{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.124 visninger | Oprettet:

undgå at hingsten stejler {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vil lige høre et par tips fra erfarende hingste ejere.

Min lille kåde hingste plag er så glad hver gang der sker noget nyt, hvilket også betyder han små napper, (det kan håndteres) men han vil også gerne stejle, og det er hver gang jeg stopper op eller han skal ud af indhegningen.

Det er helt klart homoner og forårs kuller der er i ham, vil bare høre om nogle kendte et trick til at dempe det lidt, måske dreje dem rundt om sig selv eller på anden måde gøre det at stejle til at jeg derefter laver en irriterende manøvre der får ham til at stoppe.

Han skal kastereres med tiden, så vil bare gerne have nogle trænings tips.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  undgå at hingsten stejler
  • #1   2. apr 2010 Det er selvfølgelig naturligt, men det kan jo "dæmpes" smiley
    Vi plejer at fortælle dem, at de venligst skal lade være (det kan jo være til fare) - plejer at vende dem rundt (en form for en volte) eller også et ryk i grimen smiley


  • #2   2. apr 2010 hingstekæde på og et "ryk" når han forsøger at stejle, det er uønskeligt farligt adfærd, så det er vigtigt at stoppe det nu, inden det går for vidt...
    ellers kan man give ham et rap bagi med pisken... det er vigtigt at huske, at det kan være livsfarligt at have en hest der stejler... så man må tage alle midler i brug... har 7-9-13 aldrig haft en hingst der ville stejle, men det er også kun fordi de er håndteret med fast hånd, fra dag 1, så de ikke er i tvivl om at det er noget de ikke må...


  • #5   2. apr 2010 det der med at rive dem om på ryggen er ikke altid en løsning med resultat...-ud over den store risiko for at skade ryggen voldsomt, så lærer nogen heste ikke af det....
    da min var 3 års hingst stejlede han HVER gang der var noget der ikke lige passede ham, og selvom han enten selv væltede bagover eller jeg hev ham ned blev han bare ved, første gang vi skulle læsse ham endte han på ryggen ca 15 gange...(grimt at se og hører) men han fik hingstekæden på så jeg ku hive ham sidevers ud af balance og samtidig distrahere ham med vand eller sådan noget som de andre siger...:--)


  • #7   2. apr 2010 mange tak for rådene..

    jeg har hellere ikke indtil nu forsøgt mig med hverken pisk eller vand.

    har stoppet og bakket ham, har også holdt ham nede med et ryk i grimen, men det jo kun fordi han er så lille det kan lade sig gøre,


  • #9   2. apr 2010 Men han skal også bare frese rundt på folden i 10min, så han til at komme i kontakt med. tror også det lige så meget er forårs kuller blandet med homoner, det bare ikke fedt når jeg så er den eneste der kan klare ham og alle andre opgiver, for at prøver ALLE af..

  • #10   2. apr 2010 Min hingstefyr havde også for vane at stejle i en periode.. Jeg startede et helt andet sted og trænede dominansøvelser med ham.. Virkelig dominerende øvelser hvor jeg flyttede "voldsomt" på ham både bak og sidelæns og så gennemtrænede vi stopsignalet.. Derudover havde jeg ham i et langt tov og når han så stejlede gav jeg ham (mens han hang i luften) signalet til at flytte sig væk og det kunne han selvfølgelig ikke reagere på, så da han landede på jorden var signalet forstærket og ofte med en bestemt "lyd" fra mig som indikerede at NU skulle han flytte sig.. Det tog en uge og så har han ikke brugt det som unode side.. Han kan indimellem lægge op til at ville stejle, men nu skal jeg bare sige "ah ah" og så ved han godt at han ikke må og bliver på jorden..

    Han kan nu stejle på kommando, men bruger det stadig ikke som unode og har ikke gjort det siden..


  • #11   2. apr 2010 Jeg er lidt mere fej :O) Vi har Bonzo og Miki, Bonzo har kun gjort det èn gang, Miki hver gang tingene går for langsomt, så jeg har urtebolsher i lommen, og en klar i hånden, lige før tålmodigheden ryger får han en guf, og ros, Miki kan ikke både tygge og stejle på èn gan :O) og vi forbliver venner, jeg har ikke været ude for hingste over 3 år har stejlet, så hèr er det føl unoder og ivrighed.Voldsomheder overfor hingste syns jeg udløser endnu mere voldsom adfærd fra hingsten. Alle vores drenge har været hingste til 2½-3½ års alderen uden problemer.
    Held & Lykke.
    mvh merete


  • #13   2. apr 2010 Jeg har også haft problem med at min hest stejlet..

    Først sagde jeg et klart NEJ til ham, og hvis han ignoreret mig
    havde jeg et langt tov på ham, som jeg simpelthen smed hen i
    røven af ham og drev ham frem..

    Han fandt mere hurtigt ud af, at hvis han ikke reageret på lyden
    fik han et tov smidt i rumpe..

    Det tog mig små tre dage at vende ham af med det..


  • #14   2. apr 2010 jeg har også fundet at de dominans øvelser virker, har longeret og trukket ham meget. det er noget der er sket i løbet af en uge det her!

    han er også gået fra at have to små perler til to kæmpe håndfulde mellem bene så det er helt klart homonerne.

    han er blevet trukket ind og ud hver dag hele hans liv. men syntes helt bestemt jeg har fået et par gode råd


  • #15   2. apr 2010 Både min hoppe og min dreng har gjort det.
    Hoppen gjorde det da jeg sad på hende, hun blev rykket bagover - det ved et uheld. Men det var yderst effektivt, hun har alrig gjort det siden.
    Min dreng har gjort det en gang ved mig og en gang ved smeden.
    Han havde hingste kæde på den ene gang - der rykkede jeg til. Skældte verbalt ud og derefter bakkede vgi. Smeden havde samme metode.
    De skal have en dårlig oplevelse at huske på. Et er at de stejjler på fold, men med mennesker til stede er det ikke ønsket adfærd.


  • #16   2. apr 2010 hmmmm.. Altså, det kan godt være at det at en hest stejler er en uønsket adfærd. Jeg er enig i at det er farligt osv. Og self. skal hesten lærer at forstå den ikke må, men altså, man kan da ikke bare rykke den bagover!? Ja det kan da godt være den skal have en dår lig oplevelse at huske på, men det nytter da ikke noget at skade hesten? Det får man da alligevel ikke noget ud af. Hesten ryg er meget skrøbelig, den kan da ikke tåle bare at blive rygget ned? Sæt nu den lander forkert? AV av av ... Godt jeg ikke er hest....

    Håber ikke nogen bliver stødt, men det er bare min mening


  • #17   2. apr 2010 synes faktisk det er sjovt sådan som man håndtere hingste herhjemme..

    tager man fx til island eller spanien, så får de bare afvide med det samme, at det bare ikke er i orden.. dernede kan en person håndtere flere hingste i samme snor på en gang, fordi de har så meget respekt for personen der håndtere dem..

    synes det er lidt sjovt at tænke på...


Kommentér på:
undgå at hingsten stejler

Annonce