{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Min sidste chance... {{forumTopicSubject}}

Hey!
Jeg vil lige gøre rede for at det ikke er et indlæg for at give mig tip og hvad jeg skal gøre ved med mig skade, men med min hest & ridningen. & det er ikke et sted i skal diskutere om bid eller ej, min beslutninger .. længer er den ikke! smiley

Jeg har en meget slem senebetændelse som har plaget mig i 2-4 år. Jeg har daglige smerter & det kommer fra dressuren, når man skal have hesten i holdning.
Jeg søger ikk hjælp til behandling af det!

Jeg søger derimod hjælp til hvad jeg skal gøre ved mine over skønne pony, som betyder alt for mig. Jeg har tænkt på at sælge hende, men hun er meget speciel er hun reseveret overfor fremmede. Jeg ved slet ikk om jeg ville klare, at ikk at have hende hos mig & skulle se en anden med hende.
Har i en idé til en både jeg vil kunne motionere min pony på, fra ryggen af hende? Hun skal helst have/beholde sin lækre hals og kunne klare en masse galopture på markstierne om someren. I øjeblikket træner jeg dressur 3-4 gange om ugen, andre gange mindre. Jeg rider i 30-45 min. & resten af dagene 'fri hest i ridehus' eller tur. Mine hænder kan så ikk holde til dressuren, fordi hun er lidt tung og ikk har musklerne helt til at kunne holde sig i holdning hele tiden, så hun går enden bag lod,, højt med hovedet eller hænger i tøjlen. Jeg ved godt selv hvad jeg skal gøre ved det, men jeg skal kunne ride på banen/ridehus uden at bruge mine håndled (hænder). Men selvom hun havde styrken til at gå i holdning er det for hårdt for mine håndled.
JEG RIDER MED HACKAMORE, REBGRIME ELLER CODEO!!! (Jeg sætter ikke bid på hende & det er ikke en diskussion om bid eller ej, min beslutning punktum!)

a) Har i nogen idé til hvordan jeg kan ride min pony, uden at bruge hænder særlig meget!
b) Skal jeg sælge ponyen, er det bedst for begge partnere=
c) En helt 3. idé ?

- Håber virkelig i kan hjælpe mig, er helt fortabt.. Har bare lyst til at ligge mig til at tude, grave mig dybt ned et sted og ligge mig til at dø..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min sidste chance...
  • #1   4. nov 2011
    Hvordan får du da hesten i holdning - via hænderne eller hvordan? smiley
    For hænderne kan man sagtens undlade at bruge for at få hesten samlet, samt man jo ikke skal bære dens hoved, så er den højest sandsynligt samlet for meget smiley

    Hvorfor kan du ikke nøjes med at ride tur, ride på bane og være ligeglad med holdning ( lade hesten selv bestemme ) og træne signaler, figuere osv, træne versader mm. fra jorden og andet fra jorden ?


  • #2   4. nov 2011 Du skal bestemt ikke skille dig af med din pony, hvis den elsker den smiley Hvad med at finde en part?

  • #3   4. nov 2011 Altså man kan jo stille det sådan her op

    Ville det hjælpe dine hænder at du red med bid ?? Ville hun så gå knap så tungt ? HVIS det ville hjælpe, er du så virkelig villig til at komme af med din hest, blot fordi du har et princip om ikke at ride med bid. Groft sagt, hvis valgmuligheden er at sælge, eller ride med bid, ved jeg da virkelig godt hvad jeg ville vælge.


    Ellers så kan du evt droppe dresurren eller drosle ned ??


  • #4   4. nov 2011 Er det seneskedehindebetændelse du har ?? I så fald bliver det vel aldrig bedre hvis ikke du slapper helt af i dine hænder i længere perioder ?? Det er jo skrækkeligt smertefuldt og bliver " holdt ved lige" jo mere man laver.

  • #5   4. nov 2011 I øvrigt er det ikke din sidste chance, du er kun 14 år gammel og har mange år endnu inden for ridning. Du kunne også holde pause helt og se om dine hænder blev bedre, og om du feks et halvt eller helt år kunne genoptage ridningen. Din hest tager jo ikke skade af at stå, eller kun blive redet skovture feks.

  • #6   4. nov 2011 Måske du skulle ligge din ridestil om? smiley Drop den klassiske dressur og prøv noget andet...

  • #7   4. nov 2011 Svare lige på det i skrev, men gider ikk skrive jeres navne ned smiley

    Hvis jeg skulle vælge mellem at ride med bid eller ride med smerte + bidløs eller sælge hesten, ville jeg vælge at ride bidløs + smerten smiley

    Jeg bærer ikke hesten er min er ikk over samlet, det ville være synd at sige, men der sker et eller andet når jeg, som gør at jeg har skaden & smerten smiley

    Jeg har også selv tænkt på at stoppe dressuren fuldstændig, men hvad skulle jeg så vælge? Det er der problemet ligger, for har også selv tænkt på stoppe dressuren helt smiley

    Jeg vil ikk kun ride ture, for om vinteren er der for meget sne til at jeg kan ride ture og hvis hun ikk går i holdning mister hun rigtig mange rygmuskler og har bliver vildt spidsrygget, så hun er meget ubehagelig at ride udensadel på smiley

    Jo, det er ved at være sidste chance, for jeg er helt fortabt, så hvis jeg ikke finder en løsning .. sælger jeg nok ponyen & vender aldrig tilbage .. smiley

    - Tror det var det! Tak fordi i skriver smiley


  • #8   4. nov 2011
    Jamen hvordan går hesten, hvordan samler du den/får den i holdning?
    Jeg oplever især at hesten let kan blive tunge og ligge sig på hackamoren - den er meget stærk og hvis stængerne er vandrette, så har man for meget kontakt og får en hest der ligger sig på den.
    Den egner sig bare ikke til dressur for mig og se.

    Lav øvelser fra jorden som versader osv. istedet for at ride - det giver begge muskler.


  • #9   4. nov 2011 Jeg vil ikk bruge resten af mit liv på at lave øvelser fra jorden med min hest, hver gang jeg skal træne muskler smiley
    Det jeg gør nu det er, at jeg får din i holdning også går den lidt løs på tøjlen, stadig så jeg har kontakt til hende, men 99 % uden pres. Jeg gør så et eller andet så jeg får ondt, så jeg vil ændre det så jeg slet ikk skal bruge mine ømme hænder til at ride med. Det er mest i rebgrimen at jeg får ondt & vil ikke ride 100 % med hackamore smiley


  • #10   4. nov 2011 Rider du med "håndledsskinner"? Det hjalp min veninde meget da de holder håndledene i ro.
    Derudover vil jeg mene en god underviser bør kunne hjælpe dig med at ride med en rolig hånd, hvor du ikke bevæger håndled og fingre så meget, men laver de bevægelser der skal til i albue- og skulderled i stedet.


  • #11   4. nov 2011 Jette H, jeg har prøvet begge dele, men intet hjalp
    Da jeg havde 'skinnerne' på spændte jeg i mine hænder, for at komme til at lave den 'forkerte bevægelse' & jeg prøvede virkelig at gøre mit ypperste for ikk at gøre det, men det var svært.
    Jeg har prøvet med en berider fra Sverige og 2 andre undervisere. De sagde at jeg red rigtigt.
    Jeg prøvede så en over i Jylland. Hun rider islændere og hun sagde, at jeg havde redet forkert fordi man slet ikke slukke bruge hænderne, men hele armen hver gang man skulle tag i tøjlen. Det blev for voldsomt at ride med & min forkerte bevægelse kom tilbage igen.


  • #12   4. nov 2011 Hmm, det lyder ikke rart, men jeg tror jeg ville prøve skinnerne igen, og så øve øve øve på at få nye vaner, hvis du altid har redet på den måde der gir dig smerter vil det tage rigtig lang tid at få ændret de vaner, men på sigt skulle det nok kunne lade sig gøre, du skulle jo gerne kunne holde i mange år endnu.

  • #13   4. nov 2011 Som der var en der foreslog - hvad med at finde en part der rider på samme præmisser som dig - men som der kan ride dressur på hende så hun beholder musklerne.

    Så er der ikke så meget pres på dig for at holde musklerne ved lige - men du kan stadig ride dressur smiley Så slipper du også for belastningen i håndleddene et par dage om ugen.


  • #14   4. nov 2011 Jeg ville finde en part der kunne hjælpe dig med at holde hende ved lige, og så kan du gør det som du kan, og stadig nyde at bruge din tid på ponyen, uden smerter smiley

    Bouncer, er bidløst klassisk?


  • #15   5. nov 2011 Enden så skal hun sælges eller også beholder jeg hende, ingen part. Hun kan ikke holde til mere end 1 person om sig. Hun bliver sur og bider.

    Jeg rider vel klassik dressur, det er bare svære bidløst? smiley


  • #16   5. nov 2011 Du selv hvad der er bedst, men jeg havde beholdt hvis jeg stod i din situation smiley

    Klassisk behøver ikke være bidløst, men kan godt være du rider klassisk, ved ikke hvordan du rider d:


  • #17   5. nov 2011 Okay, tak smiley

  • #18   5. nov 2011 Du kan samle hesten uden den store tøjlehjælp. Du skal indøve den halve parade fra sædet, i stedet for at bruge tøjlen (gætter på det er der det går galt?). Og så bruge sædet i stedet for din tøjle. Så kan du ride hesten med en "sytråd", i stedet for at den hænger på tøjlen så du får ondt.

    Og så tag dog en pause på en måneds tid eller 2 uden ridning så de håndled kan komme sig!! Det bliver kronisk smerte hvis du ikke lader det hele. Og du er 14 så du har omkring 70 år tilbage at leve i. Så kan der vel ikke ske noget ved at holde nogle uger fri fra ridningen?

    Hvis jeg må være så fri, så synes jeg faktisk det er ret dumt af dig ikke at have gjort noget ved de smerter for længe siden. 4 år er godt nok længe at gå med det av av!! Sikker på du ikke har det der "tunnel-syndrom" eller hvad det nu hedder? Det kan man blive opereret for .o)


  • #19   5. nov 2011 Helene s:
    Okay tak smiley
    Jeg har faktisk gjort en masse ved smerterne, købt vildt dyre beskyttere til hænderne. Været hos en berider I Sverie + en rytter i Jylland. Haft mange undrvisere til at kigge på mig, når jeg red. Været hos en fys. 3 gange, som er 1 time fra mig + fik nogle øvelser. Jeg har også holdt nogle uger & måneder pauser, men ligeså snart jeg startede igen fik jeg ondt.
    Forkert skrevet skulle have stået 3 år. Det første år bemærkede jeg ikk rigtig smertet, men det var der, det startede sådan ca.

    I dag red jeg min ponyen på næsten løstøjle og havde kun fat meget få gange i hende. Nu sidder jeg med ondt i håndledende. + havde sådan nogle jern beskyttere på fra Matas til 500 kr. stk.


  • #20   5. nov 2011 Det lyder altså ikke godt!! Hvis jeg var dig ville jeg bide i det sure æble og sælge min pony. Du bliver simpelthen nødt til at gøre noget ved de håndled!! Og selvom underviseren siger du holder rigtigt på tøjlen, kan det jo stadig belaste dem hvis de er svage i forvejen. Og hvordan får du overhovedet sadlet op? der skal da mange kræfter til at stramme gjorden...

  • #21   5. nov 2011 Helene S:
    Min pony betyder alt for mig, så jeg vil prøve med noget western eller kun tur ridning. Hvis det ikk virker, må jeg nok sælge hende.
    Smerten er ikke overdrevet stor, den er der bare altid og skifter hele tiden smertehedsgraden smiley Kan sagents sadle op osv.
    Vi har også skiftet bund i boksen for at undgå unøden belastning


  • #22   5. nov 2011 Det er sq da noget l*ort for at sige det på godt dansk.... men western er jo også en dejlig måde at ride på.

  • #23   5. nov 2011 Ja, det er ikk så godt. Virkelig trist
    Ja, glæder mig også til starte med det smiley


  • #24   6. nov 2011 Øv hvor det lyder træls.. smiley Hvor tit for du undervisning? Tænker at du må lave en speciel bevægelse i dit håndled, som gør at du får ondt. Det er bestemt ikke rart at få smerter. Men det kunne måske hjælpe, hvis der står en og kigger på hvad det er du gør med dine hænder. Vi er jo vane dyr, og det kan være svært at komme af med en vane, som man måske altid har haft.

    Du kunne ikke prøve en part? ved godt du skriver din pony ikke kan lide flere mennesker omkring sig, men måske det er et spørgsmål om at vende den til det. Jeg havde også en hest, som var noget af en enespænder, men det viste sig faktisk, at når han kendte parten, var der ingen problemer.. smiley Så syntes da du skal prøve det, om ikke andet må du jo bare sige stop til parten, hvis det virkelig ikke går. Syntes da du skal give det en chance, så der er en til at hjælpe dig med at holde hende i form.


  • #25   6. nov 2011 Min pony har gået som rideskole pony, den begyndte at bide og sparke og har været en lille smule sær siden, derfor blev den solgt (til mig) , så det med flere om sig går bare ikk smiley

    Jeg har prøvet hvor mine undervisere, berider osv. har set mig ride, men alle sagde minus 1 at jeg red rigtigt. Den ene underviser sagde jeg skulle bruge hele armen i stedet for håndledende, det er for voldsomt at ride med.


  • #26   7. nov 2011 Jeg ville prøve western hvis jeg var dig. Har selv redet det på hyggeplan på min tidligere dressur hest. Der rider man jo med løse tøjler og med en hånd, så kan du skiftehvis aflaste dine hænder. I western er det også meget mere acepteret at ride bidløst eller med cordeo.

  • #29   7. nov 2011 Min måde at træne på osv, vil jeg ikke have svar på. Tingene bliver gjort på min vis, længere er den ikke. smiley

    & tak, men tror jeg er ved at nærme mig en løsning! smiley


  • #30   7. nov 2011 Nu tænkte jeg netop få en underviser ud og hiv fat i dig, for noget gør du forkert. Og kan se at du faktisk har fået den korrekte besked fra en af dine undervisere brug din arm og ikke dit håndled. Dine håndled er ikke stærke, man skal når man rider så længe og ofte som du gør bruge sig selv korrekt. Ellers bliver man slidt op. hvis du står 3kvarter og laver samme bevægelse med vægt på, er det klart et dine led ikke kan holde i længden. Så var jeg dig ville jeg lytte til den træner, som er inde på det rigtige her. Nu skal dine hænder nok have helt ro en tid, altså minus dressur måske en - måneder. og så øv dig i den tid på at bruge arm og ikke håndled. Det jo ikke fordi du hårdere ved hesten. Det blot en anden del af dig selv som du skal lærer at bruge.

    Og ja naturligvis kan du sælge, men helt ærlig, hvis du ikke kan finde en part, du kan prøve med, mon du så nogle sinde vil kunne finde en ejer, der vil leve op til dine krav.
    For er hesten solgt, kan du ikke bestemme hvor tit den får bid i munden. Og begynder den at skabe sig, sælger de den vider, og den ender som kastebold.

    Og hvis du som du skriver hesten er dit et og alt, så det meget modsigende at du skriver jeg vil ikke / gidder ikke træne hesten op fra jorden først. Hvis det er vejen frem, for at det kan virke for jer, så det bare at komme i gang. og så afsted til lægen igen og igen, Men klart der skal ro på de hænder. ellers vil du ødelægge dig selv for resten af livet.
    Og det er ridning i min verden trods alt ikke værd.
    Men syntes du har masser muligheder.


Kommentér på:
Min sidste chance...

Annonce