{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
921 visninger | Oprettet:

Tilridning årgang 09 {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har en smuk langbenet oldenborg model fra 09. En dejlig pige som jeg kun ønsker alt det bedste.

Da hun er en stor pige på ca 175 i stg, ønsker jeg ikke at skulle tilride hende før ALLER tidligst til efteråret 2012. Med tilridning mener jeg ryttervant. Hun skal IKKE rides i alle 3 gangarter.

2013 påbegyndes den endelig tilridning i alle 3 gangarter. Det er det år hun bliver 4.

Jeg synes tit jeg ser folk der allerede FØR jul påbegyndte ryttertilvænning af deres 09´ ere. Og som nu i januar har rytter på og bliver redet.

Hvad er jeres holdning? Er det bare mig der er "hys" omkring mine heste og gladeligt venter til de er lidt ældre eller er folk liiiiidt for hurtig til at skulle tage deres ungheste i gang med tilridningen?

Min hoppe ser bestemt færdig ud, og det ville sikkert ikke skade hende at få rytter på, men jeg har bare ikke lyst til at "ødelægge" noget. Jeg har selv avlet hende og hun har jo været LÆNGE undervejs. Så venter gerne det sidste år på at hun i MIN termalogi er klar til at være ridehest.

Men hvad gør i andre?

Starter man bare op når heste 1. januar jo er "3 år", hvilket den jo ikke er, før dens endelig fødselsdag. Det kan jo faktisk i mange hestes tilfælde dreje sig om 6 mdr, det vil sige at mange heste egentlig bliver tilredet som 2 1/2 års.... Skriv gerne jeres meninger...men hold en god tone:-))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning årgang 09
  • #1   14. jan 2012 Skal en til kåring her i foråret ser jeg intet galt i det, hvis hesten får en lang pause efter kåringen.

  • #2   14. jan 2012 Hold da op, at tilvænne en 2 års (09) til rytter, det synes jeg godt nok er for meget! Man kan lære dem meget, men ingen rytter, før de - som du også skriver - er 3.

    Min fra 09, har haft bid i munden et par gange nu, og skal først tilrides her til sommer..

    Nogle mennesker har godt nok travlt :-o(


  • #3   14. jan 2012 Uha hvor er jeg bare 100 % enig med dig ts!

    Ude ved os rider de rundt på en 2½ års der skal kunne changementer. Hendes den anden rider hun os på, det har hun gjort siden den var 2. Den har allerede været halt to gange!!

    Jeg er MEGET imod det. Begge ser ikke engang færdige ud, fordi de er så høje, (hestene) de ligner bare store grimme plag.
    Jeg er sur over det og mener det er uansvarligt.

    Men vi er nu allesammen så forskelllige smiley


  • #4   14. jan 2012 Min 09´er har også kun haft bid i munden et par gange, og skal tilvænnes sadel til sommer. nåååh.. så det er ikke kun mig der venter med at tilride. Synes bare jeg falder over mange som er ret tidligt på den.

  • #5   14. jan 2012 Hvorfor ødelægge så fine heste, når man kan vente bare 1 år på at hesten er mere klar.

    Forfærdeligt at folk ride så unge heste og tvinger dem til at changere....:-( gisp!! Det er jo kun teenagere:-((


  • #6   14. jan 2012
    Jeg har ikke noget imod at man på en 2½års der ser godt klar ud både fysisk og psykisk sætter sig op i 10min på banen 1 gang om ugen og skridter rundt og lære stop signalet.
    Det kan ikke hidse mig op og langsom tilvænning skulle være godt, i følge Hilary Clayton, jeg kan desværre bare ikke finde undersøgelsen.

    Men når man begynder på den 2½års at ride rundt i alle gangarter og forlanger at den går samlet i holdning, det kan hidse mig op.
    Så belaster du noget mere og forlanger at en 2½års samler sig alt for hurtigt.


  • #7   14. jan 2012 Jeg synes da det er forfærdeligt! Min pony blev tilredet som 4 års, 3 mdr. inden den blev 5, det er nu et år siden til januar den er blevet tilredet, jeg rider stadig kun en halv time på hende 3 gange i ugen. Hun er en pony jeg har købt, for at beholde den resten af sit liv, derfor passer jeg også rigtig godt på den!
    Jeg tror på, at hvis man behandler sin hest ordenlig og rider den forsvarligt, så holder de i RIGTIG mange år! Der er en pony herinde som er 42!! Det er kun små søde piger dr har redet på den hele dens liv, og den rider stadig små stævner med nuværende ejer!



  • #8   14. jan 2012 Jeg tror da at vi alle passer rigtig godt på vores heste.

    Min blev tilredet som 3-års. At den så ikke har været ren gående stort set hele sidste år, har intet med det at gøre. Det er hans vinkel af bagbenene der er forkert.

    Men han har da overhovedet ikke lidt nogen overlast.


  • #9   14. jan 2012 Puha... har sørme også set årgang 09 allerede med rytter på i efteråret.. i alle 3 gangarter! og nu bliver redet stortset hver dag..
    Jeg ville personligt vente til den faktisk er fyldt 3 år.. og se tingene lidt an først...


  • #11   14. jan 2012 Min fra '09 har kun haft bid i 1 gang.. Ellers har hun fået lov til at hygge sig og så lavet jordarbejde.. (: Hun bliver 3 i april, så regner med at begynde lige så stille om måneder når jeg må igen (:

    Synes det er forfærdeligt at 2 års allerede har rytter på.. De kan jo hurtig blive ødelagt.. De fine dyr..


  • #12   14. jan 2012 Men de fleste heste bliver født april-aug. Det vil sige de faktisk IKKE er 3 år 1. januar 2012. Det er deres 3. år...ja det er rigtigt. Men de er ikke fyldt 3 år. Der er STOR forskel.

    Det er korrekt at indenfor galop/travsport er de fleste heste født så tæt på 1. januar da de så tidligere er udviklet end dem der er født senere på året.
    Det siger jo også lidt mere om hvor meget hesten udvikler sig fra 2 1/2 til 3 år.

    Hvis jeg har fødselsdag d. 1.juni 2012 og dér bliver 35 år, gør mig jo ikke nu til 35 år gammel. Jeg vil jo stadig være 34 år....


  • #13   14. jan 2012 Vækstlinjerne i de fleste af kroppens store led er ikke lukkede før hesten er 3 år gammel (især skulderleddet er bagefter i forhold til de andre), så det er ikke uden risiko hvis man rider rundt på børn. Hvorfor ikke vente?? Jeg har aldrig fattet det. Du kan jo lave alle mulige andre ting uden at være på ryggen af kræet, så det har intet med opdragelse af gøre.

  • #14   14. jan 2012 Vores fra 08 valgte vi IKKE at tilride sidste sommer..

    Han var bare ikke klar til det, hverken af sind eller bygning.
    Han begyndte pludselig at vokse helt vildt.
    Vi har i stedet for valgt at vente til foråret/sommeren 2012.
    Vi har ikke travlt, og for mig er det vigtigste bare at det forgår i hestens tempo, og ikke mit..


  • #16   14. jan 2012 Derudover er det så farligt at skære alle heste over en kam og sige at det er ok at ride heste til når de er præcist 3 år gamle. Nogle er slet ikke klar både fysisk og psykisk før de er 4 måske endda 5.

  • #17   14. jan 2012
    Ang. det med hvornår heste er færdige, så blev der lavet denne undersøgelse som galopsporten i USA ikke blev særligt glad for.
    En undersøgelse som påviste at de IKKE var tidligt udviklede og at alle racer inden i udvikler sig ens ( altså led, knogler osv. vokser sammen på samme tid ).

    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf


  • #18   14. jan 2012 Og hvis argumentet omkring galop og travheste skal bruges, så spørg jer selv hvor mange af dem, der stadig bliver redet som 30-årige?

  • #19   14. jan 2012 Krikken - du har helt ret med tilvænningen smiley så kan man gøre det så stresfrit som muligt. Bare gøre det hele stille og roligt.

  • #20   14. jan 2012 Winni: Det ikke alle heste der er født Januar 2009 smiley

  • #21   14. jan 2012 er enig Ann katrine. De fleste bliver solgt til slagte pris når de er 4!

  • #22   14. jan 2012 Adeilo bliver også 3 i år og skal bestemt ikke tilrides før tidligst til sommer, måske først efterår..
    Hans bygning skal være korrekt, han skal være tryk ved både sadel, trense og longe og så skal han vise at han psykisk parat til det.. Inden da starter jeg ikke..

    Han har haft sadel og trense på + været i longe 2 gange, men mest af alt går vi en helt masse ture i skoven og ved vejen, syntes det er så dejligt at lære at kende hans reaktioner + jeg kan mærke båndet mellem os bliver stærkere og stærkere jo mere vi træner fra jorden..

    Så heller ingen hast her.. smiley


  • #23   14. jan 2012 Min årgang 09 skal tilrides her til foråret, altså begynder vi ligeså stille om et par måneder, da hun skal gå kåring til sommer, hvis jeg synes hun er færdig nok til det smiley det må tiden vise.

    Hun har gået en smule i longe i efteråret/først på vinteren, er vant til trense og har haft sadel på et par enkelte gange. Og så har jeg lige hængt ind over hende, med vægten fra min overkrop, mens jeg stod på en skammel, for at se hvad hun sagde til det.

    Begynder at træne hende lidt i longe nu her inden for den næste uges tid, sådan lidt mere jævnligt, for at hun bliver klar til tilridning senere hen.

    Men vi starter en anelse tidlig, så vi ikke skal presse hende klar til kåring i løbet af en måned eller to. Og så får hun en god lang sommerferie bagefter smiley

    Synes ikke det gør så meget at starte lidt tidlig, så længe de ikke bliver overbelastet og så længe de får deres pauser! smiley


  • #24   14. jan 2012 Min årgang 09... Er igang med at blive gjort ryttervant i skridt... Hun bliver så også 3år d. 15. Feb... Hun er klar både psykisk og fysisk... Hun vil blive redet i skridt og trav her hen over foråret og til sommer skal hun med på nogen ture og evt. Sættes i fol... Og så først på begynde dressur træning næste år...

  • #25   14. jan 2012 Hej nu har jeg læst lidt smiley
    spændende med forskellige holdninger.
    Jeg har både 08 og 09, og har haft dyrelæge på begge hvor hun har bedømt hva de er klar til både fysisk og psykisk.
    Min 09, har haft sadel på et par enktle gange, og så rytter hvor jeg har siddet kort på ham, bare han vender sig til det en gang i mellem .
    Det mener jeg er det bedste. Jeg har hverken haft halte heste eller heste der er tratte af at blive redet. smiley


  • #26   14. jan 2012 Det kommer jo an på, hvilken type hesten er.

    Er de store ville jeg slet ikke op og sidde før de var 4 - og egentlig tilridning i alle gangarter før de var 5.

    Mine heste skulle gerne holde i mange år.


  • #27   16. jan 2012 Jeg kan nu ikke se noget problem i at starte hestene når de er klar. Jeg ville nok også gå i gang med den gennerelle træning af longe sadel osv nu her, men som du siger er fast ridning måske lige tidligt nok smiley Men hver deres smag, der er jo en grund til de fleste topheste kun bliver 8 smiley Det skal dog ikke forstås sådan at man ikke skal ride sin heste til når den er 3 da jeg selv gjorde det, eller starte den til championater hvis man mener den er klar smiley !!

Kommentér på:
Tilridning årgang 09

Annonce