{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

konstant pisken med halen- jeres menin {{forumTopicSubject}}

http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=186751
se fra 0.17 - 0.32 sek.

hvad mener i om når heste hele tiden går og slår med halen...? - jeg ved godt det er matriné vi ser på videoen, og der er sikkert ikke mange der derfor kan se noget galt..
selv syntes jeg heste der konstant slår sådan med halen, se irreteret og ubehaget ud.

HVAD MENER I?
hold den i en pæn tone.. og JA- jeg sletter inlæget hvis det bliver én stor diskution med sure indlæg ;-P


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  konstant pisken med halen- jeres menin
  • #1   24. sep 2010 hensten slår med halen, fordi den er irreteret eller stresset

  • #2   24. sep 2010 jamen.. jeg er splittet - det kan vise energi og fremdrift, men osse ubehag

    Men kommer an på hesten tror jeg.. jeg tror hvis ørerne ligger ned (fladt eller halv fladt) så er det ubehag..


  • #3   24. sep 2010 pisken med halen er tegn på irritation og en god måde at tolke hestens indre ro

    dog er mange heste forskellige
    min hest er meget følsom og vifter ofte med halen - det lægger jeg ikke det store i

    men med din video
    tror jeg det er direkte irritation af hjælperne


  • #4   24. sep 2010 har vist ikke utrygt mig korrekt?
    jeg mener hvad i syntes om heste der går sådan hér..
    ikke hvorrfor de slår medhalen ;o)


  • #5   24. sep 2010 det kommer meget an på hesten - der er forskel på hvor følsom en hest er, og hvor temperamentsfuld den er..

    Matiné gik jo stort set altid sådan der..


  • #7   24. sep 2010 stald bregnegaard:
    nej, det er der jo heller ikke nogle der siger ;o)
    men ville gerne have andres syn på heste som foreksempel hele tiden går og svinger sådan med halen..

    jeg syntes ikke det er 'flot' ridning. og jeg syntes desværre der er flere og flere heste som er begyndt at se utilpasse ud under ridning


  • #8   24. sep 2010 Hvad jeg mener om heste der går sådan ?? Jamen det ser da ikke godt ikke ud. Det ser stressende og træls ud og det gør det jo fordi man ved at det skyldes ubehag og irriation.

  • #10   24. sep 2010 En hest der går og pisker med halen fra side til side, er i mine øjne en irriteret hest. Halen skal være let løftet og skal bære let og roligt.

    Det forstyrrer mit øje meget, hvis hesten konstant går og piske rmed sin hale.


  • #11   24. sep 2010 Hesten gør det for at holde balancen bedre... Man ser det jo ofte ved heste i piaf eller passage. Og det er fordi det er en svær øvelse for hesten både rent balancemæssigt og samlingsmæssigt.

  • #12   24. sep 2010 Den moderne dressur som bliver vist, er usmagelig. Hestene bliver redet med sporer og pisk, hjælpetøjler og smider ryggen og ser anspændte ud , samt går langt under lod. Det er grimt og utroligt at det bliver anerkendt og accepteret som god dressur ridning. nu kender jeg ikke den der hest martine som i snakker om og som der er video af, men så vidt jeg ved er det en der hedder anders som rider den, og det er ikke køn ridning. Man kan jo ikke ride hvis man har brug for så mange hjælpemidlr til at tvinge hesten i unaturlige holdninger.

  • #13   24. sep 2010 Man ser jo næsten kun halepisken i dressur hvor hesten bliver tvungen i unaturlige holdninger. Man ser sjælden halepisken i feks springen, jagtridning, voltering, islænder med gangartstævne, jagtridning osv, det er næsten altid kun inden for dressur man ser det og stort set altid, og hvorfor så det ? tja der må jo være noget galt med dressuren som den er i dag.

  • #14   24. sep 2010 Anitta: Hvad mener du lige med det?? Hvor mange hjælpemidler har Andreas med?? Kan kun se han har spore og kandar på. Og kandar skal han jo ride med i de høje dressurklasser.

  • #15   24. sep 2010 Krisitna M: En hest pisker ikke med sin hale for at holde balance...Grunden til at hesten ofte pisker med sin hale i piaff og passage er, at rytteren anvender hjælperne kraftigere - det har intet med balance at gøre.

  • #16   24. sep 2010 Jeg ved ikke hvor mange hjælpemidler andreas har med. Skrev også bare at de ofte har alti for mange hjælpemidler , hvor man tænker, jamen hvis de kan ride, hvorfor skal de så bruge alt det ??

    Kender intet til andreas eller den dr hest, men ud fra vidoen er dt bestemt ikke ridning jeg synes ser pænt ud.


  • #17   24. sep 2010 KA: Nej for så ville hesten jo gøre det hele programmet igennem.. Der bruges rigtige mange hjælpere i så høje dressurklasser og det er den eneste måde man kan hjælpe hesten igennem øvelsen på

  • CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #18   24. sep 2010 enig med K A

    -------------------------------------

    Man kan normalt også se om det er hektisk halepiskning eller let svingen.

    Så når halen bliver slået rundt som en propel så er hesten spændt / irriteret.

    Jeg mener dog at i Matinés situation gør hun det fordi hun bliver bedt om at gøre noget så ekstremt, og hesten ''kæmper'' (og kan måske lide det?) for det, at hun bliver nød til at bevæge sig i en spændning. Men dette er bare udsagn uden dokumentation.-


  • #19   24. sep 2010 Krisitna M: Ja...og det gør den faktisk også hele programmet igennem. Men det er klart, at i de mest samlede øbvelser ser man det oftere, da øvelsen kræver mere af rytterens hjælpere.

    Det er trods alt ikke så mange heste, der konstant pisker deres hale frem og tilbage - det burde de jo alle gøre, hvis det var for at holde balancen.

    Det har intet med balance at gøre.....


  • #20   24. sep 2010 Nej nej så siger vi det..

  • #21   24. sep 2010 Synes det er en meget sjov teori rigtig mange har, at de synes det er et tegn på volsomt irrition, smerte, ubehagn you name it, men samtidig siger de alt deres heste også gør det, men det er i hvert fald ikke af samme oversager og det ligger man ikke meget vægt på..

    Jeg synes at hesten slår med halsen kan havde så mange utrolige forskellige grunde og synes bestemt ikke man kan give det en grund som ubehag!

    Tag f.eks. honza blaha
    http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&feature=related
    fra 0.14 sek.
    Er det en utryk hest der viser smerte?
    Jeg synes den pisker lige så vildt med halen som matiné..
    Jeg synes det ligner en hest der er tryg men yderest koncenteret, og ja det spænder da i røven, derfor kan den jo også slå med halen, men det kan ikke være samme oversag til en top dressur hest kan gøre det? Udelukkende pga. de har bid i munden og rytter på ryggen, så kalder vi det smerte og ubehag!


  • #22   24. sep 2010 Shella . •Team Bal• .: Hesten på "din" video har formentlig mærket pisken over sin bagpart rigtig mange gange inden den har lært sin piaff og passage som den viser her....Derfor tror jeg stadig på, at hjælperne er årsagen til halepiskeri....Også når vi som her har med en uddannet hest at gøre. Måske mærker den ikke hjælpen her, men det har den gjort et utal af gage før!

  • #25   24. sep 2010 Der er sikkert en masse fluer!
    smiley smiley
    Ej sorry, er lidt useriøs. Jeg kunne bare ikke få tanken væk fra min fucked-up hjerne!
    Hav en fortsat god debat + weekend! smiley


  • #26   24. sep 2010 Når hesten løfter sin hale opad (sådan som araberne ofte gør) er jeg enig i, at det kan være opstemthed, ivrighed osv....men heste, der svinger halen kraftigt fra side til side, som hestene på de to videoer i tråden - de viser irritation efter brug af hjælpere.

    Der er jo flere måeder hesten kan "sige" noget på ved at bruge sin hale på forskellig vis....


  • #27   2. okt 2010 MIn hest piskede meget med halen ind til hun fik massør og kiropraktor, nu går hun stille og roligt med den, det eneste tidspinkt hun pisker med den er når jeg spænder gjorden, men det er hun heller ikke så glad for at jeg gør. Jeg mener det er et signal fra hesten om at der er noget den ikke er så vil med, kunne godt være markerede hjælper fra sporen som irritere den lidt, men da det jo er nødvendigt at markere hjælperne i de helt høje klasser er det jo ret naturligt at den lige giver en tikendegivelse af at den syntes det er irriterende.

Kommentér på:
konstant pisken med halen- jeres menin

Annonce