{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan ved man hva bom ??
  • #1   24. jul 2009 det kan man desvære ikke bare vide

    min haflinger som efter recen er en bred type han brugte bom mellem

    og min spinkle sports pony brugte bred bom

    man bliver bare nød til at prøve


  • #2   24. jul 2009 men hvad går man som regl efter ??

    slank hest... smal bom
    bred hest bred bom eller omvendt ??


  • #3   24. jul 2009 Det kommer meget an på deres sadelleje, og deres mankeparti smiley

  • #4   24. jul 2009 hold da op der er meget man skal vide ;:O) hvad er et kopjern ??

  • #5   24. jul 2009 Du kan leje en til at måle hesten med i rideforretninger, det koster et mindre beløb, den bruges til at måle kopjernstørrelse med og fortæller dig om det er en smal eller bred bom du skal bruge. Det nok den nemmeste metode.

    En smal hest kan godt have fyldige skuldre og derfor bruge større bom, så du er nød til at måle eller afprøve sadler på hesten.


  • #6   24. jul 2009 BERING- HG's Ludo Swein!

    er det tit sådan det er ... er den en "bred hest" så bruger den small bom... er den spinkel så bruger den bred.... hvis jeg kan lokke dig til at se i mit fotoalbum... der er et billede af en sadelog dens bom... kan du evt fortælle mig hva str bom det er der er på den


  • #7   24. jul 2009 Det er heler ikke kun bom størrelsen man skal gå efter, det er også om den har lige puder, og den er høj eller lav bag til, smalt eller bredt kammer osv.

    Havde en sadel til Schakira som passede i bommen, men var for lav bag til, og der resulterede i trykkede nerver i ryggen smiley


  • #8   24. jul 2009 hold da helt op man..... suk for en jungel... nu er det fordi jeg har fået sadelen... men han er kun 2... og ved godt at det er MEGE heldigt hvis han kan passe lige den... (kan han ikk bliver den jo så "bare" solgt eller byttet) men fisker så lige efter at høre om de rer en chance for han kan passe den eller om jeg SLET ikk skal regne med det

  • #9   24. jul 2009 Til dit andet spørgsmål:
    Et kopjern er et specielt jern der kan udskiftes foran på nogle sadler, det er enormt smart! :):) Der er 5 forskellige størrelser. begge mine sadler kan det og jeg er bar kanon glad for det:D


  • #10   24. jul 2009 så der er større chance for hesten kan passe sadlen flere steder korekt ??

  • #11   24. jul 2009 Kopjern er er jern som søttes foran i nogle sadler, (bom str) det har bl. andet wintec, det er super smart har selv to af de sadler smiley

    bom str varier meget fra hest til hest, min new forest bruger en mellem ting mellem small og mellem bom hvor min araber pony bruger x bred smiley og min søsters oldenborg blandning bruger også en mellem ting mellem small og mellem bom (Det er det blå kopjern i wintec sadler smiley )

    Og en araber er jo tit spinkel men det kommer meget an på kropsbygningen

    Og måske skal din hest bruge mellem når i skal tilride den men når den så har vokset færdig skal den måske bruge small eller bred smiley

    Et godt råd er at få nogle til at hjælpe dig med at finde en sadel der passer din hest godt smiley


  • #12   24. jul 2009 Det har meget at gøre med hvor markeret de er i manken..


    Fredrik f.eks. han er en BRED hest, men bruger alligevel smal bum fordi han er så markeret..
    Og nogle af dem med spinkle ponyer bruger bred, fordi de ikke er så markerede.. Vent til den er udvokset, det er også tit med ungheste, at de skal skifte sadel når de er blevet tilredet, fordi de sætter muskler og derfor bliver bredere.


  • #13   24. jul 2009 Men som der også blev nævnt længere oppe, så havde jeg også en dressursadel til min, som passede i kammer og bum.. Men der manglede næsten 5 cm i puderne bagi, så den slet ikke kunne ligge på ham..

  • #14   24. jul 2009 Min er også fuldblod og Oldenborger. Og jeg bruger en meget bred bom, men ved ikke hvad størrelsen hedder...

    Team VAS
    Tror det er kopfjernet du mener, det er det der ligger ved manken. Bommen er hele vejen ned, og har noget at gøre med bredden på selve rygraden. Så sadlen ikke hviler på ryghvirvlerne og de ligamenter der er i rygraden.


Kommentér på:
hvordan ved man hva bom ??

Annonce