{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
506 visninger | Oprettet:

Tilridning? {{forumTopicSubject}}

Hvordan får man erfaring med ungheste og tilridning?

Altså man begynder jo på et eller andet tidspunkt at starte med en ikke? Så man kan få erfaring med det? Eller hvordan ?

Man kan jo aldrig få erfaring med ungheste og tilridning hvis man ikke har prøvet det endnu?

Nogle der vil fortælle hvordan de startede med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning?
  • #1   3. dec 2012 Ved at være med, hvor andre gør det

  • #2   3. dec 2012 Det har jeg været et par gange og jeg selv været med til at tilride en shetter på en måde men kan jeg springe ud i at tilride en stor hest nu? Langsomt og stille og roligt? smiley

  • #3   3. dec 2012 Jeg har fået min erfaring ved at se på andre håndtere dem, senere fik jeg lov til at arbejde lidt med dem selv - men med dem på sidelinjen så de kunne undervise mig, samt gribe ind hvis det var ved at gå galt.
    Nu er jeg den som primært håntere de unge og jeg er SÅ glad for at jeg fik lov til at "lege" med dem i trygge rammer inden jeg selv skulle håndtere dem alene. Der er stor forskel på en lille shetlænder og til en stor hest. Samt at se på andre gør det også selv at gøre det.


  • #4   3. dec 2012 Hmm okay smiley Ja det er der nok , men kan man ikke begynde og lege med en stor hest og bare trække ture og øve hms og sådan nogle ting med en? smiley

    Jeg har set mange der håndtere ungheste og der var jeg ikke særlig glad for ungheste, men nu er det blevet mere spændende for mig synes jeg og jeg vil gerne prøve det og lege med en unghest nu smiley


  • #5   3. dec 2012 Altså jeg sprang bare ud i det smiley Det er da hårdt med unge, men det er så fedt at se dem udvikle sig smiley
    Jeg ved ikke hvad du har af mulighedder og grundlag for din ridning. Det skal ikke forstås som at jeg mener at du er en dårlig rytter, men jeg tror det er vigtigt at du kan styre en "skør" hest inden du giver dig i kast med en ung.
    Desuden har jeg været glad for at det var en erfaren der tog den, og lærte den at "ride", og har nu selv fået den hjem og skal til at ride den. Og for masser af hjælp og støtte.
    Men det kommer også an på hvor modig du er? Hvis du bare føler for at springe ud i det, så gør det smiley


  • #6   3. dec 2012 Har du en kompetent træner ved din side mere eller mindre dagligt?

  • #7   3. dec 2012 ' Anne-Sofie ':
    Hehe oki smiley Tja jeg kan da styre de fleste heste og jeg plejer at blive i sadlen smiley Hmm ja jeg tænker bare også hvis det ikke går så godt så bliver den sendt til tilridning hos en profi smiley

    Jeg er frisk på det ihvertfald smiley Og jeg begynder bare stille og roligt med det smiley

    JustADreamer<3: Hmm ja jeg får nok hjælp til det og jeg kommer ikke til at stå alene med det smiley


  • #9   3. dec 2012 Jeg begyndte da jeg har arbejdet på forskellige stutterier i DK og været en tur i USA hvor vi har arbejdet med ungheste og videreuddannelse af heste/ponyer. forsatte da jeg godt kan li at arbejde med de unge og se dem udvikle sig. smiley



  • #10   3. dec 2012 Tak for jeres jeres svar alle sammen smiley Det lyder rigtig godt det med jer og jeres part/hest smiley Held og lykke med dem smiley

  • #11   4. dec 2012 Vil fraråde dig at springe ud i at tilride en stor hest hvis det eneste erfaring du har, er at have tilredet en shetlænder smiley Hesten kan få en grim oplevelse, og måske blive besværlig at tilride for dig. Har du god balance, ved du hvad arbejde du skal lave med hesten, er du klar over hvor meget du kan forlange af en rå hest, der er mange ting der spiller ind smiley Har du erfaring til at videre uddanne hesten så det bliver en god ridehest en dag? smiley Levede på et tidspunkt af at ride og tilride heste, men har også tilredet heste og ponyer siden jeg var 12 år gammel, og jeg startede med en 2´er pony og lige siden har jeg vist bare lært mig selv det tror jeg smiley

  • #12   4. dec 2012 Jeg startede med de små ponyer, red for en lille hestehandler, så når hun fik heste ind trænede jeg dem..
    Jeg både tilred, uddannede og holdt dem i form, så jeg startede med en lille fis på 125cm ca..
    Og det gik super godt smiley
    Så da jeg skulle have hest selv købte jeg en 4års, kun vant til at have en sidende på ryggen intet andet;)
    Ham tilred jeg og var tæt på at sælge fordi det gik galt, valgte dog at beholde ham og fik hjælp af træner (mig i sadlen træner på jorden)..
    Og så begyndte det at gå godt igen..
    Skal nok os selv tilride min hoppe;)

    MEN som sagt det gik galt for mig, så man skal virkelig tænke sig om, og sørger for man har en hjælper ved sin side, for ellers for man ikke selv en god oplevelse, samt man resikere at ødelægge hesten


  • #13   4. dec 2012 Min erfaring kom da jeg selv skulle tilride min unghest smiley
    - Det jeg gjorde med den var at arbejde en masse med ham nede fra jorden og lære ham nogle lydkommandoer og og det samme i longen. Jeg begynde med groundwork da han var to og begyndte med longering da han var 2,5 smiley Og derefter byggede jeg mere på med sadle og hovedtøj og sådan, som jeg synes han var klar til det smiley


  • #14   4. dec 2012 Tak for jeres svar alle sammen smiley Jeg tager det bare stille roligt måske skal jeg kun gøre den ryttervant fordi jeg har fået af vide af ejeren at hun sender den til tilridning næste år smiley Og jeg kan jo bare lege med den og hygge med den indtil da og hvis det går godt kan jeg måske bare gøre ham ryttervant smiley

  • #15   4. dec 2012 Det bedste du kan gøre er at få lov til at hjælpe ved en professionel med stor erfaring i tilridning. Der er så mange ubekendte faktorer som spiller ind når man begynder at arbejde med en unghest, og det kan gå galt i et splitsekund. Det er ingen leg! Det handler i allerhøjeste grad om at være i stand til at "læse" hesten, og det kan kun en person med mange års erfaring.
    Der kan være himmel til forskel på at tilride en shetlænder og en stor hest. Og du kan slet ikke gøre det alene. Mange store heste er skam også flinke og tager fint imod, men det ved du reelt ikke før du er godt igang - og så alligevel ikke... Hvis du kommer ud for een, som virker reel men pludselig "vender vrangen ud", kan det blive et livsfarligt projekt, hvor hverken du eller hest måske bliver i stand til at ride igen.
    Så mit råd til dig, er at du søger professionel hjælp hvis du skal til at tilride din egen.
    Held og lykke med projektet smiley


Kommentér på:
Tilridning?

Annonce