{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
527 visninger | Oprettet:

Rytteren i fokus? {{forumTopicSubject}}

Hej folk smiley

Jeg har den seneste tid gået og spekuleret sådan.
Jeg er gået fra at ride max en gang om ugen til pludselig helst at skulle ride hver dag.

Jeg ved godt, at det er normal kotume, at man tænker på hesten før sig selv og det er også det jeg helst vil. MEN jeg vil samtidig også gerne træne mig selv sikkert op til at kunne ride hver dag, uden at gøre skade på mig selv, ved at undlade at restituere.

Jeg har ivrigt forsøgt at finde ting på nettet om "den sunde rytter", men jeg har ikke kunnet finde noget, der har kunnet hjælpe mig til at finde et "optræningsmønster"... kun en enkelt sætning om, at "mange glemmer at ridning er en sport".

Så jeg vil gerne hører jer efter, om i gør noget for at være "den sunde rytter"?

Og igen, jeg er udemærket klar over at man skal tænke på hesten først og fremmest. Men jeg synes der er meget lidt info om den anden part i teamet, rytteren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rytteren i fokus?
  • #2   20. feb 2013 Mhm, nok fordi det især er hesten der laver arbejdet smiley

    Hvad er det du mangler information om helt præcist? smiley Mht restituering, der kan du jo bare bruge huskereglerne fra andre sportsgrene, som løb eller lignende..

    Altså rider du 1 dag nu, så gå op til hver anden dag i starten, og så efter nogle uger, så op til hver dag smiley


  • #3   20. feb 2013 nu er ridning ikke så hårdt at man behøves at restituere, det er nok derfor du ikke rigtig finder noget.. det er i hvert fald ikke skadeligt, ikke at restituerer som man gør ved løb eller styrketræning

  • #4   20. feb 2013 Der er ingen tvivl om at man bliver en 100 gange bedre rytter, hvis man selv er i god form. Er selv lidt en fedtbolle, men i de gode gamle dage, hvor jeg både løbtrænede og cyklede efterfulgt af udstrækning, kunne jeg klart mærke at jeg blev mere stabil i mit sæde og smidig i hele min krop. Når man lige kommer igang, kan det godt føles som et helved, men når det bliver en rutine, så er det rigtig rart!
    Jeg tror en af de bedste former for motion ved siden af ridning, er enten svømning eller dans (zumba, latin mix osv). Når du løber og cykler bruger du hovedsageligt dine ben. Ligesom når du rider. Fra lårbenene op til maven har vi nogle KÆMPE muskelbaner, og når man rider er musklerne meget statiske, dvs. de er i samme stilling i længere tid, da man som rytter gerne skal sidde så stille som muligt. Deraf kan musklerne godt gå hen og blive lidt stramme og spændte og her tænker jeg at svømning er specielt godt, da man får brugt hele kroppen med flere forskellige svømmeteknikker og vandet er lidt "masserende" for kroppen. Nu handler ridning bestemt ikke kun kom kondi og styrke, men mindst lige så meget om motorik og koordination, og her tænker jeg at zumba er GULD, fordi man får brugt alle dele af kroppen, på en helt anden måde. Samtidig med at man vrikker med hofterne, så skal man trampe med benet i en bestemt rytme, mens hænderne og skulderne kører i en anden rytme f.eks. Her lærer man at koordinere sine lemmer, samtidig med man træner sin motorik (multitasking smiley ) + man bliver smidig og kommer til at svede!
    Jeg burde SELV lave noget til min koordination og min smidighed da mine lårbensmuskler, og alt vævet omkring hofterne, balderne og lænden er SÅ stramt at mine hofter siger "klik/knæk" hver gang jeg tager et skridt og har fået konstateret interne og externe springhofter. Nogen er selvfølgelig også mere udsatte end andre, men teorien er at det er blevet "fremprovokeret" af at mit væv (muskler osv) omkring mine hofter er blevet så stramme, af at sidde i en "statisk" holdning på en hesteryg. Det kan let opereres, men først og fremmest blev jeg bedt om at prøve at træne det væk med smidighedsøvelser hver 4. time, og beskeden var at der kunne gå op til et år, før jeg kunne mærke resultatet.

    Så lidt konditionstræning og en god mængde træning af motorik/koordination + smidighed skader bestemt ikke ridning. Motion giver positiv energi og overskud, som man kan tage med ud til hesten og få en dejlig ridetur!


  • #5   20. feb 2013 Hvis du rider så hårdt at dine muskler har brug for at restituere så gør du det forkert. Det er ikke meningen at man skal bruge så mange kræfter på det. Ridning skal være let, harmonisk og ubesværet, og det kan det ikke være hvis man skal lægge kræfter i.
    Det man har brug for at træne som rytter er balance, koordination og smidighed i lænden.
    Hvis du har meget svage mave og ryg muskler kan det være en fordel at træne dem lidt, men det er altså ikke det vilde der skal til.


  • #6   20. feb 2013 tror du vil være RIGTIG glad for bogen: Centreret Ridning af Sally Swift smiley desværre er den udgået i butikkerne, så det er på biblioteket og låne..

Kommentér på:
Rytteren i fokus?

Annonce