{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.247 visninger | Oprettet:

Hvad ville I gøre? Slidgigt ... {{forumTopicSubject}}

Min 9-årige oldenborg/fuldblodshoppe har fået konstateret knoglenydannelser i hovleddet venstre bagben ved røntgen. Det andet bagben er til sammenligning i røntgen helt sundt og fint. Hun har for 4 år siden haft et hovbensbrud i samme hovben og slidgigten er sandsynligvis en følgelidelse af dette traume.

Hun er lavgradig halt, grad 1, ved bøjeprøve i trav. I skridt kan man ikke se det; der træder hun 100% igennem. Hun er frisk og energisk som hun altid har været. Aldrig sur i stald eller i ridning - en rigtig arbejdshest. Jeg har aldrig sprunget på hende og har det seneste halve år redet dressur ca. 3 gange ugentligt. Holder altid en del skridtpauser, når jeg rider, og det er meget sjældent, jeg ser hende svede, også selv om vi har redet en time. Vi rider øvelser på LA5-niveau.

Lige nu rider vi naturligvis ikke. En lille skridttur på optimalt underlag bliver det til, dog ikke de sidste 14 dage. Dyrlægen siger, jeg gerne må skridte hende.

Hun skal til hospital inden så længe og undersøges nærmere mhp behandling,fx med IRAP.

Mit spørgsmål er nu:
Hvordan ville i for fremtiden bruge en hest, som jeg beskriver her? Hvordan ville I gribe den daglige motion an?

Mange hilsner,
Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre? Slidgigt ...
  • #1   27. maj 2012 Min gamle part havde også gigt, han var ridehest i 9 år efter han fik konstateret det, da han så begynde også at få gigt i et af de andre ben blev han aflivet, der havde han så også stået halt i 8 måneder, han blev 18 år..
    Han blev motioneret hverdag ellers blev han stiv benet, han fik medicin hverdag også, når han blev reder var det 15-20 min skridt i opvarmning og så lavede vi sjældent volter mindre end 15 meter, vi red meget sjældent sidebevægelser og sprang aldrig. I vinter perioden kunne han have nemmere ved at blive stiv benet så der var det ekstra vigtigt han blev rørt dagligt (:
    Håber du kan bruge mit svar til noget smiley


  • #2   27. maj 2012 Jeg ville i hvert fld holde hende i gang indtil det er afklaret hvad der skal ske -lige netop ved gigt er helt ro IKKE det rigtige, da leddet så bliver mere stift og evt ømt.
    Så jeg ville bestemt følge dyrlægens tip om at skridte.

    Jeg har ingen erfaring med gigt i hovleddet men Axel har slidgigt i begge forkoder og kan på ingen måde gå gennem en bøjeprøve (han er temmeligt halt hvis han bøjeprøves).
    Der er lavet røntgen og der er nydannelser på begge forkoder, mest den venstre, men ikke voldsomt på nogen af dem.

    Han bruges næsten som før, det eneste der er droppet er springningen idet det jo er en noget hård belastning på forbenene.

    Men han bruges til kørsel på M-niveau iog jeg rider dressur på ham. I forbindelse med køretræningen rides/køres der mange ture på varieret underlag og i alle gangarter (faktisk ganske "hårde" ture å op til 20-22km). Der traves så ikke lægere på asfalt andet end til konkurrencer.

    Som nævnt kan Axel på inge måde klare en bøjeprøve, men han er ikke halt under ridning/kørsel og dyrlægen har sagt god for at bruge ham fuldt ud, dog med det forbehold at vi skal vælge stævnerne lidt med omhu, og nøjes med at tage ham med til "de vigtige" stævner og så lade ham blive hjemme fra resten, dette fordi kørestævner typisk indeholder en del km i frisk tempo på asfalt.

    Så hvis hesten kun halter i forbindelse med bøjeprøven ville jeg såmænd ikke være så bekymret -der er da sikkert en begrænsning på hendes hokdbarhed på sigt, men den står næppe med et ben i graven.

    Der kan gives diverse tilskud der kan hjælpe lidt. Helbrede kan man self ikke, men måske forsinke udviklingen, og så længe hesten ikke er halt (det er den ikke i det daglige hvis jeg forstår dig korrekt?) ville jeg såmænd blot fortsætte som vanligt og bare sørge for at give lidt ekstra skridttid før og efter arbejdet samt undlade discipliner der belaster det led mere end rimeligt


  • #3   27. maj 2012 Kendte en gigt plaget hest, hvor ejeren brugte Bioflow magnetgaamacher. Det hjalp den rigtig meget.
    Min samlever prøvede deres magnetarmbånd, da han havde smerter i albuen. Det hjalp også ham, selvom han faktisk ikke troede på det.


  • #4   27. maj 2012 Mange tak for indlæg. Flere ønskes smiley

    Hun er momentvis uren i trav, især på venstre volte i lavere tempo. I frisk trav ligeud er det meget svært at se.

    Hun går på stor græsfold hver dag fra 7-17. Jeg har købt Corta-Vet som tilskud.


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #5   27. maj 2012 Guld i ledet måske.
    Virker som konstant påvirkning af akupunktur punkterne i ledet, dvs hæmmer at smerten når hjernen, desuden har den en hæmmende virkning på den ekstensive kalcium dannelse.

    cartrophen til hund bygger brusk op igen, virker ofte rigtigt godt, prøv af finde ud af om det findes til hest... til hund gives det 1 gang om ugen i fire uger...

    Jeg ville holde hende igang, hellere ride hver dag en hårdt nogle gange om ugen.
    div fodertilskud, prøv af finde ud af hvad der er af forskellige slag og kombiner dem ev, de virker jo lidt forskelligt.



  • #6   28. maj 2012 Jeg kender godt behandlingen med guld, som også bruges på mennesker, men den siges at have svære bivirkninger på lang sigt. Det tør jeg ikke. Der må også være en grund til, at ingen hestehospitaler informerer om denne behandling som en mulighed eller?

    IRAP er det seneste nye alternativ til steroidbehandling (binyrebarkhormon). Hun er kun 9 år, snart 10, og binyrebarkhormon er noget krads noget for organerne mv. på sigt.

    Derfor hælder jeg til at prøve IRAP-metoden.

    Er samtidig også i tvivl, om jeg skal sende hende til Ansager, Nørlund eller et tredje hospital? Det skal bare være i jylland.


Kommentér på:
Hvad ville I gøre? Slidgigt ...

Annonce