{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.757 visninger | Oprettet:

Muskel opbygning! Haster. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har denne hersens helt fantastiske fjordhest. Hun er nogenlunde smalt og sporty bygget, og faktisk ret smuk.
Hun har været alt for tynd her i vinters, da staldmanden ikke gav hende nok hø.. Jeg satte hende så på en lille opfedningskur, bare indtil hun kunne komme på græs. Nu er hun så på græs, og har fået en ordenlig hængemave. Nu skal der altså ske noget. Hun skal have flere muskler i ryg, hals, forpart og bagpart. Hun er blevet rigtig slasket at se på s; Jeg rejser igen på tirsdag, hvor min part så tager over. Derfor kunne jeg godt bruge nogle idéer til et godt 'trænings program' så hun kan starte imens jeg er på ferie. hvor mange fridage om ugen? evt. en idé at sætte hende på jordfold sammen med en anden hoppe halvdelen af dagen? (nu går hun på græs 24/7) Skal det være hård træning eller hvordan? Hjælp!

mvh, og tak på forhånd.
Isa og Katrine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskel opbygning! Haster.
  • #1   22. jul 2010 Dette er et billede fra i går:
    (link fjernet)


  • #2   22. jul 2010
    Hvis hesten ikke rigtigt har lavet noget skal den ikke udsættes for en times lang dressurtræning.

    Syntes du skal ud på noget tur, skridt ture den første uge - så du ender op med at skridte en 2 timers tid. Så kan du lægge andre gangarter på.
    Men egentligt så har jeg bedst erfaringer med at følge mig frem også at ture virker bedst da de også motivere mere.


  • #3   22. jul 2010 Okay, tak smiley hvor mange gange om ugen synes du det er fair at ride? en eller to fri-dage?


  • #4   22. jul 2010 Longering er en god ting smiley
    Hvor meget tør jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender hesten osv.. Men max. 20min sammenlagt, længere tid tror jeg ikke er sundt, da hesten belaster indenvendige forben meget under longering.
    Men meget skridt over lidt hævede bomme i longe osv. tror jeg vil være godt smiley


  • #5   23. jul 2010
    Longeirng er hårdt for benene så ville ikke longere mere end 15min ialt - med alle gangarter. Det er især hårdt når den ikke har kondi og muskler :o)

    Men ville ride hver anden dag så musklerne kan få noget ro - evt. de dage du ikke rider gå en lille tur istedet.


  • #6   23. jul 2010 MKN og Krikken: tak smiley
    Nu er det ikke fordi hun ikke er vant til at lave noget. Vi rider ofte gode skovture med tempo på, hvor hendes kondition er super fin. Vi rider ca. en time på banen et par gange om ugen og så træner vi en masse hms hvori longering er med i (:
    Ser denne ugeplan for 'hård' ud? næste uge, ville jeg så sætte noget bom og nogle 'bakke ture' - hvor hun rider en masse bakker ude i skoven - på?


  • #7   23. jul 2010 (link fjernet)

  • #8   23. jul 2010
    Hvis hun er vant til at lave noget og kondien ikke fejler noget, men turene mangler så ville jeg komme ud i tærrenet - der findes ikke bedre måde at opbygge muskler på smiley
    Så nej det er ikke for hårdt..


  • #9   23. jul 2010 problemet ved at give hende fri hver anden dag er også bare, at hun altså står og æder sig for fed s; og det er altså bare ikke sundt. Hvad synes i om at sætte hende på jord om dagen og græs om natten?

  • #10   23. jul 2010 okay, tak Krikken!(:

  • #11   23. jul 2010 okay, tak (:

  • #12   23. jul 2010 eyy isa...

    Græs fold om natten

    Jord fold om dagen.

    Også bare ud og rid en masse ture, find en akademisk underviser. Rid hende dyb og husk at holde øje med hendes bagben, alt efter hvilket et som skal være det bærende..

    Hvis der er et sted, hvor i kan bade. Så træk hende ud i vandet og svøm rundt med hende 10 min. Det er meget meget eftivtikt.. gør det ofte med mine...


  • #13   23. jul 2010 Tak Majken. Ja, jeg må hellere lige arbejde på at få hende på jord om dagen.
    Den med at svømme er lidt svær. Det ville tage en time ca. at gå ud, og hun er pænt bange for vand.. så det tager lang tid s; men det må prøves en dag.
    hvad mener du med at jeg skal holde øje med bagbenene?o:

    Men tak smiley


  • #14   23. jul 2010 hvis hun nu går på venstre volte, så er det, det bagben ind mod midten, som faktisk skal bære hende. Så det vil sige at det bagben skal op i mellem forbenes spor.. Hvis hun ligesom glemmer det ( gør de fleste heste) Så skal du prikke til hende med indvendige ben, lige bag shcenklen idet hun løfter benet for at sætte det frem.

    Håber du forstår hvad jeg prøver at forklare


  • #15   23. jul 2010 Aaah, okay smiley Tak!(:

  • #16   23. jul 2010 Fint at sætte den på jordfold. Hun skal bare ride normal dressur så lang tid den nu kan holde til det, og evt. skridte en lang tur bagefter eller før.
    så kommer det af sig selv eftersom den bliver bedre


  • #17   23. jul 2010 Det der med at skifte mellem jord og græs fold er ikke en smart idé..
    for det første er der mest sukker i græsset aften og morgen..

    Men hesten lærer hurtigt hvornår der er mad og hvornår der ikke er..
    Vi havde en dyrlæge ude der forklarede os hvad der skete ved den løsning.. Når hestene lærer der er fri mad om natten, så kan du i løbet af 2-3 timer, spise 40% af deres daglige indtag af mad.. Så kan man selv tænke sig til hvor godt det er for fordøjelsen..

    Hvorfor får du hende ikke permanent på jordfold hvor der er fri adgang til hø? Elllers giv hende en mundkurv på.. Fjordheste har bare ikke godt af at komme ud på så meget græs, da de kan leve på en sten mere eller mindre..

    Ang. muskler.. Skridt, trav ig galop i skoven.. Jo mere bakket terræn jo bedre. Måske longering 2-3 gange om ugen i max 15 min..


  • #18   23. jul 2010 Tak begge smiley

    Sanne: Okay, så dropper jeg 5+%50 idéen smiley Jeg kan desværre ikke sætte hende på permenent jordfold, da jeg så selv skal sørge for hø, og det har jeg simpelthen ikke mulighed for. Mundkurv synes jeg er dirkete synd, da hun så ikke kan nusse de andre heste osv. Hun har fri adgang til en jordfold, hvor de står de meste af dagen og hænger..

    Mht. muskler, så synes jeg bare at jeg har redet såå mange skovture med bakker og alle gangarter + jeg longere rigtig meget.. Der sker bare ikke en skid i:


  • #19   23. jul 2010 hvis den skal opbygge muskler, er det vigtigt at den har noget at gøre det af. lige pt er den for tynd til at kunne opbygge noget som helst. Så få noget sul på kroppen af dyret og fortsæt din træning. Husk at lange skridtture i kuperet tærren (op og ned af bakke) er kanon. Det svarer til styrketræning. Ture med tempo er konditionstræning.

    Saracen har et kanont godt foder til muskelopbygning...


  • #20   23. jul 2010 Århus Rytter: Synes du hun er for tynd?O:
    - men tak :)!


  • #21   23. jul 2010 Måden at bygge de rigtige muskler i hele overlinjen (hals, ryg og bagpart) er, at hesten skal skridte (senere trave og galopere) hvor hesten strækker hovedet og halsen langt ned og frem uden at "krølle" sammen. Det kan gøres både i naturen og på banen og burde være en del af alt dagligdags grundridning i alle gangarter. Det kan være svært, men det sker ved at drive hesten frem med sædet og benene og støtte på tøjlerne hvorefter hesten bør trække i tøjlerne og føre hovedet nedad (kan også kaldes at hesten "suger" på bidet). Det kan godt tage tid,, men man skåner hesten meget ved at ride letridning i trav og senere let sæde i galop specielt under opbygning af muskler (;

  • #22   23. jul 2010 Team Andreasen: Det er det jeg kalder remonte, hvilket vi er startet op på. Altså hvor hun skal søge dybt ned og en smule ind, ikke sandt?

  • #23   23. jul 2010 okay, tak smiley

  • #24   23. jul 2010 Jeg vil i også sige som Cecilie at hesten skal ud med næseryggen (; så langt frem og ned som muligt.. (; det er en god grundlæggende øvelse, som skåner hesten, men samtidig opbygger de rigtige muskler i ryggen..

  • #25   23. jul 2010 Muskler kommer jo heller ikke lige fra den ene dag til den anden.. Det tager tid..

  • #26   23. jul 2010 Det kommer i hvert fald an på, hvor lang tid hesten har stået, og hvilken race, hesten er, når der tales om, hvor lang tid, det vil tage at opbygge muskler (;

  • #27   23. jul 2010 Hun stod i vinters i ca. 4 måneder, uden at blive redet. Dog longerede jeg og legede jeg en del på bane.. Hun er en sporty fjordhest og 15 år gammel smiley
    Sanne: det ved jeg skam godt. Men nu har jeg efterhånden været i gang i to måneder, og synes bare ikke jeg kan se forskel s;


  • #28   10. feb 2013 jeg vil så sige . hvad er mest synd en hest der er for overvægtig og overbelaster sine ben. eller en hest med græsningmule og har det godt.. det er hverken sundt for hjerte eller ben at en hest er for tyk.. min frieser gik altid med mundkurv om sommeren og det trives hun så fint med. ellers ville hun have set ud som hun skulle hav tvilinger .-)

Kommentér på:
Muskel opbygning! Haster.

Annonce