{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.657 visninger | Oprettet:

Sådan bruger du kandaren! {{forumTopicSubject}}

Efter at jeg på det sidste har set en del indlæg om emnet syntes jeg dette skulle frem.

Fandt lige dette på hestenettet. Kig på neden stående link.

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6057/


Jeg er klar over at dette hurtigt kan blive til en voldsom debat, så alle bedes holde en sober tone, med respekt for andres holdninger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan bruger du kandaren!
  • #1   15. jan 2010
    Det er ikke noget nyt :). Men folk er ret ligeglade med en vandret kandarstang fordi " kæden er jo løs og rytteren har ikke en særligt hård hånd ".


  • #2   15. jan 2010 Jeg er helt enig med artiklen. Og rider selv med kandar, da det jo ikke er tilladt at ride uden i de klasser jeg rider (MA, PSG og Intermediare osv..) Og vil da sige at jeg formår at ride efter artiklens råd.

  • #4   15. jan 2010 Ja, nogle kan bruge kandaren som den er ment til, at blive brugt. Mens mange andre har misforstået meningen og fornuften.

  • #5   15. jan 2010 Egentlig synes jeg det er mærkeligt at putte to bi i hestens mund? Det handler jo om at ride for fine signaler smiley

  • #6   15. jan 2010 Synes I skal tage et kig på CarolinePoppClausen __CPC _ profil... sådan rider man rigtig pænt på en kandar :0)


  • #7   15. jan 2010 Karina N:
    Tusind tak smiley


  • #8   15. jan 2010 Så lidt :0) Du rider med en fin blød hånd og din stangtøjle ligger perfekt :0)

  • #9   16. jan 2010 Enig med artiklen.
    Det er ærgeligt at der er så mange der ikke kan finde ud af at bruge kandaren ( Nu hvor man skal bruge den i de høje klasse, desværre.....suk suk....).
    Min mening er så at spore og kandar burde udryddes til stævner, at man ikke SKAL bruge disse midler i nogle programmer, for man siger jo at man skal have fine hjælpere, ja dem ser man da først når man rider uden et skarpt bid, og sporer :b


  • #10   17. jan 2010 Tazz - hvorfor skulle kandaren afskaffes?

    Artiklen fortæller mig ikke noget nyt - er selv lige begyndt at ride med kandar efter at have redet med kapsun i lang tid smiley Kandaren handler jo om at det bliver nemmere for rytteren, da man ikke behøver løsgøre og støtte hestens samling hele tiden, så kan man koncentrere sig om de avancerede øvelser. Men self er det rigtig, at hvis man rider med kandar, så skal man vide hvad man gør, og have en blid hånd.

    Og det med at kandaret er mere skadeligt end andre bid, er noget sludder - self kan et kandar brække kæben hvis man hiver hårdt nok. Men ejg har godt nok aldrig nogensinde set en rytter med kandar hive løs i hestens mund - de ved stortset altid hvad de har med at gøre. Det er fordi folk altid siger at det er et meget skarpt bid (hvilket det jo er!), og derfor er man meget mere påpasselig. smiley
    Hvorimod med alm. bid bliver der jo RIGTIG ofte redet alt for brutalt og hårdt, fordi folk ikke tror det gør så megen skade som kandar. Hvilket er forkert - prøv at tænk på et alm. todelt bid, hvilket jo ofte er det alm. ryttere bruger - når man tager i tøjlerne, bliver spidsen jo boret op i ganen på hesten! Det er der ikke mange der tænker over når de rider, fordi det jo bare er det bid man er vant til. Men jeg har set masser af heste, med en stort 'hak' ind i ganen efter at været blevet redet hårdt (hvilket jo egentlig bare er almindeligt) med todelt bid i mange år.

    Derfor er der intet galt med kandar - når man ved hvordan man bruger det, og hvorfor, er det det blideste bid for hesten smiley


  • #11   17. jan 2010 er ikke glad for kandar men er glad for artiklen som netop påpeger at mange spænder næseremmen for at skjule problemerne.. det må jo betyde at der er nogen der virkelig rider pænt med kandar smiley

Kommentér på:
Sådan bruger du kandaren!

Annonce