{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

vil ikke give efter i skuldrene ? {{forumTopicSubject}}

hej alle smiley
jeg har jo været så heldig at få denne dejlige kat. 1 pony som heder Fun Time. hun har en rigtig fin gang men når jeg rider vil hun ikke tage skuldrene ordenligt til sig ? jeg har prøvet ved min underviser at få dem ordenligt ind og HOLD DA HELT OP!!! vor fik hun en helt anden gang ;D men desværre kan jeg kun holde den i meget kort tid ;/ og jeg skal bruge næsten hele ride timen på at få redet de skuldre ind, og jeg bruger en MASSE kræfter på det. jeg rider med sporer for at forstærke mit signal men lige så snart jeg ligger benene til hende begynder hun at løbe ;( og så bruger jeg en hel del tid på at få hende ned i tempo igen ;( er der nogen der har en idé om hvorfor hun løber sådan ? og hvordan kan jeg få redet skuldren ind uden at bruge så mange kræfter ? og er der nogen der har nogen gode råd til at sænke hendes tempo ?
Hiilsen den problem ramte rytter smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil ikke give efter i skuldrene ?
  • #1   21. aug 2011
    Hvad mener du med skuldrene ind?
    Mener du hesten skal gå i holdning eller hvordan?

    Og hvad gør du for at hesten skal gøre det?

    Hvis du bruger mange kræfter duer det ikke og er højest sandsynligt heller ikke behageligt for hesten. Ridning skal slet slet ikke være en kamp eller noget hvor man bruger meget styrke.


  • #2   21. aug 2011 Det vil jeg også foreslå, af med spirerne og så skal du bruge dit sæde til at drive hesten frem og op, for når du bruger sædet som drivkraft så vil hesten samle sig bedre under dig, samt tage nogle større skridt og dermed vil det ikke føles som om den løber, og hvis den gør så klem med sæde og lår, for det skulle gerne betyde stop for hesten. Herved bruger du ikk en masse armkrafter, du ødelægger ikke dine fingre, og heller ikke hestens mund. Det skal føles som om at du driver hestens bagben godt op og under hesten. Det kræver at du bruger mavemusklerne og rumpen og ikke mindst tyngdekraften. Og husk at læn dig godt tilbage så bremser du den også, da den skal bruge flere kræfter på at løbe. Øv gerne øgning, normal trav og parade og gør det forskellige steder hver gang og i forskellige gangarter. Og giv ikke op før det er perfekt... Speeder og bremse på hesten er det vigtigste og det skal tjekkes hver gang du rider. Det giver dig større muligheder for at mestre alle andre øvelser. Og husk slap tøjle = belønning og at hesten gør det rigtige smiley mvh kristina

  • #3   21. aug 2011 Vi kan sidde her og komme med en masse gode råd, men når vi ikke ved præcist hvad det er der går galt for dig, er 90% af rådene ikke brugbare for dig desværre :o/

    Uanset hvad kan du ikke rette skuldrene ind, hvis du ikke har din hest redet korrekt frem for din schenkel, så den sætter af med bagbenet og giver dig mulighed for at få indflydelse med dit sæde, når du vil bede om det løft og den "opbremsning" af tempoet, som alt sammen er afgørende for at få nakken afslappet og få strækket fra bagbenene, over ryggen, ud gennem skuldrene og videre ud gennem hele halsen.

    Når du vil arbejde med skuldrene lyder det for mig som om du arbejder en helt masse med bøjning - korrekt?

    Husker du at enhver bøjning skal komme som støtte omkring dit indvendige sædeben og schenkel? Hvis du laver den i tøjlen vil du miste skuldrene...

    Generelt lyder det for mig som om du ikke har tempokontrol endnu og det er basis for at kunne få lov at arbejde med bøjning og skulderkontrol - så i min verden hedder det ligeudretning og en helt masse arbejde med tempoet, hvor du bliver opmærksom på hvor meget schenkel er for meget på din hest og hvor meget er tilpas, samt at du får "installeret" frem og tilbage signalerne... De er SÅ vigtige når du skal begynde at arbejde med den sideførende energi som skaber bøjning...

    Rådfør dig med din underviser - kan din undervise ikke hjælpe dig eller forklare dig hvad du skal gøre og hvorfor - jamen så ville jeg personligt overveje om ikke det var på tide jeg skiftede underviser :o)

    Det gjorde jeg selv for et år siden og hold fast hvor var det bare den bedste beslutning nogensinde :o)


  • #4   21. aug 2011 Jeg var lige inde og se dine billeder af funtime.. Og jeg bliver i tvivl om hvad du mener... Er det fordi den er anspændt fordi den bare gerne vil frem og derved så komme til at trippe-trave eller er der holdningen fra manken og fremad du mener er anspændt... ? Men holder på at tempotræning er gavnlig.

  • #5   21. aug 2011 det handler meget om bøjning ja ;D problemet er bare at når jeg vil hive bagbenene frem ser hun det som signal til enten at øge eller at løbe. med hensyn til mit sæde føler jeg ikke at jeg kan komme ordenligt ned om hende og få fat, og det resultere i at hun bare løber mere fordi jeg spænder. det er ligesom en ond cirkel. men når hun så endelig tager skuldrene til sig så går hun i helt perfekt tempo og balance, men hvis jeg så bare rider lidt frem eller tilbage, eller bare ændre vægten i mit sæde så slår' hun fra og begynder at løbe igen ;(

  • #6   21. aug 2011 hun tripper næsten ikke hun tager bare meget lange skridt og begynder at spænde., og hun er bare super svær at sænke farten på igen. jeg ved ikke om det er fordi hun gerne vil frem, eller om hun ikke kan lide min måde at ride på ?

  • #7   21. aug 2011 Det er klart du ikke kan komme ned om hende og SIDDE (mangler virkeligt en funktion hvor man kan gøre tekst kursiv eller understreget, så det ikke ser så voldsomt ud ;o) ) nedsidning i sadlen, hvis hun spænder - det er simpelthen umuligt at sidde afslappet i fuldkommen kropskontrol på en spændt hest og hesten får intet andet ud af det end et stød i ryggen....

    Lyder som om der skal en god gang intensiv undervisning til, så du får hjælp til at få hende i balance og bliver opmærksom på dine egne signaler...


  • #8   22. aug 2011 Du skal tage dine bøjler af når du rider og så hedder det halve parader og halve parader og atter halve parader og masser af små temposkift og slangegange ;o)

    Grunden til at du skal have bøjlerne af er at så kan du ikke så nemt sidde og spænde op. Så skal du tænke noget mere over din balance i sædet og være eftergiven i lænden.


  • #9   22. aug 2011 du kunne også starte med at lade den løbe lidt.. jeg mener ikke anspændt men rigtig løb.. ud og galloper eller trav/ brug i hvert fald 30 min på opvarmning hvor det ikke gøre noget at den ikke bøjer. så skulle den være klar til at arbejde for dig og være mere fokuseret, det kan den have svært ved hvis du vil starte med samling.. så skal den nok lære det efter et par uger (:
    og slap af i skuldrene.. prøv at forestil dig at dine albuer skal køre hen ad jorden, dog uden at tvinge dem ned smiley


  • #10   22. aug 2011 Altså forstår ikke helt.. hesten skal jo reagere frem når du ligger benene til den, schenklerne er jo fremad signalet.. hvad ville du ellers have den skulle gøre ? og hvis det ikke betyder frem hvordan beder du den så gå fremad ??
    Så længe hesten spænder ville jeg ikke ride uden bøjler, men derimod holde mig til letridning og så først smide bøjlerne når hesten er afslappet..


  • #11   22. aug 2011 Jeg har selv lige haft halvpart på en hest der har alle de her problemer og jeg arbejdede med mit sæde ( den var meget svær at side på) og ellers var det bare rigtig mange parader og egentlig også meget galop arbejde, med masser af overgange og parader og den blev trær men den lærte også at vente og slappe af tilsidst og så mærker man også at man sidder bedre omkring hesten ( nok fordi den også lyttede til schenklerne og ikke bare tonsede afsted. Men versader og kontraversader hjalp også fordi den havde svært ved at skynde sig sidelæns og jeg havde barrieren til bremse hjælp. Og ellers bare godt ud i hjørnerne fordi det er logik for hesten at tage farten af når den kommer til hjørne. smiley

Kommentér på:
vil ikke give efter i skuldrene ?

Annonce