{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
413 visninger | Oprettet:

Første skridt til at ride uden udstyr {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg håber overskriften er ok.
Jeg er dybt fascineret af folk der kan ride deres heste uden udstyr, og kunne super godt tænke mig at kunne gøre det selv. Men hvordan "begynder" man?! Jeg kan ikke forestille mig bare lige at sætte mig op på min araberhoppe uden sadel og trense og så bare derudaf. Jeg er normalt ikke pylret, og rider både i almindelig grime, uden sadel, med hackamore osv, men jeg er altså mest tryg med at have noget at styre med deroppe - altså en tøjle eller bare en enkelt snor sat fast i grimen.

Hvad gør man inden man sætter sig op?! Er det en masse arbejde fra jorden inden man nærmer sig hestens ryg? Jeg har svært ved at tro på at min hest vil kunne aflæse de små signaler der skal til, netop for kun at ride med sæde, ben og stemme.

Det blev lidt rodet, men håber at folk forstod mit spørgsmål; hvordan kommer man igang med ridning helt uden udstyr?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første skridt til at ride uden udstyr
  • #1   10. mar 2009 Jeg tog en rebgrime med en snor i, som sikkerhed, også cordeo.

  • #2   10. mar 2009 Der ligger nok en del tillids-øvelser , tror jeg smiley

    Start evt. med at smide sadlen væk og sådan. Rid i grime og lær hesten de basale ting.

    Tror du bedst selv kan mærke hvornår tiden er til at forlade udstyret smiley


  • #3   10. mar 2009 en cordeo er dejlig at have med.

  • #4   10. mar 2009 Start med at ride i grime, og et træktov der er bundet sammen i enderne (eller cordeo) rundt om halsen, lær hesten at når du løfter i cordeo'en (evt. træktovet), så skal den stoppe (læg evt. benene lidt frem på bringen, som rtegn til stop samtidig, og hvis hesten ikke stopper så tag grimen til hjælp). Husk at ros når hesten så gør det rigtigt. For at dreje så viser du hesten vejen ved at lede armen ud til siden (ikke tilbage), kigger der hvor du vil hen, og evt. pres blidt med det udvendige ben.
    Start stille og roligt, og i skridt..

    HUSK at ros, når hesten gør det rigtigt smiley


  • #5   10. mar 2009 www.horseinharmony.dk
    lad vær med bare at sætte dig op, det kræver en masse grundtræning fra jorden først, hvis det skal gøres ordenligt smiley


  • #6   10. mar 2009 Et tov rundt om halsen / cordeo. Og hvis du er helt usikker, kan du bare have grime på, men uden at have træktov i, for så kan du læne dig frem og trække i grimen.

  • #7   10. mar 2009 I princippet gælder det "bare" om at have nogle grundsignaler på plads. Hesten skal kunne stoppe, bakke, dreje og stå stille på signaler. Signalerne kan være forskellige; Jeg bruger fx. min cordeo til at styre med. Med den kan jeg ligge tryk på halsen som stop, på siden af halsen som drej osv.

    Senere kan man "koble" signaler på, så hesten kan lære at kunne rides udelukkende via sædehjælp. Men det kræver at man har nogle primære hjælpere, der fungerer og som du kan give inden.

    Hesten skal kunne kende signalerne, og det er klogt (!) at træne den fra jorden først, og derefter i grime. Hesten må ikke være signalforvirret og nervøs, men skal være rolig og afklaret med det, så du ikke forvirrer den.


  • #8   11. mar 2009 Tak for alle svarene smiley Jeg vil helt sikkert prøve med en snor rundt om halsen, og ja, så måske også et enkelt tov i grimen bare for en sikkerheds skyld.

    Zandra: Det er nemlig også det jeg er bange for... at når man sætter sig op, at hesten så egentlig er lidt signalforvirret. Jeg tror jeg vil prøve at træne lidt fra jorden først, men altså det er ikke noget jeg har gjort så meget i førhen. Jeg har selvfølgelig lært hende at gå pænt bagved og bakke når jeg bakker osv. Jeg har også trænet plastik-øvelser osv fra jorden. Men ikke decideret kommandoer.


Kommentér på:
Første skridt til at ride uden udstyr

Annonce