan 2009 Kan jeg godt forstå (:
    Men heste er jo i bunden byttedyr, derfor flugtdyr - så de skal være opmærksomme på alle små forandringer fordi de netop er truet konstant.
    Nogen er så mere følsomme end andre.

    Begynder han at bukke når du sidder på ham ? Hvis du føler dig mere sikker fra jorden kan du evt. komme f, tage tøjlerne over hovedet også lokke ham lidt fremmad - tager han et enkelt skridt så slip trækket i tøjlerne og ros ham til den store guldmedjale.
    Forsæt sådan til han er kommet forbi og ros ham hver gang han rykker sig og slip.

    Hellere at det taget et kvarter at få ham forbi roligt end 5min hvor han fjelner (;


  • #7   6. jan 2009 Hvor meget bliver den redet på tur?

  • #9   6. jan 2009 han går forbi unden videre hvis jeg hopper af ham, så går han bare.
    han bukker når vi skal trave, eller hvis han selv synes han keder sig i skridt og gerne vil i trav eller galop, for det meste er det 20 små i træk, men nogen gange er det også kæmpe store så jeg havner på halsen og må kravle tilbage. men hans øre er fremme hele tiden.
    han kigger også en del når vi rider på bane og i ridehus, men slet ikke på samme måde, og han bukker ikke i ridehus med mindre man presser ham for meget.
    når vi springer bukke han også, men det er jeg sikker på er fordi det er sjovt, hvis vi ikke har sprunget i to uger bukker han bare konstant og vil frem.


  • #11   6. jan 2009 Har du fået den tjekket af en kiopraktor/dyrlæge for nylig?

    Det KUNNE være den havde spændninger eller smerter et sted, siden den bukker så voldsomt..

    det lyder umiddelbart ikke som glædesbuk nemlig..



  • #12   6. jan 2009 Nu hvor du beskriver det på den måde, så lyder det egentligt mere som om han er utryg som Sanne beskriver og egentligt helst vil være ved noge han kender.

    Går ud fra han kender ridehus og bane bedre end skoven, og dig bedre end skoven.
    Så det sanne siger lyder meget fornuftigt (;


  • #13   6. jan 2009 sarah: vi red en del i sommers, men ingen vil med når det er vinter.
    sanne: vi skridter tit af ned af en vej, der er kun problemer lige når vi forlader stalden, så stopper han, drejer rundt, og så bakker jeg ham, vender ham, og så er det ovre. vi taget aldrig på længere ture uden andre heste, og hvis min kæreste f.eks går ved siden af er han heller ikke lige så bange.


  • #14   6. jan 2009 Hvad er en del? hvor meget rider du ud nu?

    jeg er af den holdning, at enhver hest har ret til/brug for skovtur mindst 2 gange ugenligt..


  • #15   6. jan 2009 Melanie gør HELT det samme.

    men nu er jeg begyndt at tage hende i skoven MINDST 4 gange om ugen (kun her i hendes genoptræningsperiode)
    men det har altså hjulpet helt vildt.

    så tror bare de skal ud og prøve det så meget som muligt, så det ikke er så farligt/ spændene mere.


  • #16   6. jan 2009 sanne: vi red en del ud i sommers, men jeg står et sted med lidt ældre der ikke er meget for tur, men han kommer ud fra stedet ca to gange om ugen, en 20 min skridttur.
    sarah: altså i dressur er der intet, medmindre jeg presser ham for meget, så reagere han ved at changere galoppen over et bukkespring.
    krikken: ja det kan du have ret i.


  • #17   6. jan 2009 eller næsten det samme, hun bukker ikke

    og små stejler kun når flokken kommer for langt væk fra hende. fx. lige når vi skal væk fra stalden eller når vi møder heste i skoven


  • #18   6. jan 2009 sarah: jeg ville mægtig gerne ride ham i skoven oftere, men er ikke meget for det hvis der ikke er noget at ride med. vi skridter 20-30 min ved vej ca to gange om ugen nu. men vi var ude næsten hver dag i sommers, på nær to dage hvor jeg fik undervisning.
    nørdie: øvelse gør mester mener jeg også, men syns bare ikke helt at han forstår det ordsprog (:


  • #19   6. jan 2009 Det at han reagere når du presser ham, kunne godt være et tegn på en spænding/smerte.
    Da det jo lige netop kan være i sådan en situation at det er det gør ondt..

    Heste der har problemer med bukkespring under ridning, har ofte smerter. Det er tilfældet i 90% af dem..


  • #22   6. jan 2009 sarah: min ridelære holder også øje med det, men han har gjort det lige siden jeg fik ham, og har fået undervisning af en heste fys to gange, som ikke kunne se noget der, men overvejer at få ham ud og se på ham igen.
    sanne: jeg synes egentlig ikke vi har problemer med de synlige ting, jeg kan tage en af de der blå ikea poser på hans hoved når jeg sidder på ham, og få ham til at gå hen til alle de ting han kigger lidt på. jeg kan ride ham kun ved hjælp af vægten, og han kan bakke når man siger bak, og vende 180 grader til venstre hvis man lægger vægten til venstre. har hørt ordet pat parelli før, men hvad går det ud på?


  • #23   6. jan 2009 sanne: jeg husker altid at være tilfreds med en smugle. en gang skulle jeg lære ham at gå ud i havet, i starten ville han intet, men hver gang vi var derude fik jeg ham til at gå to skridt nærmere vandet, og nu går han lige derud.

  • #25   6. jan 2009 Sanne: okay, tak for hjælpen. jeg har prøvet hvor han begyndte at blive lidt op og køre da jeg gik med ham, så han gik for tæt på mig, gik for hurtigt og sådan, så begyndte jeg at stoppe ham op, hvis han så gik for langt inden han stoppede, så bakkede jeg ham tilbage, så gik vi igen, han gik for stærkt, så stoppede jeg ham, bakkede, gik, stoppede, bakkede, osv, men han var stadig ukoncentreret, havde hovedet højt løftet og rettede ikke sin opmærksomhed mod mig.
    når vi rider sammen med andre har han også tildens til at gå lidt stærkt, men der stopper han ikke så meget op, han sætter bare i kort galop med buk i når de andre traver, men ser stadig spøgelser, men så overhaler de andre bare og så går han jo igen.


  • #26   6. jan 2009 har haft det problem med brun og kan stadig have det. Men det hjælper på brun at jeg rider meget dressur og skridter laaaaange ture på hende, både op og ned at bakke. Det gør jeg både alene og med min veninde. Hvis hun bliver for hidsig i skoven når vi skal trave eller galopere, plejer jegat ride ind i et træ eller bruger den anden hest, som stopklods

  • #27   7. jan 2009 Wicki: okay tak, men kan godt sagtens holde ham, han laver bare meget kort galop og bukkespring, det går faktisk langsommere end de andres trav.

  • #28   7. jan 2009 Jeg har haft part i en hest der havde lært at tur = fuld galop.
    Han kunne være et helved at ride. Dansede afsted under mig i noget passage-lign. Gik sidelæns og blev "bange" for alt muligt ligegyldigt.

    Det eneste der virkede på ham var at give efter på tøjlen.
    Når han dansede afsted sad jeg konstant og slækkede på tøjlen, bare for sekundet efter at stoppe ham igen inden han drønede afsted. Men det endte altid med at hanlige pludselig sagde "okay, så lad os da skridte". Så kunne jeg bare slippe tøjlen og han skridtede roligt afsted.
    En stram tøjle fik ham derimod bare til at fortsætte med at ville galopere hele turen.

    Så hvordan rider du ham?
    For hvis ikke du ind imellem slipper ham kan jeg godt forstå han forsøger at sætte farten op. Men ved godt det kan være meget svært at give efter når man sidder på en tændt hest.


  • #29   7. jan 2009 lotte: jeg rider altid med ret løse tøjler, netop fordi jeg ved at hvis man tager fat i ham tror han at der skal ske noget. jeg rider med et western hovedtøj med rigtig lange tøjler og hackamore, og kunne aldrig drømme om at tage for meget fat i ham når han har hackamore på.

Kommentér på:
ridning i skoven?

Annonce