{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.967 visninger | Oprettet:

Hvor længe rider i? {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor længe i egentlig rider når i rider det der er normalt for jer. Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at vide det er, at jeg nu har set flere der skriver herinde, at de kun rider en halv time eller 45 minutter hver gang.
Jeg bruger nemlig selv minimum et kvarter på at varme op og minimum et kvarter på at skridte af (det kan godt ske at jeg bruger lidt mindre hvis jeg har meget travlt). Og så tænker jeg bare; hvordan kan man nå at få varmet sin hest ordentlig op og få den kølet ordentligt af igen hvis man kun rider en halv time inklusiv trav og gallop?
Så hvor lang tid varer jeres normale træning, og evt. hvordan er den opdelt (i f.eks. opvarmning, opsamling og skridte af ti sidst)?
Jeg selv rider i en time på bane, gerne lidt længere hvis jeg rider på tur og bruger vel det meste af timen på at varme op og skridte af (jeg varmer også op i trav + at jeg traver af).
Håber i vil svare smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe rider i?
  • #1   23. okt 2012 Det er meget forskelligt, alt efter hvad jeg laver med hesten. Det kan være alt fra en halv time til en hel. Turer kan nemt komme op på 2,5 time smiley

  • #2   23. okt 2012 Jeg skridter for i ca. 10 min, bruger 5 min på at samle op i skridt og trav - og rider så "hårdt" i ca. 15-30 min, alt efter hvor lang tid jeg har. Så bruger jeg 2-3 min på at trave af på begge volter og skridter af for lange tøjler i min. 10 min smiley

    Jeg plejer at ride i 45-60 min smiley


  • #3   23. okt 2012 Varme op og skridte af? Nu er heste ikke lige som mennesker, de kan ikke få en fiber fordi de ikke er ´´varme´´ når man starter..
    Jeg skal skridter i 5 min inden jeg går i gang og en 5-7 min efter, alt efter hvor meget hesten har svedt.
    15 min før og efter, så har man alt for meget tid, efter min mening :0)


  • #4   23. okt 2012 Hvis det er seriøs træning, rider jeg gerne 30-45 minutter UDEN opvarmning og afslutning, men hvis det er tur er det jo meget forskelligt og kan vare fra 20 min til er par timer smiley

  • #5   23. okt 2012 Jeg rider som udgangspunkt en halv time-45 min.. Går det godt efter 30 min så stopper jeg der.. Går det ikke godt fortsætter jeg indtil det jeg vil lykkedes.. Så kan det godt ske det bliver over en time jeg rider..

  • #7   23. okt 2012 ´Jeg rider i ca. 1 time i dressur:-) I spring og tur kan det nemt blive til ca 1,5 time;-)
    Jeg skridter varm i 10 minutter og skridter af i mindst 10 minutter og hvis ponyen har svedt skridter jeg af i længere tid;-)


  • #9   23. okt 2012 Det jo meget forskelligt. En tur kan sagtens tage flere timer.

    Ellers så varmer jeg lidt op i 5-10 min også rider jeg lidt ordenligt i 15-20 min også skridter jeg af 5-10 min har ikk noget særlig tid. Jeg skridter hesten af til den ikk puster mere og har helt normal vejrtrækningen. Det Sjællands hun sveder så meget kun under gjorden normalt.

    Vi træner bare stille og roligt ingen af os er i god form pt Hehe


  • #10   23. okt 2012 Meget forskelligt. Nogen gange indrømmer jeg gerne at jeg kun rider i 20 min. Men så VED jeg, at jeg kun rider i 20 min. og så synes jeg ikke at der er behov for at skridte og trave varm/af i så lang tid som normalt.

    Normalt skridter jeg i 5-7 min og traver letridning så i 5-10 min. Så kan jeg godt ride alm. træning i 40 min. og så det samme som opvarmning. Jeg holder ofte mange skridtpauser, også for min egen skyld... Hæææh smiley


  • #11   23. okt 2012 jeg bruger lige så lang tid som der skal til

    jeg varmer op ca 15 min
    og skridter af i ca 15 20 min
    og alt der i mellem kan gå lige fra 10 min til flere timer
    hvis hesten er rigtig sød en dag så går der måske kun 10 min
    men hvis hesten er træls og først vil lytte efter 2 timer så tager det 2 timer


  • #12   23. okt 2012 Anika Davidsen: Jeg har læst rigtig mange steder at opvarmning på ca et kvarter faktisk er vigtigt for hesten. Har personlig erfaring med at min hest bare går bedre når den er ordentligt opvarmet i skridt, dette har gældt alle de heste jeg har redet fast eller flere gange. smiley
    Jeg har lige smidt to links med hvis at du gider at læse dem, det skal du selvfølgelig ikke smiley

    http://www.rideforbund.dk/da/Ny%20i%20ridesporten/Ny%20rytter/Ridning/En%20ridetime.aspx
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=2098&start=&slut=&pg=&aart=&aar=&bl=



  • #13   23. okt 2012 Fra 30min til en time plejer jeg, når jeg rider på bane. Nogle gange skridter jeg en tur bagefter også, så er det op til 1,5time smiley
    Når jeg rider tur kan det også være fra 45min til 2,5timer smiley


  • #14   23. okt 2012 jeg rider 1 time, men på tur rider jeg tit lidt længere smiley og når jeg springer rider jeg måske en smule længere ?

    det kommer an på vejret og humøret smiley det er meget forskelligt ;-D


  • #15   23. okt 2012 Og mange tak for alle jeres svar. Jeg må ndrømme at jeg faktisk er ret overrasket over hvor mange af jer der ikke varmer op i mere end 10 min smiley

  • #16   23. okt 2012 Jeg skridter altid 5 min for løse tøjler, og så samler jeg hesten op i skridt og laver lidt øvelser med den i skidten. (Fx lidt schenkelvigning, piruetter)

    Så traver jeg i letridning i 10-15 min alt efter hvordan hesten er gående, og laver en masse løsgørende arbejde.
    så får han lige to min skridtpause mens jeg tager tæppe af og min jakke og spænder gjord osv.

    Så rider jeg mellem 20 og 45 min i skridt, trav og galop og laver de øvelser vi skal have trænet den dag.

    Til sidst traver jeg af i 5-10 min og skridter af i 15-20 min smiley

    Men jeg kan sagtens ride en hurtigt tur hvor jeg skridter varm i 10 min, traver 10 min i letridning, rider min trav og galop og traver af igen og skridter af.
    Så det er meget forkelligt hvor lang tid jeg rider. Det kommer også an på hvad hesten har lavet de sidste dage, hvor god form den er i og om den skal til stævne snart.


  • #19   23. okt 2012 min den gamle (20 år) skrider jeg 10 min for, så traver jeg 3-5 min også galopere jeg 3-5 min, så rider jeg samlet, øvelser osv i 5-15 min også traver jeg lige lidt inden jeg skridter af i 10-15 min alt efter hvor meget han puster smiley

    den unge (3 år) trækker jeg i 5-10 min, så hopper jeg op, traver 5 min, galopere 3, skridet en eller 2 runder også hopper jeg af og trækker ham i 5-10 min. smiley


  • #20   23. okt 2012 hej da jeg havde min store hest brugte jeg et kvater til at skrite varmt hvor de først 5-10 min var for lange tøjler også begyndte jeg at bøje og gå på cirkler. så når jeg begynder at trave så traver jeg letrigning eller letsæde de første 5-10 min. og der efter sider jeg ned, også ligt af hængei af om jeg har fået undervisning så er en startet her hvor jeg har fået 30 min - 45 mins undervisning + en 2-3 pauser. også har jeg travet af en 2-3 omgange på hver volde for lange tøjler også skriter jeg af i en kvater for lange tøjler.

    når jeg kun har radet en helv time så har jeg skritet varmt i 5 min forlange tøjler også har jeg skritet 5 min for let samlet og der efter travet letridning i 5 min og der efter sat mig ned og når jeg har galoperet så har det højst været et par omgang på hver voldet og så travet af og skritet af i 10 min for lange tøjler.

    og hvis du vil vide mere så kan du skrive en pb. til mig.


  • #21   23. okt 2012 Når jeg rider, rider jeg max 30 min og skridter ikke til eller af overhoved smiley

  • #22   23. okt 2012 Hvis i tænker på hestens natur, så er opvarmning intet behov. Hestens nartur er de står i en flok og æder, lige indtild de får er chok og fiser afsted i fuld galop, lige fra i har stået stille.

    Så nej opvarmning er ikke efter hestens behov.


  • #23   23. okt 2012 Nu der jo forskel på hvor hårdt arbejde man laver. Jeg traver bare rundt på min pony i letridning. Rider ikk galop da hun ikk har balance til det. Så tja. Hun sveder Sjældent andet end under gjorden.

    Og sys det overdrevet og skridte varm i 15 min har jeg aldrig gjordt og kommer aldrig til det for mener bestemt ikk der er behov for det da jeg ikk kræver alt på engang efter jeg har skridtet varm. Jeg startet stille og rolig op


  • #24   23. okt 2012 Bare fordi at de ikke gør det fra naturens side er da ikke lig med at det er ikke er det bedste for dem? Menneskene strejkede da f.eks. heller ikke ud dengang de var aber? smiley

  • #25   23. okt 2012 ¤REVLIS¤ *Silver&Frede*
    Det ved du simpelhen lige at de ikke gjorde smiley


  • #26   23. okt 2012 Jeg skridter varm ca. 15 minutter.
    Traver varm ca. 5 minutter.
    Skridter et par runder.
    rider "hårdt" i 5-10 minutter(trav)
    Galpoerer 5-10 i alt,
    Skridter et par runder i ride hallen, og tager på en skridt tur, så jeg er sikker på hun er helt skridtet af.. smiley


  • #28   23. okt 2012 DD: der er jeg så uenig for hesten laver nemlig alt det vi laver med dem både fra jorden og ryggen smiley Ja selv springer de smiley Vi mangler bare den nemme måde at kommunikere med dem på *SS*

  • #29   23. okt 2012 Om vi sidder på dem eller ej, gør ingen forskel på at heste ik en lige som mennesker, de får og kan stadigvæk ikke få en fiber, fordi de ikke er blevet varmet om, som vi mennesker kan.

  • #30   23. okt 2012 Jeg skridter i 5min for løsetøjler, laver skridt øvelser i 10min, og let trav i volter før jeg laver seriøst træning. Så ved jeg at min hest er varm på alle måder og han går super godt derefter, rider så i 30min hård træning og skridter af i flere skridtøvelser og for løse tøjler i 10-15min, nogle gange trækker jeg en lille tur i stedet. Han skal ihvertfald ikke puste og ha normalt vejrtrækning før jeg sætter ham ud.

    Rider jeg en tur varmer jeg op for løse tøjler i 10-15min, og traver i 10min før jeg begynder at tænke på han skal gå i holdning osv. Skridter af i 10min for løse tøjler og laver nogle gange strækøvelser.

    han får desuden massage hver 3 uge.

    Min er så en islandsk hest, og det kræver ordenligt opvarmning før han tølter rent da han er femgænger :).


  • #31   23. okt 2012 30-60 min ca. rider for det meste kun tur. også går jeg tur med min pony også 30-60 min.

  • #32   23. okt 2012 DD, Nævn nogle bare 2 smiley

  • #34   23. okt 2012 DD: der er da ingen der siger at fordi man ikke skridter til eller af at vi bare sætter os op og rider afsted smiley Fordi du varmer op og rider afsted betyder det ikke vi gør det smiley

  • #36   23. okt 2012 Muskelskader, får hesten af forkert ridning, ikke fordi den ikke bliver opvarmet..
    Det kan også være pga dårlig sadel, men for det meste fordi der er så mange der ikke kan ride smiley

    Seneskader, laver hesten typisk på fold, ved at blive sparket eller laver en slem forstrækning, ingen har det ikke noget at gør med om man varmer hesten op


  • #37   23. okt 2012 Det er jo netop det jeg ikke siger hvis du læser det jeg skriver smiley

  • #38   23. okt 2012 Min hest er 10 år, og har derfor især brug for at skridte ordentligt varm og af. Min massør siger at man som minimum bør skridte varm i 10 min., og det samme gælder når man skridter af. Jeg mener også det er vigtigt at trave af og få lagt hesten dyb for at få strykket musklerne igen. For ligesom på mennesker, gælder det om at få lange flotte muskler, hvilket man får ved at strække ud.
    en dressur træning for mig kan vare op til en time og et kvarter inkl. opvarmning og afslutning smiley


  • #39   23. okt 2012 Anika: Som DD skriver, så er opvarmning af hesten almen viden om heste, hvor længe man så gør det er jo forskelligt, men mere eller mindre så gør næsten alle det jo (også selvom at det måske kun er 5 min. Som jeg selv skrev, så gør opvarmningen for mig at resten af min ridetur bliver bedre.

  • #41   23. okt 2012 DD, du får ret, jeg får fred smiley Tilfreds?



  • #42   23. okt 2012 Okay nå jeg sætter mig op på en hest træner jeg med det samme.. Kan simpelhend ikke forstå hvad skridten for lange tøjler skal til for da det ikke opbygger en skid, det samme med at ride lige ned ad langsiden ummmm hvorfor ??


  • #43   23. okt 2012 °Ibenip: Ja overdrivelse fremmer forståelsen og du har det vidst med at overdrive smiley Men tolk du bare mine ord som du vil smiley


  • #44   23. okt 2012 Det er overhoved ikke fordi jeg mangler argumenter, men sådan en som dig kan man ikke diskutere med, for når du har sæt dig noget i hoved, kan man ikke banke noget fornuft ind smiley

    Har andet at bruge min tid på, så længe jeg ved at det du lukker ud, er .... smiley


  • #45   23. okt 2012 det af hænger også af hvor saiøst man rider og hvor læng man rider for hvis men arbejder rigtig i skrit kan man også få hesten til at sved ved kun at skrite. så det er også meget efter hvad men rider og hvor indsintiv man rider.

  • #50   23. okt 2012 Jeg varmer op, uanset hvad folk siger, jeg ville heller ikke bryde mig om at spille en fodboldkamp uden lige at varme op, også selvom heste og mennesker ikke er det samme. Også syns jeg bare det er hyggeligt at tuller rundt på tur eller på banen . En hest kan få spat hvis man ikke varmer op ordentligt.

  • #52   23. okt 2012 DD: Umm du forstår også at overdrive men igen NEJ

  • #54   23. okt 2012 Jeg rider en 30 min ca men kun fordi hesten er 4 og stadig er igang med at lære tingene og der skridter vi og traver en smule

  • #55   23. okt 2012 der er en grund til at heste lever længere i fangeskab

  • #56   23. okt 2012 Når jeg rider på bane er det somregel omkring 45-60 minutter, m 5-10 min opvarmning/afskridtning.

    Når jeg er i skoven bruger jeg alt mellem 45 min og 3 timer (almindeligvis omkring 1½ time).

    Jeg rider omkring 1-2 gange på bane (nogle gange longerer jeg i stedet), og 3-4 gange i skoven, om ugen.


  • #58   23. okt 2012 Heste har brug for opvarmning, hvor meget de har brug for afhænger af deres træningsform og sværhedsgrad af det der skal trænes. Man ser det ofte hos islændere af de har svært ved at tölte korrekt hvis de ikke er ordentligt varme. Tölt er nemlig en øvelse der kræver stor smidighed og samlingsgrad.
    Selvfølgelig får hesten ikke skader af at bøje sig en enkelt gang eller lave en lille sidebevægelse, men det gør den nu altså hvis man træner intenst i op til en time uden opvarmning først. Den slags er den altså ikke vandt til fra naturen af. Heste går ikke dressurprogrammer og springer baner i naturen.
    De ting vi træner er nogen den kan fra naturens side, men det press vi lægger på den i træningen og det vi forlænger af den, er langt mere end det den ville få i naturen.

    Jeg rider et kvarter til en time på banen på den unghest jeg har i træning. Hvis det jeg havde tænkt at træne går rigtig godt, så er der jo ingen grund til at kræve mere, så længe hesten er så ung. Af samme grund kræver jeg ikke altid trav eller galop, for hvem har sagt at man ABSOLUT skal bruge alle gangarter hver gang man rider? Jeg træner én ting af gangen, og det giver et rigtig godt resultat.


  • #59   23. okt 2012 Enig

  • #60   23. okt 2012 Jeg varmer op i 15 minutter og hygge rider mest så vi skridter faktisk mest rundt. Men hvis hun sveder meget stopper jeg og skridter hende af i 15 - 20 minutter
    ved ikke hvor lang tid der går da det ikke er det jeg kigger på


  • #61   23. okt 2012 Som der er en der skriver længere oppe. Det er almindelig almen hesteviden at opvarme hesten.. (-;
    - Hmm, det med hvor lang tid jeg rider er forskelligt.
    Hvis hesten ikke lige går som jeg vil have det efter en halv time, bliver vi ved indtil det går godt. Jeg opvarmer / skridter af 15 min om vinteren cirka, *( eller er sikker på at hesten ikke puster o.s.v. Om sommeren lidt mindre. (-;


  • #62   23. okt 2012 Altså, jeg tænker lidt, kan vi blive enige om at både mennesker og heste består af knogler, sener, muskler og blod ?? smiley Og hvad der er godt for muskler mm., når man træner?
    Og ja så kan man altid argumentere for eller imod med de vilde heste, men de laver heller ikke de samme øvelser som vi beder dem om. - Det har vi hvis også diskuteret smiley

    Skridter/traver varm i 15-20 min og skridter/traver af i nok 15 min. når vi rider dressur smiley


  • #63   23. okt 2012 Gir Mette ret, vi Får jo heller ikke skader hvis vi sidder i skolen også lige løber en tur rundt om skolen i frikvarteret, men skal vi laver større øvelser som gymnastik fodbold eller andet så kan det godt gøre ondt hvis vi ikke varmer op smiley

  • #64   23. okt 2012 jeg skridter altid varm i et kvarter, hvor jeg skridter 10 minutter fot helt løse tøjler og 5 minutter hvor jeg bøjer ham af og laver nogen smidighedsøvelser.
    så varmer jeg op i trav letridning i ca. 5 minutter og så nedsedning og galop skifter jeg med i ca. en halv time, hvor der og så er skridtpauser indimellem. og så skridter jeg af for løse tøjler i et kvarter.
    jeg skridter meget, fordi min hest er gammel smiley


  • #65   23. okt 2012 jeg rider 10-15 min. i skridt til opvarmning
    så traver jeg 15-20 min.
    gallopere højst 10 min. men alt efter min anden ridning
    så traver jeg i 5-10 min. for det meste for løse tøjler
    og så skridter jeg af i ca. 10 min

    traver mest da min hest ikke er så gammel og skal trænes op smiley


  • #67   23. okt 2012 Skridter varm i et kvarter. rider seriøst i 30-40 min. alt efter, hvilket humør vi er i. oftest ender vi med at være seriøse i 30 min, hygge i 10 min., og så skridte af, hvor vi også hygger. (uden sadel, eller hvor jeg efter 10 min. på ryggen hopper af og går rundt med ham i hallen. det lyder røv sygt, men han virker altid glad, og følger bare mig smiley )

  • #68   23. okt 2012 For mig at se, så har heste lige så meget brug for opvarmning som mennesket har, når vi f.eks. har idræt. Det er bedre for musklerne og sener, ja hele kroppen, vil jeg næsten sige.

    Jeg prøver mest muligt at skridte varm i 10 - 15 min, derefter opvarmer jeg ca. i 15 min. i både trav og galop, så jeg føler, at hesten er klar til det mere samlede arbejde. I ca. 15 min plejer jeg at lade hesten arbejde mere samlet, det kommer helt an på, hvordan hesten har det lige netop den dag. Derefter traver jeg af i 3 - 4 min og skridter af i 10 - 15 min. smiley


  • #69   23. okt 2012 Jeg skridter altid op 10-15 min der efter føler jeg mig frem, om luffe er helt med på ''legen'' eller om vi skal ride løsgørende i stedet smiley
    Også skridter at 10-15min smiley
    Så uden skridt op og af tid rider vi ca.30-60min smiley
    Jeg syntes at det er utroligt vigtig at varme led og muskler op inden at det hårde arbejde går i igang, af den simple grund at det minsker skader smiley


  • #70   23. okt 2012 Jeg skridter 10-15 minutter før og efter smiley

    Men alt efter hvad jeg træner, rider jeg mellem 20-50 minutter, uden opvarmning/afkølning smiley


  • #71   23. okt 2012 Jeg bruger 8-10 min. for helt lange tøjler, derefter samler jeg langsomt tøjlerne op, og begynder at kræve en smule holdning smiley Jeg bruger gerne 15 min. på at skridte af - så minus opvarming rider jeg nok en 20-30 min.

  • #72   23. okt 2012 En hests ledvæske er 20 minutter om at varme op!! At varme mindre op end 15 minutter er da simpelhen hul i hovedet, medmindre det er meget, meget let træning.

    Jeg bruger omtrent en 15 minutter på at varme op og så traver jeg lige nogle runder og så galopperer jeg nogle runder. Så går jeg ned i skridt igen i 5 minutter og samler godt op og starter i trav igen. Rider så omtrent en 30 minutter eller lidt mere og så galopperer jeg. Så traver jeg igen, så galopperer jeg og så traver jeg af og skridter af i minimum 15 minutter, men oftest 20 da Jasmin er våååd smiley

    Så det er omtrent 1 time og 20-30 minutter hun bliver redet inkl. opvarmning og afkøling.

    Jeg rider kun 40 minutters ordentlig træning fordi hun selv siger fra når hun har fået nok og ikke kan mere. Og så slutter vi også.
    Nogle dage er hun måske bare ekstrem træt, og der slutter vi også af efter måske en 35-40 minutter. Så laver vi let og kort trav arbejde og skridter af igen. Det skal der være plads til og hun er god til at sige når hun er træt smiley


  • #73   23. okt 2012 Ang. vildheste - jeg er ret sikker på at de nok går et lille stykke tid når de skal til et nyt sted inden de farer i galop flere kilometer. smiley om det så kun lige er 5 minutter, så går de nok stille og roligt og halvæder lige en gang imellem inden de farer afsted.

    Eller når nej - hesten går faktisk meget ofte ude i det vilde når de skal nyt sted hen.. De GÅR. Ja - de løber når de bliver forskrækket. Vi skriger også når vi bliver forskrækket uden at have varmet stemmebånden op først ;-P

    Men nej - fra naturens side har de ikke behov for at varme op som sådan. De har ingen øvelser at skulle lave, de har ingen stive steder og led og de har ingen vægt at skulle bære rundt på deres ben andet end dem selv smiley


  • #74   23. okt 2012 Og jo - jeg kan godt hvis vi arbejder løsgørende i 10 minutter eller 15 minutter kun varme 5-6 minutter op, men hesten er ikke det mindste svedig når vi er færdig, fordi det har været SÅ let og SÅ stille..... smiley

  • #75   24. okt 2012 Jeg er akademisk rytter så derfor rider og opvarmer jeg overhoved ikk som jer.. Og hvad DRF skriver er jo en guide men ikke hverken lov eller rigtig smiley Hvorfor skulle jeg trave rundt i letridning under opvarmning når jeg ikke laver letridning *S*
    Jeg starter med at lave de øvelser jeg nu skal i skridt og når hesten er under bæring stillet og bøjet korrekt kan vi trave og igen når det er på plads kommer galoppen, men hvorfor sætte en hest i trav og galop hvis den ikke er stillet, bøjet og under bæring er mig en gåde, nedbrydningen af hesten er i gang og måske derfor den lave alder for heste vi har idag smiley


  • #76   24. okt 2012 Hovsa er selvfølgelig skrevet med et smil for hos mig er der plads til de fleste former for ridning smiley Det er jo et valg man selv tager smiley

  • #77   24. okt 2012 Selvfølgelig skal hestene da varmes op! Rider man for fuld hammer lige med det samme, når hesten har kolde muskler, så er det da logik, at den let kan få skader. Specielt hvis det er en hest, der står i boks. Det svarer nok snildt til, at du står stille i 10 timer og så løber 5 km i højt tempo... Det dur da ikke...

  • #78   24. okt 2012 Med hensyn til træning kommer det an på hvad man ønsker at opnå med sin hest og hvor den ligger udviklingsmæssigt, uddannelsesmæssigt og konditionsmæssigt.
    For mig er det også afgørende hvor meget mine heste går på fold, om sommeren går de på døgn fold, så bruger jeg ikke ret meget tid på opvarmning, da deres krop er i bevægelse hele tiden i forvejen og skal derfor ikke "startes" igen. Om vinteren når de står på stald en hel nat og jeg vl ride om morgenen, bruger jeg en del tid på at varme op og skridte af.

    Ellers vurderer jeg det fra gang til gang - For som jeg selv, har min hest gode og dårlige dage.


  • #79   24. okt 2012 Jeg rider i ca. 45-60 minutter. Men en tur i skoven kan måske godt tage en time og 15 min ca. Det kommer selvføgelig også an på hvad det er man vil med hesten.

  • #80   24. okt 2012 °Ibenip: Umm har aldrig set en akademisk rytter sidde for lange tøjler før og efter ridning ml. 10- 20 min Griner

  • #82   24. okt 2012 Tammie: Der er en dygtig akademsik rytter der hvor jeg står, og JA hun opvarmer omkring 10-15 minutter i skridt, og selvfølgelig rider hun letridning!! Det gør alle der tænker på hestens ryg jo! Hun rider ikke for helt lange tøjler, men dog så der kommer bue på dem. Og hun skridter også af i 10-15 minutter. Så at være akademisk rytter, skal altså ikke være en undskyldning, for ikke at tænke sig om smiley

  • #83   25. okt 2012 Jeg rider normalt 60-80 minutter 4 gange ugentligt, 40-60 minutter 1 gang ugentligt og 2 fri/ skridt dage.

    Jeg varmer op i skridt, trav og galop for lange tøjler i ca. 20 minutter, hvorefter de første 5 minutter efter foregår i meget dyb/ let ridning, indtil jeg kan mærke, at min hest er helt varm. Herefter rider jeg seriøst med mange anstrengende øvelser, og slutter af med trav og skridt for lange tøjler.

    For mig er det VIGTIGT ar have varmet hesten GODT op inden man går igang for at undgå skader og muskelspændinger. En hest der er godt og rundt varm i alle kroppens muskler vil altid være bedre og mere forberedt på dagens "strabadser" end en koldstartet hest. Selvfølgelig er det forskellige fra hest til hest hvor meget opvarmning de kræver, men de fleste som ikke kan tulle rundt i 20 minutter, har godt af opvarmning.

    Havde faktisk engang en hest der fik en gaffelbåndsskade grundet for kort opvarmning.


  • #84   25. okt 2012 Igen en akademisk rytter laver ikke letridning og netop for at ikke at ødelægge hestens ryg smiley Så helt akademisk rytter er hun så ikke smiley

  • #85   25. okt 2012 Hov ang tøjerne skal de selvfølgelig være i en bue, rider ikke med blankt kandal og stramme tøjler smiley

  • #86   26. okt 2012 What.. ALLE burde da vide at letridning er det sundeste for hesten, og ikke nedsidning. Synes nu også altid jeg ser akademere skridte godt varme og ride en del letridning...

  • #87   26. okt 2012 Jeg rider i ca 45 -60 min.... varmer op i ca 20 min, jeg tager nu ikke tid, jeg varmer op efter hvordan min hest føles den dag. og så skridter jeg af i ca 10 min.
    for mig er opvarmning vigitg for at hesten komer på plads uner hjælperne inden jeg begynder at arbejde med den... desuden har hesten efter min erfaring rigtig godt af at skridte meget, det er en god måde at opbygge kondition.

    Anika Davidsen: har du en artikel eller underøgelse eller lignende der viser at opvarmning er uden betydning?
    Kan godt ske at den naturlige hest sætter afsted i gallop uden at få en skade, men de fleste af brugshestene står inde en hvis del af dagen, desuden ved eksempelvis dressurheste går vi ind og beder dem flexe i muskler som den måske ikke havde brugt i fri gang... jeg har ihvertfald ikke set mine gå en versade imens de er ude.... eller en schenkelvigning for den sags skyld...
    Ovendt har mine aldrig haft en foldskade, eller en anden skade for den sags skyld, selvom jeg bruger opvarmningen i min ridning


  • #89   26. okt 2012 Okay prøver igen... Der findes 3 sæder i Akademisk ridekunst og kun 3 og letridning er IKKE en af dem smiley de akademiske ryttere der er og bliver uddannet rider ikke letridning på deres heste !!
    Det er det der bliver kaldt klassisk når man blander forskellige ting sammen som man jo mener er bedst for sin hest, men er du kun akademisk rytter bruger man ikke letridningen smiley


  • #90   26. okt 2012 Akademiske ryttere rider IKKE letridning, de bruger aflastningssædet som erstatning, som netop er en af de 3 sæder.
    Angående opvarmning for akademikere, så er det jo en definitionssag - akademiske ryttere bruger "altid" en god del af den første del af træningen på skridt, altså skridter de i 15 minutter (cirka) før de sætter i trav - det er hvad man ellers kalder opvarmning, og udfaldet er det samme = man skridter og får hesten varmet op, før man sætter i trav.


  • #91   26. okt 2012 Tager lige en snak med hende idag så smiley Men efter min mening, er det hul i hovedet ikke at ride letridning (hvilket er det mest skånsomme), fordi man vil følge den akademiske ridekunst til punkt og prikke! Jeg kommer lidt til at tænke på terrorister, som slår andre mennesker ihjel på grund af deres tro. Jaja, i vil nok mene det ikke kan sammenlignes, og JA det er på spidsen smiley

  • #92   26. okt 2012 Jeg opvarmer ca. i et kvarter! Ti minutter for løse tøjler, og 5 hvor jeg arbejder med ham!
    Så Rider jeg "sariøst" i ca. 30-40 minutter. Traver af 3-4 minutter på begge volter for løse tøjler, og der efter skriter jeg af i ti-minutters tid, der omkring. Men ikk præcist! Det kommer an på om der er noget jeg lige kal tage igen, osv.! smiley


  • #93   26. okt 2012 Laura Johnsen:
    I den akademiske ridekunst bliver der anvendt aflastningssædet i stedet for letridning, hvilket er lige så skånsomt for ryggen, da man frigør sig fra hestens rygsøjle og - ja, som navnet siger - aflaster ryggen, så den kan komme ned og strække overlinjen. Plusset er, at man bevarer altid sædekontakt til hesten og man slipper for de forstyrrelser, der kan skabes af letridning (det ER altså sværere at sidde helt stille med benene og ligge sin vægt helt korrekt, hvis man hele tiden skal op-ned-op-ned, osv.).

    Når det så er sagt, så sværger jeg absolut ikke den akademiske ridekunst. Jeg er af den overbevisning, at det er det mest rigtige indenfor dressur - men på tur osv., så rider jeg da letridning.

    Til sidst, så please, vær sød at tal pænt og lad være med at sammenligne os med terrorister smiley Os akademikere, som jo også synes det er "hul i hovedet" overhovedet at tænke på at galoppere på en 3årig, vi sidder jo heller ikke og skriver til dig eller nogen anden, at I er ligesom terrorister. Vi har hver vores overbevisning i ridning, og selvfølgelig tænker vi hver især at vi selv har ret - men derfor skal du stadig tale pænt både til mig og andre.


  • #94   26. okt 2012 Jeg træner i ca. 45 min. altså, opvarmning og at skridte af tæller ikke ind under de 45 min. Jeg varmer op og skrider af i ca. 10-15 min alt efter hvor hårdt hesten har arbejdet. På min gamle part red jeg dog også ture der nemt kunne snige sig op på 3-4 timer

  • #95   26. okt 2012 the vegan: Jeg tror altså ikk af skånesædet kan være ligeså skånsomt, da når man rider letridning, jo ikke bumper lige ned på rygsøjlen. Man ligger også vægten på 'siden', eller sådan gør jeg i hvert fald, for sådan har jeg lært det smiley Og personligt, så sidder jeg MEGET bedre/mere roligt i letridning, og har nemmest ved at lave de fleste øvelser i letridning end i nedsidning. Jeg får roligere hænder, da jeg ikke skal koncentrere mig så meget om at sidde stille og følge bevægelserne på den måde man skal i nedsidning.

    Forskellen er bare, at man ikke SKAL galoppere på en 3 årig for at ride engelsk dressur, man SKAL ikke ride med hård hånd osv. osv, det er op til den enkelte smiley At nogle af de kendte ryttere så gør det, er jo langt fra = alle smiley

    Og til sidst, så var det altså ikke en sammenligning, og det var ikke for at støde dig eller andre smiley Det var bare hvad jeg kom til at tænke på.. Måske passer det ikke lige til denne debat, men ja - jeg vil helst bare være ærlig smiley Men jeg undskylder meget, hvis jeg stødte nogle med det, det var inderligt ikke min mening!!


  • #96   26. okt 2012 Vil I bare ikke forstå Tammie eller hvad? Hun "varmer op" men ikke på samme måde, som jer smiley Hun skridter til hesten er klar ergo sætter hun ikke i galop med det samme? Hun traver, når hesten er ordentlig samlet i skridt. Galopere, når hesten et klar. Kan ikke helt se, at det kan laves om til, at hun bare sætter i galop med det samme. smiley

    Sorry Tammie, men når folk ikke vil forstå det kan jeg kan ikke lade vær' smiley


  • #99   26. okt 2012 Tror ikke jeg fik forklaret mig ordentligt, det gik lidt hurtigt smiley

    Jeg ved godt, at skåne/aflastningsæde skåner, det jeg skriver er, at letridning i MIT tilfælde skåner mere. Og sådan tror jeg også det er hos mange, men har jo ikke lige en undersøgelse der kan påvise det, det er kun hvad jeg tror smiley Men min begrundelse er, at når jeg rider letridning, og er i fasen hvor jeg sidder på hesten, så sidder ejg jo ikke lige på rygsøjlen, men sidder netop i skånesæde. Og når man mixer skånesæde og ingen vægt, må det da være bedre end konstant skånesæde? I hvert fald i mit hovede smiley


  • #100   26. okt 2012 Jeg har aldrig hørt om aflastningssæde. Kan nogle forklare mig hvordan og hvorledes? (:

  • #102   26. okt 2012 Katja: Fri fortolkning af mit indlæg smiley Jaja, det må du selv om. Jeg kalder ikke folk for noget! Det kom af fordi det virkede som om at man så sig blind på at ride akademisk.. Hvis du læser længere oppe, kan du forresten læse at jeg har skrevet en undskyldning til alle dem der rider akademisk hvis de blev stødte over det jeg skrev? Men siden du rider letridning, er du jo ikke en af dem smiley

    Melanie: Kan ikke give dig en superdetaljeret forklaring, men sådan som jeg har lært og bruger det, er det bare at du ligesom flytter vægten ud til dine lår = rundt om hesten, og ikke på numsen = hestens rygsøjle. Jeg får en følelse af at sidde lidt forsigtigt på hesten, faktisk ret behagligt synes jeg smiley Ved ikke om det giver mening? smiley


  • #103   26. okt 2012 Laura - ah. Tak for det (: Det kunne være jeg skulle prøve det næste gang jeg kravler på dyret. Jeg har nemlig også dårlig ryg, så måske jeg kunne skåne mig selv lidt samtidig (:

  • #104   26. okt 2012 Det tror jeg faktisk godt det kunne! smiley

  • #105   27. okt 2012 Nogen der evt kan give et link til der hvor det står at hestens ledvæske først er varmet op efter 20 min.?

  • #106   27. okt 2012 Det kommer an på hvad jeg rider..
    Rider jeg undervisning skridter jeg 10min skridt, 5 min trav før undervisningen går igang på 3 kvarterer.. Og skridter af 10 min.. Det tager sammen lagt 60 min eller der omkring, da jeg gerne vil tale med min underviser bagefter imens jeg skridter af

    Rider jeg uden undervisning rider jeg 10min skridt hvor de sidste 5min er med en samlet hest. Derefter traver jeg på begge volter og vender til på begge volter i 5 min.. En galop volte på hver volte ca 3 min tror jeg også skridter jeg af 10 min for de sidste 5 min er med lange tøjler.. Det tager ca 20 min til en halv time og mere har min ikke brug for i det daglige..

    Kan sagtes bruge 2-3 timer i naturen i skridt og nogle små trav turer


  • #107   27. okt 2012 Hmm.. Altså med sandkasse-ridning, har jeg ikke nogle ''tidsregler'', hvis man kan sige det sådan. Jeg sætter mig et realistisk mål for, og afslutter min ridning når jeg har opnået hvad jeg vil.. + opvarmning selvfølgelig smiley

    Jeg vil ikke bare sætte min hest ind i en skabelon, og sige ''Jeg ridder dressur i præcis en time, og når jeg springer er det en halv''. For det kommer helt an på hesten, og det mål du har sat dig for smiley

    Men på tur, elsker jeg en god afslappet lang strækudtur. Så der er det meget forskelligt med tiden smiley


  • #108   27. okt 2012 Opvarmer i ca. 10-15 min, også kan den lidt mere seriøse træning være fra 15-30 minutter, det er ret forskelligt, også skridter jeg af i ca. 15 min ved mindre jeg rider længere tur kan det godt blive 20-25 min smiley

  • #109   27. okt 2012 Så * Anika Davidsen *, du mener simpelthen at du med dine 18 år ved mere, om hvor vidt opvarmning er nødvendigt eller ej, end Danmarks mange dygtige beridere, som har taget uddannelse og har mange års erfaring mht det? Imponerende... Det tager jeg hatten af for......

  • #110   27. okt 2012 Takker dem der kom på banen og støttede mig op smiley


  • #111   27. okt 2012 *Melanie Divine* * : Du ruller op/rundt på lårene lige så dine numse knogler ikke belaster i sadlen/hestens ryg.. Der sidder de to mørbrader som bevæger sig skiftevis op og ned.. Derfor rider vi ikke letridning smiley
    Vi vipper frem og ned i neutral og belastende sæde og skubber IKKE med sædet, heller ikke i skridt smiley


  • #112   27. okt 2012 smiley


  • #113   27. okt 2012 Tammie - Uha, det bliver en udfordring. Domi er nemlig lige blevet færdig med din genoptræning og skal skubbes godt fremad i galoppen.. Nå, men jeg vil da give det en chance alligevel (:

  • #115   27. okt 2012 Katja og Musse:
    Helt enig. Derfor bruger man i akademisk dressur netop ikke det at "drive med sædet", men man følger hestens bevægelser (fx i skridt føles det som at cykle baglæns i hofterne) - i stedet for at sidde og "humpe" hestens ryg smiley


  • #116   27. okt 2012 Jeg er meget spændt på at prøve det på mandag, da jeg pga. min rygskade nemt får rigtig ondt og min opstilling er frygtelig (Jeg falder på næsen). Jeg er åben for ALT der kan hjælpe mig til at få korrekt opstilling igen. Jeg begynder selvfølgelig også til undervisning af gårdens faste underviser, men flere alternativer er godt, så jeg har lidt at prøve mig frem med, for at forbedre mig selv og kunne ride hesten optimalt..

  • #118   29. okt 2012 *Melanie Divine* * : I galoppen skal du rotere mest med den hofte hesten er sat i galop i, jeg er sikker på at følger du den rigtige bevægelse skal Domi ikke skubbes så meget i galoppen for så stopper du den ikke i sædet samtidlig med at du vil have den frem smiley Håber du forstår smiley
    Når du driver frem og tilbage i sædet, belaster du skiftevis mørbraden på begge sider og derfor stopper du den, samtidlig med at prøve at få den frem smiley Når vi sidder og følger hesten og skal stoppe den sidder vi stille eller går imod bevægelsen så belaster vi den jo og derved stopper den smiley Dejligt nemt..
    Hvis du ser videoer af trav og nedsidning hvor benene "banker" i siden på hesten ens er det netop fordi de driver frem og tilbage så går du imod hestens bevægelser og belaster den utrolig meget.. Men sædet er mange ting men en god regl er dog at følge den frem og ned skiftevis i hver side smiley
    Prøv at smide bøjlerne og slap HELT af så vil du mærke at du kommer frem og ned og benene ryger skiftevis ind og ud smiley


  • #120   25. nov 2012 Lige pt. er det enten:
    - 10 minutter for lange tøjler, så 5 minutter samlet, så 5-10 minutter let travarbejde og så 10-15 minutter afskridt bagefter.
    - 10 minutter skridt for lange tøjler, 10 minutter let samlet og 5-10 minutter for lange tøjler

    Da jeg er igang med genoptræning, skal hun ikke have mere lige pt. Senere hen i forløbet kommer der mere trav på, og mindre skridt i starten.


  • #121   25. nov 2012 Jeg varierer det ofte.

    Rider jeg koncentreret og krævende så rider jeg mellem 20 og 30 minutter alt afhængigt af hvad der trænes. Jeg bruger nok omkring 10 minutter på at skridte varm, men der laver jeg ofte også øvelser. Så rider jeg det jeg ellers lige har planlagt/tænkt og hopper af for derefter at trække hesten indtil den er kølet af.

    Hvis jeg ikke rider koncentreret rider jeg ofte tur smiley Men jeg rider nu ofte også nogle lidt kortere ture, hvor jeg rider koncentreret. De "useriøse" ture varer fra 45 minutter.


  • #122   25. nov 2012 Anika - Du tager fejl. Her er nogle af de ting der sker, når man varmer op:

    Kropstemperaturen bliver hævet. Herved forløber de kemiske processer i musklerne hurtigere. Nervesignaler løber også hurtigere når temperaturen stiger.
    Leddene bliver smurt og ledbrusken opsuger ledvæske hvorved den bliver tykkere.
    Kredsløbet bliver sat i omdrejninger og blodkarrene bliver udvidede i de arbejdende muskler. Nervesystemet bliver "tunet", så koordinationen forbedres.

    Ved en grundig opvarmning, nedsættes gnidningsmodstanden i muskler og væv betydeligt, og der udskilles ledvæske. Udskillelsen af ledvæske er med til at øge bevægeligheden. Man er ikke længere kold og stiv, men varm og smidig. Du kender det selv fra din egen smidighed. Prøv lige når du står op, at strække ud. Du vil opdage, at du er meget stiv, hvorimod du senere på dagen, hvor du er mere “varmet op”, vil have en større smidighed.

    Det er det samme med hesten.


  • #123   25. nov 2012 Tammie - Jamen så passer det jo heller ikke, at du ikke varmer op. For det gør du jo. smiley

  • #127   8. dec 2012 Bailey rides ca. 3 gange i ugen - dog har han helt fri lige pt.
    Ellers skridtes han 5 minutter, traver 5 min - og skridter af i 5 minutter. (15 min)
    Vi skal dog have bygget noget mere på efter nytår, da han gerne skulle kunne holde en halv time, uden at være for død.

    Gry varmes op i 5 minutter (lange tøjler) så laver vi en masse skridtøvelser.
    Vi skridter af i ca. 10 min. Det er utrolig meget travarbejde i har, og en smule galop. Vi rider ca. i 45 min.


  • #129   10. dec 2012 Jeg ride,Opvarmer,skridter af,sadler op og af, og tager min inde på 2 timer smiley

  • #130   10. dec 2012 Jeg skridter til på 5 min. eller sådan noget så opvarmer jeg ca. 15 min. og så rider jeg ca. 20-30 min. så skridter jeg af på ca. 5 min. også, så det tager ca. 50-55 min. smiley

  • #131   10. dec 2012 Er ved at genoptræne min helpart.
    Går med ham hen til ridehuset som er ca 7-8 min., så rider jeg 10 min skridt, 4x2 min trav med skridt imellem, og så 5 min skridt og så trække vi de 7-8 min hjem.
    Sætter snart intervallerne lidt op. Jeg lader ham søge langt frem og ned og samler ham ikke helt endnu, han går bare dybt og nogenlunde stabilt til biddet.


  • #133   11. dec 2012 Hvor lang tid jeg rider kom an på hvilken hest jeg rider og hvor hurtig hesten bliver træt
    Min traver kan jeg nemt komme op og ride halvanden time med opvarmning og skridte af som ca. vare 10-15 minutter.. Ind imellem rider vi kortere og andre gange en smule længere.. Altså hun er en hest med meget energi og der går lang tid før hun er træt.
    Rider jeg Fanny en ny tilredet new forest hende rider jeg ca. 1 time plus minus.. Det kommer an på hvordan hun opfører sig og hvor meget energi hun har.. Skridter både af og varmer op


  • #134   11. dec 2012 1 time og 15 minutter cirka. smiley

  • #135   11. dec 2012 Mange tak for alle jeres svar. Jeg stopper emnet her, da jeg har fået alle de svar jeg har brug, og så er emnet efterhånden nogle måneder gammelt smiley

  • #136   20. dec 2012 Jeg skridter for lange tøjler i 5 minutter og skridter hvor jeg løsner op i 5. Det er 10 minutter samlet. Rider så meget eller mindre min pony har brug for og derefter tager jeg nogle langsigder hvor jeg traver af. Derefter skridter jeg af, til min pony ikke puster mere smiley Bum!

  • #137   20. dec 2012 Man SKAL ALTID varme op og skridte af. 15 min har jeg også lært. Dette burde da vidst også være med i kriteriumet for at få lov til at ride. Som så meget andet.....Hold da op hvor er der mange der er lige glade.

  • #139   26. jan 2013 I spring holder jeg en del skridtpauser så de kan godt komme op på 1,5-2 timer når vi tæller at trave af og skridte af med:) I dressur er det omkring 1 time i alt, måske lidt over, jeg rider hellere lidt over og får hesten skridtet godt af end det modsatte:D

  • #140   28. jan 2013 Hvis jeg rider på bane, er det 15-20 minutter pga vejen derhen

    men hvis det er på mark/fold så nok 10-15 minutter

    jeg gør det i rimelig lang tid det jeg synes det er vigtigt at hun ikke får skader bagefter:-)


  • #141   31. jan 2013 Den 3 års(snart 4) skal nok rides 45 minutter så hun lige kommer i form efter voksepausen, hun må få lidt mere vokse tid om et par måneder:)

  • #142   11. feb 2013 På Diamond rider jeg 30 minutter til en time. Hun er i fol så jeg skridter for i 10-15 minutter og traver cirka 10 minutter i alt. Resten af tiden skridter jeg fordi hun er unghest, tager bidet og er i fol..
    Men på en anden lille pony jeg rider på rider jeg 1 time hvor jeg skridter varm i omkring 10 minutter så traver jeg to runder på begge volter og så galopere jeg nogle tyvemeter volter. Derefter traver jeg så igen en til to runder. Så skridter jeg 2 minutter og så i galop med det samme igen. Så galopere jeg igen i omkring 15 minutter og så traver jeg af alt efter hvor meget hesten har svedt. Efter det skridter jeg af til hesten slapper af.. smiley


  • #143   11. feb 2013 Jeg mener ikke man kan snakke om dette emne generelt for alle heste. Hvis jeg startede ud med lange tøjler og en dyb holdning ville resten af den træning være ødelagt. Med min pony er det vigtigt at den går i den rigtige holdning fra start ellers er den umulig at få til at suge ordenligt.
    Jeg skridter normalt 5-10 min. Så 10 min letridning og med alle trav øvelser. Så alt fra 10 min til over 1 time med nedsidning og galop. Skridter af så længe jeg har lyst men mindst 10 min.

    Ture i skoven er alt fra 10 min til 4 timer.


  • Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 11 Følgere: 9 Svar: 24
    #144   13. feb 2013 Okay... Plejer at bruge ti min. på at skridte varm nogle gange 15 min. så traver(tølter) jeg lidt. Men da den jeg rider på har for små lunger og nemt blvier forpustet så jeg tager nogle skridt pauser i gang i mellem.. Og jeg galoppere også lidt. Og jeg plejer og ride 45-60 min. Det kommer også lidt an på hvor meget jeg selv lige orker og sådan men jeg plejer at skridte af i 15 min. da den puster rigtig meget når vi er færdige:)

  • #146   13. feb 2013 Husk alle sammen - ledvæsken er 20 min om at blive varm og så hesten kan yde ordentlig arbejde uden at blive stiv i ben og få skader.

    Det er sundere at ride halvandens times træning, end at ride en halv time - til en time...


  • #147   14. feb 2013 Jeg skridter min hest varm i 10-15 minutter. Herefter traver jeg ca. 15 min, så begynder jeg med galop i ca. 5 min. Så traver jeg igen nok 20 min. Så skridter jeg af i 10-15 min.

    Med skridtpauser indimellem selvfølgelig.

    Det plejer jeg normalt at gøre :-). Jeg synes det er vigtigt med en god opvarmning. Det tror jeg, at du får en langt mere holdbar hest ved smiley


  • #148   14. feb 2013 når det er koldt skridter jeg varm i 15min, når det er varmt 10min (min pony bliver lidt stivbenet når folden er frossen)
    jeg skridter af så længe der er brug for det.. alt fra 10-30min
    det er meget forskelligt hvor længe jeg rider, pt rider jeg kun 10-15min udover skridt, fordi min pony er ude af form


  • #149   16. feb 2013 60 min + -:)

  • #151   16. apr 2013 skridter varm i 10 min for løse tøjler, så skridter jeg 5 min hvor jeg begynder at arbejde med hesten og så traver jeg og skridter skiftevis i en halv times tid og så 2-3 volter galop alt efter hvor godt det går. (20 meter volter) og så trav af i ca. 2-3 minutter og så skridt af i 15 min smiley

    Sammenlagt: 1 time + 15 min ca.

    kommer meget an på hvad jeg lavet dette er det mest normale for mig smiley


Kommentér på:
Hvor længe rider i?

Annonce