{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Hvor lang tur på unghest? {{forumTopicSubject}}

God aften hg.
Jeg har fået min skønne pony på 4 år hjem fra tilridning og vil gerne veksle i træningen så han ikke kun rider på bane så vil meget gerne ride ture..
Men er kommet i tvivl om hvor langt jeg kan ride på ham uden der sker noget med ham.. Vil jo på ingen måde overbelaste ham..Han blev redet ca 4 dage i ugen i tilridningen og jeg rider ham ca hver anden dag.. Hvor langt og hvor længe rider i ture på jeres ungheste?
Det er ham her :):


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor lang tur på unghest?
  • #1   20. nov 2012 En jeg kender som også har unghest, rider ca en halv til en hel time når hun rider tur:D

    Det er i alle 3 gangarter men mest skridt og hendes er 4 år:)
    '


  • #2   20. nov 2012 Okay det troede jeg faktisk var for lang tid smiley Der kan man bare se smiley

  • #3   20. nov 2012
    Ud på tur og få noget balance, styrke og kondi i hesten :o).
    Du kan sagtens ride tur på en time, især hvis meget foregår i skridt. Men også ligge galop ind eller trav, det er jo også noget du gør i, når du rider dressur :o)


  • #4   20. nov 2012 Krikken: Ja det er rigtig det gør jeg smiley
    Men tænkte måske det ville være hårde i naturen end på bane da det jo er meget mere ujævnt smiley Måske er jeg bare for pylret over for min basse ?? smiley


  • #5   20. nov 2012 Jeg har redet ture på op til en time på en nytilredet 3 års.. Det foregik så kun i skridt, da jeg red på vej og sådan, men det tog han bestemt ikke skade af og han fik én på opleveren hver gang. Gud hvor jeg egentlig savner den lille lømmel...

  • #6   20. nov 2012
    Det er pylret ;o). En undersøgelse har også vist at hestens ben styrkes mest og er mest holdbare hvis de oplever forskelligt underlag, modsat hvis de udsættes for det samme underlag konstant også fx. pludselig får ændret underlag til stævne eller ny fold.

    Og der udover så er en grussti eller sti generelt jo ikke mere ujævn end folden er :o)


  • #7   20. nov 2012 Vil også sige 0,5-1 time når det er tur er helt fint for en unghest, gerne skridt på fast/hårdt underlag og i bakker det er guf for sener og muskler smiley

  • #8   20. nov 2012 Jeg rider tur med en der har en 3års, og vi rider afsted ca. 45 minutter/en time. Det meste er i skridt men også lidt i trav og galop. Det belaster dem jo langt fra så meget som på ridebanen smiley

  • #9   21. nov 2012 Tusinde tak for jeres svar smiley Så må jeg jo bare se at komme afsted smiley

  • #10   21. nov 2012 Det er kun godt med turridning. Det styrker led og sener rigtig meget, hvilket mindsker chancen for skader i benene.
    Så afsted med dig smiley


  • #11   21. nov 2012 Jeg red ca. en time kun i skridt.
    Min hest var en DV og kunne blive ret tændt, så det vat vigtigt for mig at lære ham, at når vi red tur, så foregik det stille og roligt. Det er ikke noget værre end en hest på tur, der tror den skal løbe hele tiden. Så jeg red kun skridt. Selvfølgelig også af hensyn til hans alder.


  • #12   21. nov 2012 Jeg vil sige en halv time, men det kommer også an på hesten, nogle kan godt holde til længere tid, men så skal det også foregå i et tempo der er tilpasset efter det.

  • #13   21. nov 2012 Alt op til en time og med massere af skridt smiley Det svarer vel til omkring 5 km +/- lidt alt efter hestens tempo.

    Jeg rider ofte med endomondo, så kan jeg se hvor langt jeg har redet og hvor hurtigt smiley

    Jeg vil hellere at den unge hest udsættes for 1 times turridning frem for ½ times baneridning. Alle volter og "sving" m.m. man laver på en bane slider en del mere på hesten end at gå ligeud ad en landevej eller skridte ad en skovsti. Og så får den styrket sener, led mv. ved at skridte i naturen og på asfalten.


  • #14   21. nov 2012 Ikke længere end du rider på banen,. smiley

    De skal trænes langsomt op, Gerd Heuschmann siger, de unge bliver trætte i ryggen efter 15 min. Det gjorde min også under tilridning.

    Nu efter - tja, måske 4 måneders ridning, bliver hun træt i ryggen efter 30 minutter.

    Da hun kun var ryttervant, red jeg ind imellem ud i skoven en time, også i fuld galop ind imellem. Og det var aaaalt for meget! Hun var helt smadret.

    At ride tur er ligeså hårdt for ryggen som hal-ridning, som min sadelmager sagde.

    Ved volter og lang tids traven etc. slider det selvfølgelig også andre steder.


Kommentér på:
Hvor lang tur på unghest?

Annonce