{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.009 visninger | Oprettet:

hvordan får jeg min hest til at blive glad for mig? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. smiley
Jeg er en pige på 13 ½ år der har et problem.
Min ene pony Falcon virker som om den virkelig ikke kan lide mig og det gør mig både ked af det og lidt forvirret.

Her er lidt info om mig og ham:
Jeg har haft ham i 1 år om 10 dage.
Da jeg fik ham var han sød og kærlig og kunne aldrig finde på hverken at bukke, sparke eller bide. Men da vi havde haft ham i en 1 ½ måneds tid begyndte han at bukke. Vi mistænkte straks den nye saddel vi lige havde købt da han også var begyndt at blive ekstrem sur at lægge saddel på. Vi lagde den gamle på ham og købte et gele efter min ridelærer havde kigget på om saddelen passede ham. Min ridelærer sagde at hvis jeg lagde et gele under så var den helt fin. det gik godt i mange måneder, men pludselig begyndte han at bukke efter springende og når vi var ude på markerne og galopere. Jeg tænkte han nok bare var glad så det tog jeg roligt nok og satte mig bare op gang på gang. det var nok da vi havde haft ham i en 6-7 måneder. Men her for 3 måneders tid blev jeg virkelig bange for at det skulle gå rigtg galt en dag. det var allerede nær gået rigtig galt 2 gange. 1 gang var da jeg red i skoven med en veninde. Falcon bukker efter et spring, jeg falder af og han får trådt på mig. jeg brækkede et ribben, heldigvis havde jeg vest på, ellers havde han nok punkteret min lunge. 2 gang var til en spring time. efter vi er kommet over springet bukker Falcon. jeg ryger ud over hans hals og han falder halvvejs over mig. jeg stoppede til spring og besluttede mig for at ride dressur. det gik fint og jeg faldt ikke af mere. Falcon er nu sur at strigle på mave og bringe og sur at spænde gjord på. Men får 1 ½ måneds tid siden smed han mig af da jeg tog en ekstrem langsom galop. (skal lige siges at jeg altså godt kan ride, og jeg havde skam hovedet oppe på ham og drev på ham for at han IKKE skulle bukke). Han bukkede mig af. når han smider mig af løber han omkring 100 meter væk og stiller sig og æder græs ligegyldigt hvor vi er kan jeg sagtens gå hen og hente ham. da jeg så skulle til dressur undervisning 3 dage efter havde jeg ikke lyst til at galopere fordi jeg var bange for at han skulle bukke med mig. En af de lidt ældre piger kom op på ham og skulle ride lidt galop stille og roligt i longe linen mens min ridelærer longere. det gik ikke så godt. Pigen blev sidende lige meget hvor meget han hoppede dansede snurrede rundt sprang til siden og bukkede. Nu blev min ridelærer for alvor bekymret. jeg skulle ikke galopere på ham og jeg skulle prøve at lægge sadlen længere tilbage hvis nu han var ekstremt sart, lægge geleen under og lade hende pigen galopere igen næste dag da jeg rider dressur undervisning på ham 2 gange om ugen. nu går det meget bedre og han bukker næsten ikke og jeg har da fået galoperet 1 kvart volte. vi håber alt det vi har gjort har hjulpet ham, og vi håber det var det der gjorde at han bukkede, da han kun bukkede nogle dage kunne det jo være sadlen der pressede ham lidt de dage hvor jeg ikke havde fået lagt den så langt tilbage som jeg åbenbart skal gøre specielt på ham.

jeg rider med 3 rings bid og jeg kan altså godt finde ud af at tage varsomt på ham og jeg hiver ham ALDRIG i munden. så heller et buk til end af flå ham i munden.

jeg har redet i 6 år både på egne heste og rideskolens da jeg ikke havde fået trailer endnu.

jeg er ikke typen der slår hesten men han får altså et lille klask hvis han bider mig så det gør ondt eller sparker ud efter mig. for de skal han have af vide er forbudt. hvis jeg ikke dasker bruger jeg min stemme og siger højt NEJ eller AHRR.

nå, nu kommer mit problem. hold da op en roman jeg har skrevet.
Når Falcon ser mig udenfor hans boks lægger han ørene tilbage og viser tænder af mig. Hvs jeg går hen til Falcon på folden og begynder at kæle med ham uden at have godbidder eller træktov med lægger han ørene tilbage og går sin vej. når jeg trækker eller bare står og snakker og kæler ham når han er udenfor sin boks eller folden er der intet. han kan dog godt fnde på at bidde lidt når vi snakker hvis han ikke får godbidder når han vil have. men det er nu engang noget jeg bestemmer hvornår han skal have en.

jeg har prøvet at lære ham tricks. det synes han er sjovt og vi hygger os. jeg har prøvet at gå ture med ham. jeg har prøvet bare at stå og snakke og kæle og bare berøre ham for at vse jeg er sød nok. men det er som om han bare ikke kan lide mig.

når jeg sidder på ham er han simpelthen så sød og gør INTET ondt. han gør alle øvelser og hvis jeg snakker lidt med ham eller kommer med opmuntrende lyde så kan jeg mærke han gør sig lidt ekstra umage for at gøre mig glad?

hvad skal jeg gøre for at han bliver glad for at se mig og hvad tror i problemet kunne være?

ps. undskyld stave, taste og grammatik fejl, men det gk lidt stærkt med at skrive det og havde ikke tid til at læse det igennem og rette i det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan får jeg min hest til at blive glad for mig?
  • #1   10. apr 2013 Lige et sidespring: hvor er det dejligt at høre sådan en god og fornuftig ridelærer du har dig der! Hold fat i ham/hende!

  • #2   10. apr 2013
    Din ridelærer er ikke sadelmager, så få en sadelmager ud istedet.
    Din sadel kan have givet trykninger, som nu gør endnu mere ondt. En hest der er sur når der strigles og ved gjorden spændes, er typisk ikke en hest der har det skide godt i kroppen.


  • #3   10. apr 2013 Giv den noget mad, så bliver den glad! smiley

  • #4   10. apr 2013 Det er godt nok en ulykkelig pony, du har dig! Den prøver ihærdigt at fortælle dig, at der er noget galt! Hvis det var min pony, havde jeg gjort følgende:

    Allerførst ville jeg få ponyen tjekket igennem af en god kiropraktor eller fysioterapeut og dernæst en massør. Og så få sadlen tjekket af en sadelmager. Din ridelærer er måske vældig dygtig og sød, men han/hun er ikke sadelmager. Og det der med at den pludselig ikke kan lide at blive striglet på maven kan tyde på mavesår, så et tjek for mavesår af dyrlægen ville jeg nok også få lavet.....

    Indtil det er blevet klarlagt, hvad der er galt med ponyen, så lad være med at ride den, nøjes med at lave noget, den synes er hyggeligt....


  • #5   10. apr 2013 mange tak alle sammen!! smiley

    krikken: jeg tror godt min ridelærer kan se det smiley hun har haft heste hele sit liv og red heste til. nu er hun så blevet så meget skadet at hun ikke kan mere, men før i tiden red hun også "problem" heste smiley men tak! smiley


  • #6   10. apr 2013 Stine Blom: der er jo intet når jeg rider den. det faktsk kun der den er rigtig glad for mig smiley den går med ørene fremme og går roligt og afslappet. smiley

  • #7   10. apr 2013
    Fordi man har haft heste hele sit liv er man ikke sadelmager :o). Jeg bliver heller ikke dyrlæge, fordi jeg har haft kaniner, katte mm. hele mit liv.

    Så jeg vil stærkt anbefale og få en sadelmager ud og en kiopraktor/fysioterapeut.

    Fagpersonerne er her for at hjælpe.


  • #8   10. apr 2013 Lyder som en hest der har fundet ud af den kan domminere dig!

    men ellers få en der har 100% forstand på sadler til at se på den og evt en keopraktor.


  • #9   10. apr 2013 Jeg tænker straks en pony der har rigtig ondt, og ihærdigt prøver at fortælle dig det!

    Jeg ville starte med at få tjekket hesten af en kiropraktor evt. en der også er dyrlæge.
    Også kan vedkommende også hurtigt fortælle dig om det kan være sadlens skyld. Jeg synes det lyder meget som om det er sadlen der ligger rigtig skidt. Sådan en skal omstoppes/tilpasses af en sadelmager min. en gang om året siger man, da hesten hele tiden ændre sig lidt i formen (vægt, muskler og alt efter alder også højde).
    Din ridelære lyder rigtig hjælpsom, men er jo altså ikke sadelmager. Og det er lidt en nødløsning at man bare ligger et geleunderlag under og sadlen længere tilbage, fordi hesten så ikke viser helt så meget tegn på ubehag.

    Håber du finder ud af hvad der er galt med din pony, det er jo hverken sjovt for den eller dig. Og det skal jo helst være en glæde for en at holde hest. smiley


  • #10   10. apr 2013 Krikken: jeg må prøve at overtale mine forældre for jeg har skam selv tænkt den tanke! men i sidste ende er det jo mine forældre der bestemmer... smiley

    tak til jer andre! smiley


  • #11   10. apr 2013 Få din hest tjekket af en dyrlæge. Det lyder meget som en hest der har ondt.
    I det at din hest måske får ondt hvert gang du rider den, forbinder den dig nok med noget dårligt.
    Jeg ville sætte ridningen helt til side for en periode og få den undersøgt.
    Din hest har jo igen grund til at være sur MEDMINDRE den har haft dårlige oplevelser med dig og forbinder dig med noget dårligt.


  • #12   10. apr 2013 men har i ikke nogle ideer til ting jeg kunne lave med den bare uden saddel for at den bare blev lidt gladere for mig smiley

    og forresten hvis den havde ondt skulle den så ikke bukke hele tiden?? han gør det kun i galop og efter spring smiley jeg prøver ikke at være flappet! jeg spørger bare fordi jeg ikke ved så meget om sådan noget... smiley


  • #13   10. apr 2013 Alt det du beskriver, tyder altså på en pony, som har ondt! Og den er jo ikke rolig og afslappet, når den bukker i galoppen. Heste med problemer i korsled og lænd vil typisk reagere i galoppen, så tag det seriøst, at din pony fortæller dig, at der er noget galt....

    Mht til sadel og din ridelærer: jeg har også redet hele mit liv, redet heste til og uddannet flere heste til LA/MB niveau i dressur. Derudover har jeg interesseret mig rigtig meget for sadler og har relativt meget forstand på det. Men jeg er IKKE sadelmager. En sadelmager har en uddannelse bag sig, som gør dem til eksperter på området, fuldstændig ligesom en dyrlæge eller smed. Din ridelærer ordner vel heller ikke hove på din pony? Få nogle fagfolk sat på sagen, så din pony kan få det godt igen.... Han var flink og sød og kærlig, da du fik ham og han har ændret adfærd markant! Det gør de altså ikke for sjov!


  • #14   10. apr 2013
    Ville helt undgå og ride til det var på plads :o).

    En hest behøves ikke bukke hele tiden for at have ondt, de bruger kroppen forskelligt så fx. i galop spring og når man lander efter spring, kan sadelen trykke på en bestemt måde.

    Fx. kan det også være sadelen glider frem på de tidspunkter.



  • #15   10. apr 2013 evt noget jordtræning som de 7 lege osv..
    Eller kan du jo også longere eller lystspringe smiley


  • #16   10. apr 2013 og tror i at han nogensinde vil kunne blive glad for mmig og knytte sig til mig igen hvis jeg hele tiden er kommet til at skade ham uden vilje smiley

  • #17   10. apr 2013 sagtens.. du skal bare vise ham du ikke betyder smerte men sjov og ballade smiley

  • #18   10. apr 2013 Min tidligere hest havde ondt. Nogle gange bukkede den ikke og andre dage gjorde den helt vildt. Den bukkede også efter springet.
    Din hest har ikke nødvendigvis ondt på fuldtid, men der er kan være noget der strammer som strammer mere den ene dag end den anden. Eksempelvis dagen efter ridning.

    Jeg fik røntgenfotograferet min hest. Den havde mus i begge baghaser, nydannelse i begge fortæer og i det ene knæ. Den fortalte mig at den havde ondt ved at bukke. Eller dvs den kastede bagparten i vejret.

    Jeg siger ikke at din hest nødvendigvis har ondt i benene, som min. Men garanteret et eller andet sted smiley


  • #19   10. apr 2013 Jeg tror sagtens han kan blive glad for dig igen! Lige nu kan han ikke lide dig, fordi han har ondt og forbinder dig med smerten. Hvis du sørger for, at han får noget hjælp, så smerten forsvinder, vil han efterhånden få et andet indtryk af dig og begynde at forbinde dig med noget godt.

  • #20   10. apr 2013 Synes i hvert fald klart at du skal få din sadel undersøgt af en sadelmager. Når det så er gjort, kunne det være en god idé at få en kiropraktor ud, hvis nu sadlen har fået lavet nogle tryk i ryggen. Hvis han har ondt i ryggen, kan det også sagtens medføre surhed i boksen, da han står og har spændinger konstant. Jeg har oplevet lidt det samme med min hoppe, dog ikke i samme grad. Hun gik med en dårlig sadel, og var MEGA sur i boksen (på trods af hun er hoppe, er hun aldrig 'hoppesur'). Efter jeg fik ny sadel og kiropraktoren kom ud ændrede det sig VIRKELIG meget....nu er hun kun lidt sur på de andre, når hun får mad smiley
    Så et sadel - og ryktjek ville være mit bud på et sted at starte! Held og lykke :o)


  • #21   10. apr 2013 NR.1. FÅ EN SADELMAGER UD!! Din ridelærer er IKKE sadelmager!! Selv om sadelen umiddelbart ser ud til at ligge godt så gør den jo ikke det når du behøver pad og den glider frem! smiley Når du har fået en special tilpasset sadel så få en kiropraktor ud da forkert sadel ofte fører til at hesten aflaster nogle kropsdele der gør at den får ondt i andre (taler af erfaring) Når vden behandling er overstået så vent lidt før du rider igen..
    Selvfølgelig kan din hest ikke lide dig..Du har givet den smerter det sidste år....Vi ved jo du ikke gør det med vilje men det er ikke sikkert din hest ved det...Så brug tiden til at bare være god ved din hest. Giv den godbidder og klø den på yndlingsstederne. Strigle den og gå ture. Efterhånden vil den få tillid til dig igen (du skal self stadigvæk ikke acceptere bid/spark e.l.) Når I har fundet tonen igen så sadle op og rid stille og rolig. Du må regne med at de næste to tre ture i gallopp bliver med bukkespring da han automatisk vil tro det gør ondt. Men dette vil han holde op med når han lærer det ikke gør ondt mere....
    Lykke til og håber I finder ud af det:-)


  • #22   10. apr 2013 Mit forslag hjælper nok ikke meget, men der er måske nogen råd. Jeg syntes du skulle prøve at læse denne her bog: Tænk som din hest. (Af Michael Peace).
    Jeg tror der er svar på det du søger. smiley


  • #23   10. apr 2013 Gå ture, evt træne tricks og sådan noget, som er hyggeligt både for dig og for ham, så han lærer at forbinde dig med noget positivt. Tag ham gerne ind fra fold, kun for at nusse, strigle og massere ham, så han lærer, at du er sød. Og selvfølgelig få ham tjekket af kiropraktor og få en massør til ham. smiley

  • #24   10. apr 2013 Som de andre siger, få en sadelmager ud og tjek det hele efter. Selvom din ridelærer har kigget kan der sagtens være "småting", som hesten reagerer på; kammeret kan være for lille, puderne for store/små/ujævne, trykket kan ligge forkert, bomvidden for lille/stor, sadlen kan være for stor osv.

    Så når du kommer ud til den næste gang og står og strigler den, så mærk den efter for ømheder. tryk den stille ned på hver side af rygsøjlen og vær opmærksom, hvis den giver sig. Prøv derefter at køre en hånd stille under maven på den, reagerer den kun på tryk eller er det generelt berøring? Hvis det kun er berøring, så prøv at holde hånden der, indtil hesten står helt stille. Timing er alt! Det kan nemlig godt være, at den er kilden eller bare har lært, at det er sådan den skal reagere.
    Når sadelmageren så har været ude, så ville jeg ringe til en fysioterapeut. De kan komme ud og mærke hesten i gennem og samtidig kan de fleste vurdere, om det er ømhed eller vrissenhed. Du skal også huske på, at nogle heste er mere temperamentsfulde end andre, og når det kommer til ponyer, kommer det ofte til udtryk i sur- og tværhed.
    Indtil du er sikker på, at den ikke har ondt nogle steder, vil jeg også anbefale dig at blive på jorden. Lav tricks med den, longer den evt. og træn smidighed og styrk overlinjen, gå nogle lange ture med den og knyt bånd på den måde smiley
    Håber du kan bruge noget af det til noget.


  • #25   10. apr 2013 Jeg ville prøve at træne en del fra jorden og øve tricks med ham hvis at det er det han kan lide, han skal føle at han får noget til gengæld. Han skal samtidig have respekt og kunne følge dig hvis du ikke holder i tovet. Jeg har redet meget uden sadel og er først nu begyndt at ride med mere med sade. Nu ridder jeg ham hver anden dag, og trækker ham ud så han kan græsse bag efter ridningen, på den måde føler han at du giver ham noget til gengæld. Det er en god idé at du trækker din pony/hest rundt i ca 5 minutter før du ridder den, sådankan du høre for at hesten følger dig og respektere dig. Skriv i chat hvis at du vil have mere hjælp. Jeg har gået igennem ca det samme smiley smiley

  • #27   10. apr 2013 Ja, der er jo ikke så meget andet at skrive, end at jeg er enig med de andre :).
    Få fat i en sadelmager og få det tjekket ;).


  • #28   10. apr 2013 Sadelmager og kiropraktor/dyrlæge.

    En hest der udviser ubehag overfor alt hvad der har med ridningen at gøre, både opsadling, mennesker, osv. har stensikkert ondt et sted. Jeg ville ikke ride mere på ham før han er blevet tjekket.


Kommentér på:
hvordan får jeg min hest til at blive glad for mig?

Annonce