{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.251 visninger | Oprettet:

At ride hesten til bidet {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg har lige fået ny dressur underviser, som har sat mig og min hoppe igang med at lære at ride til bidet på en anden måde. Så istedet for at sidde og rykke i tøjlen hele tiden, skal jeg ride hende frem og på en ny måde med tøjlerne så det også kommer fra bagparten og hun derfor bliver redet til bidet.
Min nye underviser har så lært mig at jeg skal stramme den inderste tøjle godt og have hånden helt tilbage ved sadlen og det skal jeg også med den yderste tøjle, men den yderste skal jeg så bare tage lidt frem og tilbage sådan at det ligger et pres på hesten og samtidig ride frem så hun automatisk vil søge ned.
(dettte forstår min hoppe dog ikke, så vi begynder med en longe og nogle indspændings tøjler så hun lære sig selv det, istedet for at jeg holder stramt i hende)

Nå men pointen er, hvordan har i lært det? hvordan rider i jeres hest til bidet, og er den måde jeg er igang med at lære det på god nok ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ride hesten til bidet
  • #1   4. nov 2012 Jeg plejer at holde den yderste tøjle lidt strammere end den inderste og drive den godt fremad, og når den så søger ned, giver jeg efter på den yderste tøjle.

  • #2   4. nov 2012 Man skal huske, at det tager den tid det tager, man skal ikke forsøge at få processen til at gå hurtige ved brug af hjælpemidler, men det er blot min holdning.

  • #3   4. nov 2012 Det er alt i alt også det min underviser lærer mig, men min hoppe søger så bare ikke ned, da hun ikke forstår hvad hun skal, men det jo så det vi arbejder på smiley

  • #4   4. nov 2012 det kommer lige pludseligt.. Der er ikke nogen "opskrift" på dette, men det kommer ved hjælp af god undervisning og indlæring.. Så snart du forstår hele "billedet" af hvordan hesten skal fungerer for hjælperne (tøjle,ben og sæde), lærer du herefter hvilke metoder du skal bruge til det.. Man bliver nød til at forstå, at når man siger "går til biddet.." er det ikke kun tøjlen man bruger, men hele hestens krop..

    profilbillede
  • #5   4. nov 2012 Nej men det kan jo heller ikke nytte noget at jeg sidder og bliver ved med at ligge pres på hende og hun overhovedet ikke søger ned, det er heller ikke rart for mig.. vi forsøger os i næste uge med en longe og indspændings tøjler for at lære hende det.. ikke for at fremskynde det

  • #6   4. nov 2012
    Den måde du lære nu er vældigt modsigende signaler, du driver hesten frem samtidig med du tager i tøjlen som egentligt betyder stop eller drej, afhængigt af hvordan du gør det.

    Ligesom det at tage i hestens mund egentligt bare er negativ forstærkning. Når man gør det så bukker hesten nakken lige så pænt, det gør den for at undgå at få pres i dens mund. Men selvom den har bukket nakken nok så fint, så kan bagparten sagtens være blevet inde i stalden.

    Lærte det lidt på samme måde, bare uden at drive frem hele tiden men istedet tage og give hele tiden. Tage og give, pille, nykke, arbejde med tøjlen, savning - kartoffel, katoffel.

    Men så fandt jeg ud af at hesten ikke behøves pilles i munden for at søge ned. Når den er afslappet og har bagparten ok med så søger den selv ned. Det at hesten søger ned og "bukker nakken" burde være et resultat af at den har bagparten med, ikke et resultat af negativ forstærkning og for at slippe for pres i munden.


  • #7   4. nov 2012 Du kan ikke regne med, at hun forstår det lige med det samme, du er nødt til bare at fortsætte, så kommer det på et tidspunkt.

    Hvis jeg selv skulle starte helt fra bunden: løse tøjler, små halvparader så hesten sænker hovedet, god fremdrift. Og så efterfølgende kan du korte tøjler mere op.


  • #8   4. nov 2012 Stald Rahbek - jeg har netop også valgt denne underviser fordi hun fokuserer på alt andet og ikke bare tøjlen, jeg nægter at save min hest i holdning, men i starten vil det jo altid være lidt hårdt når hun skal lære at hun skal søge ned så jeg kan lette presset, det bliver jo netop bedre i det lange løb

  • #9   4. nov 2012 Jeg har på det seneste redet på et par heste som har hovedet lige i vejret. Jeg har bare arbejdet med fingrene, i starten når den absolut ikke vil til bidet, så brugte jeg håndleddende en masse også, og lige så snart den gav efter, så gav jeg også efter på tøjlen.
    De forstod det ret hurtigt, og holdte hovedet nede når det var kommet på plads.

    Så bare være tålmodig og arbejde med fingrene. Det skal jo ikke være tvang, og det bliver det med indspændingstøjler. Jeg vil hellere at hesten samarbejder, og nok vil "glæde" sig mere til at komme ud at ride, end at den ved at den bliver tvunget til noget nu, når den skal ud at ride.
    Men vi har jo alle forskellige måder smiley


  • #10   4. nov 2012 Vicki: jeg kunne ikke være mere enig! smiley

  • #11   4. nov 2012 Er glad for at i deler jeres holdninger og metoder, og jeg sidder altså ikke og river i tøjlen og jeg har bestemt ikke travlt!! Ville bare høre hvordan i har haft gjort, sådan at jeg måske også kan bruge jeres "tricks" smiley

  • #12   4. nov 2012 Det var som heller ikke ment, som at du gjorde noget af det. smiley

  • #13   4. nov 2012
    Så længe man tager i tøjlen - uanset hvor hårdt og om det er begge eller udvendige, så er det stadig negativ forstærkning :o)


  • #14   4. nov 2012 Krikken ( den sidste idiot er ikke født endnu ) . Et tag i tøjlen er et relativt begreb, som ikke nødvendigvis betyder at man har lagt et forkert pres på hestens mund.. Du bliver jo også nød til at få "sug" på tøjlen for at hesten begynder at bruge ryg (bagpart) smiley

  • #15   4. nov 2012 Det er måske dumt at svare her, men nu prøver jeg smiley

    Jeg ønsker ingen modstand i min hånd eller "kontakt" til hestens mund/hoved, når jeg rider, kun hvis jeg får brug for det, kan jeg lukke fingrene om tøjlerne og forvente et svar, som gerne skulle være at hesten følger med mit sæde og ikke drøner forbi mig, derfor er al tøjlekontakt ikke eksisterende, når jeg samler min hest. Det er naturligvis bagparten jeg aktiverer, så hun bærer sig selv på den måde.
    Jeg bruger sæde og schenkler, men er det ikke nok må jeg bruge tøjlerne, så vil du ride for lette hjælper uden at hesten lægger vægt i tøjlen, så bør du nok finde en anden underviser smiley


  • #16   4. nov 2012
    Stald Rahbek R - Et sug definere jeg som en hest der strækker sig frem til bidet, strækker sig halsen og tager kontakten, møder bidet.

    Det behøves jeg ikke tag i tøjlen for at få :o).

    Et tag i tøjlen er et tag i tøjlen, der lægges pres i hestens mund og pres man lægger og tager væk når hesten gør det ønskede er negativ forstærkning.


  • #17   4. nov 2012 Stald Rahbek R:
    Det behøver man overhoved ikke smiley Min hest må ikke suge på biddet/ lægge vægt i hånden, og det gør hun heller ikke, men hun bruger bagparten og kommer fint over ryggen uden smiley


  • #18   4. nov 2012 Krikken ( den sidste idiot er ikke født endnu ) .
    Enig med suget smiley Mener bare at tag i tøjlen også kan defineres på flere måde, såsom at man også "piller" og så giver efter.. Men ja, det er vidst bare en mindre detalje, som kan opfattes forskelligt smiley

    Signe Hein Frederiksen:
    min lægger heller ikke vægt i hånden, men suger stadig på biddet. Så jeg har stadig støtte på biddet, uden at trække, hive eller gøre andet unødigt smiley


  • #19   4. nov 2012
    Stald Rahbek R - Igen, uanset hvor blidt eller om man kalder det pille, nykke, arbejde, tage og give og alle de andre ord der findes for at lægge pres i hestens mund og fjerne det når nakken bukkes, så er det alt sammen negativ forstærkning og det bruger jeg ikke når hesten skal samles :o)


  • #20   4. nov 2012 helt ok.. Så du bruger slet ikke biddet??

  • #21   4. nov 2012
    Jeg kan bruge det til at bestemme tempo altså som stop signal/halv parade, bakke signal eller dreje signal. Om jeg bruger det kommer an på hvordan hesten er uddannet og om den har brug for fx. at blive guidet med tøjlen i drej.
    Men ikke til placering af holdning :o)


  • #22   4. nov 2012 Jeg RIDER hesten til bidet, istedet for at pille eller rykke den til det. Eller fiksere den med indspændingstøjler. De metoder du beskriver er negativ forstærkning, der højst sandsynligt vil få hesten til at vige for bidet. Det kan garanteret hurtigt få hesten til at gå "pænt" med hovedet, men har intet med korrekt brug, samling og bæring at gøre smiley

  • #23   4. nov 2012 Stald Rahbek: Han er simpelthen så dygtig den russer! Kan ikke stave til hans navn smiley
    Jeg vil slet ikke have bid i munden på mine heste, men det er ikke en god ide med indspændingstøjler osv TS, det er tvang, ikke indlæring... Ville det ikke være en federe fornemmelse at bede hesten om noget, istedet for at tvinge den til noget?


  • #24   4. nov 2012 Af en halv parade kommer også samling.. - Jeg mener bestemt heller ikke at man skal placere holdningen via tøjlen.. Der har du misforstået mig total..

  • #25   4. nov 2012
    Mint .

    Total enig med dig smiley


  • #26   4. nov 2012
    Stald Rahbek R - Det har jeg heller ikke sagt du gør, jeg har bare konstateret at tag i tøjlen uanset hvordan = negativ forstærkning og ikke noget jeg bruger :b

    Altså så fremt man bruger det tag i tøjlen til at placere hestens hoved.



  • #27   4. nov 2012 okay, så er vi enige smiley

  • #28   4. nov 2012 Jeg har jo bestemt heller ikke tænkt mig ar ride med indspænding, det er jo kun i longe, og det er jo noget rigtig mange gør for at hesten skal gå rigtig og opbygge de rigtige muskler.. Kunne ikke drømme om at ride med det

  • #29   4. nov 2012 Jeg rider hesten til biddet ved at få den til at bruge sig bagpart til at skubbe sig frem til det ... (Gav det mening? det er vist lidt dårligt formuleret)
    Men den skal jo ikke bare tage hovedet i vejret og løbe derudaf .. Så jeg har kontakt i tøjlen, og samtidig runder jeg hesten mens at jeg støtter godt op i udvendige tøjle .. Er det måske der din fejl ligger? Den udvendig tøjler er meget vigtig - og jeg oplever tit at hvis man ikke støtter godt nok op i udvendige, så har hesten svært med at skubbe sig frem til biddet ..


  • #30   4. nov 2012 Jeg har oplevet med min, at jo større fokus jeg har på sæde og schenkler jo mindre skal jeg have fat i tøjlen. Både vendinger, parade og tilbagetrædning .

    Og sarah har ret, mange glemmer lidt udvendig tøjle .


  • #31   4. nov 2012 Mange tak for jeres svar, vil bestemt bruge det i min ridning fremover - ønsker jo kun det bedste for min hest, ligesom alle jer andre smiley

  • #32   4. nov 2012 Alt turbo bør komme fra bagparten.. Jeg plejer enlig bare at trykke mine ben ind til hesten og trække let i tøjlen så går den ned.. Holder et sug på tøjlen uden at trække i den.. Vil jeg have hesten længere ind under sig laver jeg en halvparade og driver den ind under sig:) det går vældigt på alle de heste jeg har redet.. Og ingen af dem har været hårde i munden eller sløve på fremdriften..
    Fatter ikke lige det der med at stremme mere op i den ene tøjle frem for den anden.. Hvis jeg ville gøre det ved de heste jeg har reddet har jeg sådan set kunne presse med schenkelen så meget jeg ville de har skudt skulder.. Og tror der er noget du har misforstået.. Hænderne skal sidde fremme ved hestens skulder.. Har aldrig hørt at de skulle tilbage ved sadlen


  • #33   4. nov 2012 Indspændings tøjler skal smides langt væk! - Selvom mange bruger det. Det der kommer til at ske med indspænding tøjler er at hesten overstrækker det store ligament og der ved kommer til at belaste muskulaturen og senerene unødigt! Hestens hoved er virkeligt tungt iforhold til størelsen og derfor skal det hænge i ligamentet og ikke i knogler, sener og muskler!!

    Jeg vil som nogle andre skriver, vil jeg kunne samle min hest med i kip i mit eget bækken og kunne ride den for en helt løs tøjle. Gerne uden. Jeg er begyndt at longere min pony med dobbelt longe så jeg har en udvendig tøjle. Jeg har i en lang periode longeret ham frem og ned, men nu skal han samlet lidt op. Og det gør jeg ved den.
    Jeg sættet ham ned i tempo (uden tøjlehjælp)
    Får ham til at søge ned.
    Når han går nede og i den rigtige kadance kan jeg bede kan om at tilbyde noget mere opdrift og lidt fremdrift. Derved kan han komme op til min udvendige tøjle og derved får en rigtig flot holding HEEEELT oppe i nakken. og ikke mellem C2-C3

    http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da&sa=N&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=1pBU5Xuez6E3SM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trakhener_-_Dressur_Erstes_2.jpg&docid=58CGYX1r8wDuyM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Trakhener_-_Dressur_Erstes_2.jpg&w=1905&h=1317&ei=bZuWUOD0Jcf5sgaQvID4BQ&zoom=1&iact=hc&vpx=313&vpy=192&dur=287&hovh=187&hovw=270&tx=146&ty=131&sig=114751935656152722729&page=1&tbnh=141&tbnw=215&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:97
    Der er mange fejl på dette billede (tog bare det første da jeg søgede dressur på google. Blandt andet det at hesten bøjer mellem C2-C3 og derved IKKE går korrekt.


    http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da&sa=X&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=6s97crSXwLHkmM:&imgrefurl=http://www.stutteri-elmely.dk/Opdraet/opdraet.htm&docid=TB

    Her går hesten korrekt.


  • #34   4. nov 2012 Marie: Det lyder helt rigtigt smiley

    Er man nysgerrig, er denne dokumentar rigtig god og Alexander er med i den, samt den dansk bosatte Klaus Ferdinand Hempfling..

    http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

    TS: Det er noget du har fået galt i halsen, inspændingstøjler lærer ikke hesten at bruge sig hverken rigtigt eller bruge ryggen, ej heller søge til biddet.... Det er en falsk tryghed rytteren/handleren får den vej og hesten bliver tvungen ind i en ramme...


  • #35   4. nov 2012 Syntes i har meget ret alle sammen og kan godt se fornuften i det.. Har besluttet mig for at ride hende til bidet på en anden og blødere måde og hun skal ikke have indspænding på så det er helt droppet.. Tusind tak for jeres svar, har nu nogle blødere og bedre metoder jeg skal afprøve, takket være jer smiley

  • #36   4. nov 2012 Hvis jeg vil have Paskal i en ordenlig holdning, så hun bliver mere behagelig at sidde på, laver jeg halve parader indtil jeg har fået hende til at gå som jeg vil. Og hvis hun slår fra er det som regel pga tempo = halv parader.
    Halve parader har været vejen frem for mig, men det indebærer for mig også tag i tøjlen.
    Hvis jeg har for meget tøjleuro uden grund, så resulterer det i en hest der løber med mig


  • #37   4. nov 2012 Jeg synes, det er meget flot og modent af dig, at du smider indspændingstøjlen, og ikke modarbejder andres råd. Hvis du fortsætter sådan, skal det nok bære frugt. smiley

  • #38   4. nov 2012
    Har forsøgt at se filmen " The path of the horse " men kan simpelthen ikke.. Den er for lyserød, for sød og med for mange begreber og meninger som jeg ikke bruger til at jeg kan se den..


  • #39   4. nov 2012 Frederikke: Super modent og flot af dig at tage imod de råd du har fået!!
    Og tro mig, det er det hele værd, når man lærer at ride sin hest rigtigt, og ikke bare som alle de andre... Hvis vores heste skal få bedre vilkår, bliver vi nødt til at starte et sted og det er ikke i toppen af poppen, men alle os almindelige ryttere der skal ligge stilen og tage afstand fra hård ridning, krøllet sammen på forparten heste med spjættende ben og springheste der ikke kan styres blødt rundt og stoppes for sædet....


  • #40   4. nov 2012 Krikken: Man behøver jo ikke være enig i alt der siges.... Jeg syntes det er sundt at udvide sin horisont og se nuanceret på tingene.... Og det gav helt sikkert mig et endnu større drive for at få samhørighed med mine heste og bekræftede mig i at stævner ikke er vigtige for mig, hvis jeg ikke kan stille op uden bid i munden på mine heste.... Jeg syntes det er en meget inspirende dokumentar, der har fat i SÅ meget rigtigt.. Og så er den tidssvarende.... Det var frygteligt at se billederne den ene fotograf har taget netop med henblik på nutidens "mishandling" af hestenes mund til stævnerne!

  • #41   4. nov 2012
    Det er bestemt sundt at udvidde sin horisont - men jeg har svært ved at se lyserød ting. Jeg hader at se lyserøde amerikanske film, falder i søvn og zapper væk, gider det simpelthen ikke, alt den lyserøde snak.


  • #42   4. nov 2012 Sjov indstilling at have til noget man ikke engang har set... Det er jo ikke en film? Det er en dokumentar, med virkelige mennesker, virkelige heste, meninger, tanker og overvejelser......

  • #43   4. nov 2012
    Jeg HAR set ½ time af den :o) Igen, jeg kan ikke den lyserøde snak, jeg kan ikke " åh også gjorde min søde hest sådan også blev jeg så varm om hjertet ".

    Beklager, det er måske underligt men den er for lyserød til mig, kan ikke forklare det bedre.


  • #44   4. nov 2012
    Alt det med at blive en med sin hest, sammenhørighed, venskab og alle de ord og begreber der er kommet til efter begrebet "horsemanship" er kommet til det er ord der bliver meget lyserød, hele det at være omkring heste bliver så lyserød og jeg må indrømme at jeg ser en del mere kynisk på heste end det og det hjælper heller ikke på at se filmen færdig.

    Selvfølgelig skal man også udvidde sin horisont - jeg kunne godt se den, blot for at konstatere at den er for lyserød og ikke siger mig noget. Ligesom jeg kan læse en bog af Monty blot for at konstatere det jeg vidste i forvejen; han siger mig ikke noget.
    Det ville være spild af tid :o)


  • #45   4. nov 2012 Kan godt følge dig, men jeg ser ikke denne dokumentar som du ser den, åbenlyst.. Og det er helt okey, vi kan jo ikke se ens på alting smiley

  • #46   5. nov 2012 Der er lige så mange forskellige holdninger som der er hestefolk. Man bliver samtidig nødt til at have i hovedet at alle heste er forskellige. Nogle heste søger ned med det samme, nogle er stive i nakken og nogle heste har brug for mere støtte og hjælp end andre heste, det kommer jo også an på hvor langt hest og rytter er i sin uddannelse. Personligt bruger jeg mit sæde, mine halve parader og rider hesten godt fremad.
    Der er som sagt mange meninger om emnet, og man kan jo også mærke om hesten reagerer positivt eller negativt.


  • #47   5. nov 2012 Ja selvfølgelig, der vil altid være 100 meninger om alting, og bare man fx spørger hvordan man behandler sur stråle så kommer der 500 forskellige løsninger, men når man snakker ridning og hest i det hele taget så er det vigtigt kun at gøre ting man har det godt med, og jeg har det bestemt ikke godt med at hive hende i munden og ligge voldsomt pres på hende til hun søger ned, og derfor er jeg også stoppet hos den underviser. Jeg ville bestemt ikke have det godt med at give hende indspændning på, men man er jo så autoritetstro, så jeg ville lige spørge HG også, hvilket jeg er glad for jeg gjorde smiley

  • #48   7. nov 2012 Alexander Nevzorov

    Er.. Ikke helt bagt færdig?
    Nogle af de ting han laver, hvor han nærmest laver som et religiøst væsent, hvor den bliver brændt som som på et bål og sådan lidt af hvert..
    Mange af de "undersøgelser" han laver.. Tja.. jeg har svært ved at tro på dem, at de ikke er farvet af han mening..
    Lidt ligesom da Proffesionel Choice selv fik deres gamacher undersøgt og så siger - Ja de er MEGA gode.. Øøøh ja.. Selvfølgelig siger i det, i jeres egne selv betalte undersøgelser!

    Nej jeg bryder mig bare slet ikke om hele hans tilgang til det der.. Jeg får bare såen - myrekryb af ham - Og jeg var ellers mega fan af ham helt i starten smiley Han kunne jo bare nogle mega fede ting.. Revolution.. Nej tak..
    Paradigme skift - ja tak smiley


Kommentér på:
At ride hesten til bidet

Annonce