{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælpere
  • #1   6. apr 2010 det kommer jo en på hvordan man burger dem. alle hjælpere har jo i tidernes morgen været opfundet til at forenkle ridningen og trænningen med hest, at nogle så vælger at misbruge dem er jo en skam

  • #2   6. apr 2010 Pisk er det eneste jeg bruger og det er kun engang imellem, til at tilrette en schenkelvigning eller lign..

    Min mening er at de er for lette at misbruge og at man burde kunne ride uden smiley


  • #3   6. apr 2010 Jeg bruger pisk og sporer, men kunne aldrig drømme om at bruge nogle af disse "hjælpetøjler".
    Hvis man bruger det fornuftigt, er der intet galt i det.... Men hvornår er det fornuftigt og hvornår misbruges det?? Mange misbruger det og er synd..


  • #4   6. apr 2010 Jeg bruger spore, fordi jeg er svag i min ene schenkel, og derfor skal bruge meget energi for at ride ham hvis jeg ikk har dem på..

    bruger fortøj med martingal, for han har haft lidt tedens til at slå hovedet op, hvilket han i´kk har mere, nu handler det mere om trykhed fra min side (svært at forklare)..


    Men så længe man bruger det rigtigt, og forsigtigt har jeg intet i mod det


  • #5   6. apr 2010 Ditte B

    Nogle har jo lært deres hest os at kunne blive redet uden spore jo:)
    F.eks min kan sagtens rides uden spore.. jeg har dem kun på pga. min svage schenkel.. men bruger dem kun i højeste nødstilfælde..
    Men han kan nemt rides uden, jeg kan bar ikk ride de samme ting uden som med.. men en rytter som ikk har en svag schenkel kan godt ride tingene på ham uden spore:)

    Bar lige for at minde om at ikke alle gør deres heste schenkeldøve fordi de bruger spore


  • #6   6. apr 2010 Kandar: Sys det er fedt hvis man kan ride med det, hvis man bare ikke holder stangen for stram. Jeg håber på at komme til at ride med det engang smiley

    Pisk: Jeg bruger selv pisk til hjælp til fx schenkelvigning, versader og traverse, hvis ponyen nu ikke lige gør som den skal mht. bagparten smiley

    Sporer: Jeg bruger dem kun, fordi det er et krav til stævner. Mine er meget mmeget korte..

    Martingal: Bruger den når jeg springer eller er i skoven på min haflinger. Kan ikke holde ham ellers;)

    Glidetøjler: Synes jeg ikke man skal ride med.


  • #7   6. apr 2010 Jamen giver dig skam helt ret:) ville bar lige nævne at det ikk er alle der gør sådan..

    Kunne jeg ride min hest normalt uden spore så gjorde jeg det gerne.. men skal bruge uendelig meget energi bar for at stille min hest når jeg bruger min venstre schenkel, og det vil os komme til at irretere hesten.. så heller et mini prik og så en go oplevelse for både mig og hesten:)


  • #8   6. apr 2010 Mht til sporer og pisk - jeg har en stor skade i knæet, som gør at min venstre side, har mindre styrke end min højre - og derfor kan jeg ikke give et ens tryk.
    Derfor er det rart at have mulighed for ekstra hjælp fra sporen og pisken, og som stævnerytter er sporerne også et krav, derfor skulle min pony vænnes til dem.

    Men pony kan sagtens rides uden noget som helst - også uden trense og sadel, men er jo konkurrencerytter og derfor skal hun kunne rides med dette. smiley


  • #9   6. apr 2010 Jeg mener egentlig ikke der er noget galt i at bruge disse hjælpemidler hvis bare man ikke misbruger dem, og anvender dem korrekt.
    Problemet opstår hvis rytteren ikke kan ride uden, for så er det jo netop misbrugen af hjælpemidlerne der gør at rytteren overhovedet kan ride sin hest.

    Jeg finder det selv en smule bastialsk at bruge en pisk til at slå sin hest med for at den skal "gøre hvad der bliver sagt" - jeg har aldrig selv brugt pisk og har sagtens kunne undvære. især når man tænker på at pisken for det første kan slå ekstremt hårdt og for det andet er udviklet til at efterligne et rovdyrs angreb på hesten i naturen, for derved at få den til at svare/fare frem.

    martingal har jeg intet problem med, da den ikke tvinger hesten til noget, men blot forhindrer den i at smide hovedet op, hvilket kan føre til uheld på springbanen og i naturen, samt ødelægge hestens ryg.

    sporer rider jeg med til stævner (ponysporer på min hest på 175) og kun fordi det er et krav.
    Glidetøjle bør aldrig brugs af folk som ikke forstår densfunktion. Kan man ride med en glidetøjle på den rigtige måde er det et ok værktøj da den er meget fleksibel sammenlignet med eks. indspændinger og chambon (ved ikke lige hvordan det staves korrekt)


  • #10   6. apr 2010 Kandar: Kræver en virkeligt dygtig rytter med helt styr over sin krop og ekstremt bløde hænder..

    Pisk og spore: Er finde hjælpemidler så længe man bruger dem til at understøtte sine signaler og ikke til straf eller at drive hesten frem..

    Martingal: Hvis den sidder korrekt og kun hjælper i ekstreme situationer hvor rytteren ellers bliver nikket en skalle er den okay..

    Glidetøjle: Uha kræver en rigtig dygtig rytter, der hundrede procent ved hvad man gør og som bruger den til at løse et specifikt problem, og som er klar over de side problemer man let laver i stedet... den er ikke til at få hesten "til bidet".. dog mener jeg altid man kan løse problemerne uden.. desuden tror jeg kun jeg har set den brugt acceptabelt 2 gange.. så noget langt de fleste skal holde sig helt fra..


  • #11   6. apr 2010 jeg vil hellere vifte med mit ærme end jeg vil bruge pisk, og aldrig bruge den til at spanke hesten

  • #12   7. apr 2010 Jeg er helt imod jer alle sammen, jeg mener at en dugtig rytter kan ride uden!
    Og nej, jeg mener ikke, at det ser flot ud med et kandar i hestens mund, jeg syntes det ser forfærdeligt ud!
    Jeg mener at træning gør det og ikke alle disse ting.
    men meninger er forskellige jo.
    Jeg mener ikke, at man kan bruge dem rigtig, de er ikke til nogen gavn.


  • #13   7. apr 2010 Arne- V
    Vil give dig helt ret..

    Dog er spore for mit vedkomne en gavn jo.. og handicappede som f.eks ikk kan bruge deres ben har jo gav af piske jo:) så jo nogle gange er det til gavn for både rytter og hest


  • #14   7. apr 2010 Arne- V: Selvfølgelig kan en god rytter ride uden.. men det betyder ikke at alt er af det onde.. en pisk er en rigtig god hjælp til at indlære signaler hos en unghest fx (og den må jo ikke slåes med) og spore kan gøre det nemmere for hesten når den skal kunne skelne de mange forskellige signaler..

  • #15   7. apr 2010 Det mener jeg ikke smiley
    Så må man give hesten den tid den tager!
    Jeg mener ikke, at handicap ryttere, skal bruge pisk nej.
    Det må absolut være fordi, hesten grund uddannelse ikke er på plads og med ungheste er det jo meget forskelligt, hvordan hver enkel hest lærer og hvor længe den tager om det, jeg vil hellere bruge en måned længere og så aldrig skulle smerte min hest.
    smiley


  • #16   7. apr 2010 Arne- V - hvorfor er du så imod os alle? Jeg skriver netop jeg hellere vil undvære

  • #17   7. apr 2010 Det er jeg ikke imod smiler..
    Fik ikke lige svaret på den, sorry smiley


  • #18   7. apr 2010 Arne- V: Det viser jo så at du helt har misforstået brug af pisk og spore.. korrekt brugt giver det ingen smerte til hesten.. og en handicap rytter der mangler det ene ben fx vil aldrig kunne ride uden en pisk da denne erstatter benet, dette har intet med hestens uddannelse at gøre, uden ben kan man ikke give signalerne...
    Det kan godt være du heller vil bruge en måned mere.. men hvordan vil du lære en unghest der ikke forstår schenklen at gå frem ?? det er da ikke særligt hesteveligt eller smart at lade den stå eller bakke i en måned hvor den er usikker og forvirret fordi den ikke fostår, når det kan løses ved let at berøre den med en pisk..
    Jeg rider selv hverken med spore, kandar eller martingal.. har ikke brug for det.. spore bliver jeg dog nød til da det er et krav i dressuren.. men jeg rider ofte med en dressur pisk da jeg på den måde kan give min hest meget mindre og lettere signaler hvis den bliver i tvivl.. bruger den dog ikke ret meget..
    Og som sagt en pisk må aldrig slåes med og aldrig bruges som straf og vil derfor aldrig give smerter hvis den bruges korrekt..


  • #19   7. apr 2010 Signe kan ikk give dig mere ret..

    Som signe siger, en rytter som mangler et ben, eller er lam i et eller begge ben vil aldrig kunne ride uden en eller to piske..

    En pisk skal bruges til at ligge på hesten så den fører hesten, som hvis man lagde sin hånd og skuppede den, altså skal der ikke slåes, dette er det folk har misforstået, og slår derfor, men den skal bruges til at fører hesten..

    Spore skal bruges til f.eks at forfine signalerne, så hesten som signe siger kan skelne mellem de mange signaler vi bruger her i heste verden..
    Spore skal ikk hakkes i de skal let rører hesten, så der vil ikk komme mere smerte som hvis man ligger sit ben til.. og hvis du kalder det smerte, så forstår jeg slet ikk hvordan du kan sidde på en hest:S


  • #20   7. apr 2010 Jeg mener godt, at du kan bruge en pisk under uddannelsen af din unghest, men der er alt for miange der bruger den forkert.
    Jeg mener ikke at det gør noget godt.
    Træning, træning, træning!


  • #21   7. apr 2010 Jeg kan hverken bruge pisk eller spore til apollo, da han har haft dårlig oplevelse ved mellemleddet mellem os og avler, vi har dog haft brugt en pisk til at ligge på bagparten, da vi startede med at øve sidebevægelser, men virkelig ikke mere end at ligge den på bagparten, og kun et par gange, så skal pisken væk.

    Men vi kan ikke springe uden uden martingal, for så slår han tænderne ud på mig!! men den er jo sat rigtig, så ringene kan nå helt op til kæben, jeg er for glad for mine tænder og næse til ikke at ride med det, han har brækket næsen på mig en gang.

    Vi har også brugt en glidetøjle, det var dyrlægens ordre.
    Han fik en gaffelbåndsskade i det ene forben, og da vi skulle igang med at galopere i genoptræningen, var dyrlægen bekymret for han skaden ville gå op, hvis ikke jeg havde lidt extra styr på ham, han hopper op med forparten i galoppen og stamper i jorden med forbenene, når han lander igen, så der ville hun gerne den var på, ikke så han gik i holdning, men så når han hoppede med forparten og smed hovedet bagover, så var den der til at holde ham nede.

    Vi rider også med mange forskellige bid, når vi rider derhjemme, og kun et par stykker i terrænet, så er det 2 eller 3 delt bid, springtræning er kombi bid, normal bid eller hackamore, men på jagter skal der bare være noget der kan stoppe ham, for han er en stor og stærk hest, så det kan hurtigt gå galt, hvis han tager bidet og bare løber.
    Han er dog ved at lære, hvor galt det går når han mener at kunne klare det hele selv.


  • #22   7. apr 2010 Jeg er meget imod alle disse bid og glidetøjlen, jeg mener ikke den gør nogen gavn overhovedet.
    Har du overvejet, at træne nogle jordøvelser med ham? smiley


  • #23   7. apr 2010 Arne- V: Jamen jeg er helt enig i at mange bruger det forkert.. også bid og tøjle for den sags skyld smiley men det gør ikke hjælpemidlet ondt, kun den forkerte brug af det.. men rider selvfølgeligt så vidt muligt uden, bruger ikke noget der ikke er en god mening i for at hjælpe hesten..

  • #24   7. apr 2010 Stald Søgård : Sikke nogle virkelig smukke hest du har! smiley

Kommentér på:
hjælpere

Annonce