{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Vil akademisk være godt for min hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig traver hoppe på 18 år, som lige er blevet tjekket igennem af dyrlægen & hun var låst i hoften.

Hun anbefalede mig at jeg fik bygget nogle muskler op på hendes forpart, da alle muskler sidder på bagparten.

Derfor kom jeg til & tænke på om akademisk ridning ville være godt på sigt for hesten & jeg?

Skal måske nævnes at jeg rider hende uden sadel & bid & jeg vil ikke ligge bid på hende, så ved ikke om man kan ride akademisk uden bid?


Men jeg kunne godt tænke mig at lære nogle øvelser fra jorden evt, som kunne hjælpe min hest med at bygge muskler fortil.

Håber der er nogle der har er par fif smiley

Jeg er fra Nordjylland hvis der evt. skulle være nogle der tager ud & underviser i det :o)

Eller er der nogle der synes en anden træningsform vil være bedre hører jeg også gerne om det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil akademisk være godt for min hest?
  • #1   8. dec 2012 hvor i nordjylland bor du? akademisk er super god træning... men ellers op og ned af bakker, bomtræning, temposkift...

  • #2   8. dec 2012 Akademisk er i mine øjne den allerbedste måde at træne sin hest på uanset grund - man bygger musklerne korrekt op, det foregår i et roligt tempo fra jorden det første lange stk. tid, så hesten bliver på ingen måde overanstrengt - det er vildt godt både i forhold til at det tager hensyn til horsemanship/hestens indlæring og samarbejdet mellem hest og rytter. Der er kun win-win ved akademisk ridning smiley Og det første laaange stk. tid rider/træner man blot med en kapsun (altså bidløst) og gerne uden sadel eller med en lammefætter evt. (hesten har ikke godt af at blive redet helt uden i længden)

    Jeg kommer gerne ud og underviser, men det er nok liige langt nok væk smiley

    Jeg kan desuden varmt anbefale Maibritt Larsen fra heart of healing, hvis du skulle få brug for at få "rettet op" på din hests skavanker - Jeg har selv brugt hende - og min hest er HELT på toppen igen, efter halvandet år med kiropraktor, dyrlæge osv osv. som har kostet mig en bondegård! Hun var ude 2 gange, og hesten er i orden! Så der er vidst mere mellem himmel og jord smiley


  • #3   8. dec 2012 Jeg bor ved Ved 9640 Farsø, men hesten står ved 9600 aars smiley

    jamen så er det jo nok det jeg skal til & træne.. Men vil rigtig gerne hvis jeg kan finde en der lige kan komme ud & sætte hesten & jeg igang. Jeg vil super gerne træne hende fra jorden, men er aldrig kommet igang med det da jeg ikke rigtig aner hvordan smiley

    Ja vil også gerne have fat i en lammesadel, hun bliver nemlig sur når jeg ligger en bomsadel på hende, fik også af vide af dyrlægen at det er bedst jeg rider uden lige pt. eller ihvertfald uden en bomsadel smiley


  • #4   8. dec 2012 Du kan glæde dig over, at din hest har så mange muskler på bagparten, så har du nemlig trænet den rigtigt. Akademisk træning er altid en godt idé, for så bliver det bare endnu bedre. Akademisk træning går nemlig ud på at styrke bagparten og smidiggøre hesten. www.barokridning.dk

  • #5   8. dec 2012 Jeg ville som det første få låst hendes hofte op? Hvis ikke at dyrlægen gjorde det.
    Du kan sagtens ride akademisk uden bid. Der findes de der "Hackkapsun" Der er en blanding af en kapsun og en hackamore (næsten samme effekt som et stangbid og en kapsun som de normalt ville ride med), som nok er blevet lavet specielt til akademisk ridekunst.
    Kender desværre ikke lige nogle undervisere oppe i Jylland, andet end hvis Bent Branderup kom op for at holde kursus/clinic.


  • #6   8. dec 2012 Du skrev også at du ikke skulle ride med din bomsadel mere. Hvis det er akademisk du satser på, er der den her bomløse akademiske sadel: (link fjernet)

  • #7   8. dec 2012 Akademisk er også i mine øjne den bedste trænigsform for alle heste. Du vil sagtens havde glæde af det, og mange rider AR uden bid smiley

    Jeg håber du finder en løsning/underviser til dig og din hest smiley


  • #8   8. dec 2012 Jeg vil stadig gerne komme ud og hjælpe dig i gang med din hest smiley

  • #9   8. dec 2012 Jeg kan tilslutte mig det Aaa K siger, nemlig at det netop er musklerne på bagparten vi gerne vil ha mange af, men naturligvis også på overlinien osv smiley Jeg kan dog forestille mig at de muskler din hest har på bagparten er "de forkerte", sikkert fordi den har brugt sig forkert pga. ømheder - så uanset træningsform, så er det VIGTIGT at hesten bliver behandlet så den slipper af med sine ømheder (f.eks. healing som før foreslået)

    Jeg får selv undervisning af Malene Sørensen fra Barokridning en gang om måneden, og underviser af og til selv andre, dog indtil videre kun mht. jordarbejde smiley


  • #10   8. dec 2012 De akademiske principper er godt for alle heste smiley og som andre siger, så kan du bruge en kapsun, det gør jeg selv, bare sørg for at det er en ridekapsun og ikke en af dem i nylon

  • #11   8. dec 2012 Jeg vil lige understrege vigtigheden i at skelne mellem Blue Berry Hill metoden og akademisk ridekunst - selvom det begge er "hestevenlige" metoder, så er der en verden til forskel på hvordan vi arbejder med hestens fysik. Begge træningsmetoder lægger ekstrem meget vægt på at inddrage viden om hestens biomekanik, men ved BBH-metoden vil man gerne at hesten træder i to spor (altså bagben træder i forbenets spor) for herved at "ligeudrette" hesten. Dette er imidlertid kun symptombehandling - ikke skadeligt for hesten, men det bygger heller ikke de rigtige muskler op på hesten, som er nødvendige for at hesten kan bære rytter og udvikle overlinie og bagpart optimalt. I akademisk vil vi gerne at hesten når ind til tyngdepunktet med sine bagben og herved udvikler muskler på overlinie og bagpart, og "sætter" sig på bagparten - dette for at kunne bære rytter og holde i mange år og være fysisk på toppen smiley Det vi i grundtræningen gør er at få hesten frem og ned (strakt hals, frem og ned med snuden - uden at det bliver "støvsugning") og så bøjer vi hesten let til indvendige, og holder skulderen ude på plads, således at hestens indvendige bagben træder imellem de to spor som forhovene laver - altså at hesten træder ind til tyngdepunktet. Det er meget hurtigt forklaret, og det er nemmere at vise end at forklare på skrift smiley Alting foregår på hestens præmisser og ud fra teorien om negativ forstærkning - at give pres og slippe pres så snart hesten gør det rigtige - aldrig tvang.

    Jeg vil meget gerne hjælpe hvis muligt.


  • #12   8. dec 2012 Hov vil lige tilføje - den måde jeg beskriver at vi arbejder på er NETOP for at ligeudrette hesten - idet hesten er født skæv, træder den ikke lige langt under sig med begge bagben - så hvis vi blot rider lige ud og lader hestens bagben træde i forbenenes spor, så får vi aldrig styrket begge sider, så de er "lige". Så når vi træner at bagbenet skal ind til tyngdepunktet, så gør vi det naturligvis på begge volter, og for at træne musklerne lige meget på begge sider - styrke hesten til at kunne træde lige langt ind under sig med begge bagben. Hesten er først klar til at ride lige ud med bæring når disse muskler er korrekt og lige meget udviklet (hvilket tager tid. Dermed ikke sagt at man aldrig må ride ligeud af landevejen, det har bare ingen muskelopbyggende effekt, på de områder hvor det er vigtigt at bygge muskler smiley

  • #13   8. dec 2012 Lisette: Det lyder utrolig spændende hvis man kan sige det sådan smiley Jeg har en hest der er utrolig stiv hun kan ikke bøjes i hjørnerne & hun kigger næsten hele tiden ud af når vi skridter ned af langsiden.. Vil jo gerne have en hest der bruger sig rigtigt & er tilpas med ridningen.. Jeg har ingen planer om stævner vil bare gerne kunne arbejde med min hest på hendes præmisser smiley

  • #14   8. dec 2012
    Hvad der er rigtigt og hvad der er forkert kan man kun selv afgøre :o). Jeg kan se mange fejl og mange gode ting ved forskellige metoder og ridestile. Om det så er BBH, akademisk, "normal berider dressur", Kirsten Hansen, western - ja uanset hvad så kan jeg se mange fejl men også mange gode ting.
    Mange ting jeg ikke vil have i min træning, men mange ting jeg også kan bruge.

    Så man må gøre op med sig selv hvad der passer til ens ridning, hvad man kan stå inde for og hvad man syntes forbedre tingene og gør godt :o)


  • #15   8. dec 2012 Det vidner også om at hun har ondt smiley Jeg synes bestemt du skulle få Maibritt ud for at heale din hest - jeg vil næsten garantere at det virker! I hvert fald er det vigtigt at din hest er fysisk parat til at blive trænet med (altså ikke har ondt nogen steder) ellers risikerer vi at den stadig går rundt og bruger sig forkert - og så får vi jo ikke muskler de rigtige steder smiley

    Det er en fin indstilling du har til din hest - konkurrencer er nemlig ikke vigtige, men samværet og samarbejdet med hesten er det vigtigste smiley (det er jo bare min holdning) smiley


  • #16   8. dec 2012 Krikken: Helt enig, man vælger helt selv hvad der er rigtigt for én selv, og man behøver ikke være "hellig" smiley Jeg vil gerne forklare mig og fagligt begrunde hvorfor jeg gør som jeg gør når jeg træner heste - ligesom andre der rider en anden form også gerne vil. Man kan bruge brudstykker fra forskellige træningsformer smiley Selvom jeg træner akademisk er jeg ikke "hellig", jeg tager gerne en galop-spurt henover markerne, jeg rider også ligeud på BBH-måden i ridehuset ind i mellem, når jeg synes jeg har lyst til at konditionstræne min hest lidt smiley

Kommentér på:
Vil akademisk være godt for min hest?

Annonce