{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

taget magten- mangel på respekt {{forumTopicSubject}}

Min store herre og mig har et lille problem. han er utrolig sur på fold og kan godt finde på at vende røv. hvilket han ikke har gjort før skal dog lige siges han kun har boet hjemme i godt tre uger.

jeg er begyndt at havde pisken med på fold hvilket har hjulpet en del han viger da for mig nu.

og det næste er han virker som om han ikke har lyst til at knytte bånd..

under ridning er han nogenlunde bliver bedre med tiden, men det er svært når det ikke er så tit man kommer der op da man lige skal slås med ham under opsadling..

nogle gode ideer hvordan jeg takler de forskellige ting:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  taget magten- mangel på respekt
  • #1   16. apr 2012 Jeg kan satme godt forstå at han ikk vil knytte bånd når du henter ham med en pisk på folden.
    Det lyder virkelig som om at i er kommet skævt ind på hinanden.


  • #2   16. apr 2012
    Denne her sætning giver ikke rigtig mening:
    " an er utrolig sur på fold og kan godt finde på at vende røv. hvilket han ikke har gjort før "

    Dvs. den kan finde på at vende før men han har ikke gjort det før - hvordan ved du det så?

    Det lyder som om i er kommet helt skævt ind på hinanden. At tage en pisk med ind på hestens fold, dens fristed opmuntre ikke just til at være gode venner :o)


  • #3   16. apr 2012 henter ham ikke med pisk, men går jeg der ude som her til aften og ordnede vandkar osv havde jeg den med ud. har ikke brugt den på ham eller noget viftede ham væk da han lagde røv til mig.

  • #4   16. apr 2012 han sparker ud efter mig.. har kun haft pisken med der ud i dag. da han sparkede efter mig i går og e foregående dage

  • #5   16. apr 2012
    Nix og nej... Pisk.. Det er heeeeelt forkert!
    Tag istedet en pose gulerødder med derud... gå ud på folden, snak med ham, stryg dine hænder på hans krop, over alt, giv ham lidt flere gulerodder, snak lidt mere med ham.. Hyg lidt om ham på folden, så han finder ud af, at det faktisk er ret hyggeligt når du kommer!

    Hvis han sparker efter dig går du bare. Bare vend dig om og gå. Det er bedst at ignorere en hest der sparker.


  • #6   16. apr 2012 * Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony *
    Vil også sige, at det med godbidder, kan give den modsatte effekt.. Urban var rigtig sød, at hente fra fold, og jeg begyndte at have godbidder med ind på fold til ham. Han begyndte, at bide ud efter mig osv.. Dette hjalp mig absolut ikke.. Havde simpelthen en for madglad hest, som ikke kunne styre sig, når vi havde med mad / godbidder at gøre. :-))


  • #7   16. apr 2012
    Hvis hesten bider ud efter en med godbider er det fordi man har belønnet den for det :o).


  • #8   16. apr 2012 Min den ene hest har gjord det samme ved mig over et år, men nu har hun fået bånd til mig, hun har stadig lidt det der med at gå væk fra mig på folden, men når vi træner horsemanship sammen alene er hun så tillidsfuld. Horsemanship og tillids øvelser hjalp helt vildt meget! Han får da slet ikke et bånd til dig når du har pisken med, vind hans tillid og han vil følge dig.. Det har jeg lært, kan 100% sætte mig ind i den siduration du står i smiley

  • #9   16. apr 2012 Her er jeg enig med krikken.
    Men her lyder det også til at det ville gavne. Hesten her føler jo ikke spor behag ved at mennesker kommer ud på folden og 'forstyrrer' den.
    Derfor ville godbidder give et godt grundlag her, tror jeg. Selvfølgelig skal man kun give dem når hesten accepterer man går hen til den og er okay afslappet.


  • #10   16. apr 2012 Det skal siges, at jeg stoppede med godbidder ligeså snart han begyndte. Han havde gjort det før ved andre.. Han har altid været en hest med en speciel personlighed :-))

    I dette tilfælde ville det måske være en smart løsning smiley


  • #11   17. apr 2012 Vil da vove at påstå at man ikke behøver at belønne hesten for at ville bide for en godbid, før den begynder at hapse ud efter en . Jeg bruger til daglig ingen godbidder . Jeg har nemlig en hest, som godt kunne gå hen og blive hapse snapse dyr, hvis man bliver ved med at give ham dem , og han er liiige stor nok til at blive farlig for sine omgivelser (180cm). Så der er anden ros .

    Skal man bare vende sig om og gå, hvis hesten vil sparke ? Den giver jo et tydeligt tegn til at den ikke vil have en i nærheden, så det er vel bare at vige for hesten ?
    Hvis jeg oplever at hestene vil sparke efter mig på folden, så bliver de altså jaget til . Det er alt alt for farligt, og det er da en adfærd som skal stoppes med det samme .
    Nu lyder jeg nok lidt provokerende, men vi kan jo ikke altid lige sætte os ned i en rundkreds og holde i hove, for så at synge cumbaja my lord . smiley

    Dermed ikke sagt at du skal banke livet ud af din hest, for at få en ønsket adfærd . Men lidt bestemt må man nu godt være med de store dyr . Hvis det bliver farligt, så bliver det virkelig også farligt . smiley


  • #12   17. apr 2012 Tja, vis en hest vente røven mod fører hesten og sparkede, tror i ikke at den ville blive sparket igen eller jagtet væk?

    Brug pisken som forlængelse af din arm, ikke vift med den. Men vender han røven til, så lig den mod røven og små tab ham lidt til han flytter sig til siden smiley ligeså snart han flytter en smugle stopper du med det og roser.
    Dette skal trænes alle steder smiley


  • #13   17. apr 2012 Camilla S
    er egni med dig, jeg har selv en der er enormt mad glad, også bliver det hurtig træls at give dem en fordi så vil de have mange flere og bliver totalt nærgående. jeg har så gjort det at når jeg er ude at trække med ham og han får en guf og hvis han så, så meget som forsøger at snuppe ud efter nogle flere godbider så tramper jeg lige i jorden med et ben og siger nej.

    Jeg jog engang min væk fordi han netop blev for anmasende pga. godbider og da jeg så gjorde det vente han røven mod mig og løftede lidt på bagparten, så fik self. et shok. Men anden gang han gjorde havde jeg bevæbnede mig med en longepisk også fik han et klap i røven med det, og det var det. for heste sparker også hianden på folden for at vide hvem der bestemmer.
    Hesten skal rykke for dig, du skal ikke rykke for den.

    min har også i en lang periode begyndt at vise agresioner i longelinen når jeg forlangte noget fysisk af ham altså, men måtte bare forsætte med at drive ham rundt selv om han kun står en meter fra mig hele tiden for eller vinder han.


  • #14   17. apr 2012 Hesten bruger den adfærd den har tillært sig. Lyder til hvis du har alt dette her efter 3 uger har du fået dig lidt af en mundfuld.

    Og helt ærlig ingen hest skal true mig på folden. Eller kan jo ikke opdrage andres, jeg ville ikke acceptere det fra min hest. Enhver førehest i flokken ville banke sådan en hest til den enten døde eller underkaster sig. Lidt markant skrevet i sort hvidt, jeg ville aldrig give godbidder til en hest der dominere mig. Svarer til jeg underkaster mig giver ham min mad.

    Vi alle enige om det ikke er optimalt at sku have en pisk med, du. Har det pga sikkerhed. Og derfor yderst fornuftigt. Men hvordan kommer du vidre, ja jeg vil sige få en prof ud. Måske det vil koste dig 1000-1500kr men på langt sigt vil du have lært nogle værktøjer til hvordan du løser konflikter. Og du vil få glæden tilbage ved at være hesteejer frem for frustration.
    Evt. Kontakt tidligere ejer og hør om der var problemer der. Og ikke mindst tandlæge kiropraktor og tj


  • #15   17. apr 2012 Tjek udstyr igennem så skal i nok finde hinanden en dag.

    Håber dt går fremad for jer uden skader'


Kommentér på:
taget magten- mangel på respekt

Annonce