{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

Hvad ville du gøre? {{forumTopicSubject}}


Hvis din hest ikke fungere med den måde du har lært at ride på/rider på?

Fx. Maja finder sig ikke i at blive pillet i munden på nogen som helst måde ( altså det folk kaldre at arbejde med hesten, nuldre, nikke, støtte på udvendige og tage i indvendige - you name it ) - hun bliver komplet umulig, trækker tøjlerne ud af hænderne på en så snart man løsner tøjler bare lidt og stivner sig, samt hvis du skal have hende " samlet " på den måde skal man decideret rive i hendes mund og hoved fra side til side og det resultere i at du har 10kg i hver hånd, hesten nægter bare at give sig og at gå bag lod kan man heller ikke få hende til frivilligt ( fx. at ligge hende dybt ).

Denne måde har jeg redet på og det var virkelig en kamp hver gang, da hun ikke gav sig på nogen måde så jeg endte ud med ømme arme og en mobset og stiv Maja.

Men hvordan ville du reagere/handle? Hvis nu din underviser også underviste sådan som du rider? Så skal man jo hen og lære en helt ny måde? Skifte underviser, stadig forsøge i samme måde? Har du selv prøvet at hesten bare ikke duede med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville du gøre?
  • #1   8. mar 2010 Kan det være hun har noget i ryggen nakken eller et andet sted som du måske skulle få tjekket, det havde min nemlig og der fik jeg kiropraktor og det hjalp rigtig meget:D

  • #2   8. mar 2010 Hun er jo (som jeg kan se på profilen) ved at være en ældre dame, så havde du overvejet den mulighed at hun måske bare er for gammel?
    Det kræver en vis smidighed at kunne samle sig korrekt, og det er meget sandsynligt at hun er stiv pga. alderen.


  • #3   8. mar 2010 for mig lyder det nærmere som om, at hun før har redet med unger, hvor hun har fundet ud af at hun kan rykke tøjlerne ud af hånden på dem, ved at gøre sådan..
    jeg tror nærmere det er en indgroet vane..

    nu lyder jeg måske ond, men jeg ville lære hende at det ikke er en måde at opføre sig på.. så i stedet for at give efter på de ryk, når man samler tøjlerne, så vil jeg kun give efter når hun opfører sig pænt..


  • #5   8. mar 2010
    Folkens det var nu ikke for at få foreslag til at ride, hun kan skam sagtens - intet galt, MEN hvis man begynder at pille i hende, altså arbejde med hende i munden bliver hun muggen, kan jeg også sagtens forstå - det er ikke noget jeg går ind for, desværre noget jeg før har gjort i.

    Derfor tænkte jeg at hvis man nu rider på den måde men kommer over på Maja der slet ikke finder sig i det, hvad man så ville gøre smiley

    Team¤Ismule<3 H - Hun har ikke ondt, hun kan sagtens samles - bare ikke på den måde jeg beskriver smiley

    » Michelle Klug & Chateau W - Se overstående, hun er gammel ja men fejler intet og kan sagtens samles, bare ikke på den måde. Stivhed er der ikke meget af når hun først er varmet op.

    Janni . - Læs overstående. Udover det med unger, så er den eneste der har redet hende hele hendes liv ejer også jeg de sidste 4år....
    Forstår fuldt ud hun rykker i tøjlerne hvis man gør sådan, ville jeg også gøre - netop derfor jeg rider på en anden måde ;).



  • #6   8. mar 2010
    Sanne Svendsen - Stiv næ, hun skal bare varmes op og rides ordentligt - hun behøves ikke tilært holdning for at samle sig, kan sagtens forstå hendes reaktion smiley


  • #7   8. mar 2010 Fik undervisning i moderne med bid på Flicka - af en underviser som jeg havde fulgt i 8 år.
    Flicka var nervøs når vi kom ned på banen, hun løb og hun bukkede/stejlede hele tide - en overgang fra skridt til trav blev enten et bukkespring eller også for hun frem - og løb.
    Jeg fik hele tiden atvide at jeg skulle drive - så jeg drev. Engang måtte vi stoppe hende fordi jeg sad på siden af hende fordi sadlen var gledet så meget. Flicka løb med hovedet helt i vejret og jeg fik atvide at jeg skulle "nulre" i tøjlen - så det gjorde jeg. Efter en eller to gange undervisning gik Flicka stadigvæk med hovedet helt i vejret og jordede stadigvæk rundt på banen - nu med næsen ved bringen for en fuldstændig løs tøjle.

    - Det var altså sådan at de voksne vi havde på holdet måbede over at jeg ikke faldt af og ikke forstog at jeg turde ride hende.
    Efter 3 ganges undervisning sagde jeg til min underviser at jeg ikke ville være med mere, kun hvis hun ville undervise bidløst - og det ville hun ikke, da en hest som alle åbenbart ved ikke kan gå ordentligt uden bid.

    Så ja jeg har prøvet det før - jeg sagde fra og var kun med til undervisning 5 gange på Flicka. Derefter blev vi så uvenner og jeg har i dag en ny underviser som lytter når jeg siger noget. Hun rider selv med bid men vil gerne undervise mig uden - og Flicka har ikke stejlet eller bukket i ½ år nu. Så jeg er meget glad for mit valg smiley


  • #8   8. mar 2010 Hvorfor samler du hende så ikke bare på den måde hun kan finde ud af?
    Hun ER altså en gammel hest, og jeg tror ikke på at hun ville kunne se bort fra sådan som hun altid har lært det, og lære sig noget nyt.

    Hvis hun kan samles på en anden måde, så gør det dog sådan.. Som jeg altid siger når jeg rider: Der er ingen grund til at starte unødvendige konflikter smiley


  • #9   8. mar 2010
    » Michelle Klug & Chateau W - Det er også det jeg gør.... Emnet er oprettet fordi hvis en pille rytter nu kom op på en hest som Maja, hvad de så ville gøre ved det - om de ville få ømme arme eller ændre metode?
    Ja hun er gammel, men måden jeg samler hende på er nu ny :o) - som hun sagtens kan.

    F&F - Det var lige det jeg mente med emnet, men dejlig i fandt en måde smiley


  • #10   8. mar 2010 Krikken : Det tænkte jeg nok smiley
    Ja det var virkelig dejligt - det lettede utrolig meget da jeg kunne se hvor meget det hjalp at ændre ridningen (:


  • #12   8. mar 2010
    F&F - Præcis, det letter utroligt meget. Jeg havde på fornemmelsen at det ikke var iorden måden jeg red før. Maja vidste klar utilfredshed og prøvede på alle måder at vise at det her ville hun bare ikke. Mine arme der var ømme efter træning pga. de var så spændte hele tiden sagde også noget til mig, men jeg blev ved fordi hesten jo skulle bukke nakken og det var den eneste måde jeg kendte til og vidste man gjorde.
    Men så ble vhun flyttet til et sted uden bane, så red vi bidløst i skoven ½ år og i den periode og i denne begyndte jeg også at læse en masse teori om ridning, noget jeg aldrig havde gjort før så da hun flyttede hjem igen var det med nye idéer og måder smiley


  • #13   8. mar 2010 Krikken : Det lyder godt nok også skønt - og nu ser i da i hvert fald fine ud sammen smiley !
    Jeg fik også hele tiden atvide at Flicka "drillede" mig og hun "skulle bare sættes på plads" - på det tidpunkt havde jeg læst en del og jeg blev bare så gal når jeg skulle klappe hende med en dressurpisk fordi hun bukkede eller skulle sparke hende fordi hun løb ned i den anden ende - jeg havde jo efterhånden fået ind at hun i hvert fald ikke drillede. Men sådan siger man ikke til en dygtig beridder for det giver bagslag ;o)


  • #14   8. mar 2010
    F&F - Haha præcis smiley det er bare no go smiley Der er jeg glad for at Majas ejer lader mig lulle rundt på Maja og ride på den måde jeg vil, samt har ridebanen helt for mig selv.


  • #16   8. mar 2010 Krikken : Ja det er dejligt at gøre det på sin egen måde smiley

  • #17   8. mar 2010 INGEN burde rive sin hests hoved fra side til side bare for at få den tilbidet!

    Men som svar på dit spørgsmål ville jeg nok ride med længere tøjler så hun for mulighed for at sænke hovedet - løfte ryggen uden at gå i holdning;-)


  • #18   8. mar 2010
    Melisa M . - Spørgsmålet var ikke en løsning på problemet, da jeg selv kender den og ride på denne måde men hvis man rider på den måde jeg beskriver, som jeg har haft gjort er hun umuligt smiley


  • #19   8. mar 2010 Hvis man vil blive ved med at være pille-rytter, må man jo finde en hest der torlerere det?

  • #20   8. mar 2010
    Well, det jo det spørgsmålet går ud på :o)


  • #21   8. mar 2010 jeg mener heller ikke du skal rive og flå...

    men det lyder som en dårlig vane for mig.


  • #22   8. mar 2010
    Det er ikke en dårlig vane, bare en hest der signalere og viser mig at hun ikke bryder sig om det. Forstår fuldt ud hun ikke vil pilles i munden.


  • #23   8. mar 2010 du kan ride hende godt fremad, lave en masse volter osv..
    prøve at bøje hende meget blødt af..

    det er heller ikke meningen man skal sidde og pille smiley
    de skal rides frem og ind i holdningen..


  • #24   8. mar 2010
    Janni . - Ikke frem og ind, men frem og ned ;). Anyways, hun kan skam sagtens samles - bare ikke på den måde jeg beskriver, som jeg før red på og som jeg ny afskyr.

    * Stald Zederkof * - Præcis. Føler heller ikke for det store første gang jeg rider en hest :o).
    Har også en slags " rutine " jeg rider Maja i hver gang, det tester lige diverse knapper og hvordan hun er i humøret idag/hvordan hun skal rides. Har aldrig et skema, rider aldrig på en bestemt måde men efter hvordan hun er den dag, ellers ville hun være umulig.


  • #25   8. mar 2010 frem og ned er heller ikke ideelt smiley
    de skal ligge sig til.. dermed ikke ment at næsen skal under lod.. men de skal ligge sig frem til biddet..

    når jeg siger frem og ind, så mener jeg ikke under lod..


  • #26   8. mar 2010 Ja det har jeg :o) ...

    Jeg har redet godt et år ved en underviser - jeg NU fortryder...
    Det var: pil, riv, hiv - træk JA you name it!!!
    - Den gang var den undervisning alt for mig, jeg åndede for det.. Men det jeg indser nu, er at hverken hesten eller mig var tilfredse, jeg kunne flippe ud over ingenting rive ham i munden osv... - jeg troede jo det var okay? Det var sådan min underviser sagde det, det var i orden at tage fat, det var i orden at hesten gik underlod, så længe den kom frem frem og kastede med FORbenene....

    I august 09 skiftede jeg, pga. min forhnværende underviser havde travlt med alt muligt andet, MENS hun skulle undervise mig.. Så vi besluttede os for at prøve en anden, der alligevel kunne komme til det sted jeg stod..
    MEGET anderledes ridning, hvor vi nu tager højde for; bæring, brug af bagben, ryggen mm.. Jeg syns det er SÅ fantastisk, jeg har en meget gladere hest, og hvis jeg tænker tilbage har jeg fået SÅ meget ud af det, jeg har ikke haft EN eneste dag med sure miner og negative tanker, det har hele tiden gået frem! Vi kan nu begynde at lægge noget bæring på ham og faktisk få ham til at arbejde, jeg er simpelthen så lykkelig, og super glad for, at jeg endelig har fundet ud af måden som JEG vil ride på smiley


  • #27   8. mar 2010
    Janni . - Forstår hvad du mener, men vil hellere kalde det frem og ned - det er det stadie Maja er på pt da hun har 0 muskler og 0 kondi, men er overraskende frisk og reagere godt for signalerne ( demente dame ).
    Maja ligger sig aldrig frem til bidet på den måde så man kan mærke hende, dette har jeg heller ikke lyst til - hun skal kunne bære sig selv og ikke være afhængig af at jeg holder hendes hoved, altså selvbæring. Jeg mener også selv at hvad man har foran, mangler man bagved smiley
    Et "sug" på tøjlen er fint, men nej jeg vil ikke bære hestens hoved.

    trine og figaro (: . - Kender det godt. Mit temperament var også eksplosivt før, mildest talt, kunne fjelne ved majas mindste fejl.


  • #28   8. mar 2010 du skal heller ikke bære hendes hoved..

    når hun gør det, så lav en anholdning uden at hun går i skridt, og så frem igen.. nogle gange skal man sådan hele tiden ændre taktik for at få den ønskede reaktion.. nogle gange kan hesten blive for vant til de forskellige ting.


  • #29   8. mar 2010
    Janni . - Er det det med hun trækker i tøjlen? Well, det løses bare med man ikke sidder og piller i hende eller laver unødvendige træk i hovedet. Dvs. man lader bare munden være :).


  • #31   9. mar 2010 Har prøvet det, tro mig smiley
    Min gamle part, en arabervallek på 8 år, startede jeg ud med at ride i moderne dressur, hvor jeg hver uge fik undervisning i hive og trække-metoden. Min underviser fortalte mig at jeg faktisk skulle trække taktfuldt i tøjlerne, en efter en, indtil han gik ned med hovedet..
    Og jeg har været værre - før jeg begyndte på ham, gik jeg på rideskole hvor jeg havde part på en hoppe ved navn Sunset. Hun var fantastisk, og jeg tror virkelig hun holdte af mig, men når jeg ser tilbage på det skammer jeg mig. Jeg red hende forfærdeligt og jeg havde virkelig et forfærdeligt temperament dengang.. kunne virkelig få flip på hesten og jeg skammer mig virkelig over det her - nogle gange, når jeg var virkelig sur, så rev jeg hende i munden! Jeg hader virkelig at indrømme det - det gør jeg aldrig, aldrig, aldrig igen.

    Men altså, 'lyset' gik op for mig med Pi 8) og derefter arbejdede vi fantastisk sammen - har aldrig holdt så meget af en hest. Han var så dejlig at arbejde med, og så følsom.. jeg savner ham stadig. Og nu, hvor jeg ser tilbage på det, så ved jeg, at jeg aldrig vil kunne opføre mig sådan over for en hest igen. Aldrig. Jeg kan også mærke hvordan mit temperemant på en hest er blevet meget bedre - jeg er blevet meget mere harmonisk når jeg er sammen med heste.


Kommentér på:
Hvad ville du gøre?

Annonce