{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Så blev endnu en jyde tilredet {{forumTopicSubject}}

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=102477&ipc=319776

Så var vi i tirsdags på hende for 4. gang...

Vi fik hende ind sidste år, hun havde ikke haft en grime siden hun var føl, og hun var ikke blevet "passet" med korrekt fodring, eller pleje siden hun var omkring 1 år... og derfor kunne hun ikke trækkes med, eller håndteres...
gennem hele vinteren har jeg gået og hygget med hende, været en foldbums med hende, men været flokleder samtidig, så hun har lært mig at kende og respektere.

1. gang for 1 mrd. siden Ditte red hende, hun gik kun frem når jeg gik frem (for hånd) det var først da far kom bag hende med pisken og jeg kom helt væk, at hun begyndte at kunne gå fremad, men var bestemt alt andet end styrbar (og imens Ditte og far arbejdede tullede jeg rundt og trænede temposkifte på Bjørn, Yir, han er en sej hest at ride)

Tirsdag sidste uge var jeg så lidt flabet, min kæreste skulle låne Freja til kvadrilie, mor skulle have Ulla og far med Bjørn, og Royal var snottet, så tog Bella med... Sadlede op og trak hende på ridebanen satte mig forsigtigt op, og pegede hende efter de andre heste som hun kunne følge... efter 45min. kvadrilie i skridt og trav, var hun nogenlunde styrbar...

dagen efter skulle vi på stranden med jyderne da freja skulle til kåring torsdag og skulle have helt rene ben og så tager vi til stranden... far ytrede mening om at Bella ville have godt af det, så jeg tog hende med, og så skulle mor og far ride på hver sin side af hende, og Freja skulle gå foran, så hun var kaplet inde... hun var jo ikke tilredet endnu... men vi nåede kun op, så gik Bella forrest ud i vandet, og var fuld styrbar, frisk og glad...

i Tirsdags var vi så til kvadrilie igen, men nyt hovedtøj, og et bid der giver mere tungefrihed, til at "lege" med bidet, og hun gik i holdning 70% af tiden, også for løse tøjler (se profil) hun var med i 3 kvadrilier a' 10min. i trav konstant, og hun var frisk på en galop. så nu er hun redet og styrbar i alle gangarter, og det er tilredet hos os, så snart de er styrbare i alle gangarter. Glæder mig til at bruge Hovedtøjet på Freja, som det var købt til, for hun kan virkelig komme til at gå godt med et andet bis.. (-:

Hvad syntes i om hende, er hun ikke smuk for rytter... og (1. billed) så i perfekt holdning, for løse tøjler (man forlanger normalt ikke en så "samlet" holdning ved jyderne, da de fleste ikke har særlig stor ganasche frihed)

kommenter gerne ved hende...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så blev endnu en jyde tilredet
  • #2   13. aug 2009 muldyret: jeg giver dig ret til en vis grænsen. dog er 5 mdr uden galop helt hen i vejret.. det bør de starte på samme måned som de starter med trav.. det er ikke på den måde sværre for dem.. desuden får de hurtigere balance i traven, hvis man galoppere smiley

    så synes nu godt nok at 5 mdr er spild


  • #4   13. aug 2009 Hun er 5½ så hun er ikke unghest, og hun har bygget musklerne op, med den helt enorme aktivitet hun viser på folden med hingsteplagene. så det er ikke fordi hun er muskelfattig

    og det skal lige siges at for mere end 20 år siden blev Molly tilredet på præcis denne måde, og hun er i dag 26 år, så du kan ikke påstå det går ud over holdbarheden i sidste ende, da det ikke er bevist, men kun en påstand...

    og ja, vi kan lide denne tilridningsmetode, og vi tilpasser den også til den enkelte hest Sally tog mange mange gange på ryggen før hun var klar til at komme med til noget, og Freja havde rytter på 5 gange, inden hun kom med til kvadrilie men havde ikke regnet med at Bella overhovedet ville gå med rundt til kvadrilie, ofte står de bare og kigger på de andre når vi tilrider til kvadrilie... desuden sparker eller pisker vi ikke hestene frem, vi lader dem gå hvis de har lyst, og vil de ikke trave så må de skridte og når de bliver trætte eller virker trætte så bliver de holdt tilbage...



  • #6   13. aug 2009 Nu foretrækker jeg at der er en erfaren hest ved siden af når man gør noget første gang, det det psykisk måske er rarere for en hest at der er en at støtte sog op af, samt når man traver så kommer den godt afsted, istedet for at tøffe, og i galop, kan det gå roligt uden at den bare "løber" Jeg vil påstå at jeg har en af danmarks mest styrbare jydske heste i Freja, da jeg har redet en del forskellige jyder kan jeg sige at Freja, kan rides på mange forskellige måder, om vi snakker bidløst eller med bid, dressur eller spring, og man kan lægge ud med mange forskellige tempoer i alle gangarter, hun går meget bedre end mange vamblodshest jeg har redet, og Bella viser temperament og sind til at blive på samme måde, hvis ikke bedre...

  • #7   13. aug 2009 det er skam helt op til hver enkelt hest hvornår den er klar til at blive redet og hvor meget... hvis hesten ikke kunne mere eller gad mere skal nok sige fra på en eller anden måde og den eneste der kan vurdere om det er for hårdt for hesten er den der arbejder med den...

    nogen heste kræver langt tid andre er klar førstegang den har rytter på til at lave mere... det kommer an på forberedelsen til selve ridningen (arbejdet fra jorden osv.)...

    jeg syns det er en super lækker hoppe... og syns den er sej at den kan så meget allerede... smiley


  • #8   13. aug 2009 Teglgaard...

    tak skal du have... syntes selv det er mega ærgeligt den er til salg, for hun er mega sej...


  • #9   13. aug 2009 Jeg har jo fulgt med i Bellami her på sidelinien fra du begyndte at skrive om hende.
    Jeg synes det er flot så langt i er nået og din tilridning fejler bestemt ikke noget.
    Du lader jo hesten bestemme tempoet og det kan jo ikke være bedre.
    Men nu har du jo også gået op og ned af hende i et helt år, så hun har jo fuld tillid til dig.
    Jeg synes det er super og nogle gode billeder, hun går flot.
    Jeg er spændt på hvordan kåringen går.
    Hilsen Heidi


  • #10   13. aug 2009 tak fór det Heidi
    Kåringen skal nok gå godt, er sikker på at hun kan få et ekstra point mere, for bevægelsen, eller bygningen fejler intet...
    hun er godt sat sammen, eneste grund til hun fik 7 første gang var pga. trækkeren, og foderstanden (-: og de ting fejler intet nu...


  • #11   14. aug 2009 Hun ser jo ud til at tage det hele fint.. men jeg synes godt nok også 45 min ridning så hurtigt er alt for meget både fysisk og psykisk.. du skriver også den går i holdning, det synes jeg så også er alt for hurtigt, den skal jo først bygge musklerne op så den kan bære sig i holdning (kommer selvfølgeligt også an på hvad du mener med holdning).. men selvfølgeligt op til jer hvordan i vil gøre med jeres heste..

  • #12   14. aug 2009 Forresten så har det jo intet med alderen at gøre hvor længe man rider eller hvor samlet.. det kommer jo an på hvor meget hesten er redet og hvor godt dens muskler er opbygget.. bare fordi du skriver den jo er 5½ år og ikke unghest, men når den ikke er tilredet så skal den jo behandles som var den 3 år..

  • #13   14. aug 2009 Signe, der er intet i min tilridning der kan kaldes tvungen ridning eller tvungen holdning, når jeg siger holdning, så arbejdede hun selv så meget med bidet at hun gik frem og ned... dét er for mig holdning... og desuden syntes jeg stadig ikke at folk der ikke kender hesten ikke kan udtale sig om det er for meget ridning..

  • #14   14. aug 2009 La Dolce vita: Derfor jeg også skrev det i parantes med at det kom an på hvad du mente med holdning.. nogle mener jo i samling og det skal en nytilredet hest ikke være.. men mener du frem og ned så er det jo fint smiley
    Altså det er jo ligegyldigt om man kender hesten.. ingen nytilredet hest har kondi eller koncentration til 45 min ridning.. og uanset alder så er den jo nytilredet... men som sagt man bestemmer jo selv hvad man vil byde sin hest..


  • #15   14. aug 2009 Signe Når du ikke kender hesten kan du ikke udatale dig om, om 45 min er for længe...
    hun har travet 3X10 min. i letridning, og skriddet godt imellem, og i galop fra den ene ende til den anden to gange, dét er ikke for meget til sådan en hest..!!! SIGER JEG JO, da jeg kender hesten...

    Og en hest der er vant til at koncentrere sig om øvelser fra jorden har masser af koncentration til en times ridning... (inkl. opsadling, og sadle af...

    min 11 års plag har også koncentration til mere end ½ times træning fra jorden, det kommer blot an på træningsmetoder..


  • #16   15. aug 2009 Som sagt du må gøre hvad du vil med dine heste.. jeg ville aldrig byde min at blive redet så længe, hun er også i tilridning og vant til jordarbejde.. men hver sin smag..

Kommentér på:
Så blev endnu en jyde tilredet

Annonce