{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.387 visninger | Oprettet:

Er ridning dyremishandling?! :( {{forumTopicSubject}}

Jeg har gået og tænkt på om det jeg elsker egentlig skader dette fantastiske dyr? jeg ved selvfølgelig at hvis man rider ansvarligt så er det ikk så slemt men, er det ikk lidt synd for hesten? har set alle de videoer med ryttere der holder hestens hoved i stedet for at gøre det at gå til biddet til en naturlig ting.. og jeg synes det er meget forkert at ride på tøjlen.. jeg er bare bange for at det vi gør er til stor ubehag for hesten? men jeg elsker heste så meget og vil nødig gøre dem ondt? smiley
PLEASE! kom med jeres mening..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er ridning dyremishandling?! :(
  • #1   13. apr 2011 Der er forskel på ridning, og på at flå hesten i munden. Selvfølgelig skader det er være voldig overfor sin hest. Men det skader den ikke at bære en rytter.

  • #2   13. apr 2011 Hestene er jo avlet frem med årene til at kunne bære rytter. Det er ikke synd for dem:) Men man skal self altid behandle sin hest godt!

  • #3   13. apr 2011 Man skal få tjekket en hest mund for vilket bid man skal bruge osv.
    Kender 1 der idag står med 4 af sine heste eller gammle heste som ikke kan rides.
    Hun havde solgt 2 af dem men efer 3 måneder ville hesten ikke mener og løb sig næsten ihjel ude på marken. Det er så søgelig en historie. derfor har jeg også valgt bidløs da jeg har været så tæt bundet til en af hendes heste som måtte aflives pga. hævelser i munden. Så for guds skyld få hestens mund tjekket det koster omkring 200-400 ved de fleste dyrelæger og omkring 1200- 3000 kr af få det lavet igen vis du ikke har fået det tjekket.
    Og jea hun red da også hårdt tilbiddet men skaderne var lavet efter kun 2-4 år på hver hest så 7 år hvor du ridder med det forkerte bid og din hest kan være ødelagt for altid.

    Men vil så også sige at har du fåt det hele tjekket og er alt iorden så vil jeg ikke umildbart kalde det mishandling. smiley


  • #4   13. apr 2011 tak.. jeg er bare bange for at det at vi springer og rider dressur gør hesten.. hvad siger man ?.. ked af det? ved det lyder dumt men det betyder bare meget for mig.. smiley
    beder om at få min part tjekket med det samme! tak: Anton missel<3The free horse!100% ægte kærlighed<3 ! og jer andre for at smide en kommentar med jeres mening smiley


  • #5   13. apr 2011 ja! det er rigtigt.. tusind tak allesammen, jeg var bare i tvivl, for jeg vil jo ikk gøre dem ondt smiley men tak smiley

  • #6   13. apr 2011 Hvis man behandler hesten ordenlig og rider korrekt uden feks. at flå/save hesten i munden, som der desværre er rigtig mange rytter som gør idag smiley . så vil jeg langt fra sige at det er mishandling. Man skal behandle hesten med respekt !

  • #7   13. apr 2011 min hest ELSKER at komme ud og arbejde! jeg se på hans udtryk hver gang jeg finder sadlen frem så står han og små vrinsker og sparker lidt på boksen!:) han ELSKER det!:)

  • #8   13. apr 2011 Jeg er nok lidt underlig-men ved at iagttage hestene på fold med frie bevægelser og se hvad de kan uden rytter-og ride dem derefter så mener jeg ikke det skader. Kan man træne uden at gøre bevægelserne flade mener jeg det er ok! Har set video med bla. cob heste der går med flade og kedelige bevægelser under rytter-trist for det er deres "styrke".
    Bonzo er flot med sine høje knæløft og kæmpe skridt:O) Det satser vi på under rytter.
    mvh merete


  • #9   13. apr 2011 er jeg glad for at høre! smiley jeg mener også at hesten skal have det godt og være 100 % med på det man udsætter den for, men der er bare nogle heste der er rigtig svære at læse.. men tak! smiley

  • #10   13. apr 2011 Heste er dumme dyr.
    De har ikke følser, men kan huske godt og ondt!

    Bare man tager hensyn til det er et "vildt" dyr man har tæmmet til ridning og menskeligt brug, og ikke bruger vold el. andet form for respektløshed over for den, men at føre dem på vejen. og ikke tvinge.
    Ved at vi sadle op , putter bid i munden på dem og rider dressur el. spring er jo lidt imod deres natur.
    Ved godt heste er "arvlet" blevet stærker til at bære os mennesker!


  • #11   13. apr 2011 Generelt set så jo, ridning er dyremishandling. Har selv mange gange overvejet at smide ridningen helt på hylden.

    For min skyld måtte ridning godt blive forbudt, selvom det så ville betyde at jeg ikke kunne galoppere gennem skoven uden udstyr, som jeg elsker smiley


  • #12   13. apr 2011 Jeg kan ikke se at ridning skulle være mishandling eller ondt (Veo gider du forklare hvorfor du mener det er og hvorfor du så alligevel stadig rider)... det kan selvfølgelig gøres til mishandling hvis man ikke er sød ved hesten, men rider man pænt og tager hensyn til hestens natur og indlæring samt dens biomekanik så kan jeg intet ondt se i det... mange heste nyder at komme ud og lave noget.. så så længe man tænker på hesten om samarbejder med den så er det jo en kort periode af dens dag man kræver noget af den... synes det er langt mere mishandling at lade hesten stå i nærheden af 20 timer i en boks smiley

  • #13   13. apr 2011 Signe: Som du selv siger "det kan selvfølgelig gøres til mishandling hvis man ikke er sød ved hesten, men rider man pænt og tager hensyn til hestens natur og indlæring samt dens biomekani"

    Desværre rider langt størstedelen ikke sådan. Eller måske er det bare her på Vestegnen at alle rider forfærdeligt? smiley

    Alle dem jeg har set ride gennem, er det nok max 1 ud af 10, jeg synes rider/behandler hesten godt nok.

    Der er mange årsager til, at jeg har valgt at fortsætte med at ride. Jeg rider Coco ca 3 gange om ugen. Hun har været forfangen to gange og skal motioneres og holdes i form. Hvilket bliver gjort ved at gå/løbe/cykle/ride/lege med hende. Og så elsker jeg jo at ride, som alle andre herinde nok også gør.
    Derfor sørger jeg netop at sætte mig godt ind i hvad fanden jeg laver, når jeg sidder på ryggen af hende.

    Men jeg så hellere at ridning blev ulovligt, så alle de heste, der lider under rytter kan slippe. Åhh jeg ville være en perfekt verdens hersker smiley

    Og helt enig, at en hest står 20 timer i en boks er bestemt også mishandling og ville også være forbud i min perfekte verden smiley haha


  • #14   14. apr 2011 Veo: Nu er jeg bare typen der ikke går ind for total forbud fordi nogle gør noget forkert.. ja der er meget grim ridning.. men så forbyd den grimme ridning, frem for alt ridning, jeg ville da være ked af at undvære at ride (den eneste motion jeg tåler) fordi andre rider forkert..
    Lige som bid, pisk osv det kan let bruges forkert men også uden skade.. (og nej "hjælpetøjler" kan så ikke bruges korrekt i min verden smiley )..
    Og ja hest i boks 20 timer i døgnet burde være ulovligt smiley helt enig.. i min verden burde loven hedde minimum 6 timers fold hver dag (selv om det stadig er ret lidt)..


  • #15   14. apr 2011 Jeg drømmer om en verden helt uden udnyttelse af dyr.
    Men ja helt enig, hvis vi kunne forbyde grim ridning, ville vi have taget et stort skridt smiley

    Vi må jo bare håbe det kommer hen af vejen. Og råber op, når muligheden byder sig smiley


  • #16   14. apr 2011 Hvis man rider så det skader hesten, så er det mishandling ja..

    Hvis man rider uden at skade hesten, så er det ikke mishandling..

    Hvad man så mener er at skade hesten, er der rigtig rigtig mange meninger om smiley

    Personligt forestrækker jeg at når jeg ikke stoler på hesten 100 procent at ride med sadel og hovedetøj (med bid)

    Når jeg så stoler fuldt ud på hesten, og føler jeg ved hvad den gør hvad den bliver bange, så foretrækker jeg enten at ride kun med hovedetøj (dvs uden sadel) eller med grime og træktrov (Hvor træktovet er sat fast som tøjler)..

    Jeg forestrækkre uanset om jeg bruger hovedetøj eller grime med træktov at styre mest med benene smiley

    Jeg har få gange redet uden grime, men det har været på en meget lille pony, kun i skridt og på indhegnet areal, hvilket ikke gik så godt, for den gad ikke styres udelukknde med benene *g* Så jeg røg af et par gange smiley

    Men jeg vil helst ungdå pisk, nogle heste er det desværre nødvendigt at have den med, for ellers gider de slet ikke lystre (Jeg snakker ikke om at bruge den, blot holde den i hånden)

    Sporer kunne jeg aldrig finde på at bruge smiley


  • #17   14. apr 2011 i har nogle gode meninger og jeg er helt enig! :D.. jeg var bare begyndt og blive i tvivl om det jeg går og siger skal forbydes, hvis jeg går og gør det selv :'(.. men tak! smiley

  • #18   21. apr 2011 Freestejler: Du skriver dette: Det som der tit er fejlen idag er at folk som tvinger hovedet ned på sin hest danner underhals og bære rytteren fortil, hvilket ikke er korrekt, hesten skal bære bag til og med ryggen, så vil de ikke danne den form for underhals som desværre er ret normalt nu for heste at have.

    - Hesten skal ikke bære rytteren med ryggen. Retter et sted i halsen. Jeg har fået undervisning. ..! :DD

    Og nej det er da ikke mishandling at ride. Som de andre siger så skal man ride med respekt..!


Kommentér på:
Er ridning dyremishandling?! :(

Annonce