{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Løb i Springning - Andet bid? eller... {{forumTopicSubject}}

- Ja min hest er virkelig vågnet op angående springning, Han løber virkelig før og efter springet og det er ikke pga det er dårligt, han er bare virkelig glad for at springe nu.
Men man skal virkelig holde igen for at stoppe ham, man kan faktisk ikke når han først er løbsk smiley
Så overvejede et andet bid der kunne hjælpe ham til at finde ud af at man ikke behøver løbe sådan før og efter et spring.. Men vente..

Nogen der har forstand på et bid eller metode der ville være god til at lære ham at vente end at løbe sådan af sted? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løb i Springning - Andet bid? eller...
  • #1   9. jul 2012 Pelham eller Hackamore, det gjorde virkelig min hest til en helt anden. Ellers så rid ind i små volter ved springet, alstår rid små volter omkring springet, og tag springet hvis du føler at den begynder og slappe af, og rid hen mod springet, og hvis at den så gør det der som at du beskriver, rider du bare en ca. en 20 meter volte, og bliver ved med det. smiley
    Men synes helt klart at du skulle prøve pelham eller hackamore. smiley


  • #2   9. jul 2012 Rid mere dressur og få styr på ham.. og smide et skarpere løser jo kun problemet for dig og ikk hesten.. plus det nok bare bliver en midlertidigløsning..


    Og nej pelham bid er ikk løsningen og hackamore er ikk noget man skal bruge på en hest som løber.. !!

    Hvis en hest løber så er det bare en masse trænning både dressur og spring.. skarpere bid er simpeltehn verdens dårligeste ide og dovenskab som går ud over hesten


  • #3   9. jul 2012 Det er slet ikke sikkert et andet bid vil hjælpe - hvis han ikke forstår at pres fra tøjlen betyder stop, så kan du blive ved med at skifte til stærkere og stærkere bid i ét væk.

    Hvordan er han i dressuren, kan du stoppe ham og bede ham sænke farten uden problemer der?


  • #4   9. jul 2012 Han er den sødeste i dressur, der er ingen problemer smiley
    Kun spring han løber


  • #5   9. jul 2012 Find en rigtig god underviser som ikke bare springer baner med dig, men som sætter dig til at springe tempospring, diverse bomøvelser osv indtil du har helt styr på hesten. Det er sjovere at træne løberiet væk, end bare at smække et andet bid på smiley

  • #6   9. jul 2012 Jeg red og dressur på min, men det hjalp altsår ikke, selvom jeg red en hel vinter periode UDEN at springe. Nogen heste er bare hårdere i munden når de springer. Jeg synes du skulle prøve, det kan jo ikke skade nogen. Jeg fik af vide af to af mine underviser (den ene er igang med en uddannelse som berider) at jeg blev nød til at skifte til hårdere bid, for det andet blev hurtigt for farligt.. Mit råd er bid, det hjalp både mig og min pony rigtig meget. Nogen heste skal man bare ride mere dressur på, andre bliver man nød til at skifte bid.... smiley

  • #7   9. jul 2012 Bid er jo en midlertidig løsning..!! ikk en løsning hesten er tjent med.. jeg kan ikk styre min hest jamen lad mig finde et bid som gør mere ondt i munden på hesten så den stopper..Det jo ikk ok.!!!!


    det skal trænes væk træn med temo spring en masse volter.. Underviser som bare siger et skarpere bid er dovne og jeg mener personligt de så burde til og tænke sig om hvad det er de har gang i og lærer vidre..


  • #8   9. jul 2012 Løberiet skal trænes væk. Det er hestens flugtinstinkt der sætter igang; den ser et spring og tænker LØB, for det er den vant til.

    (link fjernet)
    Utrolig god artikel.
    Læs denne og skaf dig en underviser, der fokuserer på at arbejde med grundtingene i orden - altså med fokus på hestens samarbejdsvillighed og at den netop IKKE stresser.
    Jeg får selv undervisning af en Blueberryhill-instruktør og kan varmt anbefale det, de er eksperter i hestens adfærd og sådan en opgave ville lige være noget for dem.


  • #9   9. jul 2012 Har haft nøjagtig det samme problem.. En nærmest doven hest i dressur, men på springbanen tog fanden løs i ham.
    Løsningen for min hest, er at i dressur lærte jeg ham at bakke.
    Så red jeg dressur ude på springbanen, i springsadlen og lavede stadig masser af parader og bakker ham. Hver gang han lystre får han masser af ros.
    Når det er på plads, og man begynder at springe og den begynder at løbe, laver man en parade og bakker.
    Det kan også hjælpe at lave parader foran springet, så det finder ud af at det ikke hjælper at løbe hen til springet smiley
    Det har taget ca. et halvt år men nu er han ved at fatte det, og han er blevet rigtig dejlig at ride rundt på banen. smiley
    I min video med (Ludwig og Torben) kan du se hvordan min ridelære/berider laver nogle parader på ham, og hele tiden får ham til at lytte smiley


  • #10   9. jul 2012 Min hoppe løb også hen imod springene og efter dem, min ridelære sagde at jeg skulle hive fat i tøjlerne og blive ved indtil hun stoppede, når hun sår stoppede skulle jeg bakke hende og hver gang hun bøjede i nakken for at give efter, skulle jeg blive ved lidt for at hun skulle finde ud af at det ikke er okay at løbe. Og nu reagere hun sindssygt godt på biddet i spring og slapper meget mere af.

    Og ja det kan godt være der er nogle der har ondt i røven over jeg hiver fat i biddet.
    Men det har hjulpet, og hun bliver stadig kun redet med 2 og 3-delt bid smiley

    Så det kan du jo evt. Prøve smiley


  • #11   9. jul 2012 Man kan da ikk bare hive i bidet til hesten stopper hold da op hvad tænker underviser på nu om dage.. men jah der er rigtig mange mennesker som ikk burde undervise da de ikk er gode nok til det og lærer deres dumme vaner vidre.

    Og jah bare fordi det virker og hive helt vildt i munden til hesten stopper betyder ikk det ok..

    du ville nok også stoppet hvis jeg bare hev dig i håret til det stoppede så ville du nok også stopper med og løbe efter et stykke tid men det at det ok..?

    Nej.!


  • #13   11. jul 2012 Jeg køber mig sandelig dressur undervisning af en der er udlært af Jan Bastrup Pedersen...
    Som her redet på disktriks- og landsplan samt ungheste championater og tidligere deltaget på Junior og Young Rider landsholdet til Nordisk Mesterskaber og Europa Mesterskaber.

    Så det behøver jeg ikke få af vide.. min hest løber ikke i dressuren, men i springningen...


  • #14   11. jul 2012 Som de andre siger, så er et stærkere bid nok ikke den rigtige løsning smiley Det er en genvej, istedet for at sætte dig ind i hvorfor hesten mon løber?

    Når heste bliver helt tændt og ustyrlig under springning, skal det ikke altid forbindes med at hesten synes det er sjovt, og bare gerne vil have fart under hovene. Når hesten begynder at løbe, er det fordi at man har aktiveret flugtinstinktet i hestens hjerne, så den forbinder springning med ''Løøøøøøøb''..

    Det du som rytter kan gøre ved problemet, er at tage et skridt tilbage i ridningen, da det jo åbenbart er lidt knas i kommunikationen mellem hest og rytter. Du skal ikke nødvendigvis starte forfra, men istedet bare gå lidt ned på basisniveau.
    Få et ordenligt og roligt grundtempo først og fremmest, få hesten til at slappe af og lær den at det sagtens kan være en afslappet ting at springe.. Så når i endelig har fået styr på det ''mentale'', så kan i begynde at sætte tempoet lidt op, men stadig have en afslappet hest. Det kan sagtens lade sig gøre, det er der bare ikke mange der ved.. x)

    Husk på; det er bedre at skulle drive lidt frem i et sving, end at skulle holde hesten tilbage.


  • #15   11. jul 2012 jeg tænker også undervisning hvis du ikke får det, hvis du får det så spørg din underviser om råd.

    min den gamle tog bidet når vi sprang, så jeg fik et pessoa springbid på ham, og det hjalp, men det var hele tiden med min eksamineret underviser ved siden. ville aldrig bare give mig i kast med at prøve bid af, uden kyndig vejledning. Og der mener jeg at man skal have set hesten live før at man kan udtale sig om det


  • #16   11. jul 2012 jeg er enig med Astrid Pedersen *Jody* .

  • #17   11. jul 2012 Hej trådstarter:
    Du kan godt bruge et hårdere bid. Jeg selv, rider jagter. Min hest går ivrigt i felt og ignorer et alm. bid. Det er vigtigt at kunne stoppe og styre i et stort jagtfelt. Jeg rider faktisk på løs tøjle og støtter ganske let op, blot det jeg tager lidt i tøjlen på det hårdere bid, det virker.

    Så jeg anbefaler, du bruger et hårdere bid, blot du bruger det med omtanke og det ved jeg du gør. Heste i spring og felt er bare mere tændte og sådan er det.

    Held og lykke med det hele.


  • #18   11. jul 2012 Og dertil hører at hesten er tjekket i kiro, tænder, udstyr mm.

  • #19   11. jul 2012
    At hesten kan stoppe på dressurbanen er ikke det samme som at det også duer på springbanen :o). Så træn stop med spring.
    Start med en bom på jorden og i skridt, så skal hesten kunne stoppe foran og efter, så i trav og til sidst galop - men ikke gå videre før hesten stopper perfekt.
    Så et kryds/cavaletti, så ind på springbanen og ride rundt i først skridt og øve stop, så de andre gangarter, så et lille spring...


  • #20   11. jul 2012 Mille, vi må prøve hvad Krikken skriver :0)

  • #21   11. jul 2012
    Der er iøvrigt en vældig god artikel om heste der styrter ukontrolleret rundt her:
    (link fjernet)


  • #22   13. jul 2012 Har haft akkurat samme problem som dig...
    En halvdoven hest på dressurbanen og en hyper hest på springbanen.

    Jeg smed et skarpere bid på ham, hvilket jeg hurtigt fik pillet af igen!

    Jeg var så heldig at jeg på det tidspunkt begyndte på at få springundervisning af Rudie Telgenhof, som er sindsyg dygtig og som lægger vægt på at grundridningen er korrekt fra start af.
    Han opdagede med det samme at jeg havde skiftet og gav mig mega skider for det.
    -Det kunne godt være at jeg bedre kunne styre hesten rundt på banen, men dens springteknik havde forandret sig totalt, da den ikke turde lægge sig frem til biddet over springet, da det var for skarpt. Hvilket jeg ikke kunne mærke på ryggen, men det var tydeligt fra jorden.

    Hans løsning på problemet var at træne den i at vente i springundervisningen.
    Vi øvede grundspring hvor vi travede hen og den skulle ned i trav igen så snart den landede. Temposerier hvor man starter i trav og tager den ned med det samme bagefter osv.
    Den blev den sødeste og mest fine hest for hjælperne af det. Det var en kamp i starten, men den blev SÅ fin bagefter. Fremme for hjælperne og reagerer ved det mindste vink.

    Den er nu begyndt at løbe i spring med hende som passer den og ved du hvad mit svar var?

    GRUNDTRÆNING, GRUNDTRÆNING, GRUNDTRÆNING! -det er dine vigtigste byggesten i spring...


  • #24   13. jul 2012 Katja M
    Hårdt for armene? Hvor hårdt tror du så det er for hestens mund? :o)


  • #26   13. jul 2012 Syntes der er meget gode input i den her tråd smiley

Kommentér på:
Løb i Springning - Andet bid? eller...

Annonce