{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
665 visninger | Oprettet:

Har I udviklet jer som rytter? {{forumTopicSubject}}

Da jeg startede med at ride som 9 års, var det på en dejlig stor fjordbasse, med kæmpe rund mave og uden glød i sine øjne. Det lagde jeg ikke mærke til dengang, jeg var bare glad for at ride.
Vi fik vores egne heste kort efter og jeg begyndte at blive mere og mere rutineret. Som 12 års begyndte jeg at få en masse undervisning, hvilket fortsatte til jeg var 14. Jeg blev undervist af mange forskellige og ser den dag i dag tilbage med mange undrende miner. "Ta' nu i tøjlen!", "Bevæg skiftevis hænderne og få den ned med hovedet", "Driv driv driv!", "Bare gi' den et klask med pisken så den kan lære det!". Sætninger som dem var noget jeg hørte ofte af veluddannede hestemennesker, og udviklede mig hurtigt til en kontant rytter uden speciel føling for hesten.
Jeg var på Island og blev fascineret af deres måde at ride på, og fortsatte min måde at være sammen med heste på - Jeg bar bossen, den skulle ikke prøve på noget.
Som 16 års, nu tre år siden, begyndte jeg at se små film om horsemanship, jordarbejde, forståelse for heste. Noget jeg den dag i dag er PISSE glad for vakte min interesse. Jeg læste, læste og læste, både hundredevis af bøger og her på internettet, og fandt hurtigt ud af at den måde jeg havde omgåes med heste på, var fuldstændig forkert.
Jeg lagde min ridning om, koncentrerede mig om hesten i stedet for om de resultater jeg gerne vil have vi skulle få. Det er endt med at jeg nu har et helt fantastisk forhold til min hest, faktisk heste generelt, hvilket jeg simpelthen er så glad for.
Når jeg ser tilbage, kan jeg tydeligt se mine fejl og det ærger mig, (ikke for at give andre skylden), at mange af de "hårde" ting jeg lærte, faktisk kom fra proffessionelle mennesker.
Min ridning blev også meget bedre da jeg begyndte at interessere mig for anatomisk korrekt ridning, hvilket for mig er et ufattelig spændende emne når det kommer til generel ridning. Jeg har langtfra lært det hele, men arbejder støt og roligt frem mod et harmonisk resultat i min ridning. Jeg er ikke verdensmester eller super-rytter, men ser mig selv som en rytter der er sprunget fra hård/kontant til lyttende/samarbejdsvillig og ikke mindst meget mere forstående end før.
Jeg fortæller ikke det her for at 'blære' mig eller spille smart, men faktisk for at fortælle hvor meget man faktisk kan ændre sig som rytter smiley Jeg syntes selv jeg har gennemgået en enorm transformation som jeg selv er helt igennem tilfreds med.

Har I andre prøvet det med at udvikle jer på en bestemt måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har I udviklet jer som rytter?
  • #1   16. maj 2010 Jeg har udviklet mig ufatteligt som rytter det sidste halvandet år, og det kan jeg takke Rodrigo Matos for, som har givet mig troen på, at jeg faktisk er en meget dygtig rytter for min alder, og som har hjulpet mig og min hest utrolig meget, givet mig helt nye metoder og blod på tanden: Samt muligheden for at udvikle mig endnu mere under hans vinger. Jeg har lært mere af hans clinics og en uge på hans sted end jeg har gjort de seneste tre år. Samtidig har Bohemio, min lusitano, også lært mig ufattelig meget om indføling og kropsbevidsthed, så jeg er kommet meget i balance og kan fornemme hesten meget mere.

  • #2   16. maj 2010 Hvor lyder det fedt DISTURBIA!
    Har godt hørt Rodrigo skulle være utrolig dygtig. Kunne selv rigtig godt tænke mig at komme til en af hans clinics


  • #3   16. maj 2010 Han er utrolig dygtig, havde aldrig regnet med, at tiøren ville falde på den måde, da jeg kom med på et afbud. Han holder i øvrigt clinics to gange om året - Kommer vist igen til oktober. (:

  • #4   16. maj 2010 jeg har udvilket mig rigtig meget efter jeg begyndt at ride military, før var min blance skod og kunne ikke følge med over springede, men efter jeg begyndt at ride military, så blev min blance god, og kunne følge med over springene og spring fra 50 cm til 100 cm på 3 måneder.

    og har fået mere selvtillid og tro på mig selv.


  • #5   16. maj 2010 Jeg har udviklet mig meget de sidste år, ved at have følsomme heste. Jeg har haft en helt nytilredet ung hoppe på 4, og før det en følsom hest, som tilsyneladende havde nogle skræmmende oplevelser i baghånden. Så jeg har fået en MEGET bedre tålmodighed, føling og respekterer nu hver enkelt hest mere, og prøver nu at forstå den, og samarbejde, i stedet for at "bekæmpe" den..

  • #6   16. maj 2010
    Jeg har udviklet mig fra at have... Nada tålmodighed til at have oceaner af tålmodighed. Maja er blevet savet, hevet, pillet og nuldret i på dressurbanen fordi hun ikke gad tage det "forbandede" hovedet ned - hvilket hesten tydeligt viste ubehag ved, hun trak tøjlerne halvt ud af hænderne på mig når jeg gav lidt efter, gik imod bidet, stak snuden i vejret og diverse andre ting, hvilket endte ud med at jeg fik ømme arme.

    I det hele taget har jeg meget mere tålmodighed omkring heste og hvis den træder forkert så " når ja, skidt pyt ". Jeg er ikke nær så striks og irettesættende og har lidt samme indstilling som Tjekkiske lastbilchaufføre på vej igennem prag " Hvad vi ikke når idag, når vi imorgen ". Jeg finder mig virkelig i meget, smiler af meget og har ikke oplevet at jeg er blevet sur inden for det sidste års tid.

    Så har jeg også udviklet mig på det plan at jeg nu også ved noget om teorien bag ridningen, istedet for at jeg bare rider, som man nu altid har lært og gøre.


  • #7   16. maj 2010 jeg har udviklet mig meget både ridemæssigt men især temperaments-mæssigt de sidste 4 år..

    Jeg er blevet en meget tålmodig rytter og der skal meget til før jeg bliver hidsig.. det kan jeg takke min tidligere hest shake for.. han kom altid til skade på folden, så fordi han krævede så meget ro og altid genoptræning, lærte jeg at tage det med ro og acceptere tingene som de var/er...

    Min nye hest mistery har også vist mig at tålmodighed er den eneste vej frem.. bliver jeg hidsig, går hun i baglåd og panikker.. kontant afregning.. Så længe jeg er rolig omkring hende så er hun en engel


  • #8   16. maj 2010 Lækkert at læse så mange ryttere der har udviklet sig til det bedre (:


    DISTURBIA
    Okay, det skal jeg da vidst liiiige holde øje med, for kunne utrolig godt tænke mig at se/høre ham!


  • #9   17. maj 2010 Lad mig se..
    Ja, jeg synes selv at jeg har udviklet mig meget fra da jeg begyndte at ride til nu. Da jeg begyndte at ride var jeg omkring de 9 år. Vi striglede, sadlede op, red rundt i en time, sadlede af og kørte hjem (Rideskole). Det gjode jeg til jeg var omkring 11 år. I mellemtiden red jeg en stor traver, hvor det egentlig også bare var det samme med at sadle op og ride og så hjem igen. Mugede så for at ride, hvor min mor altid var med og hjalp med det hele.

    Så flyttede jeg til en anden by, startede på en ny rideskole og red undervisning 1 gang om ugen samt en "fridag" alene med hesten, hvor man havde den som sin egen. Tiden gik og jeg skiftede lidt hest. Det var også "bare" at ride-ride-ride og at tvinge hesten ned i holdning. Red en unghest på 5 år og mistede interessen da "drengealderen" kom omkring de 13 år - også pga. manglende erfaring til den unge hest..

    Så gik tiden jo og jeg blev 16 år. Ind imellem var jeg da ude og sige hej til en masse heste og savnede utrolig meget at ride. Synes bare ikke at jeg ville tilbage på en rideskole og ride. Ville føle det var akavet. Jeg fandt så Winner, som jeg fik part på (Se hans profil). Ham red jeg et stykke tid, og fik lysten til at komme videre.. Dette var også meget "bare" ridning, hvor hesten blev tvunget til dels i holdning. Han var dog en svær herre at lege med, da han faktisk, de første par måneder gik og gloede stjerner. Jeg forstatte efterfølgende på Junker (Som jeg også har herinde) og lærte lidt om hvordan han skulle rides op. Red ham dog max en månede smiley

    Så stoppede mit ridning igen.. Vidste hverken ud eller ind? En dag kom min far og spurgte om jeg ville købe hest, for en af hans bekendte havde en veninde, som havde en oldenborg hoppe til salg. Jeg var ude og prøve hende og var faktisk nået til den beslutning at hun skulle være min, men måtte takke nej pga. at pengene ikke var i orden alligevel.

    Så fandt jeg William - forelskede mig i en unghest, utilredet. Og mig uden erfaring for ungheste, købte ham, helt naiv og impulst.. Han lærte mig hvad tålmodighed betyder. Han har været med mig på kursus med Christina Holmbæck, som har været med til at ændre min "ridestil" fra tvang til noget mere afslappet og roligt. Så ja, jeg har udviklet mig en del, vil jeg mene.. Jeg er ikke perfekt - og det bliver jeg nok heller aldrig smiley

    Lang historie.. Nu; godnat smiley


  • #11   17. maj 2010 yes er også en af de ryttere der har udviklet sig en del.
    min ridning startede helt tilbage fra da jeg var ca 3 år, startede på en rideskole (handicap ridning) og red og red, striglede ikke, sadlede ikke op eller af og lærte at dreje til højre og venstre stoppe og frem, aldrig skulle hesten gå i holdning, har aldrig fået afvide at den skulle bare lære det. da jeg var 14 år fik jeg part på en dansk varmblod, en dejlig herre, med mod på livet, jeg fortsatte stadig på rideskolen, han var ikke den slags part jeg søgte, for søgte en mellem stor pony der havde prøvet det hele. man ham monti (den danske varmbold) fik åbnet mine øjne, han lærte mig så meget på lige at ½ år, han blev redet uden bid da han gik bedst uden, en dejlig hest, med mening om livet os dets gang, vi red i grime og træktov på tur, sprang (bryder mig ikke om det, men på ham var det fantastisk) vi havde da vores kampe men ikke noget stort, i december måtte jeg sige farvel til ham og hans dejlige ejer, da hun havde valgt at flytte ham, pga. penge mangel... der gik jeg så i en måned, var ude og prøve heste men ingen vagte min opmærksomhed, så havde min mors daværende arbejds kolega, en tinker som skulle bruges til handicap ridning, så det kunne jo ikke blive bedre, han kunne jeg dog kun ride til marts, på ryggen af ham lærte jeg en del, han er en af de heste man SKAL have et sarmarbejde med, ellers vil han skide højt og flot på dig, det lærte jeg hurtigt, (her går jeg stadig på rideskole), marts nærmer sig med hastige skridt og jeg tænker på at nu skal jeg igen finde mig en ny part, der går ikke længe før min skyts engel / ridelære(ikke den på rideskolen men ham der ejer hesten) , giver mig en næsten total rå hest i hånden og siger, ham skal du først strigle og dernæst ride, jeg står og kigger på denne nervøse hest, der ikke kan lide nogle ting, han var bange for at få løftet ben osv, jeg fortæller ham pænt at det ikke er det rigtige valg og jeg vil se ham ride ham først, han hoppe op på ham i grime og 1 træktov og rider ham engang rundt den ene vej og dernæst den anden vej. han får mig overtalt og der bliver lagt sadel og trense på den lille dreng og jeg begynder småt at ride ham, ikke noget mned trav eller lign, men det kom stille og roligt, jeg begyndte at knytte bånd til ham, og vi havde det virkeligt godt sammen han fandt roen i mig og er nu stadig en tændt men rolig hest, på gården hvor han stod, gik der rygter om at han skulle sælges, jeg sagde til min mor "jeg kan simpelthen ikke midste endnu en hest i mit liv, det holder jeg bare ikke til, hvis han skal sælges holder jeg op med at ride ham inden at vå får knyttet os mere sammen" min mor snakkede med ham min styts engel/ ridelære, om mine følelser også kommer han med passet i hånden og siger "han vil aldrig blive solgt til andre end dig". chico og jeg begyndte at få et rigtigt samarbejde op og køre, og nu kan vi ride i hvad som helst, gå gennem plast og vand, og have det hyggeligt , han kommer på folden når han ser mig, og kommer altid med en lille vrinsk, og går ikke på rideskole længere, har tilredet chico, tager mig af en ung hest på lige 2 år, kan håndtere de forskellige panok sitiuationer, og er rigtig glad for at jeg kom til at ride der
    sorry lidt langt


  • #13   19. maj 2010 <i>Jeg synes da jeg har udvilket mig meget både ridemæssigt og mig selv, især inden for de sidste par år.
    Jeg startede med en pony på 2½ som vi købte i den blå avis, og ham blev jeg så nr. 8 til DM på, da han var 6.
    Efterfølgende købte vi to 1ér ponyer på hhv. 3 og 4 år.
    Jeg har selv redet ponyerne op, og sidste år blev jeg Nordisk Baltisk og Danmarksmester på den ældste, som idag er 8.
    I mellem tiden har jeg redet 2 gange til DV's hingstekåring i Herning, og i 2009 red jeg europamesterskaberne i Belgien.
    Det har været en meget lærerig tid, meget rigtig rigtig rigtig mange træningstimer, mange har fortalt mig at de gerne vil "være mig", men jeg tror dog det er de færreste børn, som har det drive jeg har haft, for det er ikke altid sjovt, og især ikke når man bliver trænet af sine forældre! smiley


Kommentér på:
Har I udviklet jer som rytter?

Annonce