{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.009 visninger | Oprettet:

Vild springhest - hjææææælp :-P {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'er..

Håber i havde en god dag i går med mange gode gaver? smiley

Nåh, men tilbage til spørgsmålet.

Jeg har en frisk springhest med gode evner, og et vågnet temperament. Hoppen Hot chocolate er 12 år og frisk som bare pokker. Hun er rimelig ustyrlig til tider i spring og hun er ikke jo lille - 175 cm i stang. Jeg har eksperimentet med lidt forskellige bid, Jeg rider hende pt. på Pessoa 3 rings med fortøj/martingal. Jeg har forsøgt at ride hende på et alm trensebid, men hun er fuldstændig ligeglad. hun stormer bare afsted. Jeg kan delvis holde hende på et pessoa,

Choco er ikke bange for ret meget, har sprunget Vandgrav, Tribbelbar, dobbelspring og 3 kombination og nogle meget kringlede vendinger der normalt først er med i LA klasserne. Hun er vant til lange baner.

I dressur arbejder vi meget med at får hende frem og til at svarer tilbage og får hende smidiggjort. Hun reagere fint på den halve parade og sætte sig egentligt fint på bagparten.

Hun er osse rigtig god på en dressurbane, særligt når min mor rider hende.

hesten er på nuværende tidspunkt på LB/LA niveau i dressur under min moar. Under mig er hun nok på LC/LB niveau, da jeg ikke helt har vænnet mig til hende endnu.

Springmæssigt er vi på LD/LC i spring, vi har startet et stævne hvor det gik fint, men det var kun LX/LD.

Problemet er jeg bliver meget utryg ved at det skal går så stærkt. Min underviser siger jeg "<i>bare skal ride frem af og selv lade hende bestemme tempoet, for ellers bliver hun utryg og vil ikke springe"</i>. og det er på sin vis rigtig nok. Problemet er bare at hun virkelig storme af sted, og en dag er jeg bange for hun endten blokker eller værre, ikke når at får benene med op!

Som tidligere skrevet, så REAGERE hesten fint i dressur og udmærket i opvarmningen, men lige så snart der står et spring foran hende, a så kobler den bare fra og løber.

vores beriderelev har været oppe på hende, han har både styrken og tekniken til at får hende til at vente, han har givet mig nogle råd som jeg vil prøve nu her. (Galop rundt på cirkelvolte over cavalitet i en konstant galop)

Tidligere ejer Sprang med pelham med spændt skumskæde - og det reagere hun hellere ikke på. vi har arbejdet meget med "stop-kryds-stop" i længere periode på ½ år. Det virker lidt, for hun reagere pænt nok på enkle spring, men bane ja så er fuglen fløjet.

Er der nogle andre der ligger inde med et godt råd, for har virkelig brug for noget hjælp, for ellers ender det med at jeg stopper med at springe på hende, fordi jeg ganske enkelt ikke tør.

Jeg frabeder mig dog helst "råd" som : <b>Du kan jo forsøge sig med et normalt bid og få dyret lært at reagere på et stop og undgå signal forvirring....</b>- Som tidligere skrevet reagere hun pænt nok, i dressur og opvarmingen, men hun kobler hovedet fra når hun bliver drejet på et spring.

<b>Men ellers vil jeg sige at hun skal øve så mange parader som muligt mens hun springer. Altså stoppe hesten hurtigst muligt efter springene og ikke ride på et nyt spring før den har stået stille.. </b> : JA, det kunne jeg, og det er skam brugt, hun bliver bare alt for hidsig og sur og fuldstændig umuligt, barrien er brugt til at stoppe den.

Så hjælp søges, men på en pæn og brugbar måde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vild springhest - hjææææælp :-P
  • #1   25. dec 2009
    Et stk hest der løber kan nemt have fået aktiveret flugtsignalet:
    (link fjernet)
    http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=96


  • #2   25. dec 2009 Evt. få den sendt i ridning hos en der tør magte den. Den lyder til, at være noget af en mundfuld og det lyder også til, at i har prøvet stortset alt.

    Jeg ville, hvis jeg ar jer, ofre de ca. 4-5.000 kr. det koster om månedenat sende den i ridning hos en god springrytter.


  • #3   25. dec 2009 hej smiley

    jeg rider osse selv en hest som bare stormer afsted i spring og er mega fin i dressur, vi har osse prøvet en masse bid, vi prøvet spring kendrat som hjælp men til sidste vill den ikke gå frem mere nu går han med et gag bid, det er rigtig godt og lavet af gummi så det er ikke et hårdt bid men det har hjulpet mig meget nu er hesten mere styr bare i dag


  • #5   25. dec 2009 Rid noget gymnastikspringning, med lave forhindringer, så skal hun tænke og du er tryg ved de lave forhindringer, hold hende i trav så hun venter på dig. kavaletties er en rigtig god ide men ikke for mange af gangen:) Hvis du slapper mere af tror jeg det bliver sjovere og springe:)

  • #6   25. dec 2009 TAk alle samme, der e faktisk noget jeg vil måske kunne bruge

  • #7   25. dec 2009 Har lige haft en hest som var nøjagtig som din smiley
    Meget sjov type at spring.. smiley
    Men mit råd er, rid en masse volter, lav halvparader, så hun kommer ned og slappe af, hvis du følger det går okay på volten og hun begynder at slappe af, så prøv og ride hende "mod" springet, uden at styre på, tager hun får meget fart på, så drej hende fra, øv det nogle gange, så hun finder ud af, at det er ikke i orden.. smiley


  • #8   25. dec 2009 Bare at lade hesten selv bestemme tempoet bliver dælme farligt så snart springene bliver blot en smule højere end nu:o(

    Jeg ville arbejde en masse over bomme og cavalettis, hvor man tager en bom/cavaletti, laver en parade, tager næste bom/cavaletti, parade/skridt osv.
    Altså kun et enkelt eller to "spring" af gangen førend der lægges en parade ind, så hesten lærer at det er DIG der bestemmer hvornår der springes og hvordan, og så den finder ud af at der ikke er nogen som helst grund til at ræse afsted.

    En ting er at det ser frygteligt ud, når hesten ræser banen rundt uden nogen form for kontrol, noget andet er at det osse bliver temmeligt farligt, så snart springene bliver højere og/eller bundforholdende ikke er 100% optimale.
    Og dertil kommer så at hesten næppe nyder turen rundt, når det foregår på den måde


  • #9   25. dec 2009 Michelle W
    Præcist. tak for rådet. kunne vi godt prøve tror jeg smiley


  • #10   26. dec 2009 jeg ville også sige lidt ligesom Camilla. Lær hende at hun skal slape af mned sping. Evt. stil et spring ind, og rid rundt i dressur om springet. Når du har opvarmet og hun er afslappet så tag et spring, men ikke for højt, da både du og hesten skal kunen overskue det. Derefter så rid rundt i dressur indtil hun slapper af igen. Ogf hvis hun ikke når det i mens i rider, så er der bare ikke mere springning. Det er en sindsygt svært situation, men en hest af sådan en størrelsde, bare husk at du ikek må blive bange eller usikker. Hvis du bliver det risikere du bare at hesten hidser sig mere op. Håber det kan hjælpe.

    Held og lykke smiley


  • #11   20. jan 2010 hej jeg har fuldstændig det samme problem med min dv vallak på 15 og 176 i stg, og ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre har prøvet diverse bid og når jeg springer rider jeg med et pelham bid, men han er heller ikke til og holde når der er et spring foran ham og slet ikek når det er en hel bane, fik springundervisning af ham på et tidspunkt da jeg havde købt ham til spring og han drønte igennem det hele og det endte med at jeg faldte af og fik meget undt i ryggen så jeg faktisk ikke rigtig tør springe på ham mere fordi han er sådan, han elsker det alt for meget han løber ligesådan i lystspring kan godt tage et enkel spring engang i mellem men han drøner om så bare det er en bom:( rigtig træls når man havde købt ham til spring og så ender med at blive bange for det

    får stadig undt i ryggen af at ride ham


Kommentér på:
Vild springhest - hjææææælp :-P

Annonce