{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

U-vendinger... -.-' {{forumTopicSubject}}

Haj alle søde HG-hypsefolk!

Jeg har et problem... Eller en lidt skør pony.

Syrpa har fået en ide, nemlig, og jeg kan ikke regne ud hvordan eller hvorfor. Når vi rider på bane kan jeg kun styre hende meget lidt. Jeg sidder rent faktisk og bare håber, at hun gør hvad jeg beder hende om.
Hun har nemlig den vane, at hun laver u-vendinger for et godt ord. Hun Stiver sig, åbner munden, lukker af for AL kontakt med omverdenen og vender rundt og løber - HURTIGT. Hun gør det helt og aldeles uden forvarsler, dog mest i den ende af banen, der er længst fra ind-/udgang og oftest i en gangart, der går hurtigere end skridt.
Det gør det utroligt svært at ride på hende, når der er andre, og det gør også, at jeg ikke rigtig kan træne noget "rigtigt", for hun vender bare rundt, hvis hun ikke gider.

Jeg er ellers altid såden en, der er meget opmærksom på, hvad jeg lærer min hest og hvorofr den gør som den gør, men det her er for mig at se kommet ud af det blå. Når hun gør det sker der såmænd ikke andet end at hun oplever at jeg hier meget i den ene tøjle og dermed biddet eller grimen eller hvad hun nu har på, indtil hun kommer tilbage hvor vi kom fra i samme gangart som vi kom fra. Så for mig at se for hun intet godt ud af det udover måske at komme ned i den "gode ende" af banen i et kort sekund.

Hun kender mine signaler og reagerer okay på dem i andre situationer.

Sadel passer, der er intet der skræmmer hende, jeg sider roligt, der er ofte ingen andre heste, bid paser okay, men jeg tror vi skal have nyt... Bare for lige at udelukke de årsager... smiley

Hun laver somme tider u-vendinger på tur, hvis vi passerer en sti, der fører hjemad. Men der kan jeg godt kontrollere det og hun er på ret kurs igen efter få sekunder.

HG... Hvad hulen er der med min hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  U-vendinger... -.-'
  • #1   7. apr 2013 Få en underviser ud af hjælpe smiley
    Det kan være svært at se hvad der helt præcis sker, når man sidder på ryggen af dyret smiley


  • #2   7. apr 2013 Det tror jeg også jeg vil gøre. smiley

    Men er det ikke mærkeligt...?


  • #3   7. apr 2013 Jeg synes bestemt jeg varierer min træning, da jeg også hurtigt kommert til at kede mig. Men måske keder hun sig bare hurtigere end mig? smiley

  • #4   7. apr 2013 Du skal simpelthen være hurtigere, når hun vender, så skal du være hurtig til at føre hende modsatte vej end hun vil! smiley Hun skal simpelthen ikke have lov til det! smiley

  • #6   7. apr 2013 Jeg ville tage en dag hvor jeg havde god tid, ride ind på banen og bare skridte rundt, når hun vendte rundt ville jeg blidt informere hende om at det ikke er det hun skal, når hun så stopper igen, ride hende tilbage. Når hun så holder op - og i får en vellykket omgang vile jeg rose enormt meget, og evt. stoppe ridningen der. Kan ikke sige hvad der er galt, men min pony har også haft nogen mærkelige ideer når vi skal på tur, med lidt overtalelse går han dog videre nu, selvom han meget gerne vil hjem xD

  • #7   7. apr 2013 Den er stresset.

    Min den ene er ligesådan. I nogle stalde har det været værre end andre. Alt efter stressen.

    Hun havde det alle steder, i hal, skov, på boks, ved strigling. Hun kunne godt virke rimelig rolig, men såsnart der var en lyd, farede hun sammen,.

    Jeg tog konsekvensen, da hun blev stresset bare over, at jeg trak hende ind eller ud fra fold. Nu går hun i løsdrift, og jeg kan endda trække hende ture, uden hun prøver at vende om. Det har jeg aldrig kunnet før!

    Det er fordi hun ikke skal "nå" noget i løsdriften. Der er hø hele tiden, hun skal ikke nå at komme ind før de andre (så var der nemlig ikke noget), ingen hun skal slås med, eller bestemme over.

    Meget flippet, men det er det, der skulle til.


  • #8   7. apr 2013 Tak for svarene. smiley

    Cecilie
    Jeg er meget hurtig til at korrigere og ville også umiddelbart tænke, at hun ville glemme idéen igen efter kort tid, fordi hun intet godt får ud af at prøve. Men i denne situation virker det simpelthen bare ikke. smiley

    Ida
    Tak for dit svar. Men jeg gør allerede det du beskriver, er meget hurtig til at komme tilbage hvor vi kom fra og roser også når det går godt. Det dur bare ikke... smiley

    Maria
    Det er da en meget god idé... Altså at sætte en dag af til at træne DET kun. Jeg har jo trænet det før, men uden at det var DET der var formålet med dagen. I de situationer hvor vi har trænet det er det fordi det bare er kommet i vejen, når jeg for eksempel har villet springe. smiley

    Mimsen
    Tak for dit svar. Dejligt at du fandt en løsning til din hest. Jeg tror bare ikke, at det er den samme situation min hest er i. Hun virker virkelig ikke stresset. Eller det vil sige nogle gange har hun været stresset, men det har ikke haft noget at sige i forbindelse med u-vendingsadfærden. Jeg er meget opmærksom på min hest og om den er stresset, og det mener jeg ikke hun er. smiley
    Hun går i øvrigt i løsdrift ligesom din. smiley


  • #9   8. apr 2013 Zambrano lavede det samme, mest ude på tur hvis han blev presset til noget (fx gå over en farlig bro o.l.). Han har ikke gjort det i meget lang tid, men plejede at respondere med lige netop dét, hvis han blev presset for meget. Og han forsvandt bare! Det ene øjeblik står han bomstille, det andet var han vendt på en femøre og så lå man på jorden - kunne simpelthen ikke nå at følge med rundt i vendingen. Og så stoppede han bare op bagefter :o)

    Hvorfor din gør det, ved jeg ikke. Få en god underviser ud med forstand på adfærstræning.


  • #10   8. apr 2013 Jeg vil opsøge den vise Merete Stenner. smiley

Kommentér på:
U-vendinger... -.-'

Annonce