{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Hjælp til unghest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer, som forhåbentlig kan komme med nogle gode råd, da det er ved at gå mig rigtig meget på..

Jeg købte den 12 juli en ny pony, Lucas, fra sommer 2008. Jeg fik at vide, at han ikke er tilredet og ikke er blevet brugt synderligt meget, hvilket jeg absolut os kan mærke på ham. Alt lydighedstræning og hvad man ellers leger med dem som føl og plag, det er han sandsynligvis gået glip af!! så jeg fik ham for en billig penge - lige til at dække udgifterne for chip + pas hos tidligere ejer. Helt fair.

Hele efteråret havde jeg problemer med at have ham inde i stalden alene, hvilket der stadig er problemer med (så det er os bare op af bakke :(), men jeg kunne sagtens gå 1 km med ham og hjem igen, uden han gjorde andet end bare at kalde lidt. Hele vinteren har jeg så ikke haft ham meget i hænder, pga manglende overskud, mørke og bare årstiden, så nu hvor jeg er begyndt at træne med ham igen, er han simpelthen bare umulig!
Det gik overraskende godt i starten, kunne gå rundt med ham på "banen" i en halv times tid, godt nok hvor han hoppede lidt og nappede (og det er altså MAX en måned siden!!) - her den sidste uge er det bare gået 1 skridt frem og 2 tilbage, mildest talt. Han kan ikke engang gå ud af gårdspladsen, og om til banen, uden at slå mig halvt i jorden. Hopper, og river hovedet til sig, for derefter at løbe tilbage til stalden..

Hvad pokker skal jeg gøre? Er så tæt på at opgive ham, og smide et nogle tusinde efter en der kan sætte ham på plads og tilride ham lidt for mig, da jeg simpelthen ikke har overskud til sådan en hest alligevel (da jeg købte ham var det mest for at redde ham), men jeg ville bare så gerne kunne "forme" ham selv, men jeg står alene med ham, og ikke fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal gå frem med ham, men det er bare lidt en stor mundfuld, når jeg skal være "to steder på én gang" ved ham, forstå mig ret... Hvad ville I have gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til unghest.
  • #1   1. feb 2013
    Lyder til at hans seperations angst er blusset op igen, grundet du ikke har trænet det særligt meget med ham og ikke har omgås ham særligt meget i en periode.

    Så jeg ville sætte kravene ned, gå tilbage i træningen og ikke forlange at han skal være alene så længe.


  • #2   1. feb 2013 Det er seperationsangst, hvilket jeg godt har tænkt på, men jeg har omgås ham i den periode, selvom jeg ikke har haft ham ude.

    Kravene er sat ned nu, vi er begyndt at gå i gårdspladsen - lige ude for stalden, hvilket stadig irriterer ham, og gør ham træls..


  • #3   1. feb 2013
    Ting tager tid med en hest med seperations angst - det tager virkelig lang tid for nogle at komme af med det.

    Kig evt. denne tråd, syntes det råd Tina MJ kommer med er godt.
    http://www.heste-nettet.dk/forum/3/405687/405687/

    Det er bare noget der tager tid, da hesten stresser en del af det.


  • #4   1. feb 2013 Ting tager tid, ja, og det er jeg fuldt ud indforstået med - han skal sætte tempoet, for i princippet har jeg tid nok, men ikke hvis han brækker arme og ben på mig pga af han ikke bryder sig om det. Og det er netop dét der bekymrer mig, for han kan virkelig hidse sig op, os på trods af jeg ikke beder ham om mere end hvad jeg ved han har prøvet før, her hos mig - og han er åbenbart sådan en type pony der hidser sig mere op, jo mere jeg prøver at vise det er forkert dét han gør..

  • #5   1. feb 2013
    Det er der nogle der gør :o).
    At råbe, slå, hive, hakke i bid, store armbevægelser mm. har modsatte effekt - der er netop en tråd om det her: http://www.heste-nettet.dk/forum/3/407540/407540/

    Måske du skulle fokusere på at belønne ham når han gør noget rigtigt og ignorere når han ikke gør?


  • #6   1. feb 2013 Jeg hverken råber, slår eller andet, men jeg markerer mig hvis han er ved at gøre noget der går ud over mig. Roser ham til skyerne hver gang han har fortjent. Dog har vi droppet godbidderne da han ikke kan styre det, overhovedet.

    Jeg har helt styr på det med at rose når det er godt, og ignorere når det er skidt, men tror de færreste ville ignorere hesten når den var ved at gøre noget der kunne skade dig :o)


  • #7   1. feb 2013 Det lyder som om du gør bedst i af finde en som kan klare ærterne for dig.
    Desuden lyder det for mig som en rigtig dårlig ide at gå med ham på gårdspladsen. Jeg ville nok hellere gå væk fra stalden og tilbage igen og så starte med kun at gå så langt så du ved det bliver en succes. Evt bare 10m og så 20 i morgen osv.
    Jeg tror dog stadig du skal få hjælp med ponyen eller sælge ham og finde en anden med et lidt bedre temperament.
    Han er desuden 5 år nu og det er fomentlig derfor du oplever at han tager magten fra dig og gør som det passer ham. Han er meget stærkere mentalt og har sin egen mening om hvad han gider og ikke gider end f.eks en 2-års.

    Jeg er sikker på at man godt kan få en god poy ud af ham, men jeg tror bare at han savner udfordringer og keder sig sikkert bravt når du bare går rundt med ham på en ridebane. Jeg vil dog heller ikke anbefale at du går væk fra gården med ham når du ikke har mere kontrol over ham - det kunne jo hurtigt gå hen og blive farligt.

    Lad mig sige det igen - få hjælp til ham, så du kan få en god ridehest ud af ham i stedet for en masse dårlige oplevelser smiley


  • #8   1. feb 2013 helt enig med anne w få en til at hjælpe dig ikke han går hen og fuldstændig får magten over dig og det måske ender med du bliver bange. han skal bare ikke ha lov at løbe fra dig når det passer ham så bliver han pludselig umulig og kun vil bestemme. jo mere han får lov at bestemme jo værre vil han blive men held og lykke med ham

  • #9   1. feb 2013 Du kan evt. i stedet for bare at gå med ham ud på gårdspladsen, så aktivere ham lidt.. Selv om du går har han jo stadig tid til at kigge alle mulige steder hen og hidse sig op over ting han ikke skal.
    Du kan få ham til at bakke, først ved bare at bruge kommandoen og enden af et tov eller en pisk, hvor du så gerne efter noget tid gerne kun skulle bruge kommandoen og bakke selv, så skulle han gerne følge med dig. Du kan også træne, hvor du får ham til at gå lidt bag dig og så du pludselig bremser op, så skal han også stoppe med det samme. sådan noget, så er han koncentreret om dig heletiden og har heller ikke tid til at kigge sig omkring og skabe sig, for hvis du pludselig stopper, så skal han jo også. Held og lykke med det!
    Det tager lidt tid, men det virker! smiley jeg havde det samme med min og hende kan jeg slæbe med alle steder hen også uden det træning og er bare den sødeste at have med i byen smiley


  • #10   1. feb 2013 Anne W, det fungerer fint nok at gå lidt rundt ude på gårdspladsen - og når jeg skriver vi går rundt, mener jeg selvfølgelig ikke at vi bare går rundt i cirkler, men jeg prøver at lege lidt lydighed ind i hans hoved, og forskellige ting som stop, bak, drej, gå pænt ved siden af, repsektere mit frirum osv. smiley

    Han er 5 år nu, og det er det der unghestet noget jeg ikke er vant til - han bliver uden tvivl den sødeste pony, for når jeg bare håndtere ham inde i stalden hvor den anden os er der, har han overskud til at stå og nusse mit hoved, mine ben og fødder og "hygge sig med mig", hvis man kan sige det sådan.
    Så er slet ikke i tvivl om hvordan han er, og hvordan han bliver når han er færdig med at være ung, så derfor skal han ikke sælges, da han godt kunne være en mulighed for mig i lange tider smiley

    Så hvis det skulle være noget, skulle det være at han skulle væk i et par måneder, både så han kommer væk fra den anden pony og for at komme ud et andet sted, med andre heste og andre mennesker osv.

    Lotte - Ja, det er jeg fuldstændig enig i, derfor prøver jeg os at gå frem således at hvis han slipper afsted med at té sig (kan for det meste holde det nede ved at være hurtig til at aktivere ham lidt mere), så skal han os ned og slappe af igen, og stå stille og snakke lidt osv, før han får lov at komme ind igen, netop så han ikke tror jeg bare smider ham ind hvis han er dum :o) og tak. smiley

    Bøgelys... - Tak :)Det er netop sådan jeg har trænet med ham lige fra starten af, og endnu mere da jeg fandt ud af hvor hooked han var på at komme ind igen. smiley Jeg ved det kommer med tiden, da han jo "kun" er 5 og ikke har prøvet så meget endnu. Jeg tvivler bare på om jeg "bare" trækker tiden ud, i forhold til hvis jeg sendte ham væk et par måneder smiley


  • #12   1. feb 2013 Det er jo fuldstændig op til dig, hvis du føler det er spild af tid at træne, ville jeg sende ham væk et par måneder.. Er du til gengæld ligesom mig, en som godt kan lide at udføre arbejdet selv, så synes jeg du skal arbejde videre med ham smiley

  • #13   1. feb 2013 du kan selv gøre meget endnu inden du overvejer at sende ham væk for en tid.

    Prøv at køre ham træt ved motion. longe arbejde og derefter trække ham ind i stalden for at strigle mm.

    Jeg har selv stået med en hest der var ræd for alt nyt og hadet at stå bundet og var kold overfor mig fordi der manglet tillid og respekt mm.

    Jeg blev nød til at køre ham træt før der var lidt mere ro på ham i stalden. Nu kan han stå alle steder lige fra folden og har ingen problemer. Heller ikke imens traktor bumler rundt udefor.. det gælder om at gøre det lettere for en selv og hesten...det kan evt. være at du trækker ham på banen lige fra fold og strigler mm til slut? så er hesten mere træt i hoved og magt kampe mindskes...det lyder til han er lige glad med dig..der mangler tillid og du må viser du er føre. Nogle heste fungere bedst med at får klar besked om, hvem der føre an, for der kan bygges tillid op. det får man kun ved at beliv ved...vær dag! og fold træning i flok er vejen frem...hvis du kan vise din hest, du kan skubbe med føre hesten ved at " vippe med øre´ne " så bliver du respekteret på korter tid. Min hest fik vild meget tillid på den måde, da han så mig flytte rundt på klokken og pointe er jo at den hest skal blive ved din side når du flytter på flokken. Sådan gør hesten selv i flok og stor respekt til hesten der blot skal slå lidt med halen for at vise hvem der føre an.. og det gælder også når du har hesten i hænder, på gå tur mm. Gå efter dig mål, dybe vejrtrækninger- stot ikke hvis din hest stopper! men er du nød til at "flygte" fra noget der ser farligt ud...så undgå at vende hest om...men nejes med at skift retning og så hurtig tilbag til fokus.... jeg er kommet vildt meget langt på 6 mdr. men det er daglig arbejde....syndes det er dumt at sende ham væk for det...evt får en godt rytter med på siden :O)


  • #14   1. feb 2013 Jeg har selv en hest med seperationsangst, hvilket dog er blevet meget bedre efter jeg virkelig har trænet det med ham.
    At skælde en hest ud, der har seperationsangst, er ingen succes. Der er en grund til dens opførsel, nemlig, at den er bange.
    Hvis Chagall bliver skældt ud, når han er bange eller frustreret, så giver det modsatte effekt end hvad meningen var - nemlig at han siger helt fra og bliver endnu mere frustreret.
    Man skal vejlede og guide en hest med seperationsangst, ikke skælde den ud.

    Træn små skridt af gange, stop altid imens legen er god.
    Det kan være, at dine krav simpelthen er for høje, selvom du ikke føler, de er for høje.

    Jeg kan prøve at beskrive det sådan her:
    Det handler om at starte i helt små bidder. Giv den nogle gode oplevelser med at være i stalden. Hav en masse æbler/gulerødder, hvad nu den godt kan lide med ud til den, og snak så beroligende til den, og giv den en god oplevelse med det.
    Så snart den bare slapper en lille smule af, trækker du den ud til de andre igen. Det er meget vigtigt, at du gør dét, da den så finder ud af, det er ok at slappe af, og man kommer tilbage til de andre.
    Gå også op og ned med den på staldgangen. Evt. rundt om stalden, hvis du kan det. Stil enkle opgaver som, 'stå', 'bak' og 'gå'. Forlæng dog ikke den skal stå længere end 1-2 sekunder, da en stresset hest er motiveret for at gå fremfor at stå stille.
    På den måde, lærer den at holde koncentrationen på dig - men husk, enkle opgaver, som ikke kræver det store. Hav også en masse godbidder med her, så den får en god oplevelse med det.

    Lige så stille kan du udvide jeres gåtur, så du kan gå op på banen/ridehuset og træne det, i skoven... hvor nu du vil være. Men små skridt af gangen.

    Man siger, at en hest er indbygget med tre 'zoner'.
    Den hvide, hvor den er tryg, afslappet og rolig.
    Den grå, hvor den er opmærksom, måske lidt usikker, men den lytter stadig.
    Den sorte, hvor den er panisk, angst, stikker måske af.

    Du skal lære, at læse din hest, så du ALDRIG går længere end den 'grå' zone. Man må ikke gå ind i den sorte, da en hest ikke kan lære, når den er så stresset.

    Held og lykke..


  • #15   2. feb 2013 nemlig det 3 zoner er gode at have i baghoved hele tiden og helt enig med Sofie :O)

  • #16   2. feb 2013 og hvis du bor i nærheden af mig så kan jeg godt hjælpe dig og hesten....

Kommentér på:
Hjælp til unghest.

Annonce