{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.048 visninger | Oprettet:

Brug a Hackamore. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en unghest på 4 år, der lige er blevet tilredet næsten (august, redet til September + pause til nu)
Og jeg vil gerne i gang med ham igen.
Rider normalt med bid. (yes yes snak i bare bidløs ryttere), Men vil gerne "skåne" hans mund en gang imellem.
Så har investeret i reb trense, og en Hackamore.
Så der er lidt at skifte imellem.
Men mit spørgsmål er så :

Hvordan rider man med en Hackamore?!
- Når han får den på genere stangene ham.
Og jeg vil ikke ride med stramme tøjler, sådan så de blir trukket tilbage.
Har set flere billeder på forskellige profiler hvor stangene sidder tilbage mod sadlen, - Hvordan?

- Min dreng blir ved med a ryste hovedet når han får det på, pga a stangene, og det skal jo ikke være en pestilens for ham a have det på, men en fornøjelse.

(Han har samtidig lidt med a man ikke må røre ham ved munden, har han altid haft. Dog blevet bedre.
Men som sagt vil gerne "skåne" hans mund, ved a skifte mellem de 3. (Bid, Hackamore & Reb trensen)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug a Hackamore.
  • #1   15. jan 2012
    Man rider med hackamore med løs tøjle, ikke nogen kontakt rigtigt.
    Der skal ikke rides med kontakt som man rider med bid. Derfor duer det ikke at ride dressur på hesten med dette, hvis man har tænkt sig at ride rundt med kontakt, som de fleste i dressur har.

    Ligesom det heller ikke så godt duer til en nervøs hest fordi man hele tiden har kontakt, hvis den nu skulle løbe.

    Har ikke oplevet nogen ryste på hovedet pga. stængerne, de rør ikke rigtigt hesten.

    En rebgrime syntes jeg er dum at ride i, dum at styre i generelt da den giver helt andre signaler end en trense, grime osv. gør.
    Så man skal ride meget mere med sæde og vægt og hvis hesten beslutter at nu vil den hjem, så er det svært at dreje den for tøjle og sige "stop" fordi tøjlen sidder hvor den gør.


  • #2   15. jan 2012
    Og når stængerne vender imod sadelen, dvs. de er vandrette så er der fuld pres på hesten, konstant kæmpe pres, konstant stopsignal.
    Det er det man IKKE skal.
    Stængerne skal være lodrette.


  • #3   15. jan 2012 Nu spurgte jeg jo HVORDAN man rider med Hackamore? (:
    Har ikke tænkt mig a ride med stramme tøjler, netop DERFOR jeg sørger råd.
    ^Hvilket jeg også har skrevet.

    Men hvordan kommer stængerne til a sidde tilbage mod sadlen?
    Mine stritter direkte ned mod jorden langs munden, hvilket genere ham.

    - Nu bekymre jeg mig ikke så meget om hvad folk syns er dumt eller ej.
    Gør dette for a skåne min hest's mund, da han ikke skal ende med hård mund som 8 årig.
    Og desuden går det super godt med reb trensen.


  • #4   15. jan 2012 Så må jeg hen og få dem lavet om, for han kan ikke ha hackamore på så længe de ligger som de gør.

  • #5   15. jan 2012 De sidder tilbage mod sadlen fordi rytterne har godt fat i tøjlen. smiley

  • #7   15. jan 2012 Den sidder som et næsebånd normalt gør (IKKE et hann, næsebånd), men lige så snart de flugter med mulen blir han irriteret, og ryster med hovedet.
    - Han kan ikke li a blive rørt ved mulen, eller der er noget tæt på.
    (Det blir trænet, og det er blevet MEGET bedre, førhen kunne jeg slet ikke putte grime på ham grundet han rystede hovedet og flyttede sig, eller bakkede)

    Så enten kan jeg ikke bruge det, eller os skal jeg ha stængerne "bukket" væk fra mulen
    ^Ville det ødelægge effekten a den hvis man "bukkede" stængerne?


  • #8   15. jan 2012
    Som jeg skrev i mit indlæg:
    " Man rider med hackamore med løs tøjle, ikke nogen kontakt rigtigt.
    Der skal ikke rides med kontakt som man rider med bid. Derfor duer det ikke at ride dressur på hesten med dette, hvis man har tænkt sig at ride rundt med kontakt, som de fleste i dressur har. "

    Og ang. stængerne.
    " g når stængerne vender imod sadelen, dvs. de er vandrette så er der fuld pres på hesten, konstant kæmpe pres, konstant stopsignal.
    Det er det man IKKE skal.
    Stængerne skal være lodrette. "

    Altså så SKAL de vende ned imod jorden, da du ellers rider rundt med voldsomt meget pres på næseryggen. Det ville være det samme som at ride med et vandret kandar bid, vandret 3 rings - voldsomt meget pres.
    Genere det din hest, så find en anden optømning.


  • #9   15. jan 2012 Krikken, nu skriver jeg det lige EN gang til.
    Jeg søger netop hjælp fordi a jeg IKKE vil ride med stramme tøjler!
    Hackamoren skal bruges til når vi rider skridture. Hvor vi KUN skridter!

    Mine vender IKKE ned mod jorden, de følger hestens mund. DER mit problem er jo!
    Havde de nu vendt ned mod jorden havde jeg ikke haft dette problem.

    - Nu jeg ikke en der bare gir op. Ting kan fikses så de kan bruges.
    Og jeg VIL gerne skåne min hests mund en gang imellem for bidet.
    Hvilket jo kun er kanon godt.

    Men Krikken du soger hackamore ikke er godt, rebtrense ikke er godt.
    Jamen hvad er SÅ godt a bruge når man IKKE vil ride med bid hver gang. -.-''


  • #11   15. jan 2012 Når du rider med hackamore, skal stængerne som sagt være løse. For at de kan være det, skal du ikke have ret meget fat i tøjlen. Det vil sige at hesten primært skal styres med ben og sæde. Derfor skal du have lært hesten signalerne med ben og sæde, hvis den ikke allerede kan det.

    En rebtrense - det har jeg aldrig hørt om før, hvad er det?


  • #12   15. jan 2012 din hackamore sidder rigtig men stængerne skal følge mulen så det kan du ikke gøre noget ved. Ved ikke om en hackamore med lange stænger vil virke bedre for din hest


  • #13   15. jan 2012 Ang. det at han ikke kan lide stængerne rører mulen, så vent med at bruge hackamore, til hesten har lært at blive rørt på mulen.

  • #14   15. jan 2012 En sidepull ville nok virke bedre for jer. smiley

  • #15   15. jan 2012 Hvad med en sidepull når hesten ikk bryder sig omhackamoren og du er usikker på hvordan du bruger den?

  • #16   15. jan 2012
    { Natasja - Cordobá smiley . - Brug en sidepull eller grime istedet for smiley
    Hvis det genere hesten, så find noget andet, så let er det vel.


  • #18   15. jan 2012 Jeg har prøvet a rette lidt på hackamoren da havde havde den på, (UDEN a det strammede, da jeg løsnede remmen) hvor jeg trak stængerne "tilbage" så de ikke rørte hans mule, og der gik det super godt.

    - Jeg tror desværre aldrig a det kommer til a gå helt væk det med mulen.

    Rebtrensen : http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=410408&deptid=94&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

    ( Hedder godt nok en rebgrime med tøjlet, men kalder det en rebtrense smiley )

    Mette M : ja et bid virker fint. Men nu var det for a han ikke ALTID skulle ha bid i munden. Da han stadig er en unghest (4 år lige tilredet aug, samt 4 måneders voksepause) Har han det med a bukke lidt. Hvilket gør a jeg kommer til a trække i tøjlerne, som så hiver ham i munden.

    Vil starte op med en masse skridtture både på markvej (for sikkerhedens skyld hvis jeg skulle blive smidt a. Markvejen går lige ved siden a min fold og med marker til alle andre sider) og på banen.
    For lige a vende ham til a han skal ha rytter på igen.
    Derfor hackamore eller rebtrensen, for a hans mund ikke skulle risikere "revner" (MEGET blød mund), ømhed senere han hård mund.


    Sidepull har jeg aldrig læst om, derfor ikke købt dette, men kunne være en ide a kigge på det.
    Men ville nu helst ha hvis det jeg havde købt kunne fungere. smiley


  • #19   15. jan 2012 Sidepull'en er også utroligt populær, og knap så skarp som en hackamore er smiley

  • #21   15. jan 2012 Jeg er ved a finde en side hvor de sælger dem, så jeg kan læse om dem, inden jeg bare køber.

    - IDA KROGFELT : Den sidder ikke inde ved hans mule, men det a de sidder så han kan fornemme a de sidder tæt på kan han ikke li.
    Jeg kan heller ikke altid få lov til a nusse hans mule.
    (Træner det hver eneste dag, med en masse rosende ord og kælen på halsen hver gang han lader mig gøre det)
    Men så snart det er ting, nej det vil han godt nok ikke have, på et tidspunkt stejlede han helt vildt da han havde den på, var nær gået galt for mig fordi a jeg prøvede a få den a, lykkedes også, og så faldt han til ro med det samme. Aner ikke hvorfor han har det sådan smiley )


  • #22   15. jan 2012 Hvis han reagere så kraftigt så ville jeg personligt vælge noget andet!!

  • #25   16. jan 2012 * Veg * Nu med Snilld smiley ^ : Der er desværre noget du har misforstået (:
    Bruger ikke rebtrensen sammen med Hackamor. Der bruger jeg et alm. hovedtøj, hvor jeg bare piller bidet og næsebåndet a. /:

    Men Kan nu os godt følge jer alle sammen, slet slet ikke det!

    Blir da lidt trist over jeg så i det hele taget har puttet hackamor på ham smiley

    Line J : Jeg tror os bare a det blir med bid, eller rebtrensen indtil videre. Hackamoren kommer IKKE på mere, førend han er blevet mere komfortabel med berøring ved mulen. (Ting der må komme tæt på mulen, da mine hænder sagtens kan komme til mulen uden problemer, han fjerner dog hovedet med det samme nogen gange, andre gange kan jeg nusse ham der i 2 min før end han fjerner hovedet.)

    IDA KROGFELT : Det kan meget muligt være så (:
    For stængerne stoppede sammen med mulen. - Altså de gik helt ned til hvor mulen også stopper)

    Så det er nok mig der har gjort det helt forkert, og gjort det værre for min dreng smiley BAAH!

    Men uvished gør desværre ting dårligere til tider, men man lære a sine fejl!
    Og det har jeg gjort nu.
    så Hackamor, den skal være pakket væk i lang tid! (:


  • #27   16. jan 2012 Nu er jeg så i gang med a kigge på de sidepull,
    Men blir lidt i tvivl, skal man vælge dem der er alm læder, eller dem der er med Ekstra kraftig læder? s:


  • #28   16. jan 2012 og skal det være med reb, læder eller det der andet noget jeg ikke lige kan finde navn på som næsebånd?

  • #29   16. jan 2012 Lige til info, en "rebtrense" som du kalder den, eller en rebgrime med tøjler, er IKKE god at ride i når tøjlerne er fikseret på siden af grimen. Det ødelægger rebgrimens fidus, funktion og effekt. Tøjlerne skal være monteret under hestens hage, i en knude smiley

    En sidepull ville også være mit bedste bud - hold dig fra de "skarpe" - synes tit der er nogle der er knyttet i et eller andet hårdt materiale der nærmest minder om træ. De er self ret hårde for hesten. En i helt almindelig blødt læder er de bedste, synes jeg smiley Hvis hesten er styrbar selvfølgelig.


  • #30   16. jan 2012 (link fjernet)

    hvis jeg var dig ville jeg vælge denne type af sidepull, jeg syntes den er rigtig god, og blød.
    har brugt den til min unghest under tilridning og også nu senere træning for at veksle fra bidet.

    denne type trænse hedder sidepull med dobeltringe


  • #31   16. jan 2012 Okai, mange tak smiley

  • #32   16. jan 2012 Jeg ville også sige du burde overveje en side-pull skatter smiley

  • #34   16. jan 2012 den sidepull Mich & Fønne ;}<3 linker til er super god, den bruger jeg også selv. smiley

  • #35   16. jan 2012 Mich, hvor har du købt den? smiley

  • #36   16. jan 2012 hos den lokale rideudstyrsbutik xD

    den kan fås her
    (link fjernet)


  • #37   16. jan 2012 Danke smiley den ser mega fed ud!

  • #38   9. aug 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Hackamore

    Måske det kan hjælpe lidt,er godt nok oversat fra engelsk til DK..Forstår sagtens din frustration...Håber du finder en løsning til din mule smiley


Kommentér på:
Brug a Hackamore.

Annonce