{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Idéer til undervisning..
  • #3   4. nov 2010 Ja, altså idéer til hvad vi kan lave smiley Jeg er hel blank smiley
    Men tak for dit forslag smiley


  • #5   4. nov 2010 hmm kvadrille fx.
    kan huske vi syntes det var skide sjovt, svært og hårdt da jeg var yngre og hele holdet skulle ride det...
    eller travbomme,
    slangegange
    8-taller
    ponygames


  • #6   4. nov 2010 Tak skal du have smiley

  • #7   4. nov 2010 var skam så lidt

  • #8   4. nov 2010 Hvis det er nogle rimlig rolige heste kan i lave en slags travløb hvor det starter hver deres sted og så gælder det om at overhale hinanden i trav..
    Man er ude hvis hesten galopere og så forsætter man til at enten en har overhalet alle de andre eller til du siger stop og så er det den der har overhalet flest der vinder XD


  • #9   4. nov 2010 Fedest! smiley
    God idé smiley


  • #10   4. nov 2010 Lig bomme parallelt overfor hinanden i en lang række, så der dannes en "gang" , som de skal ride igennem, uden at gøre ved bommene, så kan du efterhånden ligge bommene tættere og tættere på hinanden, så det bliver sværre. Du kan også lave en firkant af bomme, med en åbning i det ene hjørne, så skal de ride ind i firkanten, vende hesten og ride ud igen, uden at hesten træder over bommene.
    Du kan også lave nogle gymnastikøvelser med dem. f.eks. jorden rundt, plukke æbler, røre venstre fod med højre hånd og omvendt osv. (;


  • #11   4. nov 2010 Tag en ghettoblaster med og leg stopdans smiley Enten så de bare skal lave en parade, når du stopper musikken (med vægt på, at de skal stoppe med ben og ikke tøjle!) Eller en konkurrence, hvor du ligger bomme ud som "spiltov" og så skal de ride deres hest ind i "spiltovet", når musikken standser (så en stol for lidt med bomme) smiley Det gjorde jeg med mine, da de bare for små til selv at kunne komme på og af hesten (hvis de skulle ned og sidde på en stol).

    Ellers var et hit med mine longearbejde. Jeg havde så også en hjælper - hun var så i den anden ende med resten, som måtte skridte og trave, men jeg havde den i longe enkeltvis - så fik de frataget tøjler og bøjler og så skulle de lave temposkift uden tøjler, så de skulle kunne lave overgange kun med ben og sæde - super øvelse, hvor mange af dem fik AHA oplevelsen - nå det er SÅDAN man standser hesten uden at hive i tøjlen. Desuden skulle de ride ud og ind i volten og skifte retning, så de lærte at styre hesten med vægt og ben (hvilket hjalp meget på dem, der havde problemer med hesten ville skyde skulder). Nogle kunne kun i skridt og andre i trav og nogle i galop også - så kan man tage det på den enkeltes niveau. Og så kan man spæde til med balanceøvelser som sving med armene, hold begge arme på ridehjelmen. Denne øvelse bad mine elever i hvert fald tit om lov til smiley

    Derudover brugte jeg også slalom øvelser, hvor de skulle lave tøjlerne hænge og så styre hesten gennem slalom med sæde og ben - også et hit for at lære at styre hesten korrekt.

    Jordtræning? Hvor du viser dem, hvordan man håndterer en hest, trækker med den og kropssprog signaler? I sammenhæng med en "farlig" forhindringsbane, de skal trække dem igennem, f.eks. med en cavaletti, de skal gå på line på, plastisk (vandgrav), som de skal trække hesten over, bakke gennem et hjørne af bomme osv. Og så måske slutte af med at de må komme op og skridte bare med grime og så træktovet bundet i begge sider af grimen xB

    Øve at ride "fri", så de selv må bestemme, hvilken volte de vil ride på, hvilket tempo (ved mig måtte de dog ikke galoppere, da de små der havde lyst gjorde det to af gangen på hovslaget) og så skal de ride venstre mod venstre (medbring bånd/sløjfer som du sætter på venstre hånd/tøjle/stigbøjle! Fniiiis, højre og venstre kan være svært, i hvert fald hvis de svarer til mine gamle elever i alderen). Og så må de maks ride ÉN langside, før de skal lave en øvelse (volte tilbage, volte, slangegang, slangelinje, skråt igennem, osv.)

    Stil små spring op? Det vil de ofte også gerne smiley

    Lege kongens efterfølger?

    Lave en forhindringsbane?

    Kun fantasien sætter grænser - til de små hold, handler det bare om at finde på noget, som de synes er sjovt og udvikler det vigtigste de skal lære i starten: balance, styre hesten korrekt med ben og sæde uden at hive i tøjlen osv.

    Håber det gav lidt inspiration til fremtidige gange også smiley


  • #12   4. nov 2010 Tusind tak for jeres idéer. smiley


Kommentér på:
Idéer til undervisning..

Annonce