{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 års putter sig?? :-/
  • #1   24. aug 2010
    En hest putter sig ikke..

    Enten så kræver man for meget af den ( altså for høj samling ) eller så gør den den det pga. tilladt adfærd - altså den har lært at tage hovedet der ind fordi så slipper den for pres fra bidet som du giver når du piller den i munden.


  • #2   24. aug 2010 Måske har du longeret med indspændinger?? Det er nemlig oftest sådan hesten "lærer" at gå bag biddet og slippe al suge frem til hånden = putte sig.

    Jeg plejer at løse det ved at tillade hesten at gå oven ud, strække sig eller hvad den nu vil - jeg sørger bare for at støtte den fuldstædnig stabilt og følge med den frem, ned, op eller hvad den nu gør og så rider jeg en del temposkift, så jeg kan få lov at RIDE FREM...så plejer hesten lige så stille "at tage fat'" i biddet og suge frem til min hånd.


  • #3   24. aug 2010 Rid den frem og når den kommer frem til din hånd så ros den og tag farten lidt af. Pas på du ikke kommer til at kræve for meget af den. Så putter de sig fordi de ikke kan bære det endnu. Ellers prøv at rid i remonteholdning. Altså FREM og NED. Det er super godt for dens balance, rygmuskler og i det hele taget hele dens uddannelse smiley

  • #4   24. aug 2010 Min gjorde det meget i starten fordi hun ikke forstod meningen men biddet og at man kan støtte sig lidt til rytterens hånd.
    Når den går ind og "putter sig" så tag i den så tøjlerne strammes, du skal ikke slippe for det er lig med ros...

    Altså tage fat når den putter sig og løsne når den går frem med næsen som den skal, men uden at smide tøjlerne helt væk, den skal stadig have LET støtte.
    Der gik kun et par ugers ridning hvor jeg gjorde det med min og det fattede den faktisk meget hurtigt.

    Og det er en fejl at du skal sætte tempoet op, tag tempoet ned og lad den få balancen.


  • #6   24. aug 2010 Som alle skriver skal du bare ride frem. Det er det eneste der hjælper;)

  • #7   24. aug 2010 Ja...men man skal jo ride frem til NOGET....en stabil, jævn og rolig hånd.

  • #8   24. aug 2010 For ikke at forglemme EFTERGIVENDE hånd!

  • #9   24. aug 2010 Nina: Tænkte da jeg skrev...men kunne så tilføje en masse mere som fx: følsom og afslappet...og naturligvis eftergiven.

    Men kan får ikke en hest til biddet, hvis ikke man rider frem til NOGET..


  • #11   24. aug 2010 Nej den skal have noget at gå frem til....når den har lært at den ikke skal undvige ved at putte sig ;o)

    Som jeg skrev, ned i tempo, gør det lidt "ubehageligt" for den at putte sig (og det er ikke ved at hive hovedet af den) når den går frem så slip den let fortil unden at smide tøjlerne væk, men bliv ved med at støtte meget let i tøjlerne.


  • #12   24. aug 2010 Han bliver ikke ret tit longeret og når han gør, er han næsten ikke spændt ind, de er så løse at de hænger og dingler..
    Han har sine momenter hvor han går som han skal, men han putter sig desværre de meste af tiden..
    Jeg synes ikke at jeg forlanger for meget af ham, vi rider stille og roligt og passer på ikke at presse ham for meget, det er noget han først lige er begyndt på nu, efter at han er blevet startet op igen ovenpå engang forfangehed.. smiley Før lå han rigtig god i hånden og lå bare på plads..
    Han er inden for den sidste uges tid begyndt at skumme i munden igen, det har han ellers ikke gjort de sidste 3 uger, efter at han blev sat i gang igen efter sygdom.. Det er vel et godt tegn, eller hvad????


  • #13   24. aug 2010 Hmm nogle siger det er et godt tegn at de skummer, men det kan også sagtens være et tegn på at de er stressede hvis de skummer rigtig meget. De må ikke skumme mere end der bare er lidt "skum" i kanten af læberne...

  • #14   24. aug 2010 Da vores var 4 års, var den også rigtig slem til det og den har aldrig været i indspændinger.

    Vi brugte et halvt år på stort set kun at ride frem og ned og den fik lov at gå sin første dressurklasse i Nov. det år den blev 4.

    I dag har vi stort set kun problemet, hvis jeg (det er jeg lidt slem til) glemmer at lade hånden gå nok med frem i galopøgningerne :0)

    Frem og ned, det er vejen frem efter min mening :0)


  • #15   24. aug 2010 Han skummer ikke helt vildt, bare en lille smule..

  • #16   24. aug 2010 Jeg kender en pige som har en pony på 5 år nu den gør det også ret meget, er dog blevet bedre. Jeg tror bare du skal ride den frem og hive den lidt op i tøjlerne engang i mellem, men husk også at give efter når den går ''oppe'' med hovedet så den også synes det er rart

  • #17   24. aug 2010 Lidt arbejdsskum skulle være godt, så længe den ikke "drypper" (o:

  • #18   24. aug 2010 Altså, nu må jeg lige smiley
    Hvis hesten "putter sig", er det jo selvfølgelig fordi den prøver at undgå presset for biddet. Det interessante ved det er naturligvis A - hvorfor den gør det og B - hvordan man kan løse problemet, så hesten ikke længere har behov for at undvige biddet.
    Der kan jo være mange årsager, det første jeg tænker, er at unge heste jo skifter tænder og derfor har rigtig ofte ubehag ved biddet. De prøver naturligvis at fjerne ubehaget (ved f.eks. at føre hoved bag lod, headshake, stikke tungen ud eller åbne munden).
    Det kan også bare være, at din hest er utrolig lydig og følsom for tryk, og derfor flytter hovedet nedad hver gang den mærker et pres i laderne fra biddet - det er jo faktisk det mest logiske at gøre, at flytte hovedet enten op eller ned, indtil presset forsvinder.
    Jeg ville hjælpe hesten, ved at fjerne presset fra munden så meget som overhovedet muligt, så den selv får mulighed for at få halsen ud i en naturlig form. Det med at hesten ikke kan gå til biddet uden at blive "støttet" eller "gå frem til noget", holder ikke i min bog. Hvis hesten fjerner hovedet for at undlade sig kontakt med biddet, er det fordi hånden er for hård eller urolig til dens mund, og det må man lære at ride efter.


  • #19   24. aug 2010 Tine: jeg kan garantere dig, at vi aldrig nogensinde har haft hårdt fat i vores. Den har altid gået for en let og stabil tøjle.

    Det skal også nævnes, at den gjorde det i longen under tilridning også selvom den aldrig har set indspændinger :0)


  • #20   25. aug 2010 Nu er der stor forskel på, hvad folk mener med blød, rolig, stabil osv. hånd......

    Hvor stramt er næsebåndet.
    Måske har den fundet ud af, at du slipper tøjlerne når den går og putter og derfor gør det?


Kommentér på:
4 års putter sig?? :-/

Annonce