{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

hjælp med uopdragen plag (: {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har den dejligste hingste plag. Han er virkelig en kælepot, og finder sig i alt - Eller noget!
han er nemlig super dejlig over for mig og jeg kan, trække ham, flætte ham, tage grimen af og på, og han kommer løbende hen til mig når jeg ser ham ude på folden. kort sagt en fantastisk persolighed
-
Men sådan er han bare desværre KUN over for mig, hvilket giver store problemer da jeg har folk til at lukke ham ind og ud. Han er næmlig en rigtig bisse over for dem idet han bider,sparker,stopper op og de kan ikke fange dem. '

Hvorfor han går det er mig dog en gåde, det er nemlig begge to folk der har haft med heste at gøre hele livet, den ene som gadarhusar og den anden som berider. Men han gør det over for alle atså lige udntagen mig

jeg ved godt at det er normalt at plage prøver nye mennesker af, men det her er simpelthen ekstremt han er kendt som hele rideskolens Bølle og en del af pony rytterne er bange for ham. Desværre har jeg ikke mulighed for at have ham hjemme hos mig selv, da jeg ikke har jord.

Så hvad kan jeg gøre. jeg kan jo ikke skælde ham ud over noget som han ikke gør over for mig???...
hvad ville i gøre?...

"undskyld det blev lidt langt men er virkelig i tvivl her"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp med uopdragen plag (:
  • #1   23. feb 2010 Jeg kan godt forstå din frustration. Kan du ikke sammen med dem der skal lukke den ind og ud, lave nogle ledelsesøvelser. Det er helt naturligt for den at afprøve alt og alle. Dig er han ikke forvirret over, han ved du er leder, men det er han over de andre, ellers ville han ikke opføre sig sådan. Vigtigst er det, at han ikke håndteres alene af en lille ponyrytter der er bange for ham, for det kan ende grueligt galt. En hingst er ikke for børn, den skal håndteres kærligt men med en konsekvent fast hånd og en klar stemme. Alt i alt med helt klare signaler, så den ikke bliver forvirret. Det er vigtigt at det er mens han stadig er lille, ellers bliver han ikke til at styre. Held og lykke.


  • #2   23. feb 2010 Heidi F:

    Jeg takker meget for svaret men dem der lukker ind og ud har nu igennem 2 mdr. tid været igang med ledelses øvelser men intetn har hjulpet han har respekt for mig og Ingen anden )':
    har du muligvis en ide til hvilken der er rigtig god. da vi er på hel bar bund og føler os magtesløse


  • #3   23. feb 2010 Selv ville jeg bruge join up øvelser (Monty Roberts), eller også ville jeg hvis han ikke havde respekt for mig, lave nogle øvelser hvor han skulle lære at stå stille fx.og hver gang han lavede et eller andet som fx. at rykke sig eller bide efter mig eller bare bevæge sig, så ville jeg med lidt høj stemme sige ØV!!! Eller lign, og så understytte det med en lille tyk springpisk fx. Men ikke til at piske med selvfølglig, men vende den om og "dabbe" ham på bringen ind til jeg får hans opmærksomhed. Fx. få han til at bakke lidt hver gang han gør noget, som hvis han går ind i mig eller lign.

    Formålet med denne øvelse, er at få hans opmærksomhed, lidt ligesom hundetræning. Så når han gør som man vil, skal man rose ham med det samme. Hvis ikke han reagerer, vil jeg "dabbe" lidt hårdere eller måske give ham et lille pisk (Det gør altså ikke så ondt med en lille springpisk, men det giver et klask, som måske får ham til at reagere).

    Men husk at rose med det samme han gør som du vil. Få hans opmærksomhed, få ham til at lytte efter hvad han må og ikke må og hvad han skal. Håber du forstår smiley


  • #4   23. feb 2010 hmm har prøvet join up (weee længe leve horsemanship) men det virkede desværre ikke

    Men det med pisken lyder som en god ide idet han er ligeglad med de andre thihi - tusinde tak for hjælpen (:



    -andre ?


  • #5   23. feb 2010 Jeg er ikke tilhænger af Join up.. Men står lidt i samme situation med min hingst.. Min går dog bare så vidt at han også "beskytter" mig både mod min kæreste og mod min far.. Jeg har simpelthen trukket det tunge skyts frem og sagt 1. ingen godbidder. 2 altid bære grime. Og så har jeg sat min far til at fodre udstyret med en pisk (just in case, hvis han nu skulle finde på at angribe) Og så simpelthen hælde foderet op og så holde ham fra det indtil det bliver sagt "værsgod".. Hingsten er i den grad sur, men det har hjulpet helt enormt at min far flytter ham fra maden.. Det skal selvfølgelig ikke gøres uafbrudt, men når foderet bliver hældt op så hold ham væk i 3-4 sek. inden han får lov at spise og så måske en gang i løbet af et måltid i perioder hvor han er meget strid.. Min har dog aldrig bidt/sparket kun truet.. Bider/sparker han bliver han skåret øjeblikkeligt..

  • #6   23. feb 2010 cawani - Imod VIP ordning :

    min har haft gjordt det samme, altså beskyttet mig som din, men dette fik jeg dog grebet ihold da min rigtig gode kamerat satte sig for at hjælpe mig med at den skulle lade være med dette, han havde aldrig været sammen med hesten før men gik direkte ind til ham og brugte så 5½ time på at vise hvem der bestemmer. DETTE HJALP.

    Grundlaget til at jeg beholder min som hingst er at han er et perfekt avls emne (; og da han jo kun gør det over for andre tror jeg også jeg kan vende ham til at lade være med det, ligesom jeg gjorde med hans hel broder (; (ham her er dog være)


  • #7   24. feb 2010 er de andre, som håndterer ham, mænd?

    Min hingst var det kun mig, der kunne styre, pige-hest. Ejeren af stalden (mand) havde sit hyr med ham. Fik et chok, da jeg så ham trække ham ud.

    Men kun hvad jeg kom til at tænke på.

    Lone


  • #8   24. feb 2010 Hmm lyder egentlig lidt logisk det Lone S siger. Min hingst beskyttede mig fra de andre i flokken. ISÆR når jeg havde menstration. Så gik han imellem min far og jeg. Han turde dog aldrig prøve grænsen helt af med hvor langt han kunne gå overfor min far.

Kommentér på:
hjælp med uopdragen plag (:

Annonce