{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
539 visninger | Oprettet:

Longeringsproblem højre volte. {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har et longeringsproblem med min hoppe.
Hun fyldte 3 i sommer, og er ikke tilredet.

På venstre volte kan hun skridte og trave uden problemer.

På højre volte går det som regel fint i skridt, men kort efter hun har sat i trav, bryder hun ofte pludselig til venstre og traver væk fra volten, og hiver mig efter sig.

Hun longeres i grime eller kapsun, da jeg ikke vil ødelægge munden/gøre hende hård, da hun hiver til selvom hun har bid i.

De bliver somme tider løslongeret på hele banen ( den er ca 17x35 ) og der er der ingen problemer.

Har I nogen gode råd ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longeringsproblem højre volte.
  • #1   8. sep 2010 Til de helt unge hest, der har været meget usikre i longen, har jeg haft succes med at afskærme banen, så der kun har været pladsen til longe-volten.

    Fx kan du sætte en snor eller anden afskærmning midt over din ridebane, således at du kun har en cirkelvolte - det har virket glimrende for mine unge heste.


  • #2   8. sep 2010 Følger lige med, har oplevet det samme, hvor de på den ene volte bare kører derud ad og på den anden vender de om lige pludseligt..

  • #3   8. sep 2010 Der er stor forskel på, om hesten vender væk og bryder ud af volte mod venstre eller om den stopper op, vender front mod den, der longerer og derefter løber rundt på venstre volte....det er to helt forskellige problemer efter min opfattelse.....

  • #4   8. sep 2010 hvis man ikke på anden vis kan få den til at stoppe det, så er longeret for to liner en rigtig god ting, til at lærer dem at gå på volten..

    Jeg har lært et par heste det på den måde. Bl.a. en der var meget voldsom og virkelig nægtede på den ene volte. Den stejlede for at vende og løb osv.

    med dobbetlongen kunne jeg ligesom holde den fast, selvom den ville vende sig, også når den stejlede..
    der skulle ikke ret mange stejl eller andre forsøg til, før den stoppede med at vende i longen, med dobbeltlinerne på.

    det inkludere at du tør tage ved biddet, men det er ikke noget der gør hesten hård på nogen måde overhovedet..

    Desuden er dobbetlongering en rigtig god ting til at lærer ungheste biddets signaler at kende på


  • #5   8. sep 2010 Følger med, min har akkurat det samme problem, på venstre volte kan han alle signaler?

  • #6   8. sep 2010 kA: God idé. Vil prøve at afskærme banen.

    Janni: Har trænet hende i dobbeltliner, men jeg kan simlthen ikke holde hende, når hun vil ud af volten.
    Træner hende i bid/tøjlesignaler ved siden eller bag hende.
    Og hun stejler ikke, men hiver bare lige pludselig til, og med hendes 500 kg, kan jeg ikke rigtig hive hende ind på volten igen smiley


  • #7   8. sep 2010 Løber den væk mod venstre eller vender den om mod dig og løber om på venstre volte ??

  • #8   8. sep 2010 Vender væk fra mig mod venstre, når hun er på højre volte.

  • #9   8. sep 2010 så ville jeg nok også skærme af og på den måde gøre flugtmuligheden noget mindre..

    Noget andet du kan gøre er, at du trækker begge liner igennem biddet, og tilbage på longegjorden, så det bliver lidt ligesom indspænding..

    På den måde, er det nemmere at holde hende, og få "fat" på hende, når hun løber. Da det så vil være ubehageligt for hende, at trække af med dig, da hendes hovede vil blive tvunget ind.. Det lærer de fleste ret hurtigt noget af.


Kommentér på:
Longeringsproblem højre volte.

Annonce