{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
717 visninger | Oprettet:

Jeg mangler hjælp fra springrytterne!:-) {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, min pony Monti er virkelig frisk når vi skal springe. Han vil bare gerne fremad, hvilket er meget godt. Men nogle gange er han bare så hurtig og jeg kan ikke lide at rykke ham i munden hvis han ikke gider at stoppe..
Det sker kun når han ser at jeg styrer ham hen mod springet. Han vil bare afsted og flyver over springet, men når springet så bliver højere løber han lige så hurtigt at han ikke springer højt nok og rager ned hver gang eller løber udenom. Han løber kun udenom springet når det kommer højt op. Ikke fordi det er højt som sådan, men omkring 80 cm.

Det har intet med foderet at gøre. Men hvis i har nogle ideer til hvad jeg kan gøre må i meget gerne skrive! Det er jo ikke fedt at jeg ikke kan holde ham tilbage på stævnepladsen..:-)

OBS: Jeg kan godt filme det imorgen hvis i vil se det:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg mangler hjælp fra springrytterne!:-)
  • #1   5. mar 2013 Du kunne prøve at få et lidt stærkere bid? smiley

  • #2   5. mar 2013 Måske ville en martingal hjælpe? smiley
    og så øv en masse tempospring, altså flere små spring efter hinanden, sådan han er nødt til at vente på dig smiley
    - Hold dig fra de høje spring, indtil grundspringningen er på plads smiley


  • #4   5. mar 2013 Jeg har også købt Martingal og fortøj samlet i et:-)
    Denne:
    http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/shop/rideudstyr-trenser-hjaelpetoejler-mm/fortoej-new-mbrun-full.aspx

    Et stærkere bid tør jeg ikke.


  • #5   5. mar 2013 Tempospring og en masse bomme foran springene! Lav en masse bomme, for så bliver han nød til at løfte benene over dem før ham skal over det andet, så kommer han til at " tænke " på noget andet. Ved det af erfaring da min pony gør det samme - og det har hjulpet rigtig meget! Ellers så lav to spring i hver sin ende at ridehuset/banen bare kryds. Og så skal han stoppe og stå helt stille imellem springene. Så lærer han og vente, og det skal du gøre hver gang han løber. Indtil ham venter, så kan du ride videre, og kun tage halve parader smiley håber det vil hjælpe dig - det har hjulpet mig så meget! smiley

  • #6   5. mar 2013 Vi har dressuren helt i orden og der er han meget lydig. Han stopper fint osv:-)

  • #7   5. mar 2013 Min veninde har haft det samme problem, det er blevet meget bedre. Hun lavede en volte hver gang den løb det mindste hen til springet og hun blev ved indtil at den ville komme på springet i en rolig galop. Bare tag dig god tid og lav en masse volter, det er blevet så godt med min venindes pony at den stortset ikke løber mere;)

  • #8   5. mar 2013 Det med en bom foran springet har han kun gjort en gang hvor vi var meget tæt på at styrte..

  • #9   5. mar 2013 Vi har ikke så stor en ridebane så det med volterene tør jeg heller ikke da han bare løber ind i den ene side når han har så meget fart på..:-(

  • #10   5. mar 2013 Lokki løb også altid mod et spring - hun rev dog aldrig ned lige meget hvor højt det var. Men vi lavede også den der med bom/lille kryds også skulle stoppe foran det næste spring smiley

  • #11   5. mar 2013 Små halvparader hele tiden også bare en masse tempo spring. Hvis det heller ikke virker skulle du måske lære ham stop signalet helt fra bunden igen! smiley
    - Men når i rider dressur kan du bare fokusere meget på parader og overgange:-)


  • #12   5. mar 2013 Jeg vil prøve jeres ideer imorgen og filme det, så kan i se hvordan det ser ud:-)

    Og tak til jer der har svaret!:-)


  • #13   5. mar 2013 Jeg tror at du skal prøve at sætte måske 3-4 små spring (20-30-40 cm) og så bare virkelig holde ham igen, indtil han forstår det er dig der bestemmer smiley
    Tjalfe gør det samme, han bliver så glad og frisk når han endelig får lov til at springe, så han glemmer at jeg bestemmer, så hvis han begynder på det der, jamen så får han simpelthen ikke lov til at springe, så rider vi volter indtil han hører efter mig smiley

    Tror ikke et stærkere bid vil hjælpe dig, tror bare du må have tålmodighed og så holde jer nede på små spring, indtil han har forstået at det er dig der skal styre smiley
    Held og lykke!


  • #14   5. mar 2013 Så må du tage fat i din pony og fortælle den at den skal dreje når du siger at den skal! Ellers skal du nok have grundridningen lidt mere på plads:)

  • #15   5. mar 2013 Ikke stærkere bid, GODT du ikke overvejer det!
    Men prøv at træne udelukkende med bomme. Det gør jeg med min, så skal han stoppe helt op og lave parade mellem bommene. Så forkort afstanden mellem bommene jo mere lydig han bliver og start i skidt og arbejd´dig derefter op af i tempo. Lav forskellige positioner for bommene, så de ikke altid bare ligger på en lige linje smiley


  • #17   5. mar 2013 Argh, jeg kom lige i tanke om at jeg ikke kan filme imorgen.. Men torsdag, så får i den:-)

    Og tak endnu engang til jer der har kommet med nogle gode forslag. Men jeg skifter ikke bid! smiley


  • #18   5. mar 2013 Et stærkere bid er også kun en løsning til dovne ryttere.

    Det du skal prøve er at indlære stopsignal på springbanen. Spring over et spring, parade. Når han står helt stille sætter du igang igen tager evt 2 spring så parade. Så et spring parade.

    Sådan gør du en hel bane igennem flere gange. Og ALDRIG i samme rytme, simpelthen så din pony aldrig ved hvornår den skal parrere. Det tager tid men på et tidspunkt vil den være så OBS på dine signaler, fordi den ved jo aldrig hvad du vil.


    At den løber uden om er så rytterfejl. Det blvier der forhåbentligt justeret på når du først bliver mere sikker og for styr på din pony, så tænk ikke videre over det til at starte med. Held og lykke smiley


  • #19   5. mar 2013 Masser af overgange, halve og især hele parader skal der til! Og rid dressur på en bane mens der står spring, men lad være med at springe over nogen af dem, men rid hen mod, lav en parade og ride dressur mellem springene.

  • #20   5. mar 2013 Hvilket bid bruger du? smiley
    Kan din træner ikke hælpe dig? smiley
    Ellers så lad vær med at spring ''højt'', og så få styr på ham på de små spring, inden du springer højt.. Du bliver nødt til at have styr på ham på de små spring først! smiley
    Det kan også være at han skal have ordnet tænder?
    Min pony løb også helt vildt meget, og kunne faktisk ikke styre hende, så jeg blev nødt til at lave volter efter HVERT spring.. Min træner mærkede hende i munden og sagde at hun havde tandspidser, så vi fik fat på en dyrelæge.
    Det viste sig så, at hun havde tandKROGE i munden, og de skar hende jo rigtig meget i munden, og når hun så bliver ekstra frisk til spring, tager jeg self. mere i hende, og det gjorde bare ondt.
    Det skal lige siges, at hun var min nye pony på det tidspunkt, og normalt har vores heste ikke tandkroge, men bare normale tandspidser, som self. bliver ''behandlet'' i tide. Vi vidste ikke, at hun allerede skulle have ordnet tænder, da ejeren ikke havde sagt noget om det! smiley
    Efter hun havde fået ordnet tænder, var hun så sød og vi springer MA** baner(kat. II) nu, hvor jeg før ikke engang kunne styre hende rundt på en LB bane..

    Hun løb kun i spring, så det kan sagens være tænderne selvom om han måske ikke gør det i dressur! smiley


  • #22   5. mar 2013 Jeg har ingen springtræner..
    Min underviser vil kun undervise i dressur, og det er jo også helt okay når det er dressur jeg mest går op i.


Kommentér på:
Jeg mangler hjælp fra springrytterne!:-)

Annonce