{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Lære hesten at springe økonomisk?! {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'ere!

Jeg har en hoppe som har et uudnyttet springtalent. Årsagen er at jeg med aldren er blevet en kylling og aldrig har fået taget fat i træningen.
Hun er en Trakehner/Shagya Araber hoppe på 160, 11år gl.
Hun løsspringer med stor glæde og har hos mig løssprunget 155. (hos en anden 160) Med mig på ryggen dog kun 100.
Når hun løsspringer har hun rigtig god teknik og hun ser fuldkommen problemfri ud over 145. Det tager hun som en leg!
Men når der sidder en på ryggen af hende bliver hun lidt tøvende. Det skal dertil siges at hun generelt i ridehal, syntes det er lidt klemt at galopere. Det vil sige hun syntes det skal gå stært for at holde ballancen, så det arbejder vi med i dressuren.
Men under rytter springer hun meget over og er bestemt ikke økonomisk. Hvis man springer 10-50 cm hopper hun alt for højt over. springer man 60-80 ligger hun rigtig godt men tøver imod de 80. Springer man 90-110 (som en part har taget på hende en gang) Så tøver hun meget.
Jeg holder IKKE igen og holder fremaddriften på hende. Men alligevel laver hun elevatorspring. Og meget højere end nødvendigt. Resultatet er at jeg stryger af i landingen. Det er sket to gange nu. Simpelthen fordi jeg ikke er mere erfaren springrytter og ikke i træning til at sidde fast når hun lander så hårdt.
Hun hopper ALT for højt over, hvilket hun slet ikke gør i løsspring... Så det er svært at arbejde med det der inden jeg hopper på.
Og ja, det værste man kan gøre er at putte fyld i springet, det føles som om hun hopper en meter for højt :-S -Og jo flere gange jeg stryger af jo mere kylling bliver jeg.
Hvordan kan jeg træne hende i at springe mere frem og hen, end op? (sidst jeg røg af var en trippelbarre så bredten på springet får hende egentlig bare til at hoppe højere...) Når folk ser hende springe snakker de om dårlig teknik, eller dårlig/mærkelig springstil. Men ser man hende løsspinge fejler teknikken intet. Jeg får kommentare som "hvis min hest sprang sådan ville jeg sku slet ikke springe" eller "du skal have fat i en af de der psykpat-piger der er ligeglade og springer alt!" Men jeg tænker der må være en metode? Og en der ikke bare indebære en pige der er lige glad og en springvest...

Jeg tænker selv, noget med kombinationer eller noget så hun er nødt til at spare på energien og måske ikke så meget højdespringning til løsspring men mere noget teknisk træning?

Ps. når hoppen tøver skal det også siges at hun næsten aldrig refusere. (tror aldrig hun har refuseret med mig) Hun tøver og kommer næsten i hold, og springer så alligevel... Jeg lader hende styre det så meget som muligt selv, for jeg kan mærke at hvis jeg kom til at holde hende tilbage ville hun sikkert begynde at stoppe helt...
Undervisning er ikke rigtig en mulighed da jeg som regel ikke kan den ene gang i måneden der er springundervisning og stedet tillader ikke udefrakommende undervisere. Jeg havde håbet det ville hjælpe at komme på udendørs, større springbane men da hoppen var ved hingst i sommer missede vi den mulighed...
Jeg håber i vil hjælpe og komme med gode råd ud fra jeres erfaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at springe økonomisk?!
  • #1   10. okt 2012
    Hvis hesten springer elevatorspring, så passer afstanden som regel ikke :o)
    Ville få fat i noget spring undervisning så du kan få en til at se på om afstanden passer, om du stopper hende med usikkerhed, om hun har et problem med fyld e.l :o)


  • #2   10. okt 2012
    Kan underviseren på stedet ikke have 2 dage om måneden eller en veninde fra stalden hjælpe dig lidt med afstand osv. ?


  • #3   10. okt 2012 Gymnastik gymnastik gymnastik smiley Bomme før og efter og så LAVT.. Både løs og under rytter, men jo få en erfaren underviser til at hjælpe dig..

  • #4   10. okt 2012 Jeg ville sige at det dumt at lære hesten at springe økonomisk, altså hvis du nu skulle sælge den.... For det er da normalt super lækkert, når hesten hopper højt over!! BARE min mening,) Men held og lykke..

  • #5   10. okt 2012 Vi må desværre ikke få undervisning af andre end de tilknyttede undervisere. Og det diskuteres på brugermøder hvor tit de skal komme men det ser ikke ud til ændringer foreløbig.
    Vi hjælper hinanden lidt når der er springaften men ingen af dem der er med har nok erfaring til at kunne hjælpe med så grundlæggende en ting, desværre.
    Jeg syntes ikke det virker til at være et afstandsproblem. Det er ikke sådan at hun tager et lang eller et hurtigt kort galopspring inden. Hun bræmser og springer op ad i stedet for frem :-S
    Men tak for indput smiley

    Jeg springer selvfølgelig ikke alt for mærkelige spring med ukendt fyld hver gang. Prøver at holde det ret basalt, så kan udfordringerne komme senere smiley


  • #6   10. okt 2012 Helle, hun kan mangler selvtillid under rytter. Lyder for mig sådan, en masse små og en masse gymnastik, atempo spring med små kryds, efterfulgt af en serie med lodret okse lodret, først med et galop spring derefter med to. Og så på maks 50-60cm i starten. Sådan ville jeg gøre smiley

  • #7   10. okt 2012 Isa:
    Njaaa, det er jeg nu meget uenig i. En ting er at hesten ikke skal sælges... Det er mig der skal sidde på den.
    En helt anden ting er at det er spild af hestens energi at hoppe højt over. En klog hest springer det der er nødvendigt, ikke mere, ikke mindre. Hun bruger jo så meget energi og kræfter på at hoppe så højt, dem kunne hun spare og bruge mere fornuftigt.

    Jeg ville ikke syntes det var e fordel at hesten hoppede meget højt over hvis jeg kiggede på ny hest... Jeg ville bare konkludere at der var en masse arbejde og at det var en uerfaren hest

    Mette:
    Bomme på jorden? Skulle det så være f.eks. et galopspring inden springet? Er det for at hjælpe hesten med afstanden? Prøver at se ind bagved. Når man ved hvorfor man gør noget, så bliver det nemmere smiley


  • #8   10. okt 2012 Alt efter om det er trav eller galop ligger jeg den 2,5 eller 3m fra springet sådan at når den går hen over bommen skal den sætte af smiley Ligesom hvis du traver over bomme hvor bom to ud af tre bliver hævet fra jorden. Skal se om jeg kan finde en video af det.. smiley Ja er for at hjælpe hesten til HVER gang at få en god afstand og dermed mere selvtillid.
    https://www.facebook.com/photo.php?v=10151154663519334&set=vb.571844333&type=2&theater denne hest her er udpræget dressurhest og anden gang han springer. Her kan du se hvordan vi gør for at han får gode ture. At han piller skal man ikke tage så tungt, det er bare vigtigt at holde samme rytme hele tiden og ikke lave en masse ved bommen end at støtte hesten og holde benene blødt på..


  • #9   10. okt 2012 Mette, tak for indput! Det lyder mere som det jeg havde forestillet mig. smiley Det vil jeg prøve. Det lyder også som en selvtillids ting i mine øre

    Andre der har idéer? Eller måske noget specifikt i har brugt? En bestemt bane opsætning, cavalettis eller?


  • #10   10. okt 2012 Ænderede lidt i min tekst smiley Prøv og se om du kan se videoen. Har flere på face, med forskellige spring. En anden ting man kan bruge er samme løsspringsbane som de feks bruger til kåring i DV den kan ses her: http://varmblod.dk/DK/HOPPER/K%C3%A5ring%20og%20afpr%C3%B8vning/L%C3%B8sspringning%20ved%20hoppek%C3%A5ring.aspx

  • #11   10. okt 2012 Mette: Jeg kan ikke gå ind på det første link... Måske er det fordi videoen ikke er offentlig, så man ikke kan se den med mindre man er venner på fb.?
    Jeg vil MEGET gerne se flere videoer hvis du har! smiley Vil rigtig gerne træne det med hende for hun elsker at springe!


Kommentér på:
Lære hesten at springe økonomisk?!

Annonce